2019-10-26, 14:29
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det är precis därför det behövs fler reaktorer som kan ta över när planerad service utförs!

Det tycker du. Men inte gör det kärnkraften till en "icke-intermittent" energikälla som du påstått.

Citat:
Hur planerar man vädret?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Väderprognos

Citat:
Citat:
Jag tror inte du vet vad sannolikhet är för något och jag tror att det är därför du ständigt drar fel slutsatser. Här är en räkneövning åt dig:

Anta att du har ett kärnkraftverk med utnyttjandegraden 80 %. Dvs det är i drift 4 av 5 gånger. Du har också 8 vindkraftverk som var och en har en utnyttjande grad på 20 %. Vad är troligast, att kärnkraftverket inte producerar el eller att inget av vindkraften producerar el, givet att deras förmåga att producera el är oberoende av varandra?

Det mest sannolika är att vindkraften drabbas av de perioder när vinden inte blåser, perioder som exempelvis år 2017 ledde till att vindkraften gravt underpresterade (något även du tagit upp).

Vad tråkigt att du inte ville ge dig på mitt räkneexempel. Var det för svårt?

Det stämmer att vindkraftselen är beroende av blåsten. Men, som sagt, det blåser ordentligt ute på öppet hav. Din tes, som du drivit i hela den här debatten, är att eftersom det inte är säkert att det blåser vid en given tidpunkt och plats så är vindkraft en opålitlig energikälla. Den tesen har du inte lyckats understödja med bevis.

Citat:
Du erkänner med andra ord att perioder utan vind leder till att vindkraften inte förmår leverera?

När var det helt vindstilla (noll sekundmeter) i hela Sverige samtidigt? Hur länge varade tillståndet?

Citat:
Citat:
Du skrev "Du har inte motbevisat påståendet att det i varje givet ögonblick endast finns en procent av installerad effekt tillgänglig för slutkunderna." Det påståendet har motbevisats av uträkningen som visade att den verkliga siffran var runt 21 %.

På vilket sätt är din hemgjorda snitt-uträkning ett bevis för hur stort effektuttag man i varje givet ögonblick kan göra i det Tyska elnätet? Ett snitt är ju som bekant inte en ögonblicksbild.

Om det (ditt påstående) "i varje givet ögonblick endast finns en procent av installerad effekt tillgänglig för slutkunderna" medför det att genomsnittet inte kan överstiga 1 %. Om någon påstår att Kalle som bäst hoppat 1 meter och någon annan påstår att Kalle i genomsnitt hoppar 1,5 meter måste endera part ha fel, eler hur?

Citat:
Citat:
Det spelar ingen roll när påståendet är uppenbart felaktigt. Kanske blev han felciterad av tidningen eller så är din översättning från tyska felaktig. Vad vet jag.

Ja, vad vet du egentligen!?

Att påståendet är felaktigt.

Citat:
Citat:
Det du skrev var att "lönsamheten i stort sett är obefintlig [för vindkraft] om man tar bort subventioner och elcertifikat." Jag svarade att det är korkat att investera i onlönsamma verksamheter och bad dig också länka till en källa som styrkte ditt påstående om vindkraftens olönsamhet.

Du ignorerade min förfrågan och har ännu inte återkommit med någon källa.

Snack, du skrev att vindkraftbolagen måste vara korkade om de investerar trots att de vet att systemet med elcertifikat snart tas bort (något du inte visste).

Inte heller den här gången återkom du med en källa. Inte för att jag förväntade mig en, men ändå.

Det jag skrivit om korkade investerare står jag för. Om man investerar i något som är olönsamt är man (åtminstone ur ett ekonomiskt perspektiv) korkad. En och annan korkad investerare finns, men jag tror inte att det stora flertalet är det.

Citat:
Visst, men det faktum att du oftast har fel i dina uträkningar kommer du dock inte undan.

Då får du hoppa in i tråden om kommunkrisen och visa exakt vad som är fel i mina uträkningar. Jag väntar med spänning.

Citat:
För sista gången. Sluta upp med länkpostandet!

