Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Så här:
Jag tror inte att Jack led av psykisk ohälsa. Däremot tror jag att något var fysiskt fel i hans skalle. Detta fel gjorde att han blev enormt påverkad av det han såg och sökte upp på nätet. En sorts besatthet. Jag läser också i förhören att han är en nyfiken kille som är otroligt vetgirig. Vetgirigheten gick för långt den här gången.
Psykiatrin har bedömt honom. Där finns tydligen ett starkt vårdbehov. Och man anser att han faller under ramen för den juridiska termen "allvarlig psykisk störning". Detta innebär att det inte är enbart en psykopatdiagnos - då hade de inte bedömt det som så. För en sån diagnos hamnar man rätt in i fängelse (eller i hans fall sluten ungdomsvård). Man beskriver det som att denna allvarliga psykiska störning föreföll finnas både då han begick gärningen samt under undersökningstillfället på de fyra veckor som RPUn pågick. Jack säger det dessutom själv i ett av sina förhör. Även om han inte verkar förstå vad som menas med det riktigt.
Rättegången/förhandlingen kommer pågå under 2 halvdagar och 2 heldagar. Ganska snabb förhandling. Sen dröjer det väl de sedvanliga 2 veckorna innan domen är färdigskriven och vi får veta resultatet.
Du kan hamna på sluten rättspsykiatrisk tvångsvård som psykopat. Svarten RIP var ett bra exempel.
Av dagarna i rättssalen så är första 1/2 dagen avsedd för åklagaren att presentera sin tes och för försvararen att ge sin syn på åtalet.
Sedan 2 rättegångsdagar med förhör genomgång av obduktionen och RPU
Sista 1/2 dagen är pläderingsdag där åklagaren summerar sin syn vilka bevis och vilket straff han anser vara aktuellt.
Det är även advokaten som gör sin plädering av målet där han ska lyfta fram förmildrande omständigheter vilket till största delen kommer förhålla sig till JL psykiska status och innehållet i RPU.
Plädering=summering
Åklagaren och advokaten kommer vara överens om att JL skall hanteras av den slutna rättspsykiatriska vården och med särskild utskrivningsprövning.
Vilket i praktiken är att han sitter inlåst nyckeln bortkastad
Läkarna kommer inte att kunna friskförklara och skriva ut honom, inte heller bevilja permission. Det är domstolen som beslutar om detta.
Man kan lugnt säga att JL hamnar i Gökboet på riktigt.