2019-10-27, 21:43
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Ja det är lätt att tro att man sitter inne på svaren när det funkar.

Om du läste vad jag skrev så funkar det på en men inte den andre, vi trodde också att vi visste då det funkade med nr 1. Sen kom nr 2 och det blev helt annorlunda, det tar inte särskilt lång tid visserligen men det är mycket skrik och bråk men det blir bättre och bättre som det känns iaf.

Barn är olika, individuellt vad som funkar på olika barn.

Kalla mig arrogant, men så länge det inte är speciella förutsättningar (typ grav bokstavsförkortning) så tror jag det går att få de flesta att somna själv om man bara hittar rätt metod.

Med unge 2 var vi lata länge och låg där och höll handen tills han somnade (ungefär från 1.5-2 år drygt). Sen sa vi till oss själva - det här funkar inte i längden, ungen måste lära sig somna utan att någon håller handen. 2 månader senare och gradvis avvänjning så somnas det själv på 15 minuter.

Jag säger att vi var lata, för vi körde det som innebar minst gnäll och gråt. Det blev några jobbiga nattningar där ett tag men nu är vi förbi det.
Citera
2019-10-27, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
De somnar ju tids nog oavsett vad man gör. Men vad man gör, går att påverka. Och där menar jag att om man som förälder har en plan, är konsekvent och jobbar med saken så kan man lära barnen somna själva.

Är det ansvar och kärlek att barnen enbart kan somna med en förälder bredvid sig långt upp i åldern? Skulle snarare kalla det björntjänst.

Om det är vad som krävs så..och hellre en förälder som ligger för länge än ingen alls lr hur?
Citera
2019-10-27, 21:46
Citat:
Ursprungligen postat av Elvis..
Man orkar för att man känner ansvar och kärlek. Och de som inte orkar ska förmodligen inte ha barn men det är ju lite sent påtänkt dock.
Exakt, föräldrarna är så jävla kåta på att kolla Facebook, eller så ligger de där med ungen med telefonen/paddan och surfar Facebook medans ungen ska sova...
Citera
2019-10-27, 21:49
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Själv kan jag tycka att det är lite mysigt.
Kaos är ju förstås inte kul men att ta sig en stund med sitt barn och slappna av och vila lite, gärna med lite gos och puss tycker jag är en fin kväll. Hellre det än att vika tvätt eller kolla på doobido.

Vika tvätt, diska och annat är ju sånt som måste till för att kommande dag ska flyta smidigt. Egentid för att boosta om också viktigt.

Men som jag skrev, det är inte primärt för min egen skull det är viktigt att barnen lär sig - utan det är för deras egen skull. En del av frigörelsen, bli en egen individ som klarar sig själv i världen.

Sen håller jag med dig om att det KAN vara lite mysigt. Det är för egen del största skälet till att det tog emot att sluta göra det, och det som gjorde det svårast att vara konsekvent. Men det är bättre nu, både för mig och barnen.

Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
De som har "duktiga" barn som somnar själva har antingen barn med den personligheten eller så har de kört över barnets person med 5-minutersmetoder eller liknande skit.

Ungar är olika, vissa är ängsliga av sig. Såna ungar får man vackert ligga bredvid tills de somnar, Facebook och Netflix får vänta helt enkelt. Eller så prioriterar man sig själv och kör 5- minutersmetoden...

Motsvarande tvärsäkra uttalande vore ju då att de som ligger bredvid sina barn tills de somnar långt upp i åldern är curlingföräldrar som ger sina barn kakor till frukost bara de äter och håller käften.

Jag är ingen stenhård anhängare av 5-minuters-metoden men mjuka varianter av den har lirat fint för oss. Och nej, vi gjorde det inte för vår skull, barnen behöver lära sig somna själv för att klara sig själva.
Citera
2019-10-27, 22:00
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Om det är vad som krävs så..och hellre en förälder som ligger för länge än ingen alls lr hur?

