2019-10-26, 18:33
Medlem
EnGodForlorares avatar
Snygg spinn av LjugandeTider: "Extremfeminister KRÄVER att smarta män stängs ute från högskolan!"

Som vanligt stämmer deras version inte särskilt väl överens med verkligheten:

Citat:
Leder till fler avhopp
Studier som jämfört hur väl studenter klarar sig beroende om de kommit in på gymnasiebetyg eller högskolepoäng visar samma sak. Höga poäng på högskoleprovet innebär inte att du har rätt kunskaper för en utbildning.

De kvinnor som kommer in på betyg har bättre chanser att ta sig igenom hela utbildningen eftersom de är väl förberedda efter att ha ansträngt sig under gymnasiet. För universiteten innebär det här en förlust, Universitetskanslersämbetet räknar med att avhoppen kostar utbildningsväsendet flera miljarder och slår mot arbetsmarknadens förväntningar. Men det behöver inte vara så här.

Inför riktade kunskapsprov
Det finns en lösning för att ge både kvinnor och män samma chans att komma in på högre studier, samtidigt som vi premierar ansträngning. Högskoleprovet måste avskaffas helt. I stället vill vi se kunskapsprov anpassade för utbildningen. Proven ska vara utformade efter den vetenskapliga inriktningen som faktiskt testar de kunskaper utbildningen kräver.

https://www.gp.se/debatt/slopa-högskoleprovet-för-jämställdhetens-skull-1.19263020

Och här är studien som deras argument bygger på:

Citat:
Vid civilingenjörsutbildningarna uppvisar högskoleprovet klara positiva samband med studieframgången. Korrelationen mellan totalpoängen på provet och antalet avlagda poäng under det första studieåret är visserligen ganska måttlig, men den blir betydligt högre om man enbart tar hänsyn till resultaten på de kvantitativa delproven. Däremot visar de verbalt inriktade delproven på låga korrelationer. Sambanden med högskoleprovet är dock inte lika starka som gymnasiebetygens. Detta är inte förvånande med tanke på att betygen grundar sig på bedömningar under en lång tid och dessutom är mycket beroende av kunskaperna i matematik, fysik och kemi – kunskaper av stor vikt för fram gången i högre tekniska studier. Det måste dock påpekas att de betyg som använts i denna undersökning är satta enligt det äldre systemet, s.k. relativa betyg. Det är tveksamt om de nya målrelaterade betygen fungerar lika bra som urvalsinstrument.

https://www.uka.se/download/18.6b3261a315a296ca0f3da67b/1487841863741/0119R++H%C3%B6gskoleprovets+prognosv%C3%A4rde.pdf

Är det inte så Flashbackintelligentsian vill ha det? Manliga poliser är bättre än kvinnliga alltså ska vi ha fler manliga poliser. Manliga brandmän är bättre än kvinnliga alltså fler manliga brandmän. Kvinnliga studenter är bättre än manliga alltså fler kvinnliga studenter.

Ajdå! Det där sista blev lite fel... Hornalisterna på LjugandeTider vet kanske inte att även deras eget parti vill minska högskoleprovets antagningsdel?

Citat:
För att studenterna ska kunna tillgodogöra sig vissa utbildningar bör inträdesprov införas
En nödvändig åtgärd för att uppnå en rimlig genomströmning är att för vissa utbildningar införa inträdesprov, i synnerhet för krävande utbildningar där studenterna ofta kommer in med låga betyg eller låga poäng på högskoleprovet. Att införa inträdesprov syftar också till att höja lägstanivån så fler studenter klarar av de utbildningar de påbörjar. Det tjänar också syftet att välja ut de mest lämpade på eftertraktade utbildningar där många kvalificerade söker en plats. Högskolesektorn ska tillsammans med regeringen besluta på nationell nivå på vilka utbildningar detta ska införas. [...]

Sverigedemokraterna vill därför att som särskild behörighet skall krävas betyget C i matematik, svenska och engelska. Vi vill också att antagning till lärarutbildningen genom högskoleprovet minskas från nuvarande nivå om 33 procent till högst 15 procent av de antagna.

https://sd.se/wp-content/uploads/2018/08/Skolpolitiska-inriktningsmanifestet.pdf
Citera
2019-10-26, 18:39
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag anklagar inte dig för någonting.

Jaha.

Varför skriver du det som svar på något jag citerat då?
Citera
2019-10-26, 18:52
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mydan
Ah, det ska jag nog kunna klara av så att du får betygsätta mig!

Hmmm... Räven raskar över isen. Det finns sex raskar i en laxask. Och björnen äter lax.
Således: Utan raskat saknas laxask och björnen får brankelfnatt, varför Farbror Joakim inte behöver betala bankskatt och kommer att spela världen ett handelsspratt.

Svar: Bostadspriserna kommer nästkommande månader att sjunka med ungefär 5-8%.

