Citat:
Mina barn somnar själva utan oss i rummet. Man kör nattningsrutinen med saga borstning osv, sen stoppar man om dem och så sover de inom 15 minuter som regel. Själva. Så har det funkat sen ungefär 2 års ålder. Det låg mycket jobb bakom det, men nu är vi äntligen där och man vet att efter rutinen så fixar de resten själva. Vi bestämde oss när de var redo, var konsekventa och sen så funkade det efter någon vecka.
Jag vet MÅNGA som ligger bredvid sina barn varje kväll tills de somnar. Långt upp i åldrarna, värsta exemplet en 10-åring som inte kan somna utan att mamma eller pappa ligger i sängen.
Hur orkar man? Hur funkar det hos er?
Jag vet MÅNGA som ligger bredvid sina barn varje kväll tills de somnar. Långt upp i åldrarna, värsta exemplet en 10-åring som inte kan somna utan att mamma eller pappa ligger i sängen.
Hur orkar man? Hur funkar det hos er?
Nu går det bra. Vi har två barn. 3 och 8 år. Vi läser saga för båda om det inte är för sent och om de inte är för trötta. Det tar väl en halvtimme kanske. Max. Däremot var det kämpigt när vår äldsta var liten och fortfarande sov på förskolan. Kunde ta över 2 timmar för honom att somna och det var alltid jag (pappa) som skulle natta.
Nu är det vår lilla som vägrar nattning av mamma så varannan kväll får jag lägga båda två. Efter varandra. Men jag ser det inte som någon större uppoffring. Det är en mysig stund.
Vi läser också för att våra barn ska få ett bättre ordförråd, uppskatta böcker osv. För att inte nämna att det blir en lugn och trygg avslutning på dagen.
Har kompisar som gjort som er typ. Visst, jag förstår ju ibland fördelen med det också. Men vad är det som är så viktigt som du gör istället? Surfar på mobilen? Tittar på TV? Du måste ju ändå vara hemma liksom...