2019-10-29, 20:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Var något av LWs barn hemma hos henne över natten, den kvällen som mordet skedde?

Tänker att det då inte behöver vara långsökt att den hetsiga diskussionen skulle tas utomhus för att inte störa/oroa och väcka barnen, och i samförstånd bakom bullerplaket för att ingen skulle se och höra de två tillsammans?

Det har varit lite olika tråduppgifter om vilka barn som varit hemma.
Enligt 18carat ska äldste sonen varit hemma hos LW, för att yngsta sonen fyllde år dagen efter:

[...]"Om NW:s vistelse: Han bor vanligen hos sin pappa, men den natten sov han hos LW pga att lillbrorsan skulle firas följande morgon. Han var den som upptäckte halvinslagna paketet och dörren som stod på glänt."

https://www.flashback.org/p66072233#p66072233

Med de uppgifterna kan man misstänka att kanske minst två, men kanske alla tre barnen kunde ha varit hemma?

I AB:
"Vid 23-tiden på kvällen sågs hon av en anhörig hemma – nästa morgon var hon inte där."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vMJaq/par-misstanks-ha-mordat-sin-van-och-granne-lena-wesstrom-45

Att denna anhörig skulle vara ett av barnen är inte osannolikt. Sedan kan man ju inte vara helt äker på att denna anhörig sov där, men det verkar ändå troligt.
Citera
2019-10-29, 21:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det här tråden består av minst 3000 sidor interna uppgörelser mellan användare som ältar sina gissningar och tjafsar inbördes, vilket gör den hopplös att orka läsa och kunna leta i.

Är det en trådsanning att LW bjöd hem HD på fika, och berättade om sin affär med SD?

Om nej; när i tiden skedde detta? Var syftet att berätta att vänsterprasslet var över, eller var det att lägga korten på bordet och erkänna att de hade en pågående relation?

Ja, att hitta något i tråden är så gott som omöjligt om man inte vet exakt vad man letar efter.

Här är inlägget om fikat.
När i tid det var och vad som sades har det spekulerats mycket i tråden om .

Citat:
Ursprungligen postat av mirdidjul66
Lena hade t.o.m HD hem på fika en eftermiddag där hon personligen berättade för HD om sin relation me SD
Citera
2019-10-29, 21:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tja, en del vänner till LW säger att LW sagt att SD trakasserat och hotat henne. Men åtminstone hotet är inte polisanmält. Trakasserier skulle iofs kunna referera till ofredandet som hon anmälde och kort efter tog tillbaka. Det skulle ju kunna vara så att det är överdrifter från LW, för att skada SDs anseende i den gemensamma bekantskapskretsen. Förhållandet verkar ju "kostat" (inte kostnad i monetär mening) LW något mer och dessutom till "ingen nytta".
SD är inte intresserad av något mer stadigt förhållande med LW.

Är det helt säkert att det inte finns fler anmälningar?
Citera
2019-10-29, 23:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Mest troligt ett gräl som spårade ur i vredesmod. LW saknades redan tidigt följande morgon och mordplatsen så nära hennes bostad och med hög risk för upptäckt tyder inte på ett planerat dåd. Kroppen hade lika gärna kunnat upptäckas minuter efter mordet av "skrikvittnet" eller någon förbipasserande. Tur för GM, alternativt mindre skickligt polisarbete, att det dröjde fyra dagar att finna henne.

Disypten kan vara något så litet som att SD och HD var irriterade över LWs planerade resa till Norge. "Jaha, så du ska dit och snacka skit om oss fast det är VÅRAN hobby, utan oss visste du inte ens att geocaching fanns och nu ska du iväg och infiltrera bland människor vi känt på nätet flera år längre än vad du har - ställ in resan."

Jag tror också att det gått till ungefär så, att det inte var planerat, men någon tids irritation och så någon dispyt som sett för sig inte är så stort men som får bägaren att rinna över och ett gräl som går över till våldsamhet som går överstyr.

Sedan som du säger, tiden som gick innan hon hittades ställer till svårigheter. Om hon utsatts för grovt våld så borde spår från GM finnas såvitt hen inte använt ett tillhygge som möjliggör att hålla visst avstånd men på fyra dagar hinner väl småkryp och mindre däggdjur kanske sätta i sig det?
Citera
2019-10-30, 00:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Är det helt säkert att det inte finns fler anmälningar?

Skulle det ha funnits det så är det ju märkligt om media skulle undanhållit dem från rapporteringen utan skrivit att BO anmält den misstänkte två gånger ifall det skulle funnits fem eller sju anmälningar. Därav antar jag att det är två anmälningar. En drog hon tillbaka, den andra ville hon dra tillbaka (för att hon efter någon dag sansat sig och insett att hon själv provocerat fram händelsen?) men gick inte eftersom gärningen faller under allmänt åtal varpå åklagaren avskrev det med en motivering som må varit något neslig för LW (att hon framstår som omdömeslös).
Citera
2019-10-30, 01:51
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Skulle det ha funnits det så är det ju märkligt om media skulle undanhållit dem från rapporteringen utan skrivit att BO anmält den misstänkte två gånger ifall det skulle funnits fem eller sju anmälningar. Därav antar jag att det är två anmälningar. En drog hon tillbaka, den andra ville hon dra tillbaka (för att hon efter någon dag sansat sig och insett att hon själv provocerat fram händelsen?) men gick inte eftersom gärningen faller under allmänt åtal varpå åklagaren avskrev det med en motivering som må varit något neslig för LW (att hon framstår som omdömeslös).