Det är ju lite knepigt det där. För de är ju faktiskt nästan tänkta att få C i betyg. Men man tänker sällan på att det finns något sjukt i att det ändå är ett system som värderar eleverna på det sättet, även om det antagligen är att anse oundvikligt.

Dock kan jag tycka att betygen inte nödvändigtvis gynnar någon direkt, annat än att öppna fler möjligheter. Det har ju egentligen ingen direkt påverkan, även om det självklart är en viktig trampolin i början av livet. Men nog kan man nog hitta något annat värde än pengar här i livet som gör att det inte kanske är lika farligt som man kan utmåla det
Systemet i sig är inte bra nej. Jag är den första att förespråka extremt tydliga anvisningar och krav för undervisning, så vet alla exakt vad som ska göras.
Sedan centraliserade prov på det.

Problemet är som tidigare nämnts att det inte kommer fungera att ha det som system i dagens skola eftersom många elever inte kommer närvara förutom på proven, och har vi närvaroplikt utan krav på kontinuerlig prestation säger det sig självt att det kommer spåra ur med elever som enbart stör och sabbar för alla andra som vill ha och behöver undervisning.
Jag har ingen lösning här. Funderar på skola på distans men jag får inte ihop det heller.

Huvudproblemet i Sverige är bristen på att ställa krav och samma krav på alla. Eftersom att allting ska anpassas in i absurdum för varenda individ så blir det såhär. Den ena utropar "diskriminering" och så löser man det problemet. Det är bara det att då har man plötsligt diskriminerat någon annan och så måste man lösa det. Det är bara det att det inte går att lösa för då diskriminerar man någon annan igen.
Skolan behöver en linje. Tydliga krav och regler som gäller för alla. ALLA. Så som det fungerar i andra länder där resultaten är betydligt bättre.

Vad man möjligen kunde titta på är om man skulle ha separata skolor för könen, men jag är inte säker på fördelar vs nackdelarna med det. Men det är nånting värt att fundera på.
Citera
2019-10-26, 18:54
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Varför skriver du det som svar på något jag citerat då?
Det är ett argument.
Citera
2019-10-26, 19:02
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Lustigt, när man visat att höga positioner innehas av manshatande radikalfeminister så är det alltid "undantag", "representerar inte feminism" etc.

Citat:
Det är ett argument.

Argument mot eller för vad?
Citera
2019-10-26, 20:07
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Argument mot eller för vad?
Argument för att bara för att en fåne sitter på en viss position så betyder det inte mycket. Uppenbarligen.
Citera
2019-10-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Nej, män och kvinnors hjärnor fungerar inte riktigt på samma sätt och det har så hög bevisgrad att det klassas som fakta.

Du pratar om några hundra år när 99% av homo sapiens historia sett helt annorlunda ut. Vi är givetvis bra på olika saker även om det på individnivå blir otydligt. På populationsnivå är det inte alls otydligt.

Det statliga propaganda organet har helt enkelt ett stort problem med jämstälddhetsparadoxen. Ökad jämställdhet gör tydligen inte att fler män vill bli sjuksyrror eller att fler kvinnor vill programmera.

Men ökad jämställdhet, = kivnnor har fått samma möjligheter till högre utbildningar samt de yrken som där följer....har alltså gett resultatet total dominans av kivnnor på högskolorna.

Säg mig? OM man i en nära framtid faktiskt kommer på att jupp..kvinnors hjärnor ÄR nu biologiskt överlägsna att sitta i skolbänkar, hur hade x antal antifeminister tacklat denna kunskap?
Citera
2019-10-26, 22:30
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Men ökad jämställdhet, = kivnnor har fått samma möjligheter till högre utbildningar samt de yrken som där följer....har alltså gett resultatet total dominans av kivnnor på högskolorna.

Säg mig? OM man i en nära framtid faktiskt kommer på att jupp..kvinnors hjärnor ÄR nu biologiskt överlägsna att sitta i skolbänkar, hur hade x antal antifeminister tacklat denna kunskap?

Skolan idag är dock inte jämställd då flickor gynnas framför pojkar. Vem som kommer få best studieresultat är nog beroende av hur undervisningen bedrivs.

Begåvning är välforskat. Kvinnor och män har samma begåvning totalt sett. Som du redan vet är fler män hög- och lågbegåvade. Kvinnor mer jämna.
Citera
2019-10-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Skolan idag är dock inte jämställd då flickor gynnas framför pojkar. Vem som kommer få best studieresultat är nog beroende av hur undervisningen bedrivs.

Begåvning är välforskat. Kvinnor och män har samma begåvning totalt sett. Som du redan vet är fler män hög- och lågbegåvade. Kvinnor mer jämna.

De flesta undersökningar man gör, ex på hur mycket tid som läggs av lärare på pojkar resp. flickor påvisar dock inte detta, utan mer motsatsen, pojkarna får mer av lärarnas tid än flickor.

