Citat:
Det tycker du. Men inte gör det kärnkraften till en "icke-intermittent" energikälla som du påstått.
Citat:
Hur planerar man vädret?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Väderprognos
Citat:
Det mest sannolika är att vindkraften drabbas av de perioder när vinden inte blåser, perioder som exempelvis år 2017 ledde till att vindkraften gravt underpresterade (något även du tagit upp).
Citat:
Jag tror inte du vet vad sannolikhet är för något och jag tror att det är därför du ständigt drar fel slutsatser. Här är en räkneövning åt dig:
Anta att du har ett kärnkraftverk med utnyttjandegraden 80 %. Dvs det är i drift 4 av 5 gånger. Du har också 8 vindkraftverk som var och en har en utnyttjande grad på 20 %. Vad är troligast, att kärnkraftverket inte producerar el eller att inget av vindkraften producerar el, givet att deras förmåga att producera el är oberoende av varandra?
Anta att du har ett kärnkraftverk med utnyttjandegraden 80 %. Dvs det är i drift 4 av 5 gånger. Du har också 8 vindkraftverk som var och en har en utnyttjande grad på 20 %. Vad är troligast, att kärnkraftverket inte producerar el eller att inget av vindkraften producerar el, givet att deras förmåga att producera el är oberoende av varandra?
Det mest sannolika är att vindkraften drabbas av de perioder när vinden inte blåser, perioder som exempelvis år 2017 ledde till att vindkraften gravt underpresterade (något även du tagit upp).
Vad tråkigt att du inte ville ge dig på mitt räkneexempel. Var det för svårt?

Det stämmer att vindkraftselen är beroende av blåsten. Men, som sagt, det blåser ordentligt ute på öppet hav. Din tes, som du drivit i hela den här debatten, är att eftersom det inte är säkert att det blåser vid en given tidpunkt och plats så är vindkraft en opålitlig energikälla. Den tesen har du inte lyckats understödja med bevis.
Citat:
Du erkänner med andra ord att perioder utan vind leder till att vindkraften inte förmår leverera?
När var det helt vindstilla (noll sekundmeter) i hela Sverige samtidigt? Hur länge varade tillståndet?
Citat:
På vilket sätt är din hemgjorda snitt-uträkning ett bevis för hur stort effektuttag man i varje givet ögonblick kan göra i det Tyska elnätet? Ett snitt är ju som bekant inte en ögonblicksbild.
Citat:
Du skrev "Du har inte motbevisat påståendet att det i varje givet ögonblick endast finns en procent av installerad effekt tillgänglig för slutkunderna." Det påståendet har motbevisats av uträkningen som visade att den verkliga siffran var runt 21 %.
På vilket sätt är din hemgjorda snitt-uträkning ett bevis för hur stort effektuttag man i varje givet ögonblick kan göra i det Tyska elnätet? Ett snitt är ju som bekant inte en ögonblicksbild.
Om det (ditt påstående) "i varje givet ögonblick endast finns en procent av installerad effekt tillgänglig för slutkunderna" medför det att genomsnittet inte kan överstiga 1 %. Om någon påstår att Kalle som bäst hoppat 1 meter och någon annan påstår att Kalle i genomsnitt hoppar 1,5 meter måste endera part ha fel, eler hur?
Citat:
Ja, vad vet du egentligen!?
Citat:
Det spelar ingen roll när påståendet är uppenbart felaktigt. Kanske blev han felciterad av tidningen eller så är din översättning från tyska felaktig. Vad vet jag.
Ja, vad vet du egentligen!?
Att påståendet är felaktigt.
Citat:
Snack, du skrev att vindkraftbolagen måste vara korkade om de investerar trots att de vet att systemet med elcertifikat snart tas bort (något du inte visste).
Citat:
Det du skrev var att "lönsamheten i stort sett är obefintlig [för vindkraft] om man tar bort subventioner och elcertifikat." Jag svarade att det är korkat att investera i onlönsamma verksamheter och bad dig också länka till en källa som styrkte ditt påstående om vindkraftens olönsamhet.
Du ignorerade min förfrågan och har ännu inte återkommit med någon källa.
Du ignorerade min förfrågan och har ännu inte återkommit med någon källa.
Snack, du skrev att vindkraftbolagen måste vara korkade om de investerar trots att de vet att systemet med elcertifikat snart tas bort (något du inte visste).
Inte heller den här gången återkom du med en källa.
Inte för att jag förväntade mig en, men ändå.Det jag skrivit om korkade investerare står jag för. Om man investerar i något som är olönsamt är man (åtminstone ur ett ekonomiskt perspektiv) korkad. En och annan korkad investerare finns, men jag tror inte att det stora flertalet är det.
Citat:
Visst, men det faktum att du oftast har fel i dina uträkningar kommer du dock inte undan.
Då får du hoppa in i tråden om kommunkrisen och visa exakt vad som är fel i mina uträkningar. Jag väntar med spänning.
Citat:
För sista gången. Sluta upp med länkpostandet!
Du efterfrågade bevis för att utnyttjandegraden för vindkraftverk "årligen omräknas." Jag försåg dig med en källa.
http://energynumbers.info/capacity-factors-at-danish-offshore-wind-farms
Varför gör det dig upprörd?
Citat:
Ja, vad ska det annars vara?
Om du ser en person som är 2,10 så kan denne omöjligen vara Svensk?
Citat:
Så... Om medellängden för män i Sverige är 182,5 cm så är det ett "teoretiskt uträknat värde" eftersom det både finns män som är längre och som är kortare än 182,5 cm?
Ja, vad ska det annars vara?
Om du ser en person som är 2,10 så kan denne omöjligen vara Svensk?
Jag är mållös.
Men den här långe personen jag ser... Jag kan ju inte veta hur lång han är innan jag mätt honom (jag har dåligt ögonmått). Så efter att jag gått fram och mätt honom med min tumstock som jag alltid har i bakfickan, vad har jag fått fram om inte ett "teoretiskt uträknat värde?"
Citat:
Grattis! Du har åter lyckats med konststycket att trolla bort det faktum att vindkraft är en intermittent kraftkälla.
Citat:
Installerad kapacitet i Tyskland var 55,6 GW. Ett år har 24 * 365 = 8760 timmar. Maximal mängd producerad el: 55,6 GW * 8760 h = 487 TWh. Verklig mängd producerad el: 103,6 TWh. Utnyttjandegrad 103,6 TWh / 487 TWh ~= 21,3 %.
Slutsats: Påståendet att utnyttjandegraden var lägre än 1 % var falskt.
Slutsats: Påståendet att utnyttjandegraden var lägre än 1 % var falskt.
Grattis! Du har åter lyckats med konststycket att trolla bort det faktum att vindkraft är en intermittent kraftkälla.
Du bemötte inte mitt argument.