LWs benägenhet och historik av att polisanmäla, kan i sig ha varit en trigger. Ponera att hon och SD bråkade om något och hon kontrar med "bara så du vet kommer jag polisanmäla dig för att du tog tag i min arm" och det fick honom att flippa. Ingen av de två trodde nog några minuter tidigare att det skulle sluta som det gjorde.

Olustigt är att SD inte visar någon vilja till ansvar eller ånger, vad vi vet. Många som dödar i vredesmod utan en historik av övervåld ringer själva polisen, alternativt bryter ihop i förhör och ber anhöriga om ursäkt under rättegången. Sedan har vi kategori "Mats Alm" dit jag räknar SD - om han är GM. Men mordplats, tidpunkt och att han kommer sitta häktad fram till åtalet tyder på det.
Citera
2019-10-30, 09:26
Medlem
Citat:
1. Jag vare sig hatar eller älskar LW, hon var säkert charmig och rolig i många avseenden likväl som jag kan tänka mig att hon kunde vara riktigt enerverande om man fick möta hennes impulsvia "tjockskalliga" sida.
Jag hyser snarare viss sympati för henne, för mig framstår hon som något vilsen och därför gör en del märkliga val. Som när Alice i Underlandet kom till en vägkorsning och undrade vilken väg hon ska ta och Cheshire katten frågar varåt hon ska. När hon svarar att hon inte vet så menar katten att hon ju kan ta vilken väg hon vill så kommer hon dit.

Saker i mellanmänskliga tillvaron är sällan svarta eller vita. Därav har lagstiftaren stipulerat för påföljdslindring om gärning utförs till följd av BOs provokation.

Ja, jag skulle kunna diskutera med meningsmotståndare och stå för åsikterna jag framför.
Ja, är benägen att intämma i att LW tycks inte ha en naturlig fallenhet för att hålla en låg profil direkt. Skulle för egen del passa mig för att provocera och framhärda som hon gör i bilinciidenten. Speciellt om jag känt mig hotad av SD tidigare. Men hon kanske får kickar av risktagande? Eller så angår beteendet gränslöshet.
Citera
2019-10-30, 09:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
LWs benägenhet och historik av att polisanmäla, kan i sig ha varit en trigger. Ponera att hon och SD bråkade om något och hon kontrar med "bara så du vet kommer jag polisanmäla dig för att du tog tag i min arm" och det fick honom att flippa. Ingen av de två trodde nog några minuter tidigare att det skulle sluta som det gjorde.
Det var ju en intressant vinkling av varför kvinnor blir mördade.
Misshandel av kvinnor är ett tidigt varningstecken på en för kvinnan riskabel relation.
I många fall trappas våldet upp och leder slutligen till mord.

Tolkar jag dig rätt när du menar att kvinnor aldrig ska anmäla misshandel?

Menar du att färre kvinnor skulle bli mördade om de inte anmälde misshandel?
Citera
2019-10-30, 10:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Osämjan inom bilen, handlade om en nyckel som LW ville ha tillbaka från SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Ja, är benägen att intämma i att LW tycks inte ha en naturlig fallenhet för att hålla en låg profil direkt. Skulle för egen del passa mig för att provocera och framhärda som hon gör i bilinciidenten. Speciellt om jag känt mig hotad av SD tidigare. Men hon kanske får kickar av risktagande? Eller så angår beteendet gränslöshet.
Nu tror jag inte mycket på det JM skriver men om det skulle vara så att bråket handlade om att SD inte ville lämna tillbaka en nyckel så finns det en rimlig förklaring till att LW inte ville gå ur bilen.
Vi har i vilket fall som helst ingen aning om varför hon inte gick ur bilen.

Alla som tycker att det är LW som är provokativ kan väl tala om vad hon i så fall skulle ha gjort för att få tillbaka nyckeln?
Citera
2019-10-30, 10:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider

Menar du att hon provocerade och framhärdade sin misshandel?
Att hon blev triggad av det och det är hon som är gränslös?

Hon kanske fick en kick t om?

Man baxnar....
Citera
2019-10-30, 10:28
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Menar du att hon provocerade och framhärdade sin misshandel?
Att hon blev triggad av det och det är hon som är gränslös?

Hon kanske fick en kick t om?

Man baxnar....

Det som gör mig så förtvivlad är att mördaren antagligen visste om att Lena hade barn , och hur man kan döda en mamma är för mig så fruktansvärt .

Sen att mördaren valde ut kvällen/natten innan LW:s ena pojk fyllde år,är även det mycket illa .

Omänskligt allihop , utan en tanke på hur dessa barn kommer må resten utav sina liv ...

Att mörda någon för att den ”sett till ”att en man varit otrogen mot sin fru ,är ju inte barnens fel .

De har ju rätt att få ha sin mor kvar i livet trots otroheten SD gjorde mot HD , eller hur ...

Det borde ju även HD tycka ??.
Senast redigerad av landbandy 2019-10-30 kl. 10:35.
Citera
2019-10-30, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu tror jag inte mycket på det JM skriver men om det skulle vara så att bråket handlade om att SD inte ville lämna tillbaka en nyckel så finns det en rimlig förklaring till att LW inte ville gå ur bilen.
Vi har i vilket fall som helst ingen aning om varför hon inte gick ur bilen.

Alla som tycker att det är LW som är provokativ kan väl tala om vad hon i så fall skulle ha gjort för att få tillbaka nyckeln?

Har bara en fråga till dig: Och sedan när har du börjat bedöma Jokermannens uppgifter och uttalanden som trovärdiga och sannfärdiga? Du förlitar dig inte på honom men utgår från hans utsagor? Que, när det passar ditt syfte, eller?
Senast redigerad av Mimmirider 2019-10-30 kl. 11:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in