2019-10-27, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Personer med Asperger syndrom känner ingen empati för andra människors lidandet.

Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Så är det. Och rödhåriga har ingen själ.

Japp, och vi mörkhåriga har två vänsterfötter och det tycker vi är skitjobbigt. Många blir suicidala.
Citera
2019-10-27, 12:51
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
När vi alla växte upp så hade vi alla nån, eller ett par stycken, på skolan som var lite udda eller underliga. Det har aldrig varit nåt konstigt med det. Dom har ju förutom sin lite udda framtoning ändå kunnat föra sig och även dom har lyckats skaffa ett par polare. Om då allt annat fungerar med skola och andra sysslor så har det aldrig funnits nån anledning att reagera.
Visst, personen var lite udda, men inte fan tror man att det skall gå så långt att dom mördar nån. I detta fall så fanns det inga våldsamheter över huvud taget. Han plågade inga katter, bröt vingar av fåglar, slogs.... Inget.
Att nu i efterhand anklaga än den ene, än den andre tycker jag är helt fel.
Vi har en FUP med facit, det hade inte polarna eller föräldrarna.
Du har inge aning om hurvida han har plågat djur.

Vad vi vet är att han redan som barn tydligen tittade på så "udda" filmer på youtube så att han inte fick använda sociala medier.

Att han läste Dostojevski och Camus som omgivningen trodde för att diskutera litteratur med vuxna, men som antagligen var för att läsa och njuta av mord.

Att han inte förstod att andra inte var intresserade av hans skitklipp och eller tyckte det var roligt att chockera.
Citera
2019-10-27, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln

Vad vi vet är att han redan som barn tydligen tittade på så "udda" filmer på youtube så att han inte fick använda sociala medier.

Att han läste Dostojevski och Camus som omgivningen trodde för att diskutera litteratur med vuxna, men som antagligen var för att läsa och njuta av mord.

Att han inte förstod att andra inte var intresserade av hans skitklipp och eller tyckte det var roligt att chockera.

Ni kan gissa hur mycket ni vill, kontentan är en svennebanan som gått loco
Citera
2019-10-27, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Kan inte låta bli att hänvisa till Tim Berglings föräldrar som i Ab idag berättar att de gick i terapi med Tim när han var 14-15 år och att han hade konstanta samtal med psykolog. Det går inte slå ifrån sig och avfärda att om normala förhållanden rått i denna familj så hade man upptäckt att något inte stämde.

Min teori är att familjen är dysfunktionell att man vänt bort blicken till förmån för att allt utåt skall verka vara en mönsterfamilj.

Berglings far har nu tagit till sig och säger att Tim begick självmord och att familjen därmed är en del av detta.

På samma sätt måste JL familj ta till sig att JL är mördare och att de är en del av detta.

https://www.aftonbladet.se/a/0nOwXA?refpartner=link_copy_app_share

Tim Bergling led av ångest det vet vi. Men av det jag tagit del av gällande Jack kan jag inte se att det framkommit att han lidit av ångest det framgår väl också i FUP att det inte finns något att inhämta från BUP eller elevhälsan på skolan ? Jag ser inte en icke fungerande familj av det som framkommit. Pappan arbetar som lärare tycker om att träna. Mamman arbetar inom Skolverket. Hans bröder är högpresterande den ena studerar till läkare på KS och den andra har fått en stipendium ( Kina ? )

Jag förstår inte hur du så snabbt kan komma fram till dina teorier baserat på vad som framkommit. Med facit i hand, när vi i nutid ser vad som hänt är det lätt att peka på avvikande beteende. Nu när vi vet vad Jack gick runt och bar på i sitt huvud. Frågan är ju då varför både skola och hans familj inte såg psykisk ohälsa. Hans vänner verkar ju uppenbarligen ändå inte anse att hans intresse för de här filmerna som nu framkommit i efterhand varit så allvarliga att de tagit upp det med sina föräldrar eller lärare. Istället fortsätter de umgås med honom.

