2019-10-26, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adnetan
Läst lite av det upplagda dokumentet.. ja det har funnits mängder av varningstecken, men som kompisarna säger så tror man aldrig att något sådant här ska hända. När jag tänker tillbaka på grundskoletiden så fanns det ett par skumma typer som också kollade på konstiga klipp och kom med konstiga uttalanden. Inte trodde man att de skulle mörda folk, och det är inget som skett ännu som tur är.

De kanske bara inte har åkt fast?
Citera
2019-10-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Tror tyvärr inte han kommer normaliseras/bli frisk då han troligen lider av en allvarlig personlighetsstörning. Personlighetsstörningar kan inte botas (vad man vet idag). Han kommer säkert LÄRA sig vad som är normalt beteende och klara av att spela övertygande teater i möten med andra människor. Tragiskt nog tror jag han kommer vara fortsatt mycket farlig för sin omgivning. Han bör m a o aldrig mer släppas ut.
Föräldrarna kan ha missat att han inte är som andra eftersom de möjligen också kan ha någon typ av störning. För dem är han normal eftersom han är som de. Å andra sidan kan de ha upptäckt något oroväckande hos honom och därför skyddat honom från eller skyllt det på Tv-spel, filmer, dataspel osv.
Någon skrev att en bror skulle börja studera till läkare? Hurdan personlighet har den brodern?
Hur funkar föräldrarna som lärare?
Har föräldrar och söner gemensamma intressen i något?
Vad föranleder att föräldrarna är skrivna i varsin lgh i samma hus? Behöver iofs inte vara något anmärkningsvärt.

Det diskuterades mycket tidigt i tråden. Mamma är skriven i en lägenhet där det även bor ett äldre par - troligen hennes föräldrar. Så hon har säkert köpt lägenheten till dom. Man får inte hyra ut lägenheter hur som helst så detta är nog en dold uthyrning. Hon bor med all säkerhet tillsammans med Jacks pappa där även Jack är skriven. Mammas lägenhet köptes samtidigt som pappans. Så det är nog en riktig teori som jag har.
Citera
2019-10-26, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
På sid 507 tillfrågas han både om ånger och om han är ledsen. Han svarar "Jag tror det" på båda frågorna. Det förhöret genomförs endast 15 timmar efter själva mordet.

Jag har inte läst Främlingen - men frågan är om man inte skall göra det så jag förstår vad han pratar om.

Ur boken
”Idag dog min mamma. Eller kanske igår, jag vet inte.”

Handlingen:

Främlingen utspelar sig i Alger i Nordafrika och börjar med att huvudpersonen Mersault får reda på sin mors död. Mersault är en vanlig människa med en meningslös syn på livet. Han blir inte särskilt berörd över sin mors död, utan fortsätter leva livet som vanligt. Bland annat gör han ett bad besök vid stranden dagen efter begravningen, samtidigt som han börjar ett mycket romantisk förhållande med en vacker kvinna.

Han är en person som inte visar känslor och ser på tillvaron med en likgiltighet man aldrig tidigare betraktat. Han ser tillvaron som en massa slumpaktiga händelser.
Det verkar som att han lever i en slags drömvärld där han med säkerhet ser och tar in vad som händer men visar inga känslomässiga reaktioner på det.
Slumpen gör honom plötsligt till en kallblodig mördare när han dödar en arab. Mersault ställs inför rätta och blir offer för hat och förakt eftersom han betraktas som totalt känslokall. Han döms till döden och får möta fängelseprästen. Äntligen får han en reaktion av något slag, ett känslomässigt genombrott. Efter detta så inser Mersault så småningom att han är en främling både för andra och sig själv, och det är exakt vad vi får reda på genom bokens titel.
Författaren Camus har skrivit det på ett psykologisk och filosofisk sätt så det är ganska lätt att förstå, samt är det väldigt intressant det han skriver.
Man förstår sig bättre på människor som beter sig annorlunda och inte ser på livet och tillvaron som oss.

ett annat utdrag ur boken:

