2019-10-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Jag har läst igenom dom offentliga handlingarna nu.

Jag tror inte att GM har haft några psykiska problem i den meningen att han hört röster, har haft hallucinationer eller en förvräng verklighetsbild. Däremot verkar det inte otroligt att han skulle kunna klassas inom autismspektrat. Ovanpå detta så verkar han helt enkelt vara en sexualsadist som har fått en fixering vid dödandet som handling. Alltså att GM njutit vid tanken över att få ta livet av en annan människa på ett våldsamt sätt, och därefter planerat och verkställt denna fantasi för egen njutning.

.

Ett ord: TRAMS! Tror du får omvärdera det hela. Peter Madsen var sexualsadist. Jack skulle inte veta hur det stavades ens om han visste vad det innebar.
Citera
2019-10-27, 22:22
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Du är nog helt fel ute. Schizofreni debuterar inte så tidigt och att han skulle haft det så många år redan är osannolikt utan att någon har märkt något. Mina tankar landar på tvångsmässig personlighetsstörning, han vill ha kontroll över situationen och att allting blir perfekt i hans tankevärld.

Tvångsmässig personlighetsstörning ej att förväxla med OCD, dock vanligt i kombo. Denna diagnos är mycket vanlig. Troligtvis finns det även annan psykisk ohälsa hos denna kille. I princip alla mördare (95+ %) har minst en personlighetsstörning och jag som har god insikt i psykiatriska diagnoser bedömer att sannolikheten är stor att killen lider av denna personlighetsstörning efter att ha läst delar av tråden.

https://utforskasinnet.se/hur-man-lever-med-tvangsmassig-personlighetsstorning/
https://kaobyterblogg.wordpress.com/2011/03/08/tvangsmassig-personlighetsstorning-nast-sista-kao/

Den vanligaste psykossjukdomen är schizofreni. Insjuknandet sker sällan före 13 års ålder utan vanligen mellan 15 och 30 års ålder och kan i sämsta fall medföra livslång
funktionsnedsättning, med varierande grad av hjälpbehov.
Nyinsjuknande sker i något tidigare ålder för män.

Källa:
https://lakemedelsboken.se/kapitel/psykiatri/psykoser.html
Citera
2019-10-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hmmm… säger du inte emot dig själv (där jag fetat på två ställen)? Eller så börjar jag bli trött och ser inte det uppenbara.

Det kanske blev så lång text att budskapet blev otydligt. Det jag menar är att orsaken han uppger till mordet, nyfikenhet, inte är särskilt konstig. Att han inte kan stå emot sin nyfikenhet utan vill uppleva känslan av att döda någon tyder på bristande självkontroll och empati, men behöver inte hänga samman med någon allvarlig störning. Det som däremot är väldigt avvikande är hur han valde offer och genomförde mordet.

Jag anser att det hade varit mer "normalt" om han t.ex. hade knuffat en främling framför ett annalkande tåg eller vräkt en berusad person över relingen på en Finlandsfärja. Det som gör detta mord så speciellt är att han valde att döda en vän för att det var lättare och att han gjorde det så intimt och personligt.
Citera
2019-10-27, 22:41
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ett ord: TRAMS! Tror du får omvärdera det hela. Peter Madsen var sexualsadist. Jack skulle inte veta hur det stavades ens om han visste vad det innebar.
Har du lust att utveckla varför mitt inlägg är "trams" med argument och sammanhållet resonemang?
Citera
2019-10-27, 22:43
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Det kanske blev så lång text att budskapet blev otydligt. Det jag menar är att orsaken han uppger till mordet, nyfikenhet, inte är särskilt konstig. Att han inte kan stå emot sin nyfikenhet utan vill uppleva känslan av att döda någon tyder på bristande självkontroll och empati, men behöver inte hänga samman med någon allvarlig störning. Det som däremot är väldigt avvikande är hur han valde offer och genomförde mordet.

Jag anser att det hade varit mer "normalt" om han t.ex. hade knuffat en främling framför ett annalkande tåg eller vräkt en berusad person över relingen på en Finlandsfärja. Det som gör detta mord så speciellt är att han valde att döda en vän för att det var lättare och att han gjorde det så intimt och personligt.