Sen vidare. Flickor har i alla tider, under alla olika pedagogiker svensk skola gått igenom haft bättre betyg än pojkar. Anser du att pojkarna diskriminerade ex. 1800? Flickor hade bättre betyg då också.

Skillnaden från då och nu är att flickor kan använda sina betyg till att söka in på högskolorna med.
Och därför har vi dominans av flickor på högskolorna men inte på universiteten anno 1800.

Så jag vidhåller, det som är problemet för pojkar är antipluggkulturen och det jag skulle kalla för anti-tjej-kulturen som pojkar tvingas stångas mot, och inte att svensk skola på nått sätt skulle försöka diskriminera pojkar.
Dessa typer av diskriminering är inbyggda i mansrollen, inte i skolan. Och det är där vi måste hjälpa pojkar, inte att återgå till nån katederskola, för det gör inte ett piss för pojkars betyg.
Citera
2019-10-26, 23:37
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
De flesta undersökningar man gör, ex på hur mycket tid som läggs av lärare på pojkar resp. flickor påvisar dock inte detta, utan mer motsatsen, pojkarna får mer av lärarnas tid än flickor.

Sen vidare. Flickor har i alla tider, under alla olika pedagogiker svensk skola gått igenom haft bättre betyg än pojkar. Anser du att pojkarna diskriminerade ex. 1800? Flickor hade bättre betyg då också.

Skillnaden från då och nu är att flickor kan använda sina betyg till att söka in på högskolorna med.
Och därför har vi dominans av flickor på högskolorna men inte på universiteten anno 1800.

Så jag vidhåller, det som är problemet för pojkar är antipluggkulturen och det jag skulle kalla för anti-tjej-kulturen som pojkar tvingas stångas mot, och inte att svensk skola på nått sätt skulle försöka diskriminera pojkar.
Dessa typer av diskriminering är inbyggda i mansrollen, inte i skolan. Och det är där vi måste hjälpa pojkar, inte att återgå till nån katederskola, för det gör inte ett piss för pojkars betyg.
Den som sitter still , skrattar artigt år lärarens torra skämt och nickar uppskattande kommer automatiskt att få högre betyg än den som ifrågasätter , kräver förtydliganden ochpresenterar fakta som motbevisar det läraren påstår oavsett hur mycket bättre den "besvärliga" eleven presterar på proven .

Gissa vilken grupp som pojkar är vanligast i ?
Citera
2019-10-27, 01:32
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Den som sitter still , skrattar artigt år lärarens torra skämt och nickar uppskattande kommer automatiskt att få högre betyg än den som ifrågasätter , kräver förtydliganden ochpresenterar fakta som motbevisar det läraren påstår oavsett hur mycket bättre den "besvärliga" eleven presterar på proven .

Gissa vilken grupp som pojkar är vanligast i ?

Menar du då också att det är det här fenomenet som får studenter som kommit in via högskoleprov att hoppa av sina utbildningar oftare än de som tagit sig in på betyg? För att man på högskolan ogillar ifrågasättande? Och att de här studenterna då blir utmobbade av lärarna så att de hoppar av?

För det tror jag är fel i så fall.
Citera
2019-10-27, 01:58
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Menar du då också att det är det här fenomenet som får studenter som kommit in via högskoleprov att hoppa av sina utbildningar oftare än de som tagit sig in på betyg? För att man på högskolan ogillar ifrågasättande? Och att de här studenterna då blir utmobbade av lärarna så att de hoppar av?

För det tror jag är fel i så fall.

Det jag påpekar är att de mer självständiga och ifrågasättande eleverna ( som i så gott som alla fall är pojkar ) systematiskt diskriminerats av lärarna , som i de flesta fall är kvinnor , just för att lärarna tycker att det är jobbigt med elever som inte sitter och håller med om allt .

De klarar helt enkelt inte av att elever tänker själva och kan inte förstå hur dessa elever fungerar .
Betygen blir givetvis därefter .

Ett exempel:
Min son hade i högstadiet problem med att lärarna inte förstod hur han räknade ut vissa uppgifter fast han gjorde sitt yttersta att förenkla så att de skulle förstå .

"Man kan inte multiplicera fyrsiffriga tal i huvudet"
" Man kan inte räkna ut -cos och -sin i huvudet "

Det är inte speciellt svårt bara man fått lära sig teknikerna bakom , vilket hans lärare inte hade .

Matematik är ju som att skruva i bilar , har man inte tillgång till rätt verktyg är det nästan omöjligt hur man än anstränger sig .

Summan av kardemumman blev att han fick B i matematik trots att han hade alla rätt på proven och placerade sig bra i skol-SM och inställsamma flickor som hade sämre på samtliga prov och inte ens kvalificerade sig til SM fick betyget A

När han sedan började på gymnasiet steg betyget eftersom man på den nivån skattade kunskap , engagemang och begåvning högre än likformighet och tystnad .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in