2019-10-27, 07:07
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jovisst, men du förstår ju inte samtalet. Eller så orkar du inte engagera dig nog för att överhuvudtaget läsa vad som skrivits och varför jag diskuterar vad jag gör och med vem.
Där har vi henet igen, görandes samma misstag som varje annan gång.
Att du ens orkar utmåla dig till den allsmäktige uttolkaren av allt innehåll i alla diskussioner för att sen deklarera vilket som är rätt och fel.
Du vet att du inte har något företräde på att tolka åt någon annan här.

Du förstår inte samtalet?
Din vanligaste invändning, för att jag pekar ut fel och brister i ditt resonemang eller bara inte håller med dig.
Citera
2019-10-27, 07:34
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Där har vi henet igen, görandes samma misstag som varje annan gång.
Att du ens orkar utmåla dig till den allsmäktige uttolkaren av allt innehåll i alla diskussioner för att sen deklarera vilket som är rätt och fel.
Du vet att du inte har något företräde på att tolka åt någon annan här.

Du förstår inte samtalet?
Din vanligaste invändning, för att jag pekar ut fel och brister i ditt resonemang eller bara inte håller med dig.

Nej, du missförstod samtalet, eller så skrev du medvetet någonting som inte hörde dit.
Citera
2019-10-27, 07:41
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Den som sitter still , skrattar artigt år lärarens torra skämt och nickar uppskattande kommer automatiskt att få högre betyg än den som ifrågasätter , kräver förtydliganden ochpresenterar fakta som motbevisar det läraren påstår oavsett hur mycket bättre den "besvärliga" eleven presterar på proven .

Gissa vilken grupp som pojkar är vanligast i ?

Alltså NEJ. Var får du detta ifrån?
Och prata inte bort frågan nu, jag vill gärna veta var du har fått det du skriver ifrån. Det är nämligen en ganska allvarlig anklagelse du gör mot lärarkåren som helhet.

Du har ignorerat vad Merapi skrivit igenom två inlägg nu.
Om någon elev skulle fått betyg baserat på uppförande så är det tjänstefel. Det har säkert hänt.
Det finns dock inga som helst belägg för att det skulle ske på regelbunden basis, alltså vi kan inte tala om någon strukturell diskriminering.
Varför fortsätter du hävda detta? Varför vill du inte att pojkarna ska förstå att de kan påverka sina egna resultat, att det faktiskt handlar om att resultat kommer i SAMBAND med ansträngning?
Citera
2019-10-27, 07:48
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Det jag påpekar är att de mer självständiga och ifrågasättande eleverna ( som i så gott som alla fall är pojkar ) systematiskt diskriminerats av lärarna , som i de flesta fall är kvinnor , just för att lärarna tycker att det är jobbigt med elever som inte sitter och håller med om allt .

De klarar helt enkelt inte av att elever tänker själva och kan inte förstå hur dessa elever fungerar .
Betygen blir givetvis därefter .

Ett exempel:
Min son hade i högstadiet problem med att lärarna inte förstod hur han räknade ut vissa uppgifter fast han gjorde sitt yttersta att förenkla så att de skulle förstå .

"Man kan inte multiplicera fyrsiffriga tal i huvudet"
" Man kan inte räkna ut -cos och -sin i huvudet "

Det är inte speciellt svårt bara man fått lära sig teknikerna bakom , vilket hans lärare inte hade .

Matematik är ju som att skruva i bilar , har man inte tillgång till rätt verktyg är det nästan omöjligt hur man än anstränger sig .

