Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Man ska inte gråta över kursande mjölkbönder. Klarar de inte av att leverera billig mjölk får de ägna sig åt annat.
Det var med andra ord ett jävligt dåligt exempel du drog?
Citat:
Återigen. Vi har ett rekordstort elöverskott och historiskt lågt elpris. Påståendet att Sveriges elproducenter inte skulle klara av att leverera el är taget ur luften (Moderaternas främsta referenskälla).
Bevisa att det finns ett rekordstort elöverskott året om tack.
Du argumenterar ju dessutom emot dig själv då du tidigare påstått att något överskott inte finns.
Citat:
Men vi antar att det råder elbrist. Vad händer då? Elpriset stiger. Vad händer då? Lönsamheten i elbranschen ökar. Vad händer då? Investeringar i elproduktion ökar. Vad händer då? Tillgången på el ökar. Vad händer då? Elpriset sjunker. Vad händer då? Elbristen försvinner.
Vad händer när det inte blåser?
Citat:
Jag hoppas att du förstår nu för jag kan tyvärr inte förklara på ett enklare sätt. Som sagt, "systemet är självreglerande."
Problemet är att dina argument inte är verklighetsbaserade.
Både du och Isabella Lövin borde gå ut i naturen oftare, ni skulle bli förvånade hur pass ofta det inte blåser vindar på över 4 m/s.
Vindkraften förmår inte ersätta kärnkraften eller någon annan källa till baskraft, punkt slut!
Citat:
Hur länge ett modernt vindkraftverk håller finns det få studier på. Man räknar med att de håller i minst 25 år:
Nu kan du gärna få plocka fram en
snittsiffra som visar ett praktiskt utfall!
Citat:
Sedan kan självklart en investering med en återbetalningstid på 14 år och total längd på 25 år vara lönsam. Allt beror på investeringskostnaden och avkastningen per år.
Självklart, men lönsamheten sjunker i,om borttagandet av subventioner och andra stödformer.
Kommer företagen ens att ha råd att riva sina uttjänta vindparker i framtiden sett till hur liten lönsamheten är?
Så länge du inte presenterar siffrorna här så bortser jag från ditt argument.
Hur stor lönsamhet är enligt dig "god" när det gäller ett företag som Vattenfall?
Citat:
Någon vederhäftig fallstudie över ett svenskt vindkraftverk eller vindkraftpark känner jag inte till. En kandidatuppsats på 15 hp anser jag inte vara vederhäftig.
Då kan jag ju med andra ord även bortse från dina argument baserade på lekmannamässiga gissningar och magkänslor?
Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Du svarade inte på frågorna. Återigen:
1. Har elransonering införts i Tyskland?
2. Om det inte har införts, när införs elransonering i Tyskland?
3. Varför har elransonering ännu inte införts i Tyskland trots att de har lagt ner sina kärnkraftverk?
1. Bortkoppling är vindkraftens enda alternativ om tillräcklig reglerkraft saknas.
Om det redan skett vet jag faktiskt inte, det kanske du kan svara på som har så pass djupa kunskaper om tyskt elnät att du kan avfärda Oliver Then, VD för VGB PowerTech (ett Tyskt förbund för energiproducerande företag) som har siffror som visar att Tysk vindkraft inte är tillförlitlig.
2. När inhemsk kol och elimport inte förmår reglera vindkraften.
3. Har du några bevis för att det inte redan införts?
Ett antal tyska kärnreaktorer är fortfarande aktiva enligt denna källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnkraft_i_Tyskland