Du efterfrågade bevis för att utnyttjandegraden för vindkraftverk "årligen omräknas." Jag försåg dig med en källa.

http://energynumbers.info/capacity-factors-at-danish-offshore-wind-farms

Varför gör det dig upprörd?

Citat:
Citat:
Så... Om medellängden för män i Sverige är 182,5 cm så är det ett "teoretiskt uträknat värde" eftersom det både finns män som är längre och som är kortare än 182,5 cm?

Ja, vad ska det annars vara?
Om du ser en person som är 2,10 så kan denne omöjligen vara Svensk?

Jag är mållös. Men den här långe personen jag ser... Jag kan ju inte veta hur lång han är innan jag mätt honom (jag har dåligt ögonmått). Så efter att jag gått fram och mätt honom med min tumstock som jag alltid har i bakfickan, vad har jag fått fram om inte ett "teoretiskt uträknat värde?"

Citat:
Citat:
Installerad kapacitet i Tyskland var 55,6 GW. Ett år har 24 * 365 = 8760 timmar. Maximal mängd producerad el: 55,6 GW * 8760 h = 487 TWh. Verklig mängd producerad el: 103,6 TWh. Utnyttjandegrad 103,6 TWh / 487 TWh ~= 21,3 %.

Slutsats: Påståendet att utnyttjandegraden var lägre än 1 % var falskt.

Grattis! Du har åter lyckats med konststycket att trolla bort det faktum att vindkraft är en intermittent kraftkälla.

Du bemötte inte mitt argument.
Citera
2019-10-26, 14:56
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Min fråga var "Återigen. Varför ska vi bygga kärnkraftverk? Bara för att vi kan? Är det inte bättre att bygga vindkraftverk när elen blir billigare att producera vilket medför högre vinst när vi exporterar? Varför sätta igång uranbrytning i Sverige bara för att hålla kärnkraften under armarna?" Den vägrar du att svara på eftersom du är en ohederlig debattör.

Jo, det är bättre och billigare att bygga vindkraft om man kan leva med att bli bortkopplad från stamnätet när det är kallt och inte blåser.

Nästa fråga.

Istället för att svara på frågan ironiserar du över den.

Citat:
Varför presenterar du då inte studiens slutsatser med egna ord?

Därför att jag inte är din mamma. Jag har länkat till studien och nu det är upp till dig att klicka på länken och bläddra fram till sammanfattningen och läsa den.

https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?resourceId=104686

Citat:
Citat:
Det jag påstår är att ett 100 % förnybart och driftsäkert elsystem är möjligt. Det påståendet stöds av studien och det räcker för dig att läsa dess slutsatser.

Jag tänker inte läsa ett dyft. Presentera slutsatserna eller finn dig i att bli anmäld för regelbrott.

Som sagt, du är en ohederlig debattör. Du kräver att jag ska svara på dina (retoriska) frågor men väljer att inte svara på mina. Du kan inte ens klicka på en länk!

Citat:
Citat:
Återigen, va? Elmarknaden är avreglerad så man får ju hoppas att "den fria marknaden" bidrar till att hålla priserna nere.

Vi får hoppas att den fria marknaden även ser till att ha tämligen olönsam (nedlagd reservkraft är redan ett faktum) back-up stående om din framtidsvision slår igenom.

Den olönsamma energikällan är kärnkraften och svaret är nej - den fria marknaden kommer inte att hålla kärnkraften under armarna.

Citat:
Hur kunde då vindkraften prestera så dåligt 2017?

Pratar vi nu om den svenska, europeiska eller globala vindkraften?

Citat:
Vindkraftens produktion nådde nya rekord. Totalt producerades 17,3 TWh vilket är 2 TWh högre än under 2016. Vindkraften andel av total produktion ökade en procentenhet till 11 procent. Under 2017 producerade vindkraften mest el under januari följt av oktober medan produktionen var som lägst i september.

https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2018/nara-toppnotering-for-elproduktionen-och-nettoexporten-av-el-under-2017/

Dåligt? Jag vet inte...

