2019-10-29, 15:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jo, om hon hade haft någon etik och
moral så hade hon avstått oberoende av
vad hon kände.

Var det inte du som visste mycket om hur psykopater fungerar?

Jag säger inte att det LW gjorde var rätt.

Men tänk hur manipulerande och beräknande han kan ha varit.
Kanske började han ungefär som han gjorde med sin andra kvinnliga granne?

Sedan börjar en plan, en mer långsiktig plan.
De börjar som vänner. Och sedan planterar han all möjlig osanning för att få LW på bettet.

Jag tvivlar inte en sekund på att SD alias DK (så förbannat fräckt!) kan manipulera inte bara LW utan många av sina vänner.

Jag kan bara säga att han är en större risktagare än jag trodde. Han verkar helt enkelt inte kunna motstå frestelsen. Det är det som ger honom kicken!

Alla han tvetydigheter i loggarna få plötsligt en tydligare grund. Han gillar spelet, det farliga spelet.

Vad tror du själv om han är den skyldige?
Senast redigerad av notknapparen 2019-10-29 kl. 15:28.
Citera
2019-10-29, 15:34
Medlem
SloppySecondss avatar
Svartenbrandt blev 70 .. är Stef*n Dav*dsson den nya obotliga psykopaten ?
Citera
2019-10-29, 15:54
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Var det inte du som visste mycket om hur psykopater fungerar?

Jag säger inte att det LW gjorde var rätt.

Men tänk hur manipulerande och beräknande han kan ha varit.
Kanske började han ungefär som han gjorde med sin andra kvinnliga granne?

Sedan börjar en plan, en mer långsiktig plan.
De börjar som vänner. Och sedan planterar han all möjlig osanning för att få LW på bettet.

Jag tvivlar inte en sekund på att SD alias DK (så förbannat fräckt!) kan manipulera inte bara LW utan många av sina vänner.

Jag kan bara säga att han är en större risktagare än jag trodde. Han verkar helt enkelt inte kunna motstå frestelsen. Det är det som ger honom kicken!

Alla han tvetydigheter i loggarna få plötsligt en tydligare grund. Han gillar spelet, det farliga spelet.

Vad tror du själv om han är den skyldige?

Även om man blir manipulerad så har man
ändå ett eget val och ansvar.
Det är därför det finns lagar och regler för
att skydda oss för vårt eget bästa. Väljer
man att strunta i dem så får man ta
konsekvenserna av sina val. Så är det för
oss alla. De flesta blir inte mördade men
det blir alltid konsekvenser på något sätt
om man låter sig styras av en psykopat
eller narcissist. LW borde genom sin
utbildning och yrke ha haft extra goda
förutsättningar för att genomskåda något
sådant men hon valde kanske att blunda?

Jag tror att de båda var narcissister som
manipulerade varandra.

Dessa tvetydigheter som vissa postare
läser in i loggarna tror jag mer finns i
betraktarens öga och fantasi. Man kan
faktiskt undra vem som är sjukast?
Eller om det är PSs fanklubb som försöker
svartmåla SD ytterligare?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-10-29 kl. 16:05.
Citera
2019-10-29, 15:58
Medlem
1. Vad tror ni det beror på att antingen hatar man eller älskar Lena? Är det typiskt för henne som person eller flashback som helhet, att man intar någon av de två positionerna?

2. Går det att nyansera de inblandade parterna och vara diplomatisk eftersom de flesta som uttalar sig inte kände henne och de som haft någon typ av kontakt med henne ändå inte verkar ha någon förtrolig relation med henne, då mycket information låter som hörsägen snarare än förstahands-information?

3. Eller är det fel, är saker faktiskt svarta och vita, tydligt avgränsade? Eller är gråskalorna flytande?

4. Skulle ni exempelvis kunna träffa era meningsmotståndare på en uteservering och stå för era åsikter också då eller är allt bara en provokation alternativt en dimridå som utlöser allt tyckande?
Citera
2019-10-29, 16:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
4. Skulle ni exempelvis kunna träffa era meningsmotståndare på en uteservering och stå för era åsikter också då eller är allt bara en provokation alternativt en dimridå som utlöser allt tyckande?

Ja, det skulle jag absolut kunna göra!
Citera
2019-10-29, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Sökte efter LW?

Inledningsvis, och vid det då aktuella tillfället när man synade av HD's bostadsrätt, letade man efter LW och även efter saker som tillhörde vederbörande, man utgick från att det då rörde sig om en kidnappning.

Osämjan inom bilen, handlade om en nyckel som LW ville ha tillbaka från SD.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-10-29, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Svartenbrandt blev 70 .. är Stef*n Dav*dsson den nya obotliga psykopaten ?

Alla med psykopati är obotliga eftersom det är medfött och har därför inte heller någon egen diagnos = på MR-röntgen kan man se att pannlob och amygdala (där bl.a känslolivet sitter men också våra uråldiga drifter) inte alls liknar vanliga människors. Men om man misstänker tidigt att ett barn har empatistörningar så kan man terapeutiskt
lära dem vad som anses godtagbart i samhället och inte. Att de kan göra "vinster" genom att bete sig på ett sätt som andra gillar. Men det är inte säkert att barnet kommer leva så om denna ser större personliga vinster i att göra och leva på annat sätt.

De kommer aldrig känna empati. [/i]

Psykopati är en s.k tilläggsdiagnos till vissa personlighetsstörningar såsom narcissism, antisocial p-störning, histrionisk och i vissa fall borderline (se t.ex Jonna Henningsson), autism och adhd. Psykopati finns i varierande grad.

