2019-10-26, 23:02
  #3817
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det fanns ingen RPU innan. Det fanns inga inblandade psykiatriker. Och dessutom är inte föräldrarna psykiatriker - de är lärare. Och dessutom inte tankeläsare.


Ja, de tankarna kom upp i samband med att han började umgås med mordplaner. Det var inte tankar om självmord för att han mådde dåligt pga psykisk ohälsa. Det handlade om att han skulle ta livet av sig efteråt. Eller möjligen skada folk också. Men det var för otäckt att döda Peter, så han övergav planerna att begå fler mord eller skada fler.


Har han umgåtts med självmordstankar så lär han inte sitta i häktet nu utan på sluten rättspsykiatrisk avdelning med bevakning 24/7 inte kunna gå på muggen inte duscha utan bevakning.

Garanterat har man påbörjat vård medicinering dock kommer man vänta med ECT tills rättegången är avslutad.

Vid ECT så kommer han tappa mycket av minnet tillfälligt. ECT är som att ta flera fulla pärmar slänga innehållet i luften. Det blir en jävla röra och kommer ta tid innan röran sorterats rätt igen.

Ger man ECT nu så kommer han inte kunna svara på något i kommande rättegång. Han kommer vara förvirrad i rättssalen som det är nu saken behöver inte förvärras. Nu är huvudsaken att Peters päron får förklaringar påvisa funderingar.
Citera
2019-10-26, 23:13
  #3818
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Vid ECT så kommer han tappa mycket av minnet tillfälligt. ECT är som att ta flera fulla pärmar slänga innehållet i luften. Det blir en jävla röra och kommer ta tid innan röran sorterats rätt igen.

Ger man ECT nu så kommer han inte kunna svara på något i kommande rättegång. Han kommer vara förvirrad i rättssalen som det är nu saken behöver inte förvärras.

Det är ju fruktansvärt. Jag förstår inte varför så många tar ECT, om det är så.

Men börjar minnen och intellektet sen komma tillbaka efter en tid då?

Jag funderar om de antagligen redan börjat medicinera Jack, och att han därför är konstig och avtrubbad (nu har jag ju inte läst fup, men som ni beskriver honom här som läst fup) om han är ovan vid antipsykotisk medicin?
Jag vet inte hur de gör (om de medicinerar initialt redan vid förhör, om personen är i psykos?)?
Det tycker jag mig höra att de gjort med andra tilltalade i makabra brottsfall (redan under rättsprocesserna) för det måste de väl göra om personen ska vara kapabel till förhör?
Citera
2019-10-26, 23:17
  #3819
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så här:
Jag tror inte att Jack led av psykisk ohälsa. Däremot tror jag att något var fysiskt fel i hans skalle. Detta fel gjorde att han blev enormt påverkad av det han såg och sökte upp på nätet. En sorts besatthet. Jag läser också i förhören att han är en nyfiken kille som är otroligt vetgirig. Vetgirigheten gick för långt den här gången.

Psykiatrin har bedömt honom. Där finns tydligen ett starkt vårdbehov. Och man anser att han faller under ramen för den juridiska termen "allvarlig psykisk störning". Detta innebär att det inte är enbart en psykopatdiagnos - då hade de inte bedömt det som så. För en sån diagnos hamnar man rätt in i fängelse (eller i hans fall sluten ungdomsvård). Man beskriver det som att denna allvarliga psykiska störning föreföll finnas både då han begick gärningen samt under undersökningstillfället på de fyra veckor som RPUn pågick. Jack säger det dessutom själv i ett av sina förhör. Även om han inte verkar förstå vad som menas med det riktigt.
Rättegången/förhandlingen kommer pågå under 2 halvdagar och 2 heldagar. Ganska snabb förhandling. Sen dröjer det väl de sedvanliga 2 veckorna innan domen är färdigskriven och vi får veta resultatet.