Citat:
Jag har hela tiden diskuterat utifrån ett scenario där Svensk kärnkraft (även exempelvis Tysk kärnkraft) avskaffats och vi är helt beroende av intermittent energi + reglerande vattenkraft. Vattenkraftens förmåga att reglera är redan idag ansträngd av vår inhemska vindkraft.

Kan du vänligen kvantifiera vad du menar med "ansträngd?" Jag tror nämligen att du som vanligt hittar på.

Citat:
Hur skulle då ett ersättande av kärnkraften (runt 40% av totalen, en långt större siffra än dagens sammanlagda andel intermittent som och el) kunna regleras ens om man räknar in all skandiavisk vattenkraft?

Frågan har jag redan besvarat i det stycke du citerar. "Du får det att låta som om det skulle vara ett super-duper-olösligt problem att lagra energi men så är inte fallet. Vattenkraft är bara ett sätt men det finns mängder med andra sätt också. Exempelvis kunde överskottselen från vindkraften användas till att producera vätgas som sedan förbrändes."

Citat:
Jag fattar inte ens hur du inte kan förstå den.

Hepp, men nu vet du att jag inte förstår vad du menar. Då vore det klädsamt av dig om du förtydligade dig.

Citat:
Citat:
Vem har sagt att vi ska lägga rabarber på norrmännens vattenkraft? Tvärtom, ju fler länder som ingår i elsystemet desto stabilare blir det.

Jaha, du menar alltså att vi ska använda Tysk kolkraft för att reglera vår vindkraft?

Skrev jag det?

Näe.

Jag menar att vi exempelvis kan använda oss av tysk solkraft när vi har elunderskott.

Citat:
Har du någon källa på ditt sista uttalande, eller är det dina magkänslor som åter gör sig påminda?

De flesta vill inte bo granne med kärnkraftverk därför kan de inte byggas i för tättbefolkade områden där de flesta slutkunder bor.
Citera
2019-10-26, 15:08
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Det finns mycket som ter sig självklart när man tillåts gissa. Jag har en gång läst att storföretag är befriade från att betala nätavgift. Jag får söka efter en källa eftersom jag slängt mina anteckningar i någon form av återvinnings-iver.

Bevisbördan faller på dig och jag kan tyvärr inte bistå med någon källa.

Varför är jag inte förvånad?

Jag antar att du inte är förvånad därför att du inte förväntade dig att jag skulle bistå dig med källor till dina påståenden.

Men som framkom i Aktuellt för några dagar sedan betalar storföretag som förbrukar mycket el mycket lite i elskatt. Rabatten baseras på elkonsumtionen och det är inte alla storföretag som kan utnyttja den.

Citat:
Citat:
Tja, de skåningar som inte har tillräckligt med el kan ju bygga sina egna vindkraftverk. Eller till och med sina egna solparker som faktiskt fungerar skapligt i Skåne.

Jaha, så samhället i stort är inget man behöver bry sig om?

Jo. Samtidigt är det så att de som har ett extra stort behov av el kanske bör stå för sina kostnader själva. Det kanske inte är rimligt att vi skattebetalare ska subventionera dem med utbyggnader av kraftnätet.

Citat:
Citat:
Vi har både ett historiskt lågt elpris och ett rekordstort elöverskott (båda hänger ihop naturligtvis). Det är en mycket gynnsam situation för de företag som behöver mycket el.

Så varför ser vi då att företag inte vågar expandera p,ga elbrist?

Har det ena nödvändigtvis med det andra att göra? Jag tror inte ett enda företag har avskräckts från att expandera på grund av "elbristen" utan det är en myt som politiker skapat.

Citat:
Politiker spred rykten om elbrist och kaffekokning i Ystad
Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson och Moderaternas riksdagsledamot Lotta Olsson har spridit felaktiga uppgifter om att invånarna i Ystad uppmanas att avstå från att göra sitt morgonkaffe för att spara el. Ystad Energi dementerar uppgifterna.

– Vi har aldrig sagt det och skulle aldrig säga det, säger vd:n Jessica Fredson.

När SD-ledaren Jimmie Åkesson höll sitt traditionsenliga sommartal i Sölvesborg i lördags, nämnde han elbristen i Ystad.

