2019-10-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag är ju den av oss två som arbetar i skolan och ser verkligheten, du gör det inte va?
.

Jo, det gör jag. Just därför jag brinner för frågorna. Mig personligen är det inget problem för.

Och det är också därför jag förstår lärarens makt. Jag kan göra i stort sett som jag vill. Det är inte särskilt mycket påbud uppifrån som begränsar mig i praktiken.

Du hänvisar till Björklund men han har haft extremt liten påverkan på skolan i praktiken. När han var utbildningsminister var det inte han som mötte eleverna och hans möjlighet att styra lärarna var ytterst begränsad annat än rörande pappersarbetet.

Går man runt i 50 olika klassrum och ser hur extremt olika de olika lärarna bedriver undervisning inser man hur lite styrt det är. Hur mycket makt lärarna faktiskt har såväl beträffande upplägg av undervisning som betygsättning. Som lärare kan man inom rimliga gränser utforma undervisningen som man vill och ge vilka betyg som helst.

Detta genomsyrar hela skolväsendet eftersom det finns en yrkesstolthet bland lärarkåren där vi anser oss vara kompetenta nog att veta vad som är bäst för den grupp av elever vi undervisar. Björklunds försök till detaljstyrning misslyckades därmed då det är extremt impopulärt bland lärare.

Att du likställer lärarens makt vid kassapersonals visar att du har extremt lite kunskap om hur skolväsendet är uppbyggt och hur det fungerar i praktiken.
Senast redigerad av Mafia 2019-10-26 kl. 12:27.
Citera
2019-10-26, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Sen kan man även observera hur pass mycket rakare HP mappar/korrelerar mot kognitiv förmåga, än betyg.

Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Ja det är tydligt att de som väljer att skriva hp är en grupp med betydligt högre kognitiva förmågor än folk i allmänhet och att resultaten sorterar ut kognitiva förmågor bättre än betyg (fast rapporten är baserad på betyg från det gamla betygssystemet, nu finns det fler betyg än tre så sorteringen borde vara mer finkänslig).
Kom på att sorteringen redan är mer finkänslig om man delar in betygen i fler än 10 deciler, och att det nya betygssystemet inte gör någon skillnad för den indelningen. Gruppen med gymnasiebetyg är större, och det blir inte en bra jämförelse om man delar in både gymnasiebetyg och hp-poäng i tio olika grupper kan jag tycka. Eller har jag fel?
Senast redigerad av Emmy.Ha 2019-10-26 kl. 12:57.
Citera
2019-10-26, 12:52
Medlem
Mydans avatar
Citat:
I NO skulle det kunna vara så att om du läser om näringskedjor och energiflöden, så ska du resonera kring hur näringskedjan påverkas om du plockar bort t.e.x. räven. Vad händer, vilka andra organismer kommer att påverkas?

Ah, det ska jag nog kunna klara av så att du får betygsätta mig!

Hmmm... Räven raskar över isen. Det finns sex raskar i en laxask. Och björnen äter lax.
Således: Utan raskat saknas laxask och björnen får brankelfnatt, varför Farbror Joakim inte behöver betala bankskatt och kommer att spela världen ett handelsspratt.

Svar: Bostadspriserna kommer nästkommande månader att sjunka med ungefär 5-8%.

Citat:
Iallafall, för en begåvad elev är det inga problem att sätta ett A på en sådan uppgift likt den jag tog som exempel här ovan. Tvärtom, det är mycket enkelt för den duktiga eleven. Men, de svaga eleverna är förlorarna i detta system eftersom även om de kan lära sig vad som ingår i en näringskedja och rabbla upp fakta, så räcker det inte för att få ett A. Inte ens ett C i princip. Man måste kunna använda faktan också. Och oavsett hur mycket de svaga eleverna tränar, så kan de ibland inte föra resonemang och dra slutsatser ändå.

Det är ju lite knepigt det där. För de är ju faktiskt nästan tänkta att få C i betyg. Men man tänker sällan på att det finns något sjukt i att det ändå är ett system som värderar eleverna på det sättet, även om det antagligen är att anse oundvikligt.

Dock kan jag tycka att betygen inte nödvändigtvis gynnar någon direkt, annat än att öppna fler möjligheter. Det har ju egentligen ingen direkt påverkan, även om det självklart är en viktig trampolin i början av livet. Men nog kan man nog hitta något annat värde än pengar här i livet som gör att det inte kanske är lika farligt som man kan utmåla det
Citera
2019-10-26, 15:34
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Jo, det gör jag. Just därför jag brinner för frågorna. Mig personligen är det inget problem för.