Jag tror inte det är ligga bredvid som krävs. Jag tror det finns andra sätt, bara att man som förälder inte orkar testa annat.
Citera
2019-10-27, 22:01
Medlem
30 minuter kan jag godta, men 3 timmar?
Haha inte en chans att någon människa som är kry i skallen skulle hålla på så länge.
Citera
2019-10-27, 22:13
Medlem
brutefishs avatar
3h? då gör man fel alt. tar ungen till en doktor.

borsta tänder, läsa bok och sedan natta, tar kanske en 15. kanske lite längre om de är på bra humör och skojfriska, då vill man bara vara en kvar en stund och lyssna för de är så förbannat "charmigt dumma i huvudet". småbarns logik alltså, oftast super-logisk men tyvärr inte praktiskt användbar i riktiga livet.
Citera
2019-10-27, 22:24
Medlem
ModerRotas avatar
Förr i tiden låg pappa och mamma och sov med barnen på magen i grottan och pappan såg till att elden inte slocknade för tidigt. Marken är kall och barnen är känsliga. Det fanns inget annat att göra heller när det väl blivit för mörkt eller oväder drog in. Det var bara att ligga och mysa.

Ni är för självupptagna. Man MÅSTE inte ha egen tid. Barnen är en utväxt av er själva. De växer ifrån er av sig själva med tiden. Det måste inte skyndas fram.
Citera
2019-10-27, 22:49
Medlem
Det finns säkert barn som är krångligare än andra. Det är dock upp till föräldrarna att sätta upp tydliga rutiner som barnen är trygga i. Annars blir det tjafs och krångel vid nattningen. Hemma är det aldrig något problem. Ibland efter någon långledighet där det har ruckats lite på tiderna kanske dom får vara vakna lite längre så dom är rejält trötta, barn blir inte förstörda för det.

Finns så många skitnödiga föräldrar som menar på att barn måste sova klockan 19. Sen har dom mage att klaga när ungjäveln vaknar 05.00, SKYLL ER SJÄLVA!!!! Sunt förnuft och sluta ha familjeliv som någon helig skrift så ska ni nog se att det går bra.
Citera
2019-10-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Vika tvätt, diska och annat är ju sånt som måste till för att kommande dag ska flyta smidigt. Egentid för att boosta om också viktigt.

Men som jag skrev, det är inte primärt för min egen skull det är viktigt att barnen lär sig - utan det är för deras egen skull. En del av frigörelsen, bli en egen individ som klarar sig själv i världen.

Sen håller jag med dig om att det KAN vara lite mysigt. Det är för egen del största skälet till att det tog emot att sluta göra det, och det som gjorde det svårast att vara konsekvent. Men det är bättre nu, både för mig och barnen.

Motsvarande tvärsäkra uttalande vore ju då att de som ligger bredvid sina barn tills de somnar långt upp i åldern är curlingföräldrar som ger sina barn kakor till frukost bara de äter och håller käften.

Jag är ingen stenhård anhängare av 5-minuters-metoden men mjuka varianter av den har lirat fint för oss. Och nej, vi gjorde det inte för vår skull, barnen behöver lära sig somna själv för att klara sig själva.
Så en fyraåring som inte kan somna själv kommer alltid behöva en förälder bredvid sig i sängen? Lite som de som försöker lära en ettåring att inte kladda när den äter, verkar som en del tror att vederbörande kommer kladda hela livet om man inte lär denne äta okladdigt på en gång.

Att somna ensam kan vara väldigt ångestfyllt för vissa barn, att trots det låta dem gråta sig till sömns lär inte göra att de klarar sig bättre i vuxenlivet precis...
Citera
2019-10-27, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladaGurra
30 minuter kan jag godta, men 3 timmar?
Haha inte en chans att någon människa som är kry i skallen skulle hålla på så länge.
Vad är alternativet menar du om ungen inte somnar?
Citera
2019-10-27, 23:01
Citat:
Man orkar för att man känner ansvar och kärlek. Och de som inte orkar ska förmodligen inte ha barn men det är ju lite sent påtänkt dock.
Den absoluta majoriteten av världens människor nattar inte sina barn i tre timmar. Och dom växer upp till normala människor ändå. Det handlar inte om "kärlek och ansvar", det handlar om dalt och stolleliberalt beteende. Barnen ska veta när det är natt och vad de förväntas göra då. Det kallas uppfostran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in