”I Ystad har den lokala elleverantören uppmanat sina kunder att inte brygga kaffe mellan 8 och 10 för då råder det effektbrist”, sa Åkesson. Ett uttalande som nu Ystad Energi ställer sig frågande till.

– Jag vet inte var han har fått det ifrån, men det stämmer inte. Vi har aldrig sagt det och skulle aldrig säga det heller, säger Jessica Fredson, vd på Ystad Energi.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/politiker-spred-rykten-om-elbrist-och-kaffekokning-i-ystad
Citera
2019-10-26, 15:12
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Citat:
För det första så får du komma med belägg för att elsystemets pålitlighet har försämrats. Det kan du inte bara påstå utan att ha någon källa till. För det andra om elsystemets pålitlighet har försämrats så finner jag det väldigt osannolikt att inte experter skulle ha förutsett det redan för flera år sedan.

Nu bortser du ju ifrån att diskussionen mellan Löfven och Kristersson handlade om ett framtida utbyggande av kärnkraften.

Jaha? Du måste fortfarande belägga ditt påstående om elnätets driftsäkerhets försämring:

"det är först nu som man börjar märka att elnätets driftsäkerhet påverkats i negativ riktning genom införande av allt för stor del intermittenta energikällor."

Citat:
Experter hintar redan idag om elbrist, något du som lekman gör allt för att skjuta ned och bagatellisera genom uträkningar som inte har någon verklighetsanknytning.

Vilka experter då?
Citera
2019-10-26, 15:37
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ja, det var ju en bra jämförelse!
Är du medveten om hur många mjölkbönder som gått i konkurs under den senaste tiden?

Man ska inte gråta över kursande mjölkbönder. Klarar de inte av att leverera billig mjölk får de ägna sig åt annat.

Citat:
Citat:
Självklart är de ledsna för att elpriset är lågt. Går de med förlust är det ju tråkigt för dom. Men se det från den ljusa sidan. Tänk om vi hade byggt nya kärnkraftverk och tänk vilka enorma brakförluster det hade resulterat i för oss skattebetalare! Som skattebetalare tycker jag att det hade varit mycket, mycket värre.

Så du menar att oförmåga att leverera energi som får till följd att företagen inte kan expandera inte påverkar Sveriges ekonomiska utveckling?

Återigen. Vi har ett rekordstort elöverskott och historiskt lågt elpris. Påståendet att Sveriges elproducenter inte skulle klara av att leverera el är taget ur luften (Moderaternas främsta referenskälla).

Men vi antar att det råder elbrist. Vad händer då? Elpriset stiger. Vad händer då? Lönsamheten i elbranschen ökar. Vad händer då? Investeringar i elproduktion ökar. Vad händer då? Tillgången på el ökar. Vad händer då? Elpriset sjunker. Vad händer då? Elbristen försvinner.

Jag hoppas att du förstår nu för jag kan tyvärr inte förklara på ett enklare sätt. Som sagt, "systemet är självreglerande."

Citat:
Återbetalnining på 14 år för något som har en maximal teoretisk livslängd på 25 är väl inte bra hur man än ser det?

Hur länge ett modernt vindkraftverk håller finns det få studier på. Man räknar med att de håller i minst 25 år:

Citat:
Hur länge håller ett vindkraftverk?
Ett vindkraftverk beräknas producera el i åtminstone 25 år. Eftersom det byggdes relativt få vindkraftverk för 25 år sedan är erfarenheten begränsad. Samtidigt byggdes de tidigaste vindkraftverken där det blåste väldigt bra. Därför är det vanligt att man demonterar vindkraftverk som kanske bara är 15 år gamla för att ersätta dem med mer moderna vindkraftverk. På Näsudden på Gotland monterades 58 äldre vindkraftverk ned och gav plats för 27 nya vindkraftverk samtidigt som energiproduktionen tredubblades. De gamla vindkraftverken som har tagits ned såldes vidare på andrahandsmarknaden. Även ingjutningsgodset i fundamentet frilades då det var billigare än att nytillverka. Vindkraftverken revs och skrotades inte utan sattes efter renovering upp någon annanstans.

https://www.vgregion.se/regional-utveckling/verksamhetsomraden/miljo/power-vast/fakta-om-vindkraft/energi--teknik/hur-ett-vindkraftverk-ar-byggt/

Sedan kan självklart en investering med en återbetalningstid på 14 år och total längd på 25 år vara lönsam. Allt beror på investeringskostnaden och avkastningen per år.