Och det är också därför jag förstår lärarens makt. Jag kan göra i stort sett som jag vill. Det är inte särskilt mycket påbud uppifrån som begränsar mig i praktiken.

Du hänvisar till Björklund men han har haft extremt liten påverkan på skolan i praktiken. När han var utbildningsminister var det inte han som mötte eleverna och hans möjlighet att styra lärarna var ytterst begränsad annat än rörande pappersarbetet.

Går man runt i 50 olika klassrum och ser hur extremt olika de olika lärarna bedriver undervisning inser man hur lite styrt det är. Hur mycket makt lärarna faktiskt har såväl beträffande upplägg av undervisning som betygsättning. Som lärare kan man inom rimliga gränser utforma undervisningen som man vill och ge vilka betyg som helst.

Detta genomsyrar hela skolväsendet eftersom det finns en yrkesstolthet bland lärarkåren där vi anser oss vara kompetenta nog att veta vad som är bäst för den grupp av elever vi undervisar. Björklunds försök till detaljstyrning misslyckades därmed då det är extremt impopulärt bland lärare.

Att du likställer lärarens makt vid kassapersonals visar att du har extremt lite kunskap om hur skolväsendet är uppbyggt och hur det fungerar i praktiken.

Man har inte makt att välja vad man ska undervisa eller vilka mål som ska nås. Det står angivet.
Gällande betyg så finns det också angivelser och framförallt har elever och föräldrar rätt att ifrågasätta och rätt att få belägg uppradade framför sig för att betyget ska motiveras.

Om det på en skola är så att läraren kan undervisa om vad den vill och sätta betyg hur som helst då är det den ledningen och skolan som har problem. Det ska inte tillåtas och om läraren gör detta bör det klassas som tjänstefel.

Att du sitter och skyller på kvinnor som om det vore hela anledningen till att skolan är som den är får mig att undra om du verkligen arbetar i skolan.
Kan även vara så att du arbetar där, men att du har nåt slags kvinnoförakt och en förutbestämd mening om att alla kvinnliga lärare är skit, och isåfall är det ett allvarligt problem i din yrkesroll.
Att du ser verkligheten så ensidigt är riktigt skrämmande.
Citera
2019-10-26, 15:47
Medlem
Citat:
Man har inte makt att välja vad man ska undervisa eller vilka mål som ska nås. Det står angivet.
Gällande betyg så finns det också angivelser och framförallt har elever och föräldrar rätt att ifrågasätta och rätt att få belägg uppradade framför sig för att betyget ska motiveras.

Om det på en skola är så att läraren kan undervisa om vad den vill och sätta betyg hur som helst då är det den ledningen och skolan som har problem. Det ska inte tillåtas och om läraren gör detta bör det klassas som tjänstefel.
.

Eftersom du uppenbarligen inte har koll på hur det fungerar så kan du väl åtminstone ha ödmjukheten att lyssna på någon som faktiskt är lärare.

Läraren har stora befogenheter hur den bedriver sin undervisning och även om föräldrar och elever har möjlighet att klaga på betyg så är de alltid i underläge från början eftersom läraren utformar undervisningen.

Beträffande dina gissningar om mina åsikter om kvinnliga lärare så orkar jag knappt kommentera det. Jag har inget emot kvinnliga lärare i sig. Problemet är att det är alldeles för många kvinnliga lärare och för få manliga vilket skapar en icke jämställd skola.
Senast redigerad av Mafia 2019-10-26 kl. 15:53.
Citera
2019-10-26, 15:52
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Eftersom du uppenbarligen inte har koll på hur det fungerar så kan du väl åtminstone ha ödmjukheten att lyssna på någon som faktiskt är lärare.

Läraren har stora befogenheter hur den bedriver sin undervisning och även om föräldrar och elever har möjlighet att klaga på betyg så är de alltid i underläge från början eftersom läraren utformar undervisningen.

Beträffande dina gissningar om mina åsikter om kvinnliga lärare så orkar jag knappt kommentera det. Jag har inget emot kvinnliga lärare i sig. Problemet är att det är alldeles för många kvinnliga lärare och för få manliga vilket skapar en icke jämställd skola.