Det är ju snurrigt. Alla vet att det är i den närmst kretsen man börjar leta. I detta fall så visste man att de här båda skulle umgås. Båda hade mobiler som kopplade upp mot samma mast vilket ger en hyperbel att förhålla sig till. Man hade sett om en fans kvar och en avlägsnade sig. Vid fynd hade man på plats kunnat ta levertemperaturen man visste utomhustemperaturen vilket kan ge dödsögonblicket ser man samtidigt att en lur avlägsnar sig klappat och klart. Det hade inte blivit ett spaningsmord hade varit uppklarat även om han inte hade ringt och angivit sig själv
Citera
2019-10-27, 22:45
Medlem
Citat:

Det har du rätt i. Men intimt vete fasen. Han behövde komma "nära" och det hade inte gått med en främling. Men absolut är det märkligt att han valde en så brutal väg att gå. Bristande självkontroll vet jag inte om det är - han är noga med att få allt rätt i förhören. Om han inte tror det blir rätt när han svarar så avstår han från att svara. Han har total kontroll. Detta verkade inte vara någon tvångstanke på något sätt. Den dök upp i slutet av terminen - vid skolavslutningen - och sen försvann den under sommaren. Först vid Häringe slott, där familjen övernattade, kom tankarna upp igen (fem dagar tidigare) och då började han planera. Så det känns helt enkelt som om han gjorde det lite som ett äventyr - och därför blir det så sjukt.

Enligt honom själv så var det inget personligt vare sig mot Adam eller Peter. Phu, "ta det inte personligt men jag tänker döda dig". Märkligt. Han nämnde också att han var uttråkad. Det tog lång tid att läsa den där boken - den var seg att läsa. Tankarna på mord började komma igen. Där tänker jag också lite på psykos. Något förändrades där. Något blev sjukt, nåt som smugit sig på.
Citera
2019-10-27, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Har du lust att utveckla varför mitt inlägg är "trams" med argument och sammanhållet resonemang?
Behövs inte mer utveckling än den jag gav. Jack är ingen sexualsadist.
Citera
2019-10-27, 22:57
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Att man kan döda en annan människa av så banala skäl som nyfikenhet behöver (enligt min uppfattning) inte per automatik innebära att man har en svår störning. Det som är utmärkande här är två saker.

Det ena är den anledning han uppgett till varför både det ursprungligen tilltänkta offret och Peter valdes ut, att en vän är lättare att lura och därmed mindre problem att mörda.

Det andra är tillvägagångssättet, det finns många sätt att döda någon och han valde onekligen ett av de mest obehagliga och handgripliga sätt jag någonsin hört eller läst om att någon använt sig av vid sitt första mord.

Dessa två punkter gör att jag är övertygad om att något är väldigt fel i skallen på den killen. Jag tror inte att en så gravt störd person någonsin kan bli frisk nog för att vistas i frihet utan att det finns en överhängande risk för att han skadar eller dödar någon mer.

Därför hoppas jag liksom du att verkligheten en dag kommer ikapp honom, men min förhoppning är att uppvaknandet blir så brutalt att han väljer att somna om för gott. Förutom ur forskningens synvinkel kan jag inte se att han någonsin kan bli mer än en tung börda för såväl samhället som hans egen familj.

Tvärtemot vad du tror så är detta den patientgrupp på RPK som är lättast att återanpassa till samhället. Denna fixering kan brytas lätt med rätt behandling och ett ordnat liv. Tvångsmässiga fixeringar som denna kille verkar ha drabbats av (vilja att döda under lång tid) hade kunnat undvikas med lätta medel, men vem anar vad som händer inuti den där hjärnan?

Just tvångsmässiga fixeringar som har pågått under lång tid och av svår karaktär är tillräcklig för att dömas till rättspsyk. Och dessa patienter släpps ut fortare av den anledningen att dom inte agerar på impuls eller i affekt utan om dom ska begå ett brott så föregås det av lång planering. Att han tyckte det var jobbigt att döda sin vän tyder på tvångsmässig personlighetsstörning eftersom drabbade av den störningen är rädd för att gå över gränsen till det accepterade i motsats till antisocial personlighetsstörning som saknar rädsla och impulskontroll. Det är relativt ovanligt att personer med tvångsmässig personlighetsstörning begår mord, men det har förekommit tidigare ett flertal gånger och föregås då av långvarig fixering och planering.

