2019-10-26, 19:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Min källa till påståendet att kränkraft-västländerna inte har lägst elpris och vindkraftländerna högst är följande sida med statistik from Eurostat:

https://www.cleanenergywire.org/news/eu-household-electricity-prices-increase-second-half-2018-slight-decrease-germany

Exakt vilken sida är din källa?

I fallstudien var både kapitalkostnaden och driftskostnaden 0 de 6,7 första åren ja. Var du fått siffran 17 % i driftkostnad från vet jag inte. Den är åtminstone inte med i Energimyndighetens rapport:

Mhm. De siffrorna visar elpriserna under första halvan av 2018 och siffrorna i min länk för andra halvan av 2018. Eftersom elpriset varierar över tid är det inte konstigt att siffrorna skiljer sig åt.
Men listan andra halvan 2018 är ju i princip likadan? Lägsta priset på el till kund andra halvan av 2018 (varför duger inte första halvan som jag använde?) har Finland Holland Frankrike Sverige. Högt pris har Danmark Tyskland. För fjärde gången, hur förklarar du att kärnkraftsländerna har lägst pris och vindkraftsländerna högst pris?

Du har rätt, driftkostnaden är inte 17% utan 17 öre per kwh. I ett läge när elpriset är 45 öre i Sverige. Men du påstår att de är noll?
Citat:
Figur 4.2 kostnadskurva för vindkraftprojekt i Sverige, referensfall samt fallen med låga
respektive höga kostnader. I fallet med höga kostnader har kalkylräntan antagits vara 8 %,
den ekonomiska livslängden 20 år, driftkostnaderna 0,17 kr/kWh och de totala förlusterna i
vindkraftparkerna 20 %.

Noterar att din taktik alltid är att hänga upp dig på fel saker och byta ämne, så att du slipper diskutera alla fakta som säger emot ditt ljugande. Ditt långa inlägg tillförde ingenting. Prova en annan teknik. Du kan inte trötta ut mig.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-10-26 kl. 19:43.
Citera
2019-10-26, 19:42
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Trams. Branschens egna definition lyder:

Stopp och belägg. Nu försöker du ändra definitionen av "intermittent." I ett tidigare inlägg ( (FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson) skrev du att du definierade "intermittent" som "icke-kontinuerlig."

Vill du nu förvirra diskussionen ytterligare genom att använda en annan definition?

Vad vi hittills kommit fram till är att varken kärnkraften eller vindkraften har en kapacitetsfaktor på 100 % därför krävs redundans oavsett energislag. Bägge energislagen är därför intermittenta.

Citat:
Så det tog dig en dryg vecka att tänka ut ovanstående idiotiska argument?

Som man frågar får man svar heter det. Svaret på frågan om hur man planerar vädret är att man tar fram något som kallas för "väderprognoser."

Citat:
Citat:
Vad tråkigt att du inte ville ge dig på mitt räkneexempel. Var det för svårt?

Det stämmer att vindkraftselen är beroende av blåsten. Men, som sagt, det blåser ordentligt ute på öppet hav. Din tes, som du drivit i hela den här debatten, är att eftersom det inte är säkert att det blåser vid en given tidpunkt och plats så är vindkraft en opålitlig energikälla. Den tesen har du inte lyckats understödja med bevis.

Exemplet var lite väl naivt och barnsligt för min smak.

Surt sa räven om rönnbären. Du vet inte hur man räknar på sannolikheter så du "hoppar" det.

Citat:
Det ligger på ditt bord att bevisa att det oavbrutet blåser tillräckligt för att man i framtiden ska kunna ersätta kärnkraften med intermittent vindkraft.

Det ligger på mitt bord att hänvisa till källor som visar hur det är möjligt, ja. Det har jag också gjort:

https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?resourceId=104686

Att ditt svar är "Men jag vill inte läsa några jävla källor!" kan inte jag göra något åt.

Citat:
Varför behöver jag visa ett exempel där det är helt vindstilla då det räcker med att det blåser under 4 m/s för att vidkraftverken inte producerar någon el? Återigen, läs på eller sluta spamma.

Återigen upp till dig att visa hur frekventa dessa är och varför de omöjliggör en avveckling av kärnkraften.

Du har inte ens försökt.

Citat:
Citat:
Om det (ditt påstående) "i varje givet ögonblick endast finns en procent av installerad effekt tillgänglig för slutkunderna" medför det att genomsnittet inte kan överstiga 1 %. Om någon påstår att Kalle som bäst hoppat 1 meter och någon annan påstår att Kalle i genomsnitt hoppar 1,5 meter måste endera part ha fel, eller hur?

Att påståendet är felaktigt.

Ovanstående är inte mitt påstående, du fick källan. Bemöt det istället för att tramsa med höjdhopp.

Du är ju trög som en sten. Jag har visat hur det är logiskt omöjligt för påståendet att vara sant ändå kan du inte medge att jag har rätt.