Summan av kardemumman blev att han fick B i matematik trots att han hade alla rätt på proven och placerade sig bra i skol-SM och inställsamma flickor som hade sämre på samtliga prov och inte ens kvalificerade sig til SM fick betyget A

När han sedan började på gymnasiet steg betyget eftersom man på den nivån skattade kunskap , engagemang och begåvning högre än likformighet och tystnad .
Dessa matteprov som din son skrev, visade han HUR han löste uppgifterna?
Om du bara levererar ett svar på nationella proven i matte så får du inte ett A. Även om svaret är rätt. Det står klart och tydligt i bedömningsvisningarna " visa hur du löser uppgiften".
Det är alltså anledningen till att man som lärare i matematik vill att eleverna ska lära sig att visa hur de tänker, för att det krävs på proven. Och proven tar ingen individuell hänsyn.
Om din son istället lyssnat på vad lärarna försökte säga till honom så hade han kanske haft A i matte. Och om du som förälder därhemma uppmuntrat honom att ignorera vad läraren säger för att läraren ändå diskriminerar, så ligger en stor del av ansvaret för din sons B-betyg hos DIG.

Vilka exempel har du mer som underbygger dina anklagelser mot lärarkåren? Ett exempel som handlar om ditt eget barn kommer inte öka din trovärdighet.

"De klarar inte av att elever tänker själva".
Det var det dummaste jag hört. Och vilka "de"?
Den läraren som din son hade eller?
Citera
2019-10-27, 08:01
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Nej, du missförstod samtalet, eller så skrev du medvetet någonting som inte hörde dit.
Jag har sagt det förr och jag säger det en gång till.
Du är inte utsedd av någon att tala om för andra vad de förstår eller inte.
Om du inte förstår vad inläggen handlar om, kanske du hellre borde fråga, för i de flesta fall handlar inläggen om att ge dig lite mer perspektiv.
Det finns andra sätt att tolka saker.
Citera
2019-10-27, 08:06
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag har sagt det förr och jag säger det en gång till.
Du är inte utsedd av någon att tala om för andra vad de förstår eller inte.
Om du inte förstår vad inläggen handlar om, kanske du hellre borde fråga, för i de flesta fall handlar inläggen om att ge dig lite mer perspektiv.
Det finns andra sätt att tolka saker.

Jaja du behöver inte upprepa dig.
Citera
2019-10-27, 08:16
Medlem
RedXs avatar
Är det inte ett problem (avseende både högskoleprovet och betyg) att man använder samma mått för antagande till samtliga utbildningar i stället för att vikta de olika delarna av HP/olika betygen beroende på vilken utbildning man söker till?

Jag tänker mig att ordförståelsedelen av högskoleprovet är betydligt mindre relevant för de mer tekniska utbildningarna än avsnittet om problemlösning och logiskt tänkande. På samma sätt som att betyget i idrott kanske inte är superrelevant för den som vill studera idéhistoria. Det borde ligga i allas intresse att studenter söker sig till utbildningar de är mest lämpade för.

När det gäller könsfrågan; stämmer inte grundpåståendet att pojkar presterar bättre resultat på prov än vad deras betyg indikerar?
Citera
2019-10-27, 08:21
Medlem
Moment22x22s avatar
Jag har uppfattat att här finns folk som tror att lärare sätter betyg lite hur de vill. Om vi nu väljer ämnet matematik, så finns det tydliga anvisningar för både bedömning och betyg. Om man som förälder är övertygad om att ens eget barn "förtjänar" ett A i matematik så behöver det alltså inte vara så att det är så det faktiskt förhåller sig, inte i förhållande till vad som krävs på Nationella prov eller vad som står angivet i betygskraven.
Jag kopierar in ett gammalt nationellt prov i matte, från 2013/2014 (finns att hitta på Skolverkets hemsida)

På första bladet av provet stod det såhär:

Citat:
Anvisningar
Till alla uppgifter utom en krävs fullständiga lösningar.
Med fullständig lösning menas att din redovisning ska vara så
tydlig att en annan person ska kunna läsa och förstå vad du
menar. Det är viktigt att du redovisar allt ditt arbete. Du kan få
poäng för delvis löst uppgift.
För endast korrekt svar ges inga poäng utom för uppgift 27a
som är markerad med Endast svar krävs.

Efter varje uppgift anges maximala antalet poäng som du kan
få för din lösning. T.ex. betyder (2/1/0) att uppgiften kan ge
2 E-poäng, 1 C-poäng och 0 A-poäng.
Hjälpmedel: Miniräknare och formelblad.
Provtid: 100 minuter.

