• 3
  • 4
2019-11-03, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricTheRider
Tack så mycket för svar <3 Najs bra idea att ta risk 1:an och teoriprovet men har man inte 2 månader att fixa körkortet efter? Kan bli svårt då jag aldrig kört men grym idé! Ska 100% kolla youtube videos och nöta stenhårt på teori!! Tack som fan trevlig kväll <3

Haha, kan så vara! Har glömt en del även om det inte var så längesen jag fick mitt kort. Men gå in och läs på på transportstyrelsens (?) hemsida om vad som gäller med teoriprovet och gör allt du kan av det teoretiska redan nu. Man får ju t ex ha checklista för säkerhetskontroll med på uppkörningen (fick iaf förut) så ta och skriv ut en sån och öva på att förklara de olika delarna.

Du kan också börja titta på Yt-videos på hur du ska bete dig i trafiken samt på lågfart-/högfartsbanan. Det är en del teknik inblandat - se till att lära dig ”teorin” utantill. Dvs hur ser banan ut och vilken taktik ska du ha för att vända smidigt, hålla balansen, val av växel osv. Ju mer du kan teoretiskt desto enklare blir det med praktiken. Men som sagt - köp en mc! Jag ångrar att jag la lite för mkt pengar på körlektioner snarare än att köpa en hoj direkt. Jag lärde mig ändå inte lågfarten på trafikskola utan genom att nöta själv! Det tog lite tid för mig, kanske för att jag inte kunde slappna av på körlektionerna utan tränade bättre på egen hand men det är svårt att säga. Det kan gå snabbt att lära för dig men ta det säkra före det osäkra och börja öva (köp en hoj!) snarast. Det är också mycket roligare och mer ”pepp” om du redan har en hoj som du kan köra själv så snart du fått kortet. Man längtar ju då efter att verkligen fixa uppkörningen!
Citera
2019-12-10, 18:08
Medlem
Jag funderar faktiskt också på att ta A-kort till våren liksom trådstartaren, lite svårt att bestämma mig, tänkte först bara skaffa en moped men insåg rätt kvickt att enda anledningen jag inte köpte motorcykel var A-kortet, jag har B-kortet för övrigt.

Vill mest ha möjligheten att dra iväg mellan städer, det går ju inte så bra med moped..eller överhuvudtaget kanske i många fall (lagligt i.a.f. även om cykelbanor knyter viss städer får inte en 50 moped åka på dom och den får inte heller framföras på en lands eller motorväg så vad gör man?)

Har några frågor:

När jag eventuellt kör upp eller åker med skola, sitter det nån nisse bak på mig? det lockar inte.

Vilken typ av motorcykel är det helt bereonde på vilken skola man väljer eller får jag köpa en egen motorcykeln som jag får träna och köra upp med? det fick jag ju med mitt B-kort vilket underlättade fruktansvärt mycket.

Jag känner tyvär ingen med A-kort eller mekaniskt kunniga personer (jävla datornördar )
Så jag är lite nervös för att köpa ett fordon då jag skulle kunna bli lätt lurad.

Finns det automat motorcyklar? växla är ju inget problem nödvändigtvis men automaten är skönare helt enkelt.
Jag vet att elmotorcyklar är växelfria men det är ju löjligt dyrt även om de är lockande.

Vad vore en bra första hoj vara för någon 180cm 85kg för 99% stadskörning som inte tycker mopedkillarna som ränner omkring i vändzonen är coola när de gör mycket ljud?

Läste nu att jag får kör motorcyklar med tre hjul på ett B-körkort.. detta är ju vidrigt löjligt, synd att jag tycker dom ser lite fula ut annars hade det ju varit lösningen, kan jag kanske svälja stoltheten ?
Citera
2019-12-10, 21:15
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boxorbengt
Jag funderar faktiskt också på att ta A-kort till våren liksom trådstartaren, lite svårt att bestämma mig, tänkte först bara skaffa en moped men insåg rätt kvickt att enda anledningen jag inte köpte motorcykel var A-kortet, jag har B-kortet för övrigt.

Vill mest ha möjligheten att dra iväg mellan städer, det går ju inte så bra med moped..eller överhuvudtaget kanske i många fall (lagligt i.a.f. även om cykelbanor knyter viss städer får inte en 50 moped åka på dom och den får inte heller framföras på en lands eller motorväg så vad gör man?)

Har några frågor:

När jag eventuellt kör upp eller åker med skola, sitter det nån nisse bak på mig? det lockar inte.

Vilken typ av motorcykel är det helt bereonde på vilken skola man väljer eller får jag köpa en egen motorcykeln som jag får träna och köra upp med? det fick jag ju med mitt B-kort vilket underlättade fruktansvärt mycket.

Jag känner tyvär ingen med A-kort eller mekaniskt kunniga personer (jävla datornördar )
Så jag är lite nervös för att köpa ett fordon då jag skulle kunna bli lätt lurad.

Finns det automat motorcyklar? växla är ju inget problem nödvändigtvis men automaten är skönare helt enkelt.
Jag vet att elmotorcyklar är växelfria men det är ju löjligt dyrt även om de är lockande.

