2011-05-11, 09:06
Medlem
Carl Serungs avatar
Det danska köket är inte mycket att hänga i julgranen. Deras stolthet smörrebröd är helt enkelt vanliga mackor med lite mer pålägg på.

"Brunsås" till nästan alla maträtter. Dansk brunsås består av vatten+mjöl och kulör. Smakar vatten och ser ut som diarré.

Dansk köttfärs smakar jäkligt skumt, precis som deras fläskfile och kyckling. Vet inte om det beror på allt skit som som dom pumpar djuren/köttet fulla med.

Dansk leverpastej smakar mest fett och blir till nån jolmig sörja i munnen när man äter en macka med dansk pastej.

Nej, dansk matkultur är "helt fucked up, mand!"......
Citera
2011-05-11, 09:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det danska köket är inte mycket att hänga i julgranen. Deras stolthet smörrebröd är helt enkelt vanliga mackor med lite mer pålägg på.

"Brunsås" till nästan alla maträtter. Dansk brunsås består av vatten+mjöl och kulör. Smakar vatten och ser ut som diarré.

Dansk köttfärs smakar jäkligt skumt, precis som deras fläskfile och kyckling. Vet inte om det beror på allt skit som som dom pumpar djuren/köttet fulla med.

Dansk leverpastej smakar mest fett och blir till nån jolmig sörja i munnen när man äter en macka med dansk pastej.

Nej, dansk matkultur är "helt fucked up, mand!"......
Där ser man hur olika man kan uppfatta ett lands matkultur . Personligen föredrar jag den grova danska leverpastejen framför en sötsliskig Arboga. Likaså deras korvar och charkuterivaror.

Mejeri är de ju rätt duktiga på, framför allt de s k luktosterna som Gamle Ole och Havarti. Rullsyltan går inte av för hackor, liksom kalvfrikadellerna med en god pepparrotssås och "ruebröd" till.

Smörrebröd har du ju redan nämnt. En annan klassiker är den danska fläsksteken! Den bör du testa om du gillar fläsk. Det danska wienerbrödet har vunnit beröm över hela världen. Jag jobbade en gång med en dansk som bakade dessa för personalen och som vi satte i oss i stora mängder. Bättre wienerbröd har jag inte ätit varken före eller efter.

Men visst, det danska köket är inte i klass med de stora på området. Men att kalla dem sämst är att gå ett steg för långt, enligt min mening .

~Paul~
Citera
2011-05-11, 09:30
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Där ser man hur olika man kan uppfatta ett lands matkultur . Personligen föredrar jag den grova danska leverpastejen framför en sötsliskig Arboga. Likaså deras korvar och charkuterivaror.

Mejeri är de ju rätt duktiga på, framför allt de s k luktosterna som Gamle Ole och Havarti. Rullsyltan går inte av för hackor, liksom kalvfrikadellerna med en god pepparrotssås och "ruebröd" till.

Smörrebröd har du ju redan nämnt. En annan klassiker är den danska fläsksteken! Den bör du testa om du gillar fläsk. Det danska wienerbrödet har vunnit beröm över hela världen. Jag jobbade en gång med en dansk som bakade dessa för personalen och som vi satte i oss i stora mängder. Bättre wienerbröd har jag inte ätit varken före eller efter.

Men visst, det danska köket är inte i klass med de stora på området. Men att kalla dem sämst är att gå ett steg för långt, enligt min mening .

~Paul~
Har dePaul missat att jag är Skåning?? Med släkt och familj i Helsingborg/Malmö så har det blivit många Danmarksredor under uppväxten. Blev mycket Helsingborg-Helsingör samt Limhamn-Dragör.
Att Danmark känns exotiskt för en sillstrybare som du är en annan femma..
Ps. om du gillar grov pastej (som jag, hatar Arboga) så skall du testa Kävlingepastej..
Senast redigerad av Carl Serung 2011-05-11 kl. 09:32.
Citera
2011-05-11, 10:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Har dePaul missat att jag är Skåning?? Med släkt och familj i Helsingborg/Malmö så har det blivit många Danmarksredor under uppväxten. Blev mycket Helsingborg-Helsingör samt Limhamn-Dragör.
Att Danmark känns exotiskt för en sillstrybare som du är en annan femma..
Ps. om du gillar grov pastej (som jag, hatar Arboga) så skall du testa Kävlingepastej..
Sorry, hade missat det där med att du är skåning!