Citat:
Sant, men det kan väl bra att länka till ett exempel som speglar de förhållanden som Svensk vindkraft utsätts för?
Varför inte ta ett exempel från Tyskland?

Jag har ju länkat till Vattenfalls resultatrapport som indikerar god lönsamhet:

https://group.vattenfall.com/contentassets/da563d31cf814e8a901c3e6dd66c88b3/corporate/investors/interim_reports/2018/q4_report_2018_.pdf

Någon vederhäftig fallstudie över ett svenskt vindkraftverk eller vindkraftpark känner jag inte till. En kandidatuppsats på 15 hp anser jag inte vara vederhäftig.

Citat:
Citat:
Menar du att elransonering ännu inte införts i Tyskland men att det kommer att införas i framtiden? När då?

När miljöskäl gjort att de stängt både kärnkraft och kolkraft vilket gör att de blir helt importberoende
när det Tyska vädret som är känt för sina perioder av stiltje inträffar.
Vem ska leverera den reglerande vattenkraft som redan är utnyttjad för eget bruk?

Du svarade inte på frågorna. Återigen:

1. Har elransonering införts i Tyskland?
2. Om det inte har införts, när införs elransonering i Tyskland?
3. Varför har elransonering ännu inte införts i Tyskland trots att de har lagt ner sina kärnkraftverk?
Citera
2019-10-26, 17:25
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Icke desto mindre är kostnadsuppgifterna sanna. Allt finns inte på Wikipedia. Du får väl ringa dem och fråga.

Om uppgifterna är sanna får du styrka dem med en källa. Att säga att jag ska ringa dem (vilka?) och fråga duger inte.

Citat:
Det är samma situation som många länder befinner sig i idag, skillnaden är att storskaligt satsar man nu på kol och gas.

Just kol är det få länder som satsar på, men naturgas investeras det tyvärr en hel del i.

Citat:
IPCC menar att vi måste satsa på kärnkraft och CCS trots att det är dyrare att bygga nytt för att minska koldioxidutsläppen.

IPCC menar varken att vi i Sverige eller vi i världen måste satsa på kärnkraft. En genomgång av IPCC:s inställning till kärnkraft har du här:

https://twitter.com/elmanyana/status/1156521272513355777?lang=en

Citat:
Det är möjligt att Sverige kan krympa sig ut ur kärnkraften genom att minska elförbrukningen dock går det mot alla prognoser som visar ökad elförbrukning.

Vilka prognoser då? Elförbrukningen i Sverige har inte ökat sedan 1989 trots att befolkningen växt betydligt. Kom också ihåg att Sverige är fullt av eluppvärmda villor vilket är ett enormt elslöseri. Många villaägare borde investera i bergvärmepumpar, men elpriset är för lågt för att investeringen ska löna sig.

Citat:
Vindkraften kommer oavsett kostnad aldrig att tillföra mer än marginellt givet dess intermittenta karaktär som inte kan jämföras med planerade och oplanerade stopp i stora anläggningar som vatten-, kärn- och värmekraft.

I Tyskland står förnybar energi för 40 % av elförsörjningen. Det är faktiskt mer än marginellt.

Citat:
Vad som definitivt var samhällsekonomiskt vansinne om än politisk nödvändighet var att lägga ner Barsebäck i förtid. Nu låter man Vattenfalls företagsekonomiska kalkyl skrota Ringhals 1 och 2.

Verket byggdes med teknologi från 1960-talet. När reaktorerna stängdes i förtid 1999 och 2005 hade de ändå bara ett par år kvar.
Citera
2019-10-26, 17:47
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
När jag länkar till energimyndighetens hemsida så kan man ignorera dem? Men när du länkar så håller de sig till sanningen?