Du kan hamna på sluten rättspsykiatrisk tvångsvård som psykopat. Svarten RIP var ett bra exempel.

Av dagarna i rättssalen så är första 1/2 dagen avsedd för åklagaren att presentera sin tes och för försvararen att ge sin syn på åtalet.

Sedan 2 rättegångsdagar med förhör genomgång av obduktionen och RPU

Sista 1/2 dagen är pläderingsdag där åklagaren summerar sin syn vilka bevis och vilket straff han anser vara aktuellt.

Det är även advokaten som gör sin plädering av målet där han ska lyfta fram förmildrande omständigheter vilket till största delen kommer förhålla sig till JL psykiska status och innehållet i RPU.

Plädering=summering

Åklagaren och advokaten kommer vara överens om att JL skall hanteras av den slutna rättspsykiatriska vården och med särskild utskrivningsprövning.

Vilket i praktiken är att han sitter inlåst nyckeln bortkastad

Läkarna kommer inte att kunna friskförklara och skriva ut honom, inte heller bevilja permission. Det är domstolen som beslutar om detta.

Man kan lugnt säga att JL hamnar i Gökboet på riktigt.
Citera
2019-10-26, 23:20
  #3820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Jag håller med.
Märkligt att denna kille lyckats flyga under radarn så länge.
Lite tankar: När man läser hans sms, så är de inte typiska för en kille i den åldern. De förefaller vara mycket genomtänkta, korrekt stavning och väldigt välformulerade och "lillgamla".
Inget fel med det, men jag har en 16-årig son, och jag hade direkt reagerat på om någon av hans vänner uttryckt sig så. Helt enkelt eftersom det är väldigt annorlunda för en tonåring. Därmed inte sagt att jag ens skulle tänka tanken att personen var en mördare. Nej, bara att han var "annorlunda" mot andra jämnåriga.
Och sedan detta med att föräldrarna hävdar att han är social och populär, när andra säger motsatsen.
Träffa kompisar bara ca 1 gång i månaden är också anmärkningsvärt.
Och att en 16-åring måste be om lov om han vill vara ute längre än kl 22.30 på sommarlovet.
Inte ha mobil förrän han fyllt 15.
Detta måste ju inte vara alarmerande, men det är anmärkningsvärt.
Jag skulle gissa på att hela familjen har någon form av autism/asperger.
Jag påstår inte att de har det, men det är en tanke jag får.
Vet inte om någon lagt märke till det, men det verkar som att MG har tics, i förhören så har han ett särskilt ljud för sig i tid och otid.
Jag tror du blandar ihop deras sms, Adams är väldigt korrekta och lillgamla, Jacks är korta och liknar mer en tioårings.
Adam svarar på samma sätt när Jacks mamma messar honom på natten och undrar om han vet var Jack är.
Citera
2019-10-26, 23:24
  #3821
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Du kan hamna på sluten rättspsykiatrisk tvångsvård som psykopat. Svarten RIP var ett bra exempel.

Av dagarna i rättssalen så är första 1/2 dagen avsedd för åklagaren att presentera sin tes och för försvararen att ge sin syn på åtalet.

Sedan 2 rättegångsdagar med förhör genomgång av obduktionen och RPU

Sista 1/2 dagen är pläderingsdag där åklagaren summerar sin syn vilka bevis och vilket straff han anser vara aktuellt.

Det är även advokaten som gör sin plädering av målet där han ska lyfta fram förmildrande omständigheter vilket till största delen kommer förhålla sig till JL psykiska status och innehållet i RPU.

Plädering=summering

Åklagaren och advokaten kommer vara överens om att JL skall hanteras av den slutna rättspsykiatriska vården och med särskild utskrivningsprövning.

Vilket i praktiken är att han sitter inlåst nyckeln bortkastad

Läkarna kommer inte att kunna friskförklara och skriva ut honom, inte heller bevilja permission. Det är domstolen som beslutar om detta.

