Citat:
Ursprungligen postat av
meetthefockers
Själv kan jag tycka att det är lite mysigt.
Kaos är ju förstås inte kul men att ta sig en stund med sitt barn och slappna av och vila lite, gärna med lite gos och puss tycker jag är en fin kväll. Hellre det än att vika tvätt eller kolla på doobido.
Vika tvätt, diska och annat är ju sånt som måste till för att kommande dag ska flyta smidigt. Egentid för att boosta om också viktigt.
Men som jag skrev, det är inte primärt för min egen skull det är viktigt att barnen lär sig - utan det är för deras egen skull. En del av frigörelsen, bli en egen individ som klarar sig själv i världen.
Sen håller jag med dig om att det KAN vara lite mysigt. Det är för egen del största skälet till att det tog emot att sluta göra det, och det som gjorde det svårast att vara konsekvent. Men det är bättre nu, både för mig och barnen.
Citat:
Ursprungligen postat av
byrikaberta
De som har "duktiga" barn som somnar själva har antingen barn med den personligheten eller så har de kört över barnets person med 5-minutersmetoder eller liknande skit.
Ungar är olika, vissa är ängsliga av sig. Såna ungar får man vackert ligga bredvid tills de somnar, Facebook och Netflix får vänta helt enkelt. Eller så prioriterar man sig själv och kör 5- minutersmetoden...
Motsvarande tvärsäkra uttalande vore ju då att de som ligger bredvid sina barn tills de somnar långt upp i åldern är curlingföräldrar som ger sina barn kakor till frukost bara de äter och håller käften.
Jag är ingen stenhård anhängare av 5-minuters-metoden men mjuka varianter av den har lirat fint för oss. Och nej, vi gjorde det inte för vår skull, barnen behöver lära sig somna själv för att klara sig själva.