Min källa till påståendet att kränkraft-västländerna inte har lägst elpris och vindkraftländerna högst är följande sida med statistik from Eurostat:

https://www.cleanenergywire.org/news/eu-household-electricity-prices-increase-second-half-2018-slight-decrease-germany

Exakt vilken sida är din källa?

Citat:
Enligt energimyndigheten måste man räkna 17% driftskostnad på vindkraft och 8% räntekostnader. Du påstår ändå noll på båda?

I fallstudien var både kapitalkostnaden och driftskostnaden 0 de 6,7 första åren ja. Var du fått siffran 17 % i driftkostnad från vet jag inte. Den är åtminstone inte med i Energimyndighetens rapport:

https://www.energimyndigheten.se/contentassets/9f658fbcc1d24014bbe6fbeb70f80cba/er-2016_17-produktionskostnader-for-vindkraft-i-sverige.pdf

Citat:
När jag visar en fallstudie av det största vindkraftverket i Sverige så är det inget värt. När du länkar till en fallstudie av en bondes försök så är den sann?

Om du syftar på Big Glenn känner jag inte till någon fallstudie på det verket.

Citat:
Du har många lögner om elpriset i EU i ditt inlägg. Här är sanningen:
https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/elpriserna-for-hushallen-i-eu-och-europa.html

Mhm. De siffrorna visar elpriserna under första halvan av 2018 och siffrorna i min länk för andra halvan av 2018. Eftersom elpriset varierar över tid är det inte konstigt att siffrorna skiljer sig åt.
Citera
2019-10-26, 18:38
Medlem
Ni bör läsa tråden På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2. Intressant tråd hur flera perspektiv.

Vad man kan konstatera är de olika alternativ som ni hela tiden rabblar upp, både i denna tråd och den hos byggahus, är både bra och dåliga. Det finns inget som är helt rätt eller helt fel, för alla alternativ har sina för och nackdelar.

Vad ingen riktigt har gett som förslag är att bygga batteribanker som hjälper till att balansera hela elnätet. För varje miljard investerad i dessa batteribanker, får man 136 MW / 272 MWh. Hade man investerat 100 miljarder så hade man kunna producera hälften av all el som Sverige förbrukade den 2019-01-30 timme 17-18. (För 200 miljarder hela Sveriges förbrukning under den timmen!)

Ett annat sett som ni bör ta med är när vi börjar gå över till el fordon. Exempelvis; För att ladda alla bussar i kollektivtrafiken, behövs det 2256 MWh om dagen. Med en laddtid på 4 timmar så behövs det 564 MW från elnätet per timme.

Eller när alla kör omkring med elbilar så behövs det 33000 MWh om dagen. Laddas de under 8 timmar om dagen, behövs det 4125 MW från elnätet per timme.
Citera
2019-10-26, 18:57
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det tycker du. Men inte gör det kärnkraften till en "icke-intermittent" energikälla som du påstått.

Trams.
Branschens egna definition lyder:

Citat:
Vad är ”intermittenta energikällor”?
Det är förnybar energi som inte kan styras, utan den produceras när det blåser respektive solen skiner.

https://www.swedegas.se/smart_infrastruktur/Power-to-Gas/Fragor-och-svar

Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Väderprognos

Så det tog dig en dryg vecka att tänka ut ovanstående idiotiska argument?
Egentligen borde jag anmäla ditt tramsande, men jag tänker faktiskt låta inlägget vara kvar för att visa alla som orkar följa denna "diskussion" hur barnslig och oseriös du är.

Citat:
Vad tråkigt att du inte ville ge dig på mitt räkneexempel. Var det för svårt?

Det stämmer att vindkraftselen är beroende av blåsten. Men, som sagt, det blåser ordentligt ute på öppet hav. Din tes, som du drivit i hela den här debatten, är att eftersom det inte är säkert att det blåser vid en given tidpunkt och plats så är vindkraft en opålitlig energikälla. Den tesen har du inte lyckats understödja med bevis.