Man kan lugnt säga att JL hamnar i Gökboet på riktigt.
Jag har ganska god koll på hur dagarna planerats, inkl pläderingar. Det är inte så att man just nu behöver lägga fram någon direkt bevisning. Inte som i Tovamålet som tog sin tid. Eller i Kim Wallmålet.
Men det kommer nog bli tufft för de åhörare som kände både Jack och Peter, att närvara. Det blir nog, tror det var du som sa det, lyckta dörrar för allmänheten. Tänkte på en sak: Vilka får vara kvar i förhandingssalen vid lyckta dörrar? Peters anhöriga? Peters vänner? Jacks anhöriga och vänner? Fast de sistnämnda är väl numera väldigt lätt räknade när det gäller Jack nu.
Citera
2019-10-26, 23:28
  #3822
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det är ju fruktansvärt. Jag förstår inte varför så många tar ECT, om det är så.

Men börjar minnen och intellektet sen komma tillbaka efter en tid då?

Jag funderar om de antagligen redan börjat medicinera Jack, och att han därför är konstig och avtrubbad (nu har jag ju inte läst fup, men som ni beskriver honom här som läst fup) om han är ovan vid antipsykotisk medicin?
Jag vet inte hur de gör (om de medicinerar initialt redan vid förhör, om personen är i psykos?)?
Det tycker jag mig höra att de gjort med andra tilltalade i makabra brottsfall (redan under rättsprocesserna) för det måste de väl göra om personen ska vara kapabel till förhör?


Troligen medicineras han. Antipsykotika gör saker med minnet tror han får Abilify och om han bedöms schitzofren kanske även klozapin. Det tar tid att ställa in dessa mediciner.

ECT är inget han själv beslutar om det är chefsöverläkaren. ECT brukar administreras 3 ggr per vecka initialt och max antal behandlingar brukar vara 12-16 tillfällen med utvärdering under tiden.

De blir helt kokta i kolan efter. De är sövda och får muskelavslappnande medicin. ECT är som att på konstgjord väg framkalla epileptiskt anfall.

Patienten kan tacka nej men de blir då kvar inom psykiatrin tvångsomhändertagna mht LPT när det gäller den vanliga psykiatriska vården.

JL kommer inte kunna tacka nej och han kommer nog frivilligt genomgå ECT
Citera
2019-10-26, 23:31
  #3823
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Troligen medicineras han. Antipsykotika gör saker med minnet tror han får Abilify och om han bedöms schitzofren kanske även klozapin. Det tar tid att ställa in dessa mediciner.

ECT är inget han själv beslutar om det är chefsöverläkaren. ECT brukar administreras 3 ggr per vecka initialt och max antal behandlingar brukar vara 12-16 tillfällen med utvärdering under tiden.

De blir helt kokta i kolan efter. De är sövda och får muskelavslappnande medicin. ECT är som att på konstgjord väg framkalla epileptiskt anfall.

Patienten kan tacka nej men de blir då kvar inom psykiatrin tvångsomhändertagna mht LPT när det gäller den vanliga psykiatriska vården.

JL kommer inte kunna tacka nej och han kommer nog frivilligt genomgå ECT
Varifrån har du fått vetskap att han kommer behandlas med ECT? Jag har lite svårt att tro att du tillhör det vårdteam som har insyn i hans journaler. Och behandlingar är individuella beroende på vilken störning han har. Så hur kan du så säkert säga att han skall genomgå denna behandling?
Citera
2019-10-26, 23:34
  #3824
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har ganska god koll på hur dagarna planerats, inkl pläderingar. Det är inte så att man just nu behöver lägga fram någon direkt bevisning. Inte som i Tovamålet som tog sin tid. Eller i Kim Wallmålet.
Men det kommer nog bli tufft för de åhörare som kände både Jack och Peter, att närvara. Det blir nog, tror det var du som sa det, lyckta dörrar för allmänheten. Tänkte på en sak: Vilka får vara kvar i förhandingssalen vid lyckta dörrar? Peters anhöriga? Peters vänner? Jacks anhöriga och vänner? Fast de sistnämnda är väl numera väldigt lätt räknade när det gäller Jack nu.