Vad vore en bra första hoj vara för någon 180cm 85kg för 99% stadskörning som inte tycker mopedkillarna som ränner omkring i vändzonen är coola när de gör mycket ljud?

Läste nu att jag får kör motorcyklar med tre hjul på ett B-körkort.. detta är ju vidrigt löjligt, synd att jag tycker dom ser lite fula ut annars hade det ju varit lösningen, kan jag kanske svälja stoltheten ?

- På uppkörningen kör du själv på motorcykeln med inspektören följandes efter på sin egen.

- Om du kör upp privat tar du med din egna hoj, så länge som den uppfyller kraven.

- Nyare modeller kan oftast köpas med DCT-låda, alltså automat. Men kollar man bakåt några år så är alla motorcyklar manuella (dvs inte skotrar)

- Du får vara med specfik än så innan du köper din egna. Vilken typ av hoj? Sport, touring, offroad? Budget? Ska du köra upp med den eller körskolans?
Citera
2019-12-10, 23:26
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
- På uppkörningen kör du själv på motorcykeln med inspektören följandes efter på sin egen.

- Om du kör upp privat tar du med din egna hoj, så länge som den uppfyller kraven.

- Nyare modeller kan oftast köpas med DCT-låda, alltså automat. Men kollar man bakåt några år så är alla motorcyklar manuella (dvs inte skotrar)

- Du får vara med specfik än så innan du köper din egna. Vilken typ av hoj? Sport, touring, offroad? Budget? Ska du köra upp med den eller körskolans?

Varifrån har du fått att man kan köpa de flesta motorcyklar med DCT-låda? Det är i princip bara Honda som erbjuder det på ett fåtal modeller om man inte vill ha en scooter.
Citera
2019-12-31, 14:55
Medlem
ElCabos avatar
Ett tag sedan trådstart, men det är ju fortfarande tid kvar innan våren...
Det har sagts förut i tråden, men förbered dig nu under vintern, ansök om körkortstillstånd, gå risk1. Börja plugga för teoriprovet, har du haft bilkörkort några år är det inte jättesvårt. MEN provet är både på MC delen och det vanliga teoriprovet, så du behöver både vanliga körkortsboken och MC boken. Skriv provet också innan våren, för MC gäller provet ett år, så du har gott om tid på dig att köra upp.

Jag hade två olika appar som jag använde, och dessutom tog jag ett abonnemang på https://mc-jakten.se/. Bra instruktionsvideos, som jag upplevde hjälpte till.
Jag tog totalt fyra dubbellektioner innan jag körde upp för fyra år sedan, ingen privatkörning där emellan. Hade först tänkt hyra hoj av körskolan, men de ville ha 2500 för att hyra den, så jag köpte en egen, skulle ju ändå ha en sen😊. Gick fortfarande bra att köra upp i deras regi. Jag tog hojen på släp bakom bilen till uppkörningen, så jag slapp betala för körskolans lärare också då.

Lycka till med kortet!
Citera
2020-01-01, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprutnikk
Köp en egen mc och börja träna på lågfartsdelen hemma på parkeringen eller liknande. Ta så få lektioner på körskola som möjligt men några lär du nog behöva. Du kanske också skulle också kunna göra risk 1 under vintern? Samt teoriprovet. Om det går så är det bara att boka direkt. Teorin klarar du genom att köpa/ladda ner någon mc-teori-app. Den nöter du stenhårt bara tills du kan allting och du kommer då att klara teoriprovet utan problem. Men som sagt; köp en egen hoj och börja träna på lågfart (och även säkerhetskontroll! kolla youtube-material och börja öva på att göra den själv.) Lycka till!

Bästa tipset. Köp egen hoj och nöt. Det är krypkörningen på uppkörningen som anses "svårast". https://www.trafikverket.se/korkort/...t-a1-a2-och-a/

Jag köpte egen tung MC och satte upp krypbanan på en bakgata och gjorde den lite svårare (mindre) för att göra det extra svårt. Använde tejprullar som koner har jag för mig

Jobba på den så din totaltid blir 2+ min. Tror att dryga minuten räcker vid uppkörningen, även om det inte finns en exakt gräns, dom vill mest kolla hur du behärskar lågfart men som sagt satsa på att vara säker på 2 minuter så är det helt lugnt.

Ta tungt kort direkt (A). Köp en egen standard A-hoj (tips Honda/Yamaha/Kawasaki/Suzuki).
Krav på mc vid uppkörning: https://www.trafikverket.se/korkort/...-behorighet-a/

Vid uppkörningen: Ta det lugnt, stressa inte upp dig - du får göra fel. Ha bra väghållning (dvs håll dig till högersidan av vägen vid högersväng), kolla upp ställen ni kan tänkas köra när ni lämnar området för stadskörning. Provkör uppkörning med privat handledare eller skola. Var förberedd på vanskliga sitationer tex vid rödljus/korsningar/rondeller - "vad ska man göra här?".
Senast redigerad av HubaBuba777 2020-01-01 kl. 14:17.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in