Det sistnämnda håller jag med om, att det måste fler män till skolan, av flera olika anledningar. En stor anledning är att pojkar från 10 och uppåt är i stort behov av manliga förebilder. Detta är ett problem, men jag undrar ju fortfarande varför det är kvinnornas fel?
Män vill ju inte arbeta i skolan. Jag som enskild kvinnlig lärare kan knappast göra någonting för att fler män ska vilja arbeta i skolan.
Ser du nån som helst lösning här eller är det bara ett konstaterande?
Jag kan peka på mycket som är problematiskt.
Första spiken i kistan var att avskaffa OBS-klasser och tro att man skulle kunna ha nån slags inkludering. Jag minns inte ens när detta hände och vilken politisk inriktning och personer som var ansvariga men den idén var urbota dum. Att sedan genomföra det utan att förstå att man behöver mer personal i en heterogen grupp var direkt oansvarigt.
Citera
2019-10-26, 15:55
Medlem
Citat:
Det sistnämnda håller jag med om, att det måste fler män till skolan, av flera olika anledningar. En stor anledning är att pojkar från 10 och uppåt är i stort behov av manliga förebilder. Detta är ett problem, men jag undrar ju fortfarande varför det är kvinnornas fel?

Jag har aldrig hävdat att det är kvinnornas fel. Däremot har feminismen del i det eftersom feminismen nonchalerar områden där kvinnodominans råder. Att ha en feministisk regering är som att bädda för än mer kvinnodominans i skolans värld.
Citera
2019-10-26, 15:58
Medlem
Citat:
Män vill ju inte arbeta i skolan.

Varför hör man aldrig från feministiskt håll: "Kvinnor vill inte jobba i byggbranschen, kvinnor vill inte jobba inom skogsindustrin, kvinnor vill inte jobba som brandmän."

Nej, det gör man inte utan där det är manlig majoritet ska det minsann göras diverse åtgärder för att minska mansdominansen.
Citera
2019-10-26, 16:05
Medlem
Citat:

Ser du nån som helst lösning här eller är det bara ett konstaterande?

Så länge man anser att det inte är ett problem är det svårt att göra något åt det.

Jag kan ha mina teorier men håller de för mig själv. A och O är att frågan lyfts och ses som ett demokratiskt problem.
Citera
2019-10-26, 16:51
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Är du av uppfattningen att folk generellt känner till vad MA-filter är? Jag gör inte det.
Medelvärdefiltrering. Ganska basic.
Citat:
Ja det är tydligt att de som väljer att skriva hp är en grupp med betydligt högre kognitiva förmågor än folk i allmänhet och att resultaten sorterar ut kognitiva förmågor bättre än betyg (fast rapporten är baserad på betyg från det gamla betygssystemet, nu finns det fler betyg än tre så sorteringen borde vara mer finkänslig). Kanske är det till stor del den hårt pressade tiden som skiljer ut hög IQ från ännu högre IQ, precis som vid ett IQ-test.
Jag föredrar (g), snarare än IQ i det här fallet.

- Att det finns kognitiv selektionsbias i populationen som skriver HP framgår av rapporten, ja.

- Att det finns tidspress påverkar utfallet, i viss mån; samtidigt som det missgynnar högpresterande som har dålig stresstålighet.
Citat:
Jag vet inte om IQ/motivation är den viktigaste faktorn för framgång med studier och arbetsliv. Hög motivation kanske är viktigare då de som antagits till en utbildning baserat på hp-resultat oftare hoppar av utbildningen. Å andra sidan kanske de som inte hoppar av presterar bättre (eller inte, verkligheten är sällan lika tidspressad som hp eller IQ-test, och med den extra tiden kanske de med hög men inte extremt hög IQ kan kompensera med andra kvalitéer. Jag läste nånstans att till exempel nobelpristagare i fysik och kemi inte har lika genomgående extremhög IQ som man kanske kunde tro).
Jag skulle påstå att en tenta i elektromagnetisk fältteori utgör en betydligt hårdare tidspress/krav på kognitiv förmåga än vad HP gör.

Sen beror det väl på vad man tittar på för arbetsuppgifter i yrkeslivet.

