2019-10-26, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Dessutom är det ju märkligt att den del av Antarktis som smälter i huvudsak ligger på motsatt sida om Antarktis än vulkanerna på Snullerux bild. Och om en isförändring äger rum pga vulkanisk aktivitet borde det vara av intresse för Snullerux att påvisa förändringar av den vulkaniska aktiviteten. Så fel kan det bli med ogrundade slutsatser utan intresse för orsaker eller kunskap. Nu har vi bara ett amatörhävdande av Snullerux på Flashback att ställa mot vetenskapliga förklaringar framförda av bla Nasa. Jag hoppas, men är inte säker, att snittförnekaren har en mer välutvecklad källkritik, än att falla för det.

Det såg faktiskt ut att vara på samma sida som på bilden från NASA.
Citera
2019-10-26, 16:18
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Det såg faktiskt ut att vara på samma sida som på bilden från NASA.
https://62e528761d0685343e1c-f3d1b99a743ffa4142d9d7f1978d9686.ssl.cf2.rackcdn.c om/files/43443/area14mp/kcn6qwyz-1394414061.jpg

Det ser faktiskt ut som att du har rätt. Denna bild verkar vara vänd med norr neråt och syd uppåt i bild.
Citera
2019-10-26, 16:22
Medlem
Citat:
Det ser faktiskt ut som att du har rätt. Denna bild verkar vara vänd med norr neråt och syd uppåt i bild.
Fast å andra sidan så har de ju alltid legat där så de är ingen förklaring till att isen börjat smälta just nu.
Citera
2019-10-26, 16:42
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Fast å andra sidan så har de ju alltid legat där så de är ingen förklaring till att isen börjat smälta just nu.
Precis. Någon förklaring är det ju inte. Som jag också skrev tidigare
Citat:
Och om en isförändring äger rum pga vulkanisk aktivitet borde det vara av intresse för Snullerux att påvisa förändringar av den vulkaniska aktiviteten.*

Så att skylla detta på vulkaner är likafullt ogrundat. Men rätt ska dock vara rätt.

Skulle också vilja lägga till i