Citat:

Bristande självkontroll och empati?

Han har ju god självkontroll, varför annars flera års planering för att begå dådet under långvarig fixering vid våld? Får snarare intrycket av att han har svårt med känslor, att läsa av sina egna och andras känslor. Att han gav sig på en vän kan även bero på att han var rädd för att ge sig på en främling. Rädslan styr och det är lättare att lura med sig sin vän till en avsides plats och slå ihjäl med yxan medan kompisen skall blunda. Allting tyder på att han var rädd för att begå en så pass allvarlig brottslig handling, men till slut vann fixeringen vid att döda men det krävdes mycket planerande för att kunna genomföra dådet.
Citera
2019-10-27, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Han har ju god självkontroll, varför annars flera års planering för att begå dådet under långvarig fixering vid våld? Får snarare intrycket av att han har svårt med känslor, att läsa av sina egna och andras känslor. Att han gav sig på en vän kan även bero på att han var rädd för att ge sig på en främling. Rädslan styr och det är lättare att lura med sig sin vän till en avsides plats och slå ihjäl med yxan medan kompisen skall blunda. Allting tyder på att han var rädd för att begå en så pass allvarlig brottslig handling, men till slut vann fixeringen vid att döda men det krävdes mycket planerande för att kunna genomföra dådet.
Flera års planering? Han hade fått tanken två månader tidigare - inte ens det. Vid skolavslutningen. Och inget tydde på att han var rädd. Var i fupen har du läst det? Jag har läst alla hans förhör minst två gånger. Och inget tydde på att han var rädd - tvärtom var han fast besluten sedan fem dagar att begå det här mordet. Även om det var ganska egalt om det blev Adam eller Peter. Men nån lång planering var det inte. Däremot konsumerade han våldsfilm/mordklipp under något år. Men planerat något mord under lång tid - det verkar inte ha skett. Inte som jag kunnat läsa mig till. Men har jag fel så får du gärna kommentera med vilka sidor i fupen som pekar på det. Vi kanske tolkar olika. Jag har haft fel förr, och kanske har det nu också.

Men nu är det god natt. Jobb imorgon.
Citera
2019-10-27, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odensnorre
Jag har läst fup:en nu och det jag reagerar mest på är att hans bror inte kan beskriva hur J är som person. Han verkar heller inte bry sig speciellt mycket om vad hans lillebror har gjort och sitter inlåst. "Han kunde lika gärna vara bortrest"☹️ Hoppas verkligen han var i chock, annars är en till i familjen känslomässigt störd.

Som sagt, risk för att fler i familjen har diagnoser och borde få hjälp! Undrar ff hurdan brodern är som ska bli läkare.
Citera
2019-10-28, 01:05
Medlem
Du är antagligen inte lika attraherad av Jack längre då du sett hans otroligt spinkiga ben. Jag känner till en hel del tonåringar som haft en stor ökning av längden på kort tid. Men aldrig skådat någon av dessa med så sjukt spinkiga ben. Den stackars ynkliga varelsen kanske lider av anorexi
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Då har åtalet väckts. Låt oss hoppas att det blir en rättvis rättegång och att den åtalade befinnes oskyldig!
Citera
2019-10-28, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Det är ju snurrigt. Alla vet att det är i den närmst kretsen man börjar leta. I detta fall så visste man att de här båda skulle umgås. Båda hade mobiler som kopplade upp mot samma mast vilket ger en hyperbel att förhålla sig till. Man hade sett om en fans kvar och en avlägsnade sig. Vid fynd hade man på plats kunnat ta levertemperaturen man visste utomhustemperaturen vilket kan ge dödsögonblicket ser man samtidigt att en lur avlägsnar sig klappat och klart. Det hade inte blivit ett spaningsmord hade varit uppklarat även om han inte hade ringt och angivit sig själv
Du har helt rätt i att statistiken talar för att mördare vanligtvis har en relativt nära relation till offret. Det brukar dock finnad ett personligt motiv i de fallen. När motivet inte är personligt är det mer sannolikt att BO och GM inte känner varandra, men möjligtvis känner till varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in