Citat:
Tack så mycket för svar <3 Najs bra idea att ta risk 1:an och teoriprovet men har man inte 2 månader att fixa körkortet efter? Kan bli svårt då jag aldrig kört men grym idé! Ska 100% kolla youtube videos och nöta stenhårt på teori!! Tack som fan trevlig kväll <3
Haha, kan så vara! Har glömt en del även om det inte var så längesen jag fick mitt kort. Men gå in och läs på på transportstyrelsens (?) hemsida om vad som gäller med teoriprovet och gör allt du kan av det teoretiska redan nu. Man får ju t ex ha checklista för säkerhetskontroll med på uppkörningen (fick iaf förut) så ta och skriv ut en sån och öva på att förklara de olika delarna.
Du kan också börja titta på Yt-videos på hur du ska bete dig i trafiken samt på lågfart-/högfartsbanan. Det är en del teknik inblandat - se till att lära dig ”teorin” utantill. Dvs hur ser banan ut och vilken taktik ska du ha för att vända smidigt, hålla balansen, val av växel osv. Ju mer du kan teoretiskt desto enklare blir det med praktiken. Men som sagt - köp en mc! Jag ångrar att jag la lite för mkt pengar på körlektioner snarare än att köpa en hoj direkt. Jag lärde mig ändå inte lågfarten på trafikskola utan genom att nöta själv! Det tog lite tid för mig, kanske för att jag inte kunde slappna av på körlektionerna utan tränade bättre på egen hand men det är svårt att säga. Det kan gå snabbt att lära för dig men ta det säkra före det osäkra och börja öva (köp en hoj!) snarast. Det är också mycket roligare och mer ”pepp” om du redan har en hoj som du kan köra själv så snart du fått kortet. Man längtar ju då efter att verkligen fixa uppkörningen!