Sen förstår man självklart i efterhand att han absolut inte mår/mådde bra. Det framkommer ibland att de som väl bestämt sig för att ta sitt liv beskrivs som lugna, glada och att nära i efterhand inte kunde se signalerna. Jag funderar över om det kan vara något liknande här. När han väl bestämt sig att han skulle döda någon istället för att ta sitt eget liv så gav tankar och planering ett lugn som för utomstående inte signalerade att något skulle vara fel ?

Jacks föräldrar hade en son som sökt och blivit antagen till Enskilda/Täby ( om jag minns rätt ) det verkade inte finnas något avvikande just där och då innan brottet att han inte skulle ha några framtidsplaner pågrund av psykisk ohälsa.
Citera
2019-10-27, 13:21
Bannlyst
Citat:

Och du har ingen aning om han INTE gjorde nåt mot djur.... skärp dig.

Om han nu var så udda, och det enligt många här i tråden syntes så tydligt att han var knäpp.
Hur kommer det sig då att både Adam och Peter umgicks med honom.
Det var ju faktiskt två ganska smarta killar, och Peter var ju supersmart.
Först cykla omkring med knäppgöken, sen åka och käka med knäpp göken, och efter det åka och bada med knäppgöken. Och när sen Peter kommit hem så väljer han att cykla tillbaka till knäppgöken. Va, alla såg ju alla felen och att han var autistisk. Det var ju solklart att han var livsfarlig....
När sen Peter väljer att följa med denna autistiska knäppgöken som visar tydliga tecken på abnormalitet upp till en ödslig plats, så får ju faktiskt Peter nästan skylla sig själv.
Alla såg ju uppenbarligen hur otroligt knäpp och rent ut sagt farlig han var. Alla visste ju detta. Det syntes ju tydligt.

Är det så du menar?
Senast redigerad av Avd.9 2019-10-27 kl. 13:31.
Citera
2019-10-27, 13:45
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Tim Bergling led av ångest det vet vi. Men av det jag tagit del av gällande Jack kan jag inte se att det framkommit att han lidit av ångest det framgår väl också i FUP att det inte finns något att inhämta från BUP eller elevhälsan på skolan ? Jag ser inte en icke fungerande familj av det som framkommit. Pappan arbetar som lärare tycker om att träna. Mamman arbetar inom Skolverket. Hans bröder är högpresterande den ena studerar till läkare på KS och den andra har fått en stipendium ( Kina ? )

Jag förstår inte hur du så snabbt kan komma fram till dina teorier baserat på vad som framkommit. Med facit i hand, när vi i nutid ser vad som hänt är det lätt att peka på avvikande beteende. Nu när vi vet vad Jack gick runt och bar på i sitt huvud. Frågan är ju då varför både skola och hans familj inte såg psykisk ohälsa. Hans vänner verkar ju uppenbarligen ändå inte anse att hans intresse för de här filmerna som nu framkommit i efterhand varit så allvarliga att de tagit upp det med sina föräldrar eller lärare. Istället fortsätter de umgås med honom.

Sen förstår man självklart i efterhand att han absolut inte mår/mådde bra. Det framkommer ibland att de som väl bestämt sig för att ta sitt liv beskrivs som lugna, glada och att nära i efterhand inte kunde se signalerna. Jag funderar över om det kan vara något liknande här. När han väl bestämt sig att han skulle döda någon istället för att ta sitt eget liv så gav tankar och planering ett lugn som för utomstående inte signalerade att något skulle vara fel ?

Jacks föräldrar hade en son som sökt och blivit antagen till Enskilda/Täby ( om jag minns rätt ) det verkade inte finnas något avvikande just där och då innan brottet att han inte skulle ha några framtidsplaner pågrund av psykisk ohälsa.

Det framgår att en förälder ansett att han betett sig märkligt.