Citat:
Du har ju själv använt min siffra på 16 år när det gällde återbetalning av gjorda investeringar, märkligt om du inte fått en källa kan tyckas?

Nej, det har jag inte gjort...

Citat:
Citat:
Du bemötte inte mitt argument.

Du har ju inget argument. Du vet inte ens vad en diskussion är för något.

Argumentet var:

Citat:
Installerad kapacitet i Tyskland var 55,6 GW. Ett år har 24 * 365 = 8760 timmar. Maximal mängd producerad el: 55,6 GW * 8760 h = 487 TWh. Verklig mängd producerad el: 103,6 TWh. Utnyttjandegrad 103,6 TWh / 487 TWh ~= 21,3 %.

Slutsats: Påståendet att utnyttjandegraden var lägre än 1 % var falskt.

Det argumentet har du inte bemött.
Citera
2019-10-26, 19:46
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Man ska inte gråta över kursande mjölkbönder. Klarar de inte av att leverera billig mjölk får de ägna sig åt annat.

Det var med andra ord ett jävligt dåligt exempel du drog?

Citat:
Återigen. Vi har ett rekordstort elöverskott och historiskt lågt elpris. Påståendet att Sveriges elproducenter inte skulle klara av att leverera el är taget ur luften (Moderaternas främsta referenskälla).

Bevisa att det finns ett rekordstort elöverskott året om tack.
Du argumenterar ju dessutom emot dig själv då du tidigare påstått att något överskott inte finns.

Citat:
Men vi antar att det råder elbrist. Vad händer då? Elpriset stiger. Vad händer då? Lönsamheten i elbranschen ökar. Vad händer då? Investeringar i elproduktion ökar. Vad händer då? Tillgången på el ökar. Vad händer då? Elpriset sjunker. Vad händer då? Elbristen försvinner.

Vad händer när det inte blåser?

Citat:
Jag hoppas att du förstår nu för jag kan tyvärr inte förklara på ett enklare sätt. Som sagt, "systemet är självreglerande."

Problemet är att dina argument inte är verklighetsbaserade.
Både du och Isabella Lövin borde gå ut i naturen oftare, ni skulle bli förvånade hur pass ofta det inte blåser vindar på över 4 m/s.
Vindkraften förmår inte ersätta kärnkraften eller någon annan källa till baskraft, punkt slut!

Citat:
Hur länge ett modernt vindkraftverk håller finns det få studier på. Man räknar med att de håller i minst 25 år:

Nu kan du gärna få plocka fram en snittsiffra som visar ett praktiskt utfall!

Citat:
Sedan kan självklart en investering med en återbetalningstid på 14 år och total längd på 25 år vara lönsam. Allt beror på investeringskostnaden och avkastningen per år.

Självklart, men lönsamheten sjunker i,om borttagandet av subventioner och andra stödformer.
Kommer företagen ens att ha råd att riva sina uttjänta vindparker i framtiden sett till hur liten lönsamheten är?

Citat:
Jag har ju länkat till Vattenfalls resultatrapport som indikerar god lönsamhet:

https://group.vattenfall.com/contentassets/da563d31cf814e8a901c3e6dd66c88b3/corporate/investors/interim_reports/2018/q4_report_2018_.pdf

Så länge du inte presenterar siffrorna här så bortser jag från ditt argument.
Hur stor lönsamhet är enligt dig "god" när det gäller ett företag som Vattenfall?

Citat:
Någon vederhäftig fallstudie över ett svenskt vindkraftverk eller vindkraftpark känner jag inte till. En kandidatuppsats på 15 hp anser jag inte vara vederhäftig.

Då kan jag ju med andra ord även bortse från dina argument baserade på lekmannamässiga gissningar och magkänslor?

Citat:
Du svarade inte på frågorna. Återigen:

1. Har elransonering införts i Tyskland?
2. Om det inte har införts, när införs elransonering i Tyskland?
3. Varför har elransonering ännu inte införts i Tyskland trots att de har lagt ner sina kärnkraftverk?

1. Bortkoppling är vindkraftens enda alternativ om tillräcklig reglerkraft saknas.
Om det redan skett vet jag faktiskt inte, det kanske du kan svara på som har så pass djupa kunskaper om tyskt elnät att du kan avfärda Oliver Then, VD för VGB PowerTech (ett Tyskt förbund för energiproducerande företag) som har siffror som visar att Tysk vindkraft inte är tillförlitlig.

2. När inhemsk kol och elimport inte förmår reglera vindkraften.

3. Har du några bevis för att det inte redan införts?
Ett antal tyska kärnreaktorer är fortfarande aktiva enligt denna källa:

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnkraft_i_Tyskland
Citera
2019-10-26, 20:08
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Hur ska jag annars få dig att förstå vad vi diskuterar i tråden?

Genom att svara på frågor istället för att ironisera.

Citat:
Citat:
Därför att jag inte är din mamma. Jag har länkat till studien och nu det är upp till dig att klicka på länken och bläddra fram till sammanfattningen och läsa den.

