Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-10-27, 20:33
Medlem
EnLitenFryss avatar
Mina barn somnar själva utan oss i rummet. Man kör nattningsrutinen med saga borstning osv, sen stoppar man om dem och så sover de inom 15 minuter som regel. Själva. Så har det funkat sen ungefär 2 års ålder. Det låg mycket jobb bakom det, men nu är vi äntligen där och man vet att efter rutinen så fixar de resten själva. Vi bestämde oss när de var redo, var konsekventa och sen så funkade det efter någon vecka.

Jag vet MÅNGA som ligger bredvid sina barn varje kväll tills de somnar. Långt upp i åldrarna, värsta exemplet en 10-åring som inte kan somna utan att mamma eller pappa ligger i sängen.

Hur orkar man? Hur funkar det hos er?
Citera
2019-10-27, 20:37
Medlem
Som hos dig.
Vet att ungarnas morsa tills ganska nyligen höll på i 3 timmar och låg bredvid osv.
Nä tandborstning, i säng, saga och godnatt. Sen går jag ut och de somnar oftast inom en kvart.
Citera
2019-10-27, 20:42
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Som hos dig.
Vet att ungarnas morsa tills ganska nyligen höll på i 3 timmar och låg bredvid osv.
Nä tandborstning, i säng, saga och godnatt. Sen går jag ut och de somnar oftast inom en kvart.

Som det ska vara. Förekommer ju undantag av olika skäl men så är det med barn.

Handlar inte bara om att frigöra min tid utan även om barnens självständighet. De klarar själva. Sen finns vi föräldrar där som skyddsnät vid kris.
Citera
2019-10-27, 20:42
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Vad är alternativet om de inte skulle somna menar du? Vi har en som somnar själv och en som brukar krångla så man blir gråhårig. Även om det är jobbigt så kan man ju inte söva dom med valium..

Den som krånglar är fyra och det går förhoppningsvis till sig. Igår chockade hon oss och gick och la sig själv och somnade på någon minut efter tandborstning, men ikväll var det lika igen även om det inte tog så lång tid.
Citera
2019-10-27, 20:43
Medlem
SmokingKillss avatar
Det kan inte va sunt för varken föräldrar eller barn ett det ska ta en till tre timmar att somna.

Hos oss så är det tandborstning, och sen lägger sig barnen i sina sängar och innan jag har hunnit läsa halva sagan så sover dom gott. Det tar sällan mer än 15 minuter för dem att somna.

Barnen är fyra och fem år gammal. sov rutinen har funkat felfritt i några år nu.

Som du beskriver så va det lite jobb i början men nu när rutinerna sitter så går det smärtfritt varje gång.

Ett tips till föräldrar som har problem med läggning är, inget socker någon timma innan läggning, gör gärna gröt så dom har nått varmt i magen och läs (Ej ljudbok) Kalle kanin, som så gärna vill somna eller vad den heter.
Citera
2019-10-27, 20:58
Medlem
Man orkar för att man känner ansvar och kärlek. Och de som inte orkar ska förmodligen inte ha barn men det är ju lite sent påtänkt dock.
Citera
2019-10-27, 21:06
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Vad är alternativet om de inte skulle somna menar du? Vi har en som somnar själv och en som brukar krångla så man blir gråhårig. Även om det är jobbigt så kan man ju inte söva dom med valium..

Den som krånglar är fyra och det går förhoppningsvis till sig. Igår chockade hon oss och gick och la sig själv och somnade på någon minut efter tandborstning, men ikväll var det lika igen även om det inte tog så lång tid.

De somnar ju tids nog oavsett vad man gör. Men vad man gör, går att påverka. Och där menar jag att om man som förälder har en plan, är konsekvent och jobbar med saken så kan man lära barnen somna själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Elvis..
Man orkar för att man känner ansvar och kärlek. Och de som inte orkar ska förmodligen inte ha barn men det är ju lite sent påtänkt dock.

Är det ansvar och kärlek att barnen enbart kan somna med en förälder bredvid sig långt upp i åldern? Skulle snarare kalla det björntjänst.
Citera
2019-10-27, 21:16
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
De somnar ju tids nog oavsett vad man gör. Men vad man gör, går att påverka. Och där menar jag att om man som förälder har en plan, är konsekvent och jobbar med saken så kan man lära barnen somna själva.

Är det ansvar och kärlek att barnen enbart kan somna med en förälder bredvid sig långt upp i åldern? Skulle snarare kalla det björntjänst.

Ja det är lätt att tro att man sitter inne på svaren när det funkar.

Om du läste vad jag skrev så funkar det på en men inte den andre, vi trodde också att vi visste då det funkade med nr 1. Sen kom nr 2 och det blev helt annorlunda, det tar inte särskilt lång tid visserligen men det är mycket skrik och bråk men det blir bättre och bättre som det känns iaf.
Citera
2019-10-27, 21:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Man biter i. Folk kommer orka väldigt mycket speciellt om det gäller egna barn. Man kan ha tur och man kan ha otur med det här. Varje unge har sig egen lilla personlighet men som sagt man får göra det bästa av situationen. Inte som det någonsin kommer finnas en knapp att sov nu så jag kan sova.
Citera
2019-10-27, 21:31
Medlem
Själv kan jag tycka att det är lite mysigt.
Kaos är ju förstås inte kul men att ta sig en stund med sitt barn och slappna av och vila lite, gärna med lite gos och puss tycker jag är en fin kväll. Hellre det än att vika tvätt eller kolla på doobido.
Citera
2019-10-27, 21:40
Medlem
De som har "duktiga" barn som somnar själva har antingen barn med den personligheten eller så har de kört över barnets person med 5-minutersmetoder eller liknande skit.

Ungar är olika, vissa är ängsliga av sig. Såna ungar får man vackert ligga bredvid tills de somnar, Facebook och Netflix får vänta helt enkelt. Eller så prioriterar man sig själv och kör 5- minutersmetoden...
Citera
2019-10-27, 21:42
Medlem
Swe1227s avatar
Ungen är väl inte trött då. Jag har hört att jag var omöjlig att få att somna i 2-3års ålder. Ofta var jag uppe lika länge som mor och far fram till efter kl 10. Då var man ju trött och somnade direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in