2019-10-26, 17:18
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebusbuse
Var i FUP står att han hade kollat på "skumma" videos i åttaårsåldern? Har gått mig förbi
mvh

Adam nämner iaf det i sitt förhör, att Jack började kolla på sådana videos redan i 3-4:e klass.
Citera
2019-10-26, 17:33
Medlem
yessyys avatar
Väldigt jobbigt att läsa förhör med någon som pratar såhär:

Jack: Eller alltså det är en väldigt, eller alltså jag alltså det är jag tror lite alltså inför det här jag, det är väl jag har sagt att jag typ höll på så här alltså var det kanske på huvudet så som de liksom kanske alltså svagt alltså lite så. Alltså det var väl där kanske typ alltså be, alltså där de liksom möts alltså huvudet alltså skelettet så här. Att de kanske är typ svagt där. Eller ja, det är möjligt att jag var ganska mån om att liksom ja, liksom att första hugget var viktigt. Eller jag vet inte riktigt. Eller jag vet inte vad jag försöker säga nu men eller alltså men i alla fall att de kanske eller jag ville väl alltså vara säker på alltså typ ja, alltså...
Citera
2019-10-26, 17:41
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om nu Jack rekommenderas vård och rättspsyk faktiskt beskriver att han har en "allvarlig psykisk störning", varför är han då i häktet? Eller likställs rättspsyk med häkte? Eller är det så att han inte bör vara kvar på rättpsyk utan helt sonika forslades tillbaka till Sollentuna efter RPUn? Dvs vården kommer inte att börja förrän efter domen om det skulle bli så:

2019-10-09 AVKUNNAT BESLUT
1. Jack Lindblom ska kvarbli i häkte.
2. Åklagaren får tillstånd att meddela beslut om restriktioner.
3. Åtalet ska väckas vid tingsrätten senast den 25 oktober 2019, kl. 11.00.
Se beslut i protokoll, aktbilaga 4

Han får nog vård på psyk redan nu. Häkte kan inte jämställas med och ge vård.
Citera
2019-10-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Han får nog vård på psyk redan nu. Häkte kan inte jämställas med och ge vård.
Detta är när han haft sin RPU och det är omhäktningsförhandling. Domen har inte fallit - inte ens förhandling ägt rum - så frågan är om han får en vård det inte beslutats om eller om han sitter i häktet.

Kanske är det så att man lagt in om förhandling riktigt fort (om nån vecka) just för att han behöver vård och inte skall sitta enskilt i sitt rum hur länge som helst? Redan om en vecka, på fredag, startar förhandlingen och beräknas då till en halv dag.

Huvudförhandling kommer att hållas följande dagar och tider:
2019-11-01 kl. 08:45-12:30
2019-11-04 kl. 09:30-16:30
2019-11-05 kl. 09:30-16:30
2019-11-06 kl. 09:00-12:00
Senast redigerad av Picasso2 2019-10-26 kl. 17:51.
Citera
2019-10-26, 17:46
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dwight.Schrute
Källa på det?

Störningar är till stor del genetiska och till viss del beror de på miljö.
Citera
2019-10-26, 17:51
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Detta är när han haft sin RPU och det är omhäktningsförhandling. Domen har inte fallit - inte ens förhandling ägt rum - så frågan är om han får en vård det inte beslutats om eller om han sitter i häktet.

Tror knappast åklagaren skulle motsätta sig slutentvångsvård redan innan dom faller. Läkarna 2 av varandra oberoende överläkare kan besluta om tvångsvård FVrätten skulle inte motsätta sig
Citera
2019-10-26, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Tror knappast åklagaren skulle motsätta sig slutentvångsvård redan innan dom faller. Läkarna 2 av varandra oberoende överläkare kan besluta om tvångsvård FVrätten skulle inte motsätta sig
Kan vara så.
Citera
2019-10-26, 18:33
Medlem
Dwight.Schrutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehuru
Funkar utbildning som svar ?
Nej. För att jag har en utbildning inom ett väldigt närliggande område och jag har aldrig kommit över någon studie eller material som påvisar något dylikt.

Du har alltså ingen källa som backar upp detta makabra påstående?
Senast redigerad av Dwight.Schrute 2019-10-26 kl. 18:36.
Citera
2019-10-26, 18:41
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Nej. För att jag har en utbildning inom ett väldigt närliggande område och jag har aldrig kommit över någon studie eller material som påvisar något dylikt.

Du har alltså ingen källa som backar upp detta makabra påstående?

"Makabra"... 🤔 du bör nog ta om kursen i svenska också 🇸🇪
Citera
2019-10-26, 18:44
Medlem
Dwight.Schrutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehuru
"Makabra"... 🤔 du bör nog ta om kursen i svenska också 🇸🇪
Så du kan alltså inte backa upp dina påhitt? Du sitter ju bara i tråden och hittar på saker, i hopp att ingen ska syna dina lögner.

Du säger: "En störning är aldrig medfödd"

Du tror alltså att en utvecklingsstörning uppstår efter födseln?
Citera
2019-10-26, 18:49
Medlem
Citat:
Så du kan alltså inte backa upp dina påhitt? Du sitter ju bara i tråden och hittar på saker, i hopp att ingen ska syna dina lögner.

Du säger: "En störning är aldrig medfödd"

Du tror alltså att en utvecklingsstörning uppstår efter födseln?
Ni får börja med att förklara vad ni menar med störning. En personlighetsstörning? En psykisk störning? En utvecklingsstörning?
Citera
2019-10-26, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Min syn på delar av händelsen:

Det primära var att mörda. Han var inte helt nöjd med att det blev Peter Plax som blev offret men det fick duga i brist på annat då det tänkta ursprungsoffret drog sig ur.

Jag upplever honom som en person som anstränger sig för att svara så sanningsenligt som möjligt i förhören, man märker att han är angelägen att svara korrekt men han drar på svaren då han är tvungen att tänka efter under tiden han svarar.

När han väljer att ej svara så beror det flera gånger på att han känner sig generad för det svaret han avser ge och väljer då att avstå. Exempelvis varför han använde munskydd. Han vill inte gärna utveckla det vidare och återigen.

Verkar vara en knepig familjesituation med högpresterande äldre bröder och föräldrar inom utbildningsväsendet. Skulle de inte ha en familjekväll tillsammans med sällskapsspel?

Intressant att Jack inte hade någon dator fram till sjunde klass, högst ovanligt. Vad jag förstår så ville föräldrarna begränsa tillgången till det udda (och våldsamma) och det som blev i förlängningen ”gore”.

Hela upplägget har sedan en längre tid varit en våt dröm för honom. Det är detta som sysselsatt hans tankar under sommarlovet. Planering, olika mordplatser, scenarier, införskaffande av vapen o.s.v. Synd att han inte hade skolan att koncentrera sig på. Lite den perfekta stormen, tyvärr.

Jag tror att han kommer att normaliseras inom kort, efter det pubertala, men han är körd på alla punkter då historiken och hans uppvaknande kommer att störa. Asperger i grunden.

Intressant men tragiskt.

Bra inlägg.
Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in