Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det danska köket är inte mycket att hänga i julgranen. Deras stolthet smörrebröd är helt enkelt vanliga mackor med lite mer pålägg på.
"Brunsås" till nästan alla maträtter. Dansk brunsås består av vatten+mjöl och kulör. Smakar vatten och ser ut som diarré.
Dansk köttfärs smakar jäkligt skumt, precis som deras fläskfile och kyckling. Vet inte om det beror på allt skit som som dom pumpar djuren/köttet fulla med.
Dansk leverpastej smakar mest fett och blir till nån jolmig sörja i munnen när man äter en macka med dansk pastej.
Nej, dansk matkultur är "helt fucked up, mand!"......
Där ser man hur olika man kan uppfatta ett lands matkultur

. Personligen föredrar jag den grova danska leverpastejen framför en sötsliskig Arboga. Likaså deras korvar och charkuterivaror.
Mejeri är de ju rätt duktiga på, framför allt de s k luktosterna som Gamle Ole och Havarti. Rullsyltan går inte av för hackor, liksom kalvfrikadellerna med en god pepparrotssås och "ruebröd" till.
Smörrebröd har du ju redan nämnt. En annan klassiker är den danska fläsksteken! Den bör du testa om du gillar fläsk. Det danska wienerbrödet har vunnit beröm över hela världen. Jag jobbade en gång med en dansk som bakade dessa för personalen och som vi satte i oss i stora mängder. Bättre wienerbröd har jag inte ätit varken före eller efter.
Men visst, det danska köket är inte i klass med de stora på området. Men att kalla dem sämst är att gå ett steg för långt, enligt min mening

.
~Paul~