Här är två uppgifter från NP 13/14. Poängen vid sidan visar nivån av uppgiften, den som det står 0/2/3 vid sidan av är den som ger flest A-poäng, alltså 3 st A-poäng.

Citat:
26. En affär säljer en chokladkaka som väger 200 g 1/2/1
och kostar 25 kr. Storleken på chokladkakan
ändras så att den nya chokladkakan väger 10 %
mer. Affären höjer samtidigt priset på den nya
chokladkakan med 30 %. Med hur många
procent förändras kilopriset?

Citat:
28. Amy och Liam brukar gå till gymmet och träna. Där kan man antingen 0/2/3
betala 100 kr per besök eller så kan man köpa ett medlemskort för att
sedan betala en lägre avgift varje gång man tränar. Amy och Liam väljer
att köpa varsitt medlemskort.
Ett år tränade Liam 34 gånger och Amy tränade 26 gånger. Liam
betalade 2 820 kr totalt för medlemskort och avgifter och Amy betalade
2 180 kr totalt för medlemskort och avgifter. Hur mycket betalade de
varje gång de tränade och vad kostade medlemskortet?

Om man alltså enbart skriver ett korrekt svar på uppgifterna ovan så ges man NOLL poäng. Om man visar hur man har tänkt på hälften av uppgiften ges man delvis poäng. För att få FULL A-POÄNG krävs det att man både har en fullständig lösning OCH korrekt svar.

Så, hit med era lösningar så ska jag bedöma dem utifrån anvisningarna
Tänk nu på att redovisa er lösning helt och hållet för att få full poäng!
Citera
2019-10-27, 08:24
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Är det inte ett problem (avseende både högskoleprovet och betyg) att man använder samma mått för antagande till samtliga utbildningar i stället för att vikta de olika delarna av HP/olika betygen beroende på vilken utbildning man söker till?

Jag tänker mig att ordförståelsedelen av högskoleprovet är betydligt mindre relevant för de mer tekniska utbildningarna än avsnittet om problemlösning och logiskt tänkande. På samma sätt som att betyget i idrott kanske inte är superrelevant för den som vill studera idéhistoria. Det borde ligga i allas intresse att studenter söker sig till utbildningar de är mest lämpade för.

När det gäller könsfrågan; stämmer inte grundpåståendet att pojkar presterar bättre resultat på prov än vad deras betyg indikerar?

På nationella prov har det enligt vissa undersökningar varit så. Problemet är att människor har missförstått betygssystemet och inte heller bryr sig om att ta reda på hur det faktiskt förhåller sig.
Betyg ges inte enbart utifrån prov. Det är liksom hela grundpremissen. Det kan man tycka är fel.
Men, det handlar inte om diskriminering mot just pojkar utan om ett dåligt betygssystem överlag.
Citera
2019-10-27, 08:44
Medlem
RedXs avatar
Citat:
På nationella prov har det enligt vissa undersökningar varit så. Problemet är att människor har missförstått betygssystemet och inte heller bryr sig om att ta reda på hur det faktiskt förhåller sig.
Betyg ges inte enbart utifrån prov. Det är liksom hela grundpremissen. Det kan man tycka är fel.
Men, det handlar inte om diskriminering mot just pojkar utan om ett dåligt betygssystem överlag.

Det beror kanske delvis på vad man läser in i begreppet ”diskriminering”. Om betygssystemet premierar egenskaper som främst återfinns hos kvinnliga elever (hypotetiskt, jag påstår inte att så nödvändigtvis är fallet) så skulle man ju kunna hävda att det är en systematisk diskriminering av pojkar - utan att för den sakens skull mena att skulden ligger på lärarna.

