2019-10-21, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56K-Problem
Låna en växlad moped, du kommer spara ett par lektioner bara att lära dig köra med koppling och fotväxel.

Varför inte låna en mc istället?

Ska han låna en moped kan han lika väl ta en cykel.

Det som tar tid o lära sig är balansen på en tung mc.
Stor skillnad på en moped på 70 kilo och en mc på 230 kilo.
Citera
2019-10-21, 06:59
Medlem
Svintomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Viktskillnad men skadar ju inte att lära sig växla.
Citera
2019-10-21, 07:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Nej det är såklart mycket bättre att köra moped vs en cykel för att träna inför mc.
Jag har A och B-kort haft i många år och kört moped i min ungdom, jag påstår inte att man kan köra MC bra för att man är en hejare på moped men att det hjälper till är såklart självklart, bara att man har koll på reglage fram handbroms, bak fotbroms, handkoppling och växelpetare.

Balansen, tänker du då på låghastighetsbanorna?

Att låna en MC och öva på blir olagligt om han inte har övningskörningstillstånd och någon bakpå eller bakom med motorcykel, det blir alltså minst en motorcykel som ska fram, en till människa med motorcykelkort som har haft det i 5 år eller vad det är och övningskörningskurs och tillstånd.

Frågor på det?
Citera
2019-10-21, 07:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svintoman

Inlägget från NilsErik är efterblivet.
Citera
2019-10-21, 07:13
Medlem
Svintomans avatar
Citat:
Inlägget från NilsErik är efterblivet.

Ja asså jag personligen tycker inte att det skiljer så mycket på att köra en liten mc mot en moped, ja visst ska du ha upp den från liggandes skiljer det men annars är det samma typ.

Växla är verkligen likadant!
Citera
2019-10-21, 07:28
Bannlyst
Citat:
Ja asså jag personligen tycker inte att det skiljer så mycket på att köra en liten mc mot en moped, ja visst ska du ha upp den från liggandes skiljer det men annars är det samma typ.

Växla är verkligen likadant!

Nej men på moped och tung mc och moped så skiljer det sig en hel del såklart men jag påstod aldrig något annat i mitt inlägg som NilsErik klankade ner på.

Växla upp är likadant det är nerväxlingarna som kan bli farliga om man inte tänker sig för.

Som sagt det var ett efterblivet inlägg från en förmodligen efterbliven människa.
Citera
2019-10-21, 15:10
Medlem
Tack för svar allihopa har läst era kommentarer Ska definitivt kolla youtube videos och länken som du länka @kl4sseKock !

Tyvär så kommer jag inte kunna träna på moped sorry.. men det här med växlandet, jag vet ju vart allt ligger på motorcykel liksom och kan växla med en bil.

Man trycker väl bara in koppling på motorcykeln, rör vänster foten upp, ner och tajma när man växlar?? Det låter inte så svårt, men låter ganska svårare än jag tror när ni rekommenderar att göra det på moped
Citera
2019-10-21, 15:50
Medlem
Några goda tråd inför A-kortet.

1. Släpp idén med att man kan öva inför A-kort på en moped. Det är två helt skilda fordon med hänsyn till vikt, effekt, bromsar osv. De är inte på något sätt jämförbara.

2. Har du någon i din omgivning med A-kort och körbana? Kolla om denna är intresserad av att träna med dig nästa år.

3. Börja redan nu fundera på vilken typ av hoj du vill köra och kolla vad som finns till salu. Med lite tur kan du göra fynd, men ta med någon erfaren innan köp. Se punkt 2.

4. Antar att du redan har B-kort. Men skaffa körtkortsboken och MC- boken redan nu och börja läsa in reglerna. Ur en ren pedagogisk synvinkel så gillar jag inte de körtkortsapparna där man bara lär sig frågorna. Lägg istället arbetet på att skaffa en djupare förståelse för trafikreglerna så blir teoriprovet en baggis.

5. Kolla dina lokala MC-butiker om de har utförsäljning på årets MC-kläder, hjälmar, stövlar osv. Läge att fynda. Men var inte snål, köp kvalitet från början. Räkna med minst 10 000 för en bra utrustning.

6. Lycka till.
Citera
2019-10-21, 16:55
Medlem
Citat:
Nej det är såklart mycket bättre att köra moped vs en cykel för att träna inför mc.
Jag har A och B-kort haft i många år och kört moped i min ungdom, jag påstår inte att man kan köra MC bra för att man är en hejare på moped men att det hjälper till är såklart självklart, bara att man har koll på reglage fram handbroms, bak fotbroms, handkoppling och växelpetare.

Balansen, tänker du då på låghastighetsbanorna?

Att låna en MC och öva på blir olagligt om han inte har övningskörningstillstånd och någon bakpå eller bakom med motorcykel, det blir alltså minst en motorcykel som ska fram, en till människa med motorcykelkort som har haft det i 5 år eller vad det är och övningskörningskurs och tillstånd.

Frågor på det?
Du har växlar o handbroms på en vanlig cykel med, så det är knappt någon skillnad där
Men viss, ska man öva växlingen så är det kanske bra, förutsatt att moppen inte är automatväxlad. Min gamla Mustang Mamba hade vanliga växlar.
Men det är en stor skillnad på att köra mc och moped, speciellt om man kör sakta.
Ska man avsätta tid för att övningsköra så ska man göra det på mc, allt annat är bortkastad tid.

Ska man övningsköra låghastighetsbanorna så skall man inte ha någon bakpå. Då räcker det med att övningsledaren står bredvid o tittar på.
Att få tag i någon gammal gubbe (eller tant) med mc-kort kan inte vara så svårt. Alla fick ju behörighet för MC på 60-talet.

Att öva balansen på körskola kostar multum och man kan lika väl öva den själv o spara massa pengar.
Har man balansen så kommer det andra nästan per automatik.
Citera
2019-10-21, 16:56
Medlem
Citat:

Tid är pengar.
Avsätt inte tid o sedan kasta bort den genom att köra runt på en moped.
Citera
2019-10-22, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Några goda tråd inför A-kortet.

1. Släpp idén med att man kan öva inför A-kort på en moped. Det är två helt skilda fordon med hänsyn till vikt, effekt, bromsar osv. De är inte på något sätt jämförbara.

2. Har du någon i din omgivning med A-kort och körbana? Kolla om denna är intresserad av att träna med dig nästa år.

3. Börja redan nu fundera på vilken typ av hoj du vill köra och kolla vad som finns till salu. Med lite tur kan du göra fynd, men ta med någon erfaren innan köp. Se punkt 2.

4. Antar att du redan har B-kort. Men skaffa körtkortsboken och MC- boken redan nu och börja läsa in reglerna. Ur en ren pedagogisk synvinkel så gillar jag inte de körtkortsapparna där man bara lär sig frågorna. Lägg istället arbetet på att skaffa en djupare förståelse för trafikreglerna så blir teoriprovet en baggis.

5. Kolla dina lokala MC-butiker om de har utförsäljning på årets MC-kläder, hjälmar, stövlar osv. Läge att fynda. Men var inte snål, köp kvalitet från början. Räkna med minst 10 000 för en bra utrustning.

6. Lycka till.

Tack för det här!! På 4:an, vad för körkortsbok menar du? Jag har Mc boken men vilken är den andra? Ska definitivt skaffa djup förståelse men frågor också
Citera
2019-10-22, 03:43
Medlem
Tack allihopa <3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här