” När åklagaren hade satt sig ner, blev det en lång tystnad. Jag för min del var alldeles vimmelkantig av hettan och av häpnad.
Domaren hostade och frågade mig mycket lågmält om jag inte hade något att tillägga. Jag reste mig, och som jag hade lust att tala, sade jag lite på en slump för resten, att jag inte hade ämnat döda araben. Domaren svarade att det var ju bara ett påstående, att han hittills hade svårt för att fatta grundtanken i mitt försvar och att han hade önskat att jag, innan han hörde min advokat, ville precisera de motiv som hade föranlett min handling. Jag svarade hastigt och lite osammanhängande, och med klart medvetande om att jag verkade löjligt - att det berodde på solen.
Citera
2019-10-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.T70
Ur boken
”Idag dog min mamma. Eller kanske igår, jag vet inte.”

Handlingen:

Främlingen utspelar sig i Alger i Nordafrika och börjar med att huvudpersonen Mersault får reda på sin mors död. Mersault är en vanlig människa med en meningslös syn på livet. Han blir inte särskilt berörd över sin mors död, utan fortsätter leva livet som vanligt. Bland annat gör han ett bad besök vid stranden dagen efter begravningen, samtidigt som han börjar ett mycket romantisk förhållande med en vacker kvinna.

Han är en person som inte visar känslor och ser på tillvaron med en likgiltighet man aldrig tidigare betraktat. Han ser tillvaron som en massa slumpaktiga händelser.
Det verkar som att han lever i en slags drömvärld där han med säkerhet ser och tar in vad som händer men visar inga känslomässiga reaktioner på det.
Slumpen gör honom plötsligt till en kallblodig mördare när han dödar en arab. Mersault ställs inför rätta och blir offer för hat och förakt eftersom han betraktas som totalt känslokall. Han döms till döden och får möta fängelseprästen. Äntligen får han en reaktion av något slag, ett känslomässigt genombrott. Efter detta så inser Mersault så småningom att han är en främling både för andra och sig själv, och det är exakt vad vi får reda på genom bokens titel.
Författaren Camus har skrivit det på ett psykologisk och filosofisk sätt så det är ganska lätt att förstå, samt är det väldigt intressant det han skriver.
Man förstår sig bättre på människor som beter sig annorlunda och inte ser på livet och tillvaron som oss.

ett annat utdrag ur boken:

” När åklagaren hade satt sig ner, blev det en lång tystnad. Jag för min del var alldeles vimmelkantig av hettan och av häpnad.
Domaren hostade och frågade mig mycket lågmält om jag inte hade något att tillägga. Jag reste mig, och som jag hade lust att tala, sade jag lite på en slump för resten, att jag inte hade ämnat döda araben. Domaren svarade att det var ju bara ett påstående, att han hittills hade svårt för att fatta grundtanken i mitt försvar och att han hade önskat att jag, innan han hörde min advokat, ville precisera de motiv som hade föranlett min handling. Jag svarade hastigt och lite osammanhängande, och med klart medvetande om att jag verkade löjligt - att det berodde på solen.
Stort tack. Boken skall inhandlas.
Citera
2019-10-26, 15:39
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Det är riktigt att läkare gör dödförklaringen. Identifieringen var dock gjord redan på brottsplatsen. Vems mamma och pappa pratar du om? Jacks? Peters?

Ja, enligt J’s uppgifter ja. Det står i polisens tidslinje att polis åker till sjukhus för identifiering iaf. Det jag skrivit handlar om Jacks föräldrar.
Citera
2019-10-26, 15:40
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Det diskuterades mycket tidigt i tråden. Mamma är skriven i en lägenhet där det även bor ett äldre par - troligen hennes föräldrar. Så hon har säkert köpt lägenheten till dom. Man får inte hyra ut lägenheter hur som helst så detta är nog en dold uthyrning. Hon bor med all säkerhet tillsammans med Jacks pappa där även Jack är skriven. Mammas lägenhet köptes samtidigt som pappans. Så det är nog en riktig teori som jag har.