Jag dristar mig till en kill-gissning:
- nobelpristagare i fysik och kemi generellt ligger i den översta decilen av (g).
Citat:
Men hur som helst är jag inte av åsikten att intag baserat på hp-resultat borde slopas, känner inte att jag är tillräckligt insatt för att ha en åsikt. Jag ville bara poängtera att det där om vad 40% av skillnaden i resultat mellan könen berodde på inte betydde vad det påstods betyda.
Nej. Det kan vi nog vara överens om.

Citat:
Kom på att sorteringen redan är mer finkänslig om man delar in betygen i fler än 10 deciler, och att det nya betygssystemet inte gör någon skillnad för den indelningen. Gruppen med gymnasiebetyg är större, och det blir inte en bra jämförelse om man delar in både gymnasiebetyg och hp-poäng i tio olika grupper kan jag tycka. Eller har jag fel?
Du har fel. Det är en diskret kvantifiering av utfallet för populationen.

Även HP har fler kvantsteg än 10.

Här ser du fördelningen för 2018:
https://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2018-10-21/norm18b_helaprovet.pdf

Som en passus kan nämnas att HP-intag för de program jag undervisar inom ligger >1.6 - vilket ju naturligtvis skevar min bild av verkligheten en smula.
--

Man kan dock ifrågasätta rapporten (och liberalernas) slutsatser. Man undviker nogsamt att förklara vad som är 'högt söktryck' resp. 'drömutbildning'.

Utifrån min kontext ligger samtliga av mina studenter inom den översta decilen (av såväl betyg som HP) - och där föreligger ingen större skillnad i motivation. Däremot i termer av kognitiv förmåga.

Jag har inte gjort någon observation av att kvinnor, som grupp, utmärker sig i termer av prestation eller betyg. Vare sig åt ena, eller andra hållet.
Citera
2019-10-26, 17:28
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
De undantagen behöver du inte anklaga mig för, jag har inget med dem att göra.
Jag anklagar inte dig för någonting.
Citat:
Jag tycker att denna kommentaren var oerhört omogen.
Jaha.
Citera
2019-10-26, 18:13
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Varför hör man aldrig från feministiskt håll: "Kvinnor vill inte jobba i byggbranschen, kvinnor vill inte jobba inom skogsindustrin, kvinnor vill inte jobba som brandmän."

Nej, det gör man inte utan där det är manlig majoritet ska det minsann göras diverse åtgärder för att minska mansdominansen.

Jag tycker det verkar som att en del fastnat i rättvisans farliga klor.
"Ska feministerna hävda detta och detta så ska jag hävda detta". Jag förstår inte logiken, den tar en ingenstans framåt överhuvudtaget.

Och du hör inte detta därför att feminister hävdar saker och ting de antagligen inte tror på själv. Vilken"normal" kvinna som helst VET att kvinnor inte gärna vill jobba i varesig byggbranschen, skogsindustrin, med sophämtning, eller arbete som enbart handlar om att sitta vid datorn om dagarna. Herregud om kvinnor hade velat göra detta så hade de ju gjort det!

Verkligheten är ju ett enda stort kvitto på att feministerna har fel gällande detta med arbetsmarknaden, vi får alla välja själv och ändå väljer vi "traditionellt". Slump? Hjärntvätt?
Nej, skulle inte tro det. Vi väljer såhär för att vi VILL.

Den enda branschen jag vill vara i som jag kan säga att jag backar ifrån p.g.a att jag är kvinna är att jag gärna hade velat arbeta som förundersökningsledare, alltså arbeta med grova brottsfall. Dels för att jag är fruktansvärt nyfiken, samt att jag har detaljseende. Plus att jag är en sucker för detektivarbete och spänning.

Dock så är många grovt kriminella män, och jag tror faktiskt att arbetet försvåras av att vara kvinna. Kriminella respekterar ingen överhuvudtaget, men det är ofta inte kvinnliga varken advokater eller förundersökningsledare när det handlar om manliga brottslingar. Jag skulle tro att dessa kriminella män är ännu värre och omöjliga om det vore en kvinna som höll förhör med dem, eller försvarade dem för den delen.
I övrigt finns det ingenting jag tänker skulle vara begränsande p.g.a kön alltså nånting som jag skulle vilja göra.

Jag undrar ju hur i all världen man kan utvecklat ett sånt hat mot feminismen så att man inte skiljer på feminismen och vanliga kvinnor och män, alltså de flesta i befolkningen?

Att skolan drivs av vänsterflum, det är en annan sak däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in