Du kan glömma att jag läser 56 sidor helt utan hänvisning till var den info du vill anföra som argument finns.

Det finns alltså ingen sökfunktion i din webbläsare?

Citat:
Citat:
Som sagt, du är en ohederlig debattör. Du kräver att jag ska svara på dina (retoriska) frågor men väljer att inte svara på mina. Du kan inte ens klicka på en länk!

Läs forumets regler.

Jag kan forumets regler mycket väl. Att hänvisa till externa källor strider inte mot forumets regler.

Citat:
Citat:
Den olönsamma energikällan är kärnkraften och svaret är nej - den fria marknaden kommer inte att hålla kärnkraften under armarna.

Hur kan du vara 100% säker på det när vi diskuterar ett framtidsscenario?

Den Fria Marknaden har historiskt sett varit urusel på att hålla förlusttyngda verksamheter under armarna. Kärnkraften är en sådan förlusttyngd verksamhet. Om den Fria Marknaden får råda kommer kärnkraften att avskaffa sig själv de närmsta decennierna.

Citat:
Citat:
Pratar vi nu om den svenska, europeiska eller globala vindkraften?

Tjaaa, vad tror du att Löfven och Kristersson diskuterade? Kanske Irländsk energipolitik eftersom du envisas med att dra upp den?

Svaret på din retoriska fråga är att de pratade om den svenska elmarknaden. Om det var den du syftade på när du skrev "Hur kunde då vindkraften prestera så dåligt 2017?" hade du fel (överaskande va?) eftersom svensk vindkraft nådde nya rekord det året.

Citat:
Redan 2012 höjdes röster inom Kungliga vetenskapsakademien om att vattenkraftens förmåga att reglera vindkraften inte skulle räcka till.

Några citat från artikeln från 2012 du länkar till:

Citat:
Utskottet har i flera år kritiserat den svenska satsningen på vindkraft. Vissa forskare menar att energiutskottet blivit kapat av en anti-vindkraftslobby, medan andra anklagar vindkraftens försvarare för att drivas av egna vinstintressen i vindkraftsindustrin. [...]

KVA:s energiutskott bedömer att den svenska vattenkraftens reglerkraft är nästan fullt utnyttjad redan i dag, och att elnätet bara klarar 10 TWh el från vindkraft per år. Senast, i en debattartikel i Svenska Dagbladet i april i år, skriver de att en utbyggnad av vindkraften kan leda till att vi behöver nya gas- och kolkraftverk eller bygga ut de skyddade älvarna.

Intressant att år 2012 när svensk vindkraft bara producerade 6 TWh/år trodde denne tjomme på KVA:s energiutskott att smärtgränsen låg på 10 TWh/år. Men 2018 producerade vindkraften över 20 TWh utan problem:

Citat:
Vindkraften slår nytt rekord och passerar 20 TWh
Under det senaste året har vindkraften producerat 20,1 TWh el. Det är första gången vindkraften överträffat 20 TWh och det nya rekordet innebär att vindkraften nu står för 14 procent av den svenska elanvändningen. Andelen förväntas öka till drygt 25 procent redan år 2022.

https://svenskvindenergi.org/pressmeddelanden/vindkraften-slar-nytt-rekord-och-passerar-20-twh

Så uppenbarligen hade Harry Frank som du citerar i ditt inlägg helt fel. Han fick även mothugg i Forskning och Framtids artikel men de delarna av artikeln citerar du såklart inte.

Citat:
Citat:
Frågan har jag redan besvarat i det stycke du citerar. "Du får det att låta som om det skulle vara ett super-duper-olösligt problem att lagra energi men så är inte fallet. Vattenkraft är bara ett sätt men det finns mängder med andra sätt också. Exempelvis kunde överskottselen från vindkraften användas till att producera vätgas som sedan förbrändes."

Har du några källor på att man verkligen kan ersätta kärnkraften med ovanstående teknik eller gissa du som vanligt baserat på din magkänsla?

Jag tog vätgas som ett exempel. Jag vet inte om vätgasteknik kan ersätta en del av kärnkraften.

Källor som menar att kärnkraften kan ersättas med förnybar energi har du redan fått flera stycken av. Här kommer en till:

Citat:
2. Vad ska vi ersätta kärnkraften med?
Den avvecklade kärnkraften kommer inte kunna ersättas av ett enda kraftslag, utan av en kombination av lösningar. Den tekniska potentialen för vind- och solkraft tillsammans med kraftvärmeverk på biobränslen överskrider gott och väl det behovet, så frågan är inte om kärnkraften kan ersättas utan hur.

I tillägg till förändringarna i elproduktionen behöver den svenska elförbrukningen moderniseras. Med världens tionde högsta elförbrukning per capita finns det goda möjligheter att effektivisera den svenska elanvändningen. Förutom energieffektivisering behöver också potentialen hos efterfrågeflexibilitet realiseras. Genom att med prissignaler, smarta mätare och automatisering styra elförbrukningen till tider med överskott och minska den på tider med underskott skapar vi ett elsystem som både är mer hållbart och mer kostnadseffektivt.

https://www.naturskyddsforeningen.se/karnkraft

Citat:
Citat:
Jag menar att vi exempelvis kan använda oss av tysk solkraft när vi har elunderskott.

