Citat:
Ursprungligen postat av
56K-Problem
Nej det är såklart mycket bättre att köra moped vs en cykel för att träna inför mc.
Jag har A och B-kort haft i många år och kört moped i min ungdom, jag påstår inte att man kan köra MC bra för att man är en hejare på moped men att det hjälper till är såklart självklart, bara att man har koll på reglage fram handbroms, bak fotbroms, handkoppling och växelpetare.
Balansen, tänker du då på låghastighetsbanorna?
Att låna en MC och öva på blir olagligt om han inte har övningskörningstillstånd och någon bakpå eller bakom med motorcykel, det blir alltså minst en motorcykel som ska fram, en till människa med motorcykelkort som har haft det i 5 år eller vad det är och övningskörningskurs och tillstånd.
Frågor på det?
Du har växlar o handbroms på en vanlig cykel med, så det är knappt någon skillnad där

Men viss, ska man öva växlingen så är det kanske bra, förutsatt att moppen inte är automatväxlad. Min gamla Mustang Mamba hade vanliga växlar.
Men det är en stor skillnad på att köra mc och moped, speciellt om man kör sakta.
Ska man avsätta tid för att övningsköra så ska man göra det på mc, allt annat är bortkastad tid.
Ska man övningsköra låghastighetsbanorna så skall man inte ha någon bakpå. Då räcker det med att övningsledaren står bredvid o tittar på.
Att få tag i någon gammal gubbe (eller tant) med mc-kort kan inte vara så svårt. Alla fick ju behörighet för MC på 60-talet.
Att öva balansen på körskola kostar multum och man kan lika väl öva den själv o spara massa pengar.
Har man balansen så kommer det andra nästan per automatik.