Här är en bra länk för den som vill veta mer:

https://fof.se/artikel/psykopatisk-hjarna-inte-kopplad-for-empati
Senast redigerad av zilvereko 2019-10-29 kl. 17:40.
Citera
2019-10-29, 17:01
Medlem
Ok, tack för svar. Då hade jag fel om N, det var Blessed fruitful som gällde. Ja, varför inte, du har genomgående gett intryck av att vara ute efter sanning och ärlighet, rakt igenom. På så vis har du utmärkt dig, du har hållit samma linje, och inte talat mot dig själv. Det här jag faktiskt beundrat dig för, åtminstone något jag vill ge dig cred för. Du har hela tiden stått för dina åsikter oavsett kanoniseringshetsen.

Jag har uppfattat att du kunnat se pusslet som ledde fram till LW:s död, hur hon själv bidrog till dödsdansen.utan att skuldbelägga henne i den juridiska ansvarsfrågan. Tillsammans med Snor- J, Rosamund, Carl-Johan
och några få till personer har du stått rakryggad oavsett. Imponerad.

För egen del tror jag aldrig Lena hann se vad som hände, innan det hände. På en teoretisk nivå möjligen men inte omsatt i praktiken. Hon hade ingen tid att träna vad gäller beprövad erfarenhet. Tror hon togs av daga i ett töcken av överraskning, hon var oförberedd på risken och såg inte till att hålla ryggen fri. Om hon inte dött av angreppet, utan endast misshandlats svårt, hade hon åtminstone fått en ny chans att beräkna kostnaden, och agera fortsättningsvis i motsatt riktning både vad gäller värderingar och beteende.
Senast redigerad av Mimmirider 2019-10-29 kl. 17:41.
Citera
2019-10-29, 17:04
Medlem
Snor-Johans avatar
Off topic.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-10-29 kl. 17:38.
Citera
2019-10-29, 17:05
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Så må vara... då blir det tårta på näsan
Tycker faktiskt synd om HD.. men det känns som HD och SD har någon sjukdom gemensamt.

Jag tror att den gemensamma sjukdomen
är att SD är narcissist och att HD varit
medberoende med honom. Ju längre tid
hon är ifrån honom desto bättre kommer
hon att må och desto mer ”sig själv”
kommer hon att bli.

Jag tycker också synd om henne. Hon var
det första offret i triangeldramat. SD och
LW trodde uppenbarligen att de kunde
behandla henne precis hur illa som helst.
Om hon till sist fick nog och det slog
över för henne så vore det inte konstigt.
Alla har en gräns för vad de tål.
Citera
2019-10-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Ok, tack för svar. Då hade jag fel om N, det var Blessed fruitful som gällde. Ja, varför inte, du har genomgående gett intryck av att vara ute efter sanning och ärlighet, rakt igenom. På så vis har du utmärkt dig, du har hållit samma linje, och inte talat mot dig själv. Det här jag faktiskt beundrat dig för, åtminstone något jag vill ge dig cred för. Du har hela tiden stått för dina åsikter oavsett kanoniseringshetsen.

Jag har uppfattat att du kunnat se pusslet som ledde fram till LW:s död, hur hon själv bidrog till dödsdansen.utan att skuldbelägga henne i den juridiska ansvarsfrågan. Tillsammans med Snor- J, Rosamund, Carl-Johan
och några få till personer har du stått rakryggad oavsett. Imponerad.

För egen del tror jag aldrig Lena hann se vad som hände, innan det hände. På en teoretisk nivå möjligen men inte omsatt i praktiken. Hon hade ingen tid att träna vad gäller beprövad erfarenhet. Tror hon togs av daga i ett töcken av överraskning, hon var oförberedd på risken och såg inte till att hålla ryggen fri. Om hon inte dött av angreppet, utan endast misshandlats svårt, hade hon åtminstone fått en ny chans att beräkna kostnaden, och agera fortsättningsvis i motsatt riktning både vad gäller värderingar och beteende.

Tack. Håller med till 100%.
Citera
2019-10-29, 18:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
På tal om din spoiler om att pricka av karaktärslistan, läste jag idag en artikel i DN.

En artikel i DN 3/5-18 om barn och psykopati, men som tar även upp psykopati hos vuxna:

Det skulle inte förvåna mig om SD fyller en hel del av kriterierna.
Citat:
Jag tror att de båda var narcissister som
manipulerade varandra.

Dessa tvetydigheter som vissa postare
läser in i loggarna tror jag mer finns i
betraktarens öga och fantasi. Man kan
faktiskt undra vem som är sjukast?
Citat:
Jag tror att den gemensamma sjukdomen
är att SD är narcissist och att HD varit
medberoende med honom.
Ja, om det inte längre går att argumentera för att SD och/eller HD skall ha begått brottet så återstår det kanske inget annat att göra nu än att försöka förklara dem sinnessjuka.

Jag kom att tänka på ett annat örebrodrev. Det var drevet mot dåvarande landshövdingen i Örebro län, Sigvard Marjasin, i slutet av 90-talet. Marjasin misstänktes för bl.a. bedrägeri, och utsattes för ett kraftigare drev än det vi har sett här. Han friades senare från de här anklagelserna, men det är det nog inte många som minns. Just den delen var ju rätt ointressant sedan, och tidningarna skrev av förklarliga skäl inte mycket om det.
https://www.journalisten.se/nyheter/sigvard-marjasin-om-journalistdrevet-till-slut-ringde-jag-polisen
Senast redigerad av Draifos 2019-10-29 kl. 18:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in