Hur mycket solkraft kan tyskarna avvara under kalla vindfria vinterdagar?

Säkert flera gigawattimmar.

Citat:
Citat:
De flesta vill inte bo granne med kärnkraftverk därför kan de inte byggas i för tättbefolkade områden där de flesta slutkunder bor.

Så du har inte följt debatten kring vindkraftverkens menliga inverkan på hälsan och därmed oviljan att bo nära ett sådant kraftverk?
Jag kan bara säga "hepp".

Tror du att de som inte vill bo nära vindkraftverk hellre hade bott nära kärnkraftverk?

"Hepp" var ordet!
Citera
2019-10-26, 20:12
Medlem
Citat:
Stopp och belägg. Nu försöker du ändra definitionen av "intermittent." I ett tidigare inlägg ( (FB) Partiledardebatt/Agenda 191013 (utbruten) - Energipolitik Löfven mot Kristersson) skrev du att du definierade "intermittent" som "icke-kontinuerlig."

Vill du nu förvirra diskussionen ytterligare genom att använda en annan definition?

Vad vi hittills kommit fram till är att varken kärnkraften eller vindkraften har en kapacitetsfaktor på 100 % därför krävs redundans oavsett energislag. Bägge energislagen är därför intermittenta.

Varför ska vi byta till din hemsnickrade definition som ingen använder?
Ditt inlägg rörande vinterkräksjuka är ju rena tramset.

Citat:
Som man frågar får man svar heter det. Svaret på frågan om hur man planerar vädret är att man tar fram något som kallas för "väderprognoser."

Så du tror verkligen att Peter Kondrup på tv4 planerar vädret?
Varför kan inte Greta Thunberg lika gärna få igenom sin vilja?

Citat:
Surt sa räven om rönnbären. Du vet inte hur man räknar på sannolikheter så du "hoppar" det.

Sannolikheten för att uträkningen har något med ämnet vi "diskuterar" var noll och intet....

Citat:
Det ligger på mitt bord att hänvisa till källor som visar hur det är möjligt, ja. Det har jag också gjort:

https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?resourceId=104686

Att ditt svar är "Men jag vill inte läsa några jävla källor!" kan inte jag göra något åt.

Är det ok om jag fakturerar dig en timme för att gå igenom din länk?
I annat fall, sluta upp med att vara så jävla oseriös och barnslig!

Citat:
Återigen upp till dig att visa hur frekventa dessa är och varför de omöjliggör en avveckling av kärnkraften.

Du har inte ens försökt.

Så nu går det bra att definiera om "definitionerna"?
Det vore ju bra om du kunde ställa frågor som inte avslöjade att du inte satt dig in i ämnet överhuvud taget.

Citat:
Du är ju trög som en sten. Jag har visat hur det är logiskt omöjligt för påståendet att vara sant ändå kan du inte medge att jag har rätt.

Du är allt för okunnig för att ens kunna sätta dig in i problematiken.
Varför tror du inte att något tyskt "ljushuvud" hade kunnat göra samma uträkning och fått Olier Then att framstå som snubben från Sumpan (Lorry) som utbrister "tänkte inte på det".

Citat:
Argumentet var:

Det argumentet har du inte bemött.

Du är ingen auktoritet på Tysk vindkraft och har heller inte tillgång till alla siffror. Följaktigen litar jag mer på företrädare för Tyska vindkraftföretag (Oliver Then):

Citat:
Energiewende har blivit en nationell katastrof

I klimatdebatten betecknas ofta Tyskland och dess Energiewende som ett föredöme. Där har man gått så långt att ”förnybart” nu har större nominell kapacitet än hela elbehovet. Dess tillkortakommanden har man hittills blundat för. Vi måste följa vad som sker där, för att inte upprepa deras misstag.

Där börjar klimatdebatten även handla om verkligheten. Den har till och med börjat påverka politikens majoritetsförhållanden. Stora grupper medborgare protesterar mot vindkraftens störningar runt om i landet och mot de höga elpriserna. Detta gör att några media öppnat för faktisk information om fakta.

Affärstidningen Handelsblatt redovisade den 2/11 statistik för ”förnybart” de första tre kvartalen. De intervjuar företrädare för ”Centrum för Sol- och Väteforskning” samt ”Förbundet för Energi- och Vattenföretagen”.

De förnybara energislagens andel av elbehovet uppgick under de tre första kvartalen till 38 %. Jämfört med samma tid 2017 hade vindkraft ökat sin produktion med 13 % och solkraft med 16 %, motsvarande 1,9 respektive 1,5 procentenheter. Tillsammans hade de därmed nått samma nivå som produktionen från brunkol och stenkol, vilken minskat med 7 %, d.v.s. 2,7 procentenheter. Naturgas hade backat 8 %, d.v.s. 1,0 procentenhet.