Jack är skriven på samma lägenhet som mamman och de två äldre personerna.
Citera
2019-10-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Jack är skriven på samma lägenhet som mamman och de två äldre personerna.
Ok, var det så. Då minns jag fel. Men tror inte Jack och mamma bor där.
Citera
2019-10-26, 15:47
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ok, var det så. Då minns jag fel. Men tror inte Jack och mamma bor där.

Nej men precis, det har säkert med några slags uthyrningsregler att göra. Troligen är dom pensionärer och skulle kanske inte bli godkända av brf t.ex.
Citera
2019-10-26, 15:58
Medlem
Om nu Jack rekommenderas vård och rättspsyk faktiskt beskriver att han har en "allvarlig psykisk störning", varför är han då i häktet? Eller likställs rättspsyk med häkte? Eller är det så att han inte bör vara kvar på rättpsyk utan helt sonika forslades tillbaka till Sollentuna efter RPUn? Dvs vården kommer inte att börja förrän efter domen om det skulle bli så:

2019-10-09 AVKUNNAT BESLUT
1. Jack Lindblom ska kvarbli i häkte.
2. Åklagaren får tillstånd att meddela beslut om restriktioner.
3. Åtalet ska väckas vid tingsrätten senast den 25 oktober 2019, kl. 11.00.
Se beslut i protokoll, aktbilaga 4
Citera
2019-10-26, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Tack, snalla för dina ord.
Om man hittar minsta anledning att tro att ens barn är onormalt eller beter sig konstigt så ser alla föräldrar det, och självklart tar man tag i det.
Men om allt verkar normalt, så finns ingen anledning att tro nåt om barnen.
Fan, jag skulle bli paranoid om jag hela tiden skulle kolla alla ungarna.
Verkar allt normat, så är det säkert normalt... Men skulle jag få minsta tecken på att nåt är fel så skulle jag vända upp och ner på tillvaron tills problemet var borta.
Det fanns inga sånna tecken i detta fall.
Att en 8 åring tycker skräckfilm är spännande betyder ingenting. Fan, varannan unge tycker sånt är spännande. Det är absolut inget tecken.
I så fall ligger alla mina ungar i riskzoonen.
Tack igen för dina fina ord.

Dock, om man ser på barn med Npf-problematik, exempelvis inom autismspektrumet, så är det inte alls ovanligt att åtminstone en av föräldrarna har samma drag då det finns en ganska hög grad av ärftlighet. Om vi tar exemplet autism kan tex eventuella specialintressen variera (såklart) men grundproblematiken och kardinalsymtomen med svårigheter att sätta sig in i andras känslor, svårt med socialt samspel, svårt med abstrakt tänkande osv är för de flesta med autism detsamma.
Det jag menar är att det som är normalt i en sådan familj behöver inte vara normalt i en ”normalfungerande” familj. Kanske därför de inte sett några uppseendeväckande problem med sin son.
Citera
2019-10-26, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malva1
Dock, om man ser på barn med Npf-problematik, exempelvis inom autismspektrumet, så är det inte alls ovanligt att åtminstone en av föräldrarna har samma drag då det finns en ganska hög grad av ärftlighet. Om vi tar exemplet autism kan tex eventuella specialintressen variera (såklart) men grundproblematiken och kardinalsymtomen med svårigheter att sätta sig in i andras känslor, svårt med socialt samspel, svårt med abstrakt tänkande osv är för de flesta med autism detsamma.
Det jag menar är att det som är normalt i en sådan familj behöver inte vara normalt i en ”normalfungerande” familj. Kanske därför de inte sett några uppseendeväckande problem med sin son.

Tack för infon.
Kan inte ett smack om det du skriver.
Citera
2019-10-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Han förstår kanske frågan men förstår han vad som menas med att ångra sig? Förstår han varför han borde ångra sig?

Bara för att man inte kan känna någon ånger (om nu så är fallet här) så behöver inte det betyda att man inte kan begripa sig på konceptet, i.e. vad "att ångra sig" betyder.

Den enkla beskrivningen av att ångra sig är väl att göra någonting och i efterhand önska att man inte gjort detta någonting. Varför skulle han inte förstå en sån sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in