Kävlingepastej har jag nog aldrig varit i kontakt med. Det är inte ett märke som vanligtvis säljs här i götet. Skall hålla utkik efter den. Åker snart till Blekinge, kanske finns den där. Det är ju lite närmare geografiskt sett .

~Paul~
Citera
2011-05-11, 21:34
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Likaså deras korvar och charkuterivaror.

Smörrebröd har du ju redan nämnt. En annan klassiker är den danska fläsksteken! Den bör du testa om du gillar fläsk. Det danska wienerbrödet har vunnit beröm över hela världen.
~Paul~

Korvarna skall ju inte nämnas ens inom topp 10 i Europa enligt mig, väääldigt feta och sladdriga, sen är jag inte förtjust i färgade korvar. Jämför en dansk salami med en Ungersk eller Finsk så vet du vad jag menar. Men håller med om att fläsksteken är ypperlig om den är rätt utförd samt wienerbröden.
Citera
2011-05-11, 21:36
Medlem
bajskorvssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Norge får min röst, alla gånger. Trots all fisk de borde ha, blir man bara serverad pannbiff med brunsås och sönderkokta grönsaker. Dyrt är det också.

håller med i tusental...norge äger inte matkultur överhuvudtaget. svindyrt och smakar skit. fy!
Citera
2011-05-11, 23:00
Medlem
Lägger min röst på Malta, samma trötta tråkiga hamburgare eller pastarätter oavsett vilken resturang man går till.
Citera
2011-05-12, 09:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Korvarna skall ju inte nämnas ens inom topp 10 i Europa enligt mig, väääldigt feta och sladdriga, sen är jag inte förtjust i färgade korvar. Jämför en dansk salami med en Ungersk eller Finsk så vet du vad jag menar. Men håller med om att fläsksteken är ypperlig om den är rätt utförd samt wienerbröden.
Självklart kan man inte påstå att danskarnas chark är i samma klass som den ungerska, tyska, italienska eller spanska men jag menar att det är fel att klassa själva köket som sist bland alla andra köken. I det sammanhanget är även deras chark alldeles utmärkt. Jag gillar faktiskt de där fetkorvarna, samt salamin. Göl tillverkar en del fina sorter.

~Paul~
Citera
2011-05-12, 09:59
Medlem
Korders avatar
Australien ar fantastiskt uselt. Invandrarna och deras ratter ar forstas grymma, men det ar ju inte Australiens fortjanst. Det australiensiska koket ar ungefar som det engelska, med skillnaden att det finns kanguru har vilket ar valdigt gott. Foga forvanande ater inte australiensarna det vidare ofta, utan nojer sig med sina javla kycklingar/biffar/flask med pommes och gravy. FY FAN FOR POMMES. De tror antagligen att den ser ut sa fran borjan, for potatis har de da fan aldrig hort talas om.
Citera
2011-05-13, 04:15
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Självklart kan man inte påstå att danskarnas chark är i samma klass som den ungerska, tyska, italienska eller spanska men jag menar att det är fel att klassa själva köket som sist bland alla andra köken. I det sammanhanget är även deras chark alldeles utmärkt. Jag gillar faktiskt de där fetkorvarna, samt salamin. Göl tillverkar en del fina sorter.

~Paul~

Nej, klassar absolut inte det danska köket som det sämsta, långt därifrån. Är bara mäkta förvånad att du kan njuta av Gøl-salami!? Gøl som dessutom ägs och produceras av Tulip som inte direkt är kända för god och etisk djurhållning. Tulip har dock vissa fina baconsorter.
Citera
2011-05-13, 08:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Nej, klassar absolut inte det danska köket som det sämsta, långt därifrån. Är bara mäkta förvånad att du kan njuta av Gøl-salami!? Gøl som dessutom ägs och produceras av Tulip som inte direkt är kända för god och etisk djurhållning. Tulip har dock vissa fina baconsorter.
Haha, vad skall jag säga. Förmodligen är mina smaklökar tungt anfrätta så här långt in i livet .

~Paul~
Citera
2011-06-25, 11:51
Medlem
.-.-.s avatar
Nu tycker jag mig ha provat på en hel del Amerikanska grejer, mat, snacks, karameller osv.

Det mesta från USA smakar som nåt som kommit direkt från labbet.
Popcornen smakade inte popcorn utan dom skakade popcorn kryddade med tjack.
Hur mycket kemikalier och skit har dom i allt egentligen?
Att köpa färdigmat eller snacks/karameller från USA är sällan en hit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in