De båda intervjuade sade sig vara optimistiska. Under några enskilda månader på våren hade andelen förnybart nått 43 %. Men, konstaterade representanten för företagarförbundet: ”Det återstår en rejäl ansträngning”, för att nå regeringens mål på 65 % år 2030.

Man ”behöver mera land” för att få plats med alla möllor som behövs. Nu gäller begränsningar av deras höjd och krav på minsta avstånd till bostäder.

En särskilt anmärkningsvärd uppgift är att den ”Stora Koalitionen ” i regeringen har enats om att tillsätta en arbetsgrupp med uppgift att utröna vägar att nå större acceptans bland befolkningen för nya jättetorn med vindkraft. Jag undrar hur denna skall lyckas skilja skattebetald politisk propaganda från neutral utredning.

Man måste också fråga sig hur korrekt statistiken är. När det blåser som bäst producerar vindkraften el i överskott som måste exporteras till låga priser. För de tre kvartalen var den totala exporten 56 TWh och netto exporten 39 TWh. Det betyder att av den ”förnybara” kraften gick kanske bara motsvarande 32 % procent av behovet till de egna behoven. Den senare siffran gällde i Danmark under fjolåret. Tyskland är alltså mer beroende av kolkraft än vad de 38 procenten utlovar.

De kritiska problemen med Energiewende hade Handelsblatt behandlat en månad tidigare. Den 27/9 intervjuas Oliver Then, VD för VGB PowerTech, ett förbund för energiproducerande företag med uppgift att ta tillvara deras gemensamma intressen ex.vis av statistik, standardisering och teknisk utveckling. De har alltså konkreta data över elproduktionen.

Enligt uppgifter från förbundet för vindkraftsföretag, BWE, finns i Tyskland 29.900 möllor, med sammanlagd märkeffekt av 56 GW, gigawatt, som producerar nästan 19 % av elen i landet. Dock är leveranserna inte tillförlitliga. Oliver Then förklarar:

De faktiska produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten.

Konklusionen är entydig: Även om utbyggnaden av vindkraft ökar raskt, måste det alltid finnas kapacitet för back-up.

Vindkraft behöver systempartners som säkerställer pålitlig leverans och stabilitet i nätet.

Detta fordrar emellertid rimliga förutsättningar:

Kostnaderna måste fördelas på ett anständigt sätt.

Som jag ser det har okunniga och naiva politiker vänt upp-och-ned på en marknad som fungerade bra. I ambitionen att ”rädda världen” från det inbillade ”klimathotet” och deras tro på ”förnybart” som räddningen, ville de förmå privata investerare att finansiera utbyggnaden. De lagstiftade om prioriterad rätt för ”förnybart” att få leverera all produktion ut på nätet till priser som garanterades för 15 eller 20 år. På det sättet visades inte kostnaderna i statsbudgeten och de behövde inte redovisas som ”skatter” utan blev en del av det framtida ”elpriset”, som kunderna/väljarna fick betala i små poster varje månad, i praktiken en enorm subventionering.

Men de konventionella kraftverken belastades med ansvaret att upprätthålla säkra leveranser. I ett modernt samhälle får elen inte bara försvinna ibland. För det ansvaret har de hittills ingen rätt till ersättning. De tvingas att konkurrera om det övriga elbehovet, residuallasten, på elbörsen.

De konventionella kraftverken måste således reglera upp och ner sin kapacitet mycket snabbt. Men kraftverkens ångpannor innehåller flera hundra ton stål och vatten, som inte alltid kan avkylas tillräckligt snabbt. Då uppstår ett överskott på el, som måste dumpas till kunder, som plötsligt kan ta emot stora mängder energi, ex.vis kemiska industrier.

Det sker då till negativa priser.

Den el som orsakat exceptionella, oförutsebara överskott på el, får fullt betalt, medan de som säkerställer säker leverans får böta mångmiljonbelopp i form av negativa priser. Vid ett verksbesök utbrast socialdemokraternas förre ordförande och näringsminister Sigmar Gabriel:

”Irre Zustände” (galenskap).

Detta sker i tillägg till den parasitism på säker el, som den nyckfulla ”förnybara” elen inneburit. De pålitliga verken försåg marknaden med all el och hade motsvarande intäkter. Med subventioner pressade politiken in onödig kapacitet på marknaden. Varje leverans därifrån minskar intäkterna för de pålitliga verken. De blir olönsamma och har börjat läggas ner. Fast de är alldeles nödvändiga.

Oliver Then förklarar:

Antagandet att det alltid blåser någonstans i Europa bekräftas inte i våra data. Produktionen är i hög grad synkron över stora avstånd.

Skall man helt ersätta de ”fossila” bränslena måste energilagring till som klarar två veckors vindstilla. Sådant väder är inte en skräckbild utan en realitet nästan varje år. Väljer man att pumpa upp vatten vid vattenkraftverk, skulle en utbyggnad med faktorn 1.000 behövas.