Exemplet var lite väl naivt och barnsligt för min smak.
Det ligger på ditt bord att bevisa att det oavbrutet blåser tillräckligt för att man i framtiden ska kunna ersätta kärnkraften med intermittent vindkraft.
Alla som någonsin har varit utanför dörren vet att ditt påstående är rent felaktigt och att du enbart agerar på det sätt du gör eftersom du bevisligen inte vet vad en diskussion är för något.
Du gör helt enkelt bort dig i vanlig ordning.

Citat:
När var det helt vindstilla (noll sekundmeter) i hela Sverige samtidigt? Hur länge varade tillståndet?

Varför behöver jag visa ett exempel där det är helt vindstilla då det räcker med att det blåser under 4 m/s för att vidkraftverken inte producerar någon el?
Återigen, läs på eller sluta spamma.

Citat:
Om det (ditt påstående) "i varje givet ögonblick endast finns en procent av installerad effekt tillgänglig för slutkunderna" medför det att genomsnittet inte kan överstiga 1 %. Om någon påstår att Kalle som bäst hoppat 1 meter och någon annan påstår att Kalle i genomsnitt hoppar 1,5 meter måste endera part ha fel, eler hur?

Att påståendet är felaktigt.

Ovanstående är inte mitt påstående, du fick källan. Bemöt det istället för att tramsa med höjdhopp.
Energiewende är en katastrof, något som bevisas av det höga elpriset och det faktum att tyskarna tvingats förlita sig på brunkol istället för fossilfri kärnkraft.
Du har ingen kunskap om Tysk vindkraft, vilket nog är skälet till att dina analogier i ditt eget tycke verkar vara kloka, det du inte tänker på är att vindkraften b,la ställer krav på reglering för att kunna kopplas in i stamnäten.

Citat:
Inte heller den här gången återkom du med en källa. Inte för att jag förväntade mig en, men ändå.

Du har ju själv använt min siffra på 16 år när det gällde återbetalning av gjorda investeringar, märkligt om du inte fått en källa kan tyckas?

Citat:
Det jag skrivit om korkade investerare står jag för. Om man investerar i något som är olönsamt är man (åtminstone ur ett ekonomiskt perspektiv) korkad. En och annan korkad investerare finns, men jag tror inte att det stora flertalet är det.

Vindföretagen har ju kunnat tälja guld innan systemet med elcertifikat övertecknades.

Citat:
Då får du hoppa in i tråden om kommunkrisen och visa exakt vad som är fel i mina uträkningar. Jag väntar med spänning.

Felet är att du tror dig ha full insyn i ytterst komplexa frågor.

Citat:
Du bemötte inte mitt argument.

Du har ju inget argument. Du vet inte ens vad en diskussion är för något.
Citera
2019-10-26, 18:59
Medlem
Citat:
Istället för att svara på frågan ironiserar du över den.

Hur ska jag annars få dig att förstå vad vi diskuterar i tråden?

Citat:
Därför att jag inte är din mamma. Jag har länkat till studien och nu det är upp till dig att klicka på länken och bläddra fram till sammanfattningen och läsa den.

Du kan glömma att jag läser 56 sidor helt utan hänvisning till var den info du vill anföra som argument finns.

Citat:
Som sagt, du är en ohederlig debattör. Du kräver att jag ska svara på dina (retoriska) frågor men väljer att inte svara på mina. Du kan inte ens klicka på en länk!

Läs forumets regler.

Citat:
Den olönsamma energikällan är kärnkraften och svaret är nej - den fria marknaden kommer inte att hålla kärnkraften under armarna.

Hur kan du vara 100% säker på det när vi diskuterar ett framtidsscenario?

Citat:
Pratar vi nu om den svenska, europeiska eller globala vindkraften?

Tjaaa, vad tror du att Löfven och Kristersson diskuterade? Kanske Irländsk energipolitik eftersom du envisas med att dra upp den?

Citat:
Kan du vänligen kvantifiera vad du menar med "ansträngd?" Jag tror nämligen att du som vanligt hittar på.