Betyg i skolan är hyfsat jämförbart med lön i arbetslivet. Vissa menar ju att faktumet att kvinnor och mäns snittlöner skiljer sig åt är en form av systematisk diskriminering mot kvinnor. Det är snarlika resonemang som förs här. Ett ojämnt utfall antas vara ett bevis för att spelet är riggat.
Citera
2019-10-27, 09:38
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det beror kanske delvis på vad man läser in i begreppet ”diskriminering”. Om betygssystemet premierar egenskaper som främst återfinns hos kvinnliga elever (hypotetiskt, jag påstår inte att så nödvändigtvis är fallet) så skulle man ju kunna hävda att det är en systematisk diskriminering av pojkar - utan att för den sakens skull mena att skulden ligger på lärarna.

Betyg i skolan är hyfsat jämförbart med lön i arbetslivet. Vissa menar ju att faktumet att kvinnor och mäns snittlöner skiljer sig åt är en form av systematisk diskriminering mot kvinnor. Det är snarlika resonemang som förs här. Ett ojämnt utfall antas vara ett bevis för att spelet är riggat.

Jag har då flertal gånger efterfrågat VAD i betygsystemet som diskriminerar pojkar men det är det ingen som kan ge svar på.
Eftersom jag är insatt i detalj i systemet, så blir det väldigt uppenbart för mig att när jag ställer folk mot väggen så är det ingen som kan svara med annat än att upprepa " det är diskriminering", "det arbetar mest kvinnor i skolan så det är självklart att pojkar diskrimineras", eller " pojkar är smartare men får ändå sämre betyg".

Det är en fruktansvärt låg nivå på debatten gällande detta och det slår mig ofta hur ovilliga folk verkar vara att faktiskt sätta sig in i ämnet ordentligt.

Vad i kunskapskraven skulle vara diskriminerande mot pojkar? Eller gynna flickor, om man så hellre vill?

Det som jag kan tänka mig gynnar flickor, eller är en nackdel för pojkar, är att det är så slappt i svenska skolan. Regler, krav och konsekvenser lyser med sin frånvaro och det verkar pojkar hantera sämre p.g.a. deras mer utmanande natur. Flickor tar av någon anledning större ansvar för sitt skolarbete och har lättare för att sitta lugnt i skolbänken.
Detta har dock inte med själva kursplanerna eller betygsystemet att göra.
Citera
2019-10-27, 10:51
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Jag har uppfattat att här finns folk som tror att lärare sätter betyg lite hur de vill. Om vi nu väljer ämnet matematik, så finns det tydliga anvisningar för både bedömning och betyg. Om man som förälder är övertygad om att ens eget barn "förtjänar" ett A i matematik så behöver det alltså inte vara så att det är så det faktiskt förhåller sig, inte i förhållande till vad som krävs på Nationella prov eller vad som står angivet i betygskraven.
Jag kopierar in ett gammalt nationellt prov i matte, från 2013/2014 (finns att hitta på Skolverkets hemsida)

På första bladet av provet stod det såhär:

Här är två uppgifter från NP 13/14. Poängen vid sidan visar nivån av uppgiften, den som det står 0/2/3 vid sidan av är den som ger flest A-poäng, alltså 3 st A-poäng.

Om man alltså enbart skriver ett korrekt svar på uppgifterna ovan så ges man NOLL poäng. Om man visar hur man har tänkt på hälften av uppgiften ges man delvis poäng. För att få FULL A-POÄNG krävs det att man både har en fullständig lösning OCH korrekt svar.

Så, hit med era lösningar så ska jag bedöma dem utifrån anvisningarna
Tänk nu på att redovisa er lösning helt och hållet för att få full poäng!
Lösning för den första:

ursprungligt kilopris: 25/0,2 = 125
nytt pris (25*1,3)/(0,2*1,1) = 147,72..
147,72../125 = 1,18..

Priset går upp med ca 18%

Här är min lösning för den andra:

i) x+34y = 2820
ii) x+26y = 2180

i-ii ger: 8y = 640
y = 80

x+ 2080 (dvs 26*80) = 2180 -> x = 100

Om det här hade varit ett prov så hade jag skrivit ut lite mer vad sakerna betyder, men jag tror det är uppenbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in