Energiewende har blivit en nationell katastrof konstaterar många inhemska och internationella betraktare. Tillsammans med Danmark, som också satsat stort på ”förnybart”, har Tyskland de högsta priserna på el i Europa. Många medborgare har drivits nedom gränsen för fattigdom. De har inte råd att betala elräkningarna. Många företag drar ner sin verksamhet i Tyskland och flyttar den utomlands. De investerar inte som förr i landet. Det för en sund ekonomi så nödvändiga nyföretagandet har gått ner.

OCH, lägg märke till att detta gäller när de bara hunnit halvvägs, c:a 32 % jämfört med målet 65 %. De har inte helt stoppat utbyggnaden av onödigt “förnybart” ännu. De är på väg att göra katastrofen ännu värre.

Låt oss stoppa galenskapen i Sverige så snart som möjligt !

Sture Åström

https://klimatsans.com/2018/11/05/energiewende-har-blivit-en-nationell-katastrof/
Citera
2019-10-26, 20:17
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Det borde väl även gälla vindkraftsföretag vars kraftverk är baserade i glesbygd i så fall?

Ja? Vill man slå upp en vindkraftpark mitt ute i vildmarken har jag svårt att tänka mig att Svenska Kraftnät drar högspänningsledningar gratis åt en.

Citat:
Citat:
Har det ena nödvändigtvis med det andra att göra? Jag tror inte ett enda företag har avskräckts från att expandera på grund av "elbristen" utan det är en myt som politiker skapat.

Jaha, det är med andra ord "myt på myt" nu när Ygemans löften till Ellevio fått Pågens att slutligen våga expandera?

Ja! Politikerna har både köpt och sålt myten om den akuta elbristen för att kunna plocka politiska poänger. Jimpan och Uffe för att de vill förmedla bilden av Sverige som ett land i upplösningstillstånd. Ygeman och Sossarna för att de vill förmedla bilden av sig själva "handlingskraftiga problemlösare."

Visst är det bra att elnätet förtätas - men snacket om akut kris och brist är extremt överdrivet.
Citera
2019-10-26, 20:23
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Eftersom du påstår att elbristen är en myt så måste du först belägga det, annars är det ju meningslöst för mig att framföra mina argument.

Jag hänger inte med? Varför måste jag först belägga att elbristen är en myt innan du kan belägga att "det är först nu som man börjar märka att elnätets driftsäkerhet påverkats i negativ riktning genom införande av allt för stor del intermittenta energikällor?"

Det enda som gör det svårt för dig att belägga påståendet är ju för att det inte sant.

Citat:
Citat:
Vilka experter då?

Branschfolk, företrädare för KVA....

Citera dessa då. För det finns gott om experter som påstår motsatsen.

(Självklart kommer du inte göra det utan du kommer att insistera på att jag ska belägga något helt orelaterat först!)
Citera
2019-10-26, 20:34
Medlem
Citat:
Genom att svara på frågor istället för att ironisera.

Du kanske borde läsa på lite om ämnet då så du kan ställa frågor som kan besvaras?

Citat:
Det finns alltså ingen sökfunktion i din webbläsare?

Så man bör vara tankeläsare för att kunna "diskutera" med dig?

Citat:
Jag kan forumets regler mycket väl. Att hänvisa till externa källor strider inte mot forumets regler.

Skitsnack, källorna kan försvinna och därmed kan man inte förstå diskussionen.

Citat:
Den Fria Marknaden har historiskt sett varit urusel på att hålla förlusttyngda verksamheter under armarna. Kärnkraften är en sådan förlusttyngd verksamhet. Om den Fria Marknaden får råda kommer kärnkraften att avskaffa sig själv de närmsta decennierna.

Har du några källor på att Svensk kärnkraft har varit förlusttyngd historiskt sett?

Citat:
Svaret på din retoriska fråga är att de pratade om den svenska elmarknaden. Om det var den du syftade på när du skrev "Hur kunde då vindkraften prestera så dåligt 2017?" hade du fel (överaskande va?) eftersom svensk vindkraft nådde nya rekord det året.

Du har faktiskt rätt i att 2018 var ett långt sämre år! Frågan är dock om lönsamheten satte nya rekord eftersom priserna på elcertifikat sjunkit.

Citat:
Några citat från artikeln från 2012 du länkar till:

Intressant att år 2012 när svensk vindkraft bara producerade 6 TWh/år trodde denne tjomme på KVA:s energiutskott att smärtgränsen låg på 10 TWh/år. Men 2018 producerade vindkraften över 20 TWh utan problem:
Så uppenbarligen hade Harry Frank som du citerar i ditt inlägg helt fel. Han fick även mothugg i Forskning och Framtids artikel men de delarna av artikeln citerar du såklart inte.

Åter en myt med andra ord?
Har du någon källa som visar hur mycket vindkraft som kan regleras med vattenkraft?

Det kan ju även bero på att du ljuger?