Redan 2012 höjdes röster inom Kungliga vetenskapsakademien om att vattenkraftens förmåga att reglera vindkraften inte skulle räcka till.

Citat:
– Vi har inte tillräckligt med ledningar, vi har inte tillräckligt med reglerkraft, säger ledamoten i Kungliga Vetenskapsakademien (KVA) Harry Frank, professor i innovationsteknik för energi och tidigare forskningschef på ABB. Det är som att bygga tåg men ingen räls. Då står tågen där och undrar: var är rälsen? Och så finns det ingen som kan kliva på tågen heller när det inte blåser.

https://fof.se/tidning/2012/7/artikel/tal-elnatet-mer-vindkraft

Citat:
I Sverige förutsätts vindkraften bli balanserad med vattenkraft, men svensk vattenkraft är optimerad för att i första hand förse oss med kontinuerlig och pålitlig basproduktion av el. Därutöver är den en utmärkt reglerkälla, för balansering av elförbrukningens dygnsvariationer och intermittenta kraftkällor. Men vattenkraften som reglerkälla är redan fullt utnyttjad för detta och om kärnkraften avvecklas försvinner hälften av den planerbara effekten och kraven på vattenkraften som bas ökar.

https://www.energi-miljo.se/tidningen/debatt/debatt-gor-vindkraftverk-verkligen-underverk

Citat:
Frågan har jag redan besvarat i det stycke du citerar. "Du får det att låta som om det skulle vara ett super-duper-olösligt problem att lagra energi men så är inte fallet. Vattenkraft är bara ett sätt men det finns mängder med andra sätt också. Exempelvis kunde överskottselen från vindkraften användas till att producera vätgas som sedan förbrändes."

Har du några källor på att man verkligen kan ersätta kärnkraften med ovanstående teknik eller gissa du som vanligt baserat på din magkänsla?

Citat:
Skrev jag det?

Näe.

Jag menar att vi exempelvis kan använda oss av tysk solkraft när vi har elunderskott.

Hur mycket solkraft kan tyskarna avvara under kalla vindfria vinterdagar?

Citat:
De flesta vill inte bo granne med kärnkraftverk därför kan de inte byggas i för tättbefolkade områden där de flesta slutkunder bor.

Så du har inte följt debatten kring vindkraftverkens menliga inverkan på hälsan och därmed oviljan att bo nära ett sådant kraftverk?
Jag kan bara säga "hepp".
Citera
2019-10-26, 19:06
Medlem
Citat:
Jag antar att du inte är förvånad därför att du inte förväntade dig att jag skulle bistå dig med källor till dina påståenden.

Men som framkom i Aktuellt för några dagar sedan betalar storföretag som förbrukar mycket el mycket lite i elskatt. Rabatten baseras på elkonsumtionen och det är inte alla storföretag som kan utnyttja den.

Nä, det förväntade jag mig faktiskt inte.

Citat:
Jo. Samtidigt är det så att de som har ett extra stort behov av el kanske bör stå för sina kostnader själva. Det kanske inte är rimligt att vi skattebetalare ska subventionera dem med utbyggnader av kraftnätet.

Det borde väl även gälla vindkraftsföretag vars kraftverk är baserade i glesbygd i så fall?

Citat:
Har det ena nödvändigtvis med det andra att göra? Jag tror inte ett enda företag har avskräckts från att expandera på grund av "elbristen" utan det är en myt som politiker skapat.

Jaha, det är med andra ord "myt på myt" nu när Ygemans löften till Ellevio fått Pågens att slutligen våga expandera?
Citera
2019-10-26, 19:13
Medlem
Citat:
Jaha? Du måste fortfarande belägga ditt påstående om elnätets driftsäkerhets försämring:

"det är först nu som man börjar märka att elnätets driftsäkerhet påverkats i negativ riktning genom införande av allt för stor del intermittenta energikällor."

Eftersom du påstår att elbristen är en myt så måste du först belägga det, annars är det ju meningslöst för mig att framföra mina argument.

Citat:
Vilka experter då?

Branschfolk, företrädare för KVA....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här