Det är bara den åtalade. Möjligen föräldrarna. Inga vänner eller press. Eventuella vittnen kommer att kallas till förhör. Dessa får närvara endast under deras vittnesmål därefter avvisas de. Jag tror poliser som kom till platsen sjukpersonal helikoptervården akutläkare samt obducent kommer kallas och även de som JL försökte få med på detta badäventyr.

Jag undrar om han haft en önskan att hamna i historieböckerna nu hamnar han i kriminalhistorien och hans utensilier kommer ställas ut på polismuseet.
Citera
2019-10-26, 23:36
  #3825
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Jag tror att han kommer att normaliseras inom kort, efter det pubertala, men han är körd på alla punkter då historiken och hans uppvaknande kommer att störa. Asperger i grunden.

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Låter troligt.
Undrar vad Hanspippi tänkte på när han skrev att han troligen kommer att normaliseras efter puberteten.

Jack hade länge haft drömmar att mörda någon. Vissa psykopater får sexuell upphetsning av att titta på hur deras offer dör. Personer med Asperger syndrom känner ingen empati för andra människors lidandet.
Jack bör aldrig släppas fri, han kommer mörda fler.
Citera
2019-10-26, 23:36
  #3826
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08

ECT är inget han själv beslutar om det är chefsöverläkaren. ECT brukar administreras 3 ggr per vecka initialt och max antal behandlingar brukar vara 12-16 tillfällen med utvärdering under tiden.

De blir helt kokta i kolan efter. De är sövda och får muskelavslappnande medicin. ECT är som att på konstgjord väg framkalla epileptiskt anfall.

Patienten kan tacka nej men de blir då kvar inom psykiatrin tvångsomhändertagna mht LPT när det gäller den vanliga psykiatriska vården.

JL kommer inte kunna tacka nej och han kommer nog frivilligt genomgå ECT

Du menar att de som konstaterats att ha schizofreni och dylikt kan det beslutas om att göra ETC för, eller vad är det för patientgrupp du pratar om som kan LPT:as om de inte går med på ETC?

Och är behandlingen alltid så brutal som du beskriver?
Det tror jag väl inte?

Att JL inte kommer att ha något att säga till om, det förstår jag.
__________________
Senast redigerad av dialektiker 2019-10-26 kl. 23:40.
Citera
2019-10-26, 23:38
  #3827
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varifrån har du fått vetskap att han kommer behandlas med ECT? Jag har lite svårt att tro att du tillhör det vårdteam som har insyn i hans journaler. Och behandlingar är individuella beroende på vilken störning han har. Så hur kan du så säkert säga att han skall genomgå denna behandling?

Jag har ingen insyn men misstänker att ECT kommer vara en del av behandling. Den gör mycket i hjärnan. Personer som varit bindgalna blir lugna.

Har sett personer före och efter avslutad behandling. Effekten har varit förvånansvärd.
Citera
2019-10-26, 23:42
  #3828
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Du menar att de som konstaterats att ha schizofreni och dylikt kan det beslutas om att göra ETC?
Men är behandlingen alltid så brutal som du beskriver?
Det tror jag väl inte?

Att JL inte kommer att ha något att säga till om, det förstår jag.

ECT ges mot depression. Lite grymt är det. Och man har faktiskt ingen aning om vad som händer i kolan heller. Bara skickar ström. Hej och hå. Medeltidsvarning över det.

Snacket: "Man brukar bli lugn sen....."
Ja jävlar. Ingen rymdteknik här inte.

Men den här gossen kan gärna få några smällar. Inte mig emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in