Citat:
Under 2018 fanns det närmare 3 600 vindkraftverk i Sverige som tillsammans producerade 16,6 TWh el. Detta är 1 TWh mindre jämfört med året innan, trots att det fanns mer installerad kapacitet. Minskningen i elproduktion beror på att det blåste mindre än normalt under 2018.

https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2019/fler-vindkraftverk-men-minskad-elproduktion-2018/

Citat:
Jag tog vätgas som ett exempel. Jag vet inte om vätgasteknik kan ersätta en del av kärnkraften.

Klart du inte vet.

Citat:
Källor som menar att kärnkraften kan ersättas med förnybar energi har du redan fått flera stycken av. Här kommer en till:

Det där är ju bara gissningar av en förening som lobbar för ett nedläggande av kärnkraften utan någon konsekvensanalys.

Citat:
Säkert flera gigawattimmar.

Källa tack!

Citat:
Tror du att de som inte vill bo nära vindkraftverk hellre hade bott nära kärnkraftverk?

"Hepp" var ordet!

Eftersom det historiskt sett bott fler i närheten av kärnkraftverk än vinddito så kan jag bara säga "hepp"!
Citera
2019-10-26, 20:47
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Men listan andra halvan 2018 är ju i princip likadan? Lägsta priset på el till kund andra halvan av 2018 (varför duger inte första halvan som jag använde?) har Finland Holland Frankrike Sverige. Högt pris har Danmark Tyskland. För fjärde gången, hur förklarar du att kärnkraftsländerna har lägst pris och vindkraftsländerna högst pris?

Nej, listan är inte likadan. Lägst pris till kund har tydligen Bulgarien, Litauen och Ungern. Högst pris har Danmark, Tyskland och Belgien.

Jag kan inte förklara varför "kärnkraftsländerna har lägst pris och vindkraftsländerna högst pris" eftersom påståendet är falskt. Bulgarien, Litauen och Ungern har inga kärnkraftverk och ändå har de låga elpriser. Danmark och Tyskland har inga kärnkraftverk och höga elpriser. Men 51,3 % av Belgiens elbehov kommer från kärnkraft och ändå har landet höga elpriser. Holland har lägre elpris än Sverige men i så gott som ingen kärnkraft (kärnkraften står för bara 4 % av elproduktionen).

Något samband mellan kärnkraft och låga elpriser verkar inte finnas.

Citat:
Du har rätt, driftkostnaden är inte 17% utan 17 öre per kwh. I ett läge när elpriset är 45 öre i Sverige. Men du påstår att de är noll?

I rapporten du länkar till räknar de tydligen på tre olika kalkylräntor och tre tillhörande driftkostnader, 5 % och 12 öre, 6,8 % och 14,8 öre, 8 % och 17 öre. Deras spann är alltså 12 till 17 öre.

Kalkylränta på 5 % tycker jag är väldigt högt. Det innebär att avkastningen måste vara minst 5 % per år för att investeringen ska löna sig. Få investeringar ger så hög avkastning nuförtiden.
Citera
2019-10-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ja? Vill man slå upp en vindkraftpark mitt ute i vildmarken har jag svårt att tänka mig att Svenska Kraftnät drar högspänningsledningar gratis åt en.

Eftersom stamnätet (vilket ägs av Svenska kraftnät) behövs byggas ut så hamnar denna kostnad på konsumenternas nätavgifter.
Det är dessutom den stora kostnaden eftersom lokala företag bara behöver stå för kostnad för den kortare anslutningen till stamnätet, vilket de i sin tur kan ta ut från vindkraftbolagen.
Du och jag betalar därmed huvuddelen av de dragna ledningarna.

Citat:
Ja! Politikerna har både köpt och sålt myten om den akuta elbristen för att kunna plocka politiska poänger. Jimpan och Uffe för att de vill förmedla bilden av Sverige som ett land i upplösningstillstånd. Ygeman och Sossarna för att de vill förmedla bilden av sig själva "handlingskraftiga problemlösare."

Visst är det bra att elnätet förtätas - men snacket om akut kris och brist är extremt överdrivet.

Så enligt dig ljuger alla politiker medan de sakkunniga bara håller sig undan?
Det behövs följdaktligen ingen utbyggnad av näten enligt dig eftersom allt är en myt?

Vem har då byggt alla näten som krävdes för att ansluta all ny vindkraft?
Vem tog kostnaderna?
Citera
2019-10-26, 20:57
Medlem
Citat:
Jag hänger inte med? Varför måste jag först belägga att elbristen är en myt innan du kan belägga att "det är först nu som man börjar märka att elnätets driftsäkerhet påverkats i negativ riktning genom införande av allt för stor del intermittenta energikällor?"

Det enda som gör det svårt för dig att belägga påståendet är ju för att det inte sant.

Det är ju meningslöst att länka till källor som bara kommer att bemötas med att "allt är en myt".
Det är dessutom ett argumentationsfel att påstå att något är en myt utan att kunna bevisa det.

