2019-10-30, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Dem ska till t-centralen?

Stämmer denna?
Räcker nog att läsa meningen högt för att upptäcka att det tar emot.
"De skall till T-centralen" – visst är det lättare att såväl säga som att läsa?
Citera
2019-10-30, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Använd dom - vedertaget
Vedertaget i talspråk, får ej förekomma i skriven text.
Citera
2019-10-30, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
Hej alla språkpoliser!

Kan ni som är insatta i det svenska språket en gång för alla, förklara hur de små orden dem,de,dom, ska skrivas i en mening? Har sett ett flertal exempel på sociala medier hur dessa ord används. Till exempel.. " Varför har dem inte svarat dem. Dem förstår inte vad dem har gjort dem." Eller.. ' Dem vet inte vad dem gör."
Ska erkänna att jag har mina brister i svenska språket också, men tycker ändå att man borde veta när, dem,de,dom ska användas.

Utan andra tester, prova att läsa meningarna så märkes nog snart vad som fel är.
Sista meningen, ersätt den med "De veta ej vad de göra" som alternativ.
Citera
2019-10-30, 01:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej alla språkpoliser!

Kan ni som är insatta i det svenska språket en gång för alla, förklara hur de små orden dem,de,dom, ska skrivas i en mening? Har sett ett flertal exempel på sociala medier hur dessa ord används. Till exempel.. " Varför har dem inte svarat dem. Dem förstår inte vad dem har gjort dem." Eller.. ' Dem vet inte vad dem gör."
Ska erkänna att jag har mina brister i svenska språket också, men tycker ändå att man borde veta när, dem,de,dom ska användas.

(FB) Den STORA tråden om "de", "dem" och ”dom”. (/Mod.)
Citera
2019-10-30, 01:33
Medlem
Citat:

Stämmer denna?
Som jag skrev tidigare, passar vi eller oss i meningen... oss ska till t-centralen, eller vi ska till t-centralen.
Vi - de. Oss - dem. Lätt att komma ihåg då det är två, alternativt tre bokstäver i bägge alternativen.
Citera
2019-10-30, 01:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Dom avkunnade en dom.
Citera
2019-10-30, 01:59
Medlem
UgLyBastards avatar
de = vi
dem = oss

där det låter bäst att sätta in vi ska det vara de.
där det låter bäst att sätta in oss är det dem.

pay me later.
Citera
2019-10-30, 02:21
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Hej alla språkpoliser!

Här kommer värsta life hacket TS.

Du kan byta ut ordet de och dem mot jag eller mig och se vad som funkar. Hjärnan blir förvirrad vid skrift eftersom vi använder ordet "dom" som talspråk.

jag = de
mig = dem.

Så, då testar vi dina meningar, byter ut "dem" mot "jag" och "mig" så det flyter bra:

1) Varför har jag inte svarat mig. Jag förstår inte vad jag har gjort mig.

Så.. korrekt skriven mening blir alltså:

Varför har de inte svarat dem. Jag förstår inte vad de har gjort dem.

2) Jag förstår inte vad jag har gjort mig.

Blir alltså:
De förstår inte vad de gjort dem.

3) Jag vet inte vad jag gör.

Blir alltså:
De vet inte vad de gör.

Varsågod!

Edit: "De" är subjektsform (lirarna som gör någonting). "Dem" är objektsform (lirarna som påverkas).
Senast redigerad av MrLevaLivet 2019-10-30 kl. 02:27.
Citera
2019-10-30, 02:56
Medlem
Citat:
Hej alla språkpoliser!

Som en generell tumregel. "De" är de finita verbet, alltså antingen den som utför något eller det som meningar har som "utpekad". "De fina stenarna!. Tänk på det som ett narrativ där "de" är "utföraren" eller huvudaktören och "dem" är objekt/mottagare. Sen ska du veta att vissa fall fungerar både de och dem om mottagaren får en förlängd roll: "Ge de där fula människorna stryk." Istället för ge dem[/u]stryk,.

Således: varför har <de> inte svarat <dem>. <de> (huvudaktör) vet inte vad <de>(huvudaktör) gör med "dem"(mottagare)
Citera
2019-10-30, 03:03
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:

Stämmer denna?

Man hör nästan direkt när man läser det högt att det lika gärna kunde vara Jar Jar Binks i Star Wars som pratade.

Typ ”Mig inte vara rädd”.

De skall till T-centralen
Citera
2019-10-30, 03:37
Medlem
kalkryggars avatar
Vid användandet av de/dem är det viktigt att göra rätt. Ett vanligt fel är att använda dem när det skall vara de. Ett annat vanligt fel är att folk hackar på dom som använder dem i dom fall det faktiskt går att använda dem. Det finns alltså fall där det går att välja mellan de eller dem.

Skriver du texter i ditt arbete, skola eller för andra på något sätt så bör du undvika att använda dom. Skriver du på Flashback så använder du givetvis dom. Är man svag i sinnet som hen under mig så grinar man över dom som använder dom

Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Behärskar man den så väljer man inte dom. Det är folk med inlärningssvårigheter eller svagt sinne som skriver DOM. Att man sen tvingats godkänna det har ingen betydelse - skriver du dom verkar du enfaldig. Sluta trolla nu istället

Jag har inte sagt att det inte är korrekt grammatik, jag sa att det är en styggelse.. läsförståelse är kanske inte din starkaste sida

När det går lite fort här på Flashback så kan jag av misstag använda de/dem. Men vid kontrollerad skriv så använder jag givetvis dom. Jag tycker att det är okej att använda de/dem här på Flashback, men anser nog att dom som klagar på dom som använder dom nog får hållas som dom med svagt sinne.
Citera
2019-10-30, 04:07
Medlem
mendokses avatar
Lär er bara vad subjekt och objekt är, inte så svårt.

"De" gör något. Subjekt.
"Dem" utsätts för något. Objekt.

Låt oss kasta bollar på dem. (Här får de bollar kastade på sig och är därför objekt)
De gillade inte att få bollar kastade på sig. (Här gör de något själva, de "gillar inte" och är därför subjekt)
Senast redigerad av mendokse 2019-10-30 kl. 04:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in