2019-10-26, 16:12
Medlem
Peters far upplevde Jack som "konstig", väldigt tyst och blyg. Jack mötte inte med blicken och pappa upplevde honom som blyg.

Peters pappa beskriver både sin son och Jack som "nördar". Och som vi alla vet kan nördar vara speciella utan att det är något fel på dom. Däremot är de ofta väldigt duktiga i det dom sysslar med. När nu både Jack och Peter tävlade i betyg i skolan så sågs det ju inte som konstigt. Hur i hela friden skall man kunna lista ut att Jack skulle bli en mördare vid nyss fyllda 16? Inte heller hade deras handledare på praktikplatserna märkt något konstigt med Jack.
Senast redigerad av Picasso2 2019-10-26 kl. 16:20.
Citera
2019-10-26, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Vill bara säga att det finna inga perfekta föräldrar! Däremot så måste man se vilka fel man själv gjort , för att se till att förändras.

Nej, det finns det inte o det var inte det jag skrev heller. Många här tror sig dock vara den "perfekta" föräldern med tanke på sina i mitt tycke besserwisser-inlägg om sitt eget föräldrarskap.
För att förtydliga lite extra så reagerar jag på fördömandet av föräldrar, skola, övrig omgivning av flera i tråden,som enligt er själva minsann, skulle förstått vad som rörde sig i JLs hjärna etc. etc...
VAD skulle omgivningen ha reagerat på o handlat efter i det här besynnerliga o synnerligen tragiska fall?
Mina tankar går främst till alla PPs anhöriga men också JLs.
Citera
2019-10-26, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Nej, det finns det inte o det var inte det jag skrev heller. Många här tror sig dock vara den "perfekta" föräldern med tanke på sina i mitt tycke besserwisser-inlägg om sitt eget föräldrarskap.
För att förtydliga lite extra så reagerar jag på fördömandet av föräldrar, skola, övrig omgivning av flera i tråden,som enligt er själva minsann, skulle förstått vad som rörde sig i JLs hjärna etc. etc...
VAD skulle omgivningen ha reagerat på o handlat efter i det här besynnerliga o synnerligen tragiska fall?
Mina tankar går främst till alla PPs anhöriga men också JLs.

Det fanns inget att reagera på. Inget alls. Och att anklaga föräldrarna för detta är horribelt. Framförallt när man varken känner dom eller Jack eller hans bröder. Det är Jack som begått detta vidriga brott, inte hans familj. Hade föräldrarna vetat att han funnit nöje, och flinat, när han såg lemlästning av människor på nätet - då hade de reagerat, tro mig!
Citera
2019-10-26, 16:27
Medlem
Rebusbuses avatar
Tycker egentligen inte att det är särskilt konstigt att kompisar eller föräldrar inte kunde förutspå att han skulle bli mördare. Har själv träffat på flera stycken Jacks under min skoltid som sa massa konstiga saker, kollade på gore och tortyrvideos. Nog tyckte man att det var konstigt och obehagligt, men det är sånt vissa högstadiekillar gör. De allra flesta av dem blir inte mördare.

Vad gäller mordtankar så är väl det inte helt ovanligt heller. Har själv haft dagdrömmar om hur man skulle döda nån irriterande kollega eller så. Jag vet inte hur psyksjukt det är, men jag vill tänka att det är något många gör utan att det nödvändigtvis är nånting patologiskt.

Det som är märkligt är att han faktiskt tog steget och gjorde det. Det är det som skiljer honom från 99,9% av andra med våldstankar. Och fortfarande har jag inte sett nån förklaring till varför det blev så.

Han verkar ju inte alls ha njutit av det, och jag tror honom att han ångrade det så fort han hade gjort det. Så himla märkligt och onödigt.
Citera
2019-10-26, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Bara för att man inte kan känna någon ånger (om nu så är fallet här) så behöver inte det betyda att man inte kan begripa sig på konceptet, i.e. vad "att ångra sig" betyder.

Den enkla beskrivningen av att ångra sig är väl att göra någonting och i efterhand önska att man inte gjort detta någonting. Varför skulle han inte förstå en sån sak?

För att hans ev personlighetsstörning gör honom oförmögen att ångra och känna skuld. Han saknar isf även förmåga till empati.
Citera
2019-10-26, 16:38
Medlem
Rebusbuses avatar
Var i FUP står att han hade kollat på "skumma" videos i åttaårsåldern? Har gått mig förbi
mvh
Citera
2019-10-26, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebusbuse
Tycker egentligen inte att det är särskilt konstigt att kompisar eller föräldrar inte kunde förutspå att han skulle bli mördare. Har själv träffat på flera stycken Jacks under min skoltid som sa massa konstiga saker, kollade på gore och tortyrvideos. Nog tyckte man att det var konstigt och obehagligt, men det är sånt vissa högstadiekillar gör. De allra flesta av dem blir inte mördare.