Är ett underdimensionerat elnät ett faktum så är även elbristen ett faktum, för hur distribuerar du avbrottsfri el till alla kunder i ett underdimensionerat elnät?

Citat:
Citera dessa då. För det finns gott om experter som påstår motsatsen.

(Självklart kommer du inte göra det utan du kommer att insistera på att jag ska belägga något helt orelaterat först!)

Du har hela tråden full med källor. Nu är det din tur att presentera något som understödjer ditt envisa försäkrande att vindkraften förmår ersätta kärnkraften med bibehållen tillförlitlighet sett över hela året utan att behöva dra till med ren science-fiction!!
Citera
2019-10-26, 21:12
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Det var med andra ord ett jävligt dåligt exempel du drog?

Det tycker jag inte. Min uppfattning är att jag som konsument inte har ett ansvar att se till att några mjölkbönder går med vinst. Du kanske inte håller med?

Citat:
Citat:
Återigen. Vi har ett rekordstort elöverskott och historiskt lågt elpris. Påståendet att Sveriges elproducenter inte skulle klara av att leverera el är taget ur luften (Moderaternas främsta referenskälla).

Bevisa att det finns ett rekordstort elöverskott året om tack.

Citat:
Rekordinvesteringar i vindkraft ger elöverskott
Nu görs rekordinvesteringar i den svenska vindkraften. Det visar en ny utredning från branschorganisationen Svensk Vindenergi. Det gör att Sverige får ett stort överskott av el trots att två kärnkraftsreaktorer i Ringhals stängs av. Och den stora utbyggnaden kommer att påverka elpriserna vi betalar i framtiden. [...]

– Vi ser att våra prognoser när det gäller vindkraft vida överstiger produktionen som sker i de reaktorer som ska stängas ned i Ringhals. Vi kommer därför fortsatt att ha ett ökat överskott säger Robert Andrén som är generaldirektör för energimyndigheten.

Det gör att Sverige får ett rekordstort elöverskott år 2022 som innebär att exporten av el ökar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordinvesteringar-i-vindkraft-ger-eloverskott

Citat:
Du argumenterar ju dessutom emot dig själv då du tidigare påstått att något överskott inte finns.

I vilket inlägg påstod jag det?

Citat:
Citat:
Men vi antar att det råder elbrist. Vad händer då? Elpriset stiger. Vad händer då? Lönsamheten i elbranschen ökar. Vad händer då? Investeringar i elproduktion ökar. Vad händer då? Tillgången på el ökar. Vad händer då? Elpriset sjunker. Vad händer då? Elbristen försvinner.

Vad händer när det inte blåser?

Då ökar elpriset eftersom vi då använder oss av dyrare reservkraft.

Citat:
Både du och Isabella Lövin borde gå ut i naturen oftare, ni skulle bli förvånade hur pass ofta det inte blåser vindar på över 4 m/s.

Ett bättre experiment vore om du satte dig i toppen av masten på en båt mitt ute på Nordsjön. Du skulle kanske få anledning till att omvärdera din inställning till vindkraften.

Citat:
Vindkraften förmår inte ersätta kärnkraften eller någon annan källa till baskraft, punkt slut!

Happ. Alla experter som påstår motsatsen (Energimyndigheten m.fl) har alla fel. Då vet vi!

Citat:
Kommer företagen ens att ha råd att riva sina uttjänta vindparker i framtiden sett till hur liten lönsamheten är?

Jag tror inte det blir något större problem efter aluminium är återvinningsbart. Det är inte med kärnkraftverk där rivningskostnaderna går på flera miljarder eftersom miljögifter gjort att marken måste saneras.

Citat:
Så länge du inte presenterar siffrorna här så bortser jag från ditt argument.

Hur stor lönsamhet är enligt dig "god" när det gäller ett företag som Vattenfall?

https://group.vattenfall.com/contentassets/da563d31cf814e8a901c3e6dd66c88b3/corporate/investors/interim_reports/2018/q4_report_2018_.pdf

Vinsten för vindkraftsverksamheten var 2018 3,7 miljarder och 2017 2,1 miljarder. Det kallar jag för "god" lönsamhet.

Citat:
Då kan jag ju med andra ord även bortse från dina argument baserade på lekmannamässiga gissningar och magkänslor?

För mig spelar det ingen som helst roll om du bortser från mina argument eller inte.

Citat:
1. Bortkoppling är vindkraftens enda alternativ om tillräcklig reglerkraft saknas.
Om det redan skett vet jag faktiskt inte

Om du inte vet om elransonering införts varför påstod du då att avskaffad kärnkraft leder till elransonering? Om elransonering inte införts i Tyskland bevisar inte det att du har fel?

Citat:
2. När inhemsk kol och elimport inte förmår reglera vindkraften.

Dvs aldrig. Elransonering kommer inte att införas i Tyskland ej heller i Sverige.

Citat:
Ett antal tyska kärnreaktorer är fortfarande aktiva enligt denna källa:

Där ser man. Men det är ändå bara 9 kvar av totalt 40-50 stycken som byggts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in