Citat:
Ursprungligen postat av
Avd.9
Vem är GM.?
Hanna och Oskar - Dom har erkänt att dom gemensamt & i samförstånd har mördat sina barn.
Varför hände det.?
För att barnen var så sjuka.
(sen tror jag att det beror på en förälders övertygelse, men det är inte bevisat)
Varför har ingen förhindrat det.?
För att ingen kunde se detta hända.
Visst, det var en familj med en fruktansvörd sjukdpmsbild, men ingen kunde tro att dom skulle dö. Ingen.
(skola, vård, kommun)?
Dom har väl gjort vad dom kunnat.?
Kunde dom gjort nåt mer, menar du.?
Nu har vi jo diskuterat detta 100 gånger för - mig inklusive. Men ännu en gång.
Och jag vet att vi kring vissa saker tycker faktiskt lika, men i andra avseendet har vi olika åsikter - så är det bara:
1. Att gemensamt ha planerad och att vara i samförstånd är inte det samma som att utföra dådet. Moraliskt anser jag inte att skillnaden är stor, juridisk kan den vara det. Men som sagt varför sa man inte bara i januari 2018 hur det var? Varför den hemlighetsmakeri kring gm? Absurd tycker jag. Kan man inte genomföra något så fruktansvärd - så hade det stannat vid att man hade dessa hemska tankar. Det är skillnaden.
2. Vi alla här är jo eniga att det inte kan vara hela sanningen. Då hade så många fler barn blivit dödade av sina föräldrar. Den där instinkten att skydda sitt barn sitter så djupt, att vårda det, att hjälpa barnet och kan man inte det i alla fall att inte skada barnet - att allt detta sätts ur spel i en familj med den bakgrunden - förblir obegripligt.
3. Ja. Ingen kunde ana sluten. Men vården och skolan har en plikt att fånga upp vissa signaler. Man har inte agerad som man bör, tycker jag. Ja, jag tycker man kunde ha gjort mer, men i och med att jag inte vet vad som gjordes och inte gjordes - så är det svårt. Men det finns oklarheter kring vårdplaner till exempel. Bara sådant är tankeväckande - att den inte var på plats med tanke på att det gäller två barn med hemundervisning.