Vad gäller mordtankar så är väl det inte helt ovanligt heller. Har själv haft dagdrömmar om hur man skulle döda nån irriterande kollega eller så. Jag vet inte hur psyksjukt det är, men jag vill tänka att det är något många gör utan att det nödvändigtvis är nånting patologiskt.

Det som är märkligt är att han faktiskt tog steget och gjorde det. Det är det som skiljer honom från 99,9% av andra med våldstankar. Och fortfarande har jag inte sett nån förklaring till varför det blev så.

Han verkar ju inte alls ha njutit av det, och jag tror honom att han ångrade det så fort han hade gjort det. Så himla märkligt och onödigt.

Ångrade sig? Gjorde han det? Det har jag inte sett någonstans. Jag kan läsa att han tyckte det var otäckt. Men jag kan också läsa att han "tror" att han ångrar sig (i förhöret dagen därpå). Han hade tankar på att skada andra människor, men tappade lusten när det var lite obehagligare än vad han trodde, att ta livet av en annan människa. Låt oss inte heller glömma Peter - som glad i hågen hängde med och badade. Eller Peter som insisterade på att Jack skulle göra praktiktid där Peters pappa ordnat in Peter.. Eller Peter som pluggade ihop med Jack. Eller Peter som betalade Jacks pizza samma eftermiddag. Eller.... eller....

Fan!
Citera
2019-10-26, 16:44
Medlem
Rebusbuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ångrade sig? Gjorde han det? Det har jag inte sett någonstans. Jag kan läsa att han tyckte det var otäckt. Men jag kan också läsa att han "tror" att han ångrar sig (i förhöret dagen därpå). Han hade tankar på att skada andra människor, men tappade lusten när det var lite obehagligare än vad han trodde, att ta livet av en annan människa. Låt oss inte heller glömma Peter - som glad i hågen hängde med och badade. Eller Peter som insisterade på att Jack skulle göra praktiktid där Peters pappa ordnat in Peter.. Eller Peter som pluggade ihop med Jack. Eller Peter som betalade Jacks pizza samma eftermiddag. Eller.... eller....

Fan!
Jag uttryckte mig klumpigt! Jag tror inte han ångrar sig i den mening att han känner ånger över att han dödade sin bästa vän som låg och blundade helt försvarslös. Utan att det inte var lika kul som han trodde att det skulle vara, att döda någon.
Citera
2019-10-26, 16:48
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Naturligtvis beaktandes den semantiska diskrepansen mellan vad profilen ovan menar med "störning" och vad som generellt avses, skulle jag säga att detta konstaterandet helt enkelt inte är korrekt.

Håll er uppdaterade om nya rön så slipper ni nesan av att bli knäppt på näsan av Eastmancolor!

Knäppt på näsan? Vilken reaktion... väckte mina ord skammen som bor i dig. Är du själv ett offer för vanvård under de första åren eller 🤔.
Knäppet kändes inte 💪
Citera
2019-10-26, 17:02
Medlem
Dwight.Schrutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehuru
En störning är aldrig medfödd, den är något du riskerar få efter du lämnat livmodern beroende på i vilken miljö du föds till.
Källa på det?
Citera
2019-10-26, 17:03
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dwight.Schrute
Källa på det?
Funkar utbildning som svar ?
Citera
2019-10-26, 17:09
Medlem
Får VÄLDIGT starka aspergers-vibbar av Jack (den diagnosen finns ju officiellt inte längre men det är en bra sammanfattande term fortfarande, ni fattar nog precis vad jag menar).

Just detta att han tog tio till femton minuter på sig att svara på Adams fråga om hurvida de skulle åka och bada. Adam tyckte inte det var konstigt eftersom Jack alltid var tvungen att fundera i tio minuter på frågor... Dock uttryckte ju Adam i förhör att han då blev "trött på" Jack och inte pallade umgås mer den veckan utan ville dra hem.

I förhören är Jack likadan - om han inte där och då kan svara exakt precis "rätt" på en fråga så förmår han inte ge något svar alls. Det är liksom antingen ge ett "perfekt svar" eller inte ge något svar ALLS. Det finns inga nyanser, inga mellanting, inga svar åt hållet "både jag och nej", "å ena sidan, å andra sidan", eller svar där man högt resonerar kring varför det är svårt att svara på frågan. Aspergers i ett nötskal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in