Klart som fan att de haft koll på detta om de själva inte haft några besvär eller velat släta över. Att en förälder toktränar och möjligen försummar barnen är märkligt. Tycker det tyder på ett mått av narcissism. Ingenstans i hens bilder på fb eller ig har visat några bilder där familjen umgås. Det har bara varit bilder på den tränande tävlande föräldern. Bilder som visar på narcissism en person som älskar sig själv sin kropp sin spegelbild mer än att se till i det här fallet JL. Det är min teori. Vi får se vad som kommer ut av rättegången.
Citera
2019-10-27, 13:51
Medlem
Citat:

Jag läste Brott och Straff när jag var runt 30. Inte fan blev jag mordisk för det. Nu har jag beställt hem Främlingen av ren nyfikenhet - skall jag varna mina vänner? Han hade det "i sig". Och jag tror att dessa klipp under ett års tid framkallade en psykos hos honom. Om man upptäcker att man gillar sånt så borde han frågat sig själv varför. Hade vuxna haft insyn i vad han kikade på, och på hans reaktion på dessa - då hade man nog skaffat hjälp till honom. Men ingen visste, och ingen var tankeläsare.

I fupen så framkommer det att det finns något annat, en anledning, som också triggade. Men han vägrar att berätta i förhören. Han ber poliserna läsa RPU-rapporten. Han vill inte ta det två gånger säger han.
Citera
2019-10-27, 14:42
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Och du har ingen aning om han INTE gjorde nåt mot djur.... skärp dig.

Om han nu var så udda, och det enligt många här i tråden syntes så tydligt att han var knäpp.
Hur kommer det sig då att både Adam och Peter umgicks med honom.
Det var ju faktiskt två ganska smarta killar, och Peter var ju supersmart.
Först cykla omkring med knäppgöken, sen åka och käka med knäpp göken, och efter det åka och bada med knäppgöken. Och när sen Peter kommit hem så väljer han att cykla tillbaka till knäppgöken. Va, alla såg ju alla felen och att han var autistisk. Det var ju solklart att han var livsfarlig....
När sen Peter väljer att följa med denna autistiska knäppgöken som visar tydliga tecken på abnormalitet upp till en ödslig plats, så får ju faktiskt Peter nästan skylla sig själv.
Alla såg ju uppenbarligen hur otroligt knäpp och rent ut sagt farlig han var. Alla visste ju detta. Det syntes ju tydligt.

Är det så du menar?
Jag menar att 8 till 16 år är en väldigt lång tid med uppenbarligen bisarra intressen. Vi har ingen aning om vad som hänt här. Det är allt jag menar.

Det är bara några sidor sedan han läste "litteratur för att konversera med vuxna"...nu vet vi hur det var med den litteraturen. Under 300 sidor var han social och framgångsrik...vilket visade sig vara en blyg, försynt kille som inte kunde se andra i ögonen.

Jag säger inte att det förhöll sig si eller så för det kan vi inte veta. Jag ber därför dig vara försiktig med att tala om hur det förhöll sig.

S menar jag ;P
Citera
2019-10-27, 15:34
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jack gör anspråk på beslag som ska förverkas!
Däribland finns yxan!
Hur kan det finnas folk som säger att han mår bra psykiskt?

Jag tror att han är psykopat , asperger (grav), psykos , skulle inte förvåna mig om han har några till diagnoser.

[b] Spara yxan som han huggit Peter i huvudet 7 ggr och 1 g i ryggsidan.??[/]

Antagligen vill han spara den för han vill begå fler mord.

1 års tid har han haft tankar om att mörda och så finns det folk som säger att han inte mår dåligt!?

Lugn kille?? Nej han måste haft, har enorma aggressioner inom sig! Jag tycker väldigt synd om honom som inte haft någon som "SETT" honom och hans mående.

Jag säger bara: RIDÅ!
Att efter det som hänt, där han t o m att han tyckte det var otäckt , trots detta göra anspråk på ett mordvapen. Nån jävla måtta får det väl vara ändå får man tycka. Man får ju hoppas att föräldrarna kan sätta stopp för detta.
Citera
2019-10-27, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jack gör anspråk på beslag som ska förverkas!
Däribland finns yxan! Hur kan det finnas folk som säger att han mår bra psykiskt?

Jag tror att han är psykopat , asperger (grav), psykos , skulle inte förvåna mig om han har några till diagnoser.

Spara yxan som han huggit Peter i huvudet 7 ggr och 1 g i ryggsidan.??

Antagligen vill han spara den för han vill begå fler mord.

1 års tid har han haft tankar om att mörda och så finns det folk som säger att han inte mår dåligt!?

Lugn kille?? Nej han måste haft, har enorma aggressioner inom sig! Jag tycker väldigt synd om honom som inte haft någon som "SETT" honom och hans mående.

Vad menar du med det fetade? Spara yxan? Menar du att han Jack gör anspråk på det beslaget? Om man tittar närmare så gör han anspråk på alla beslag utom tre. Det han gör anspråk på är:

T-shirt
tröja
strumpor
skor
nyckel
Solglasögon
munskydd
yxa
shorts
hammare
cykel
kniv
handduk
hjälm
sax
ryggsäck
ipod
etc, etc, etc.

Han vill ha tillbaka sina prylar helt enkelt - det kommer ju naturligtvis inte att ske. Betänk nu att killen är nyss fyllda sexton år. Han har inte koll på saker och ting. Han vill ha tillbaka grejerna för det är hans. Yxan är endast en av bitarna - men det är den du fokuserar på och spinner runt. Varför?

Och nej, han har inte planlagt detta i ett års tid, och nej, han verkar inte haft några aggressioner. Hade han haft det så hade man kanske kunnat begripa det hela. Men detta är en tanke som poppade upp strax innan sommaren efter ett års tittande på mordklipp. Iskall.
Senast redigerad av Picasso2 2019-10-27 kl. 15:42.
Citera
2019-10-27, 15:49
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag säger bara: RIDÅ!
Att efter det som hänt, där han t o m att han tyckte det var otäckt , trots detta göra anspråk på ett mordvapen. Nån jävla måtta får det väl vara ändå får man tycka. Man får ju hoppas att föräldrarna kan sätta stopp för detta.

Det blir psykvården som kommer hantera detta.

Mitt tips är att föräldrarna mister vårdnaden då de måste anses vara en katastrof och totalt sett har misslyckats med JL.

Kanske hade utgången varit en annan om han uppmärksammats tidigare. Om han fått stöd och vård tidigare då farsan säger att han varit lite märklig.

Märklig är ett varningstecken som de borde tagit fasta på. Borde kontaktat proffesion för att få inputs för hur saker skulle hanteras vad de skulle vara uppmärksamma på.

Man måste lida med både Peters familj och med JL som fått hela sitt liv förstört och Peter och hans familj.

Detta kommer förfölja honom hela livet när han får insikt i sig själv och sjukdomsinsikt då blir livet ett helvete för honom.

När han ser tillbaka på det som utspelat sig att han vill ha tillbaka yxan m.m en trofé som skulle påminna honom om Peter med blodbesudling med hjärnsubstans och andra humantexturer. Peter skulle vara med honom jämt.

Den önskan är nog en av hörnstenarna i att han bedöms behöva sluten rättspsykiatrisk tvångsvård med särskild utskrivningsprövning och att de anser honom farlig för andra och sig själv.
Citera
2019-10-27, 15:50
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Får VÄLDIGT starka aspergers-vibbar av Jack (den diagnosen finns ju officiellt inte längre men det är en bra sammanfattande term fortfarande, ni fattar nog precis vad jag menar).

Just detta att han tog tio till femton minuter på sig att svara på Adams fråga om hurvida de skulle åka och bada. Adam tyckte inte det var konstigt eftersom Jack alltid var tvungen att fundera i tio minuter på frågor... Dock uttryckte ju Adam i förhör att han då blev "trött på" Jack och inte pallade umgås mer den veckan utan ville dra hem.

I förhören är Jack likadan - om han inte där och då kan svara exakt precis "rätt" på en fråga så förmår han inte ge något svar alls. Det är liksom antingen ge ett "perfekt svar" eller inte ge något svar ALLS. Det finns inga nyanser, inga mellanting, inga svar åt hållet "både jag och nej", "å ena sidan, å andra sidan", eller svar där man högt resonerar kring varför det är svårt att svara på frågan. Aspergers i ett nötskal.

Det får jag också. Men tror du det är allt? Eller ska man tolka det som att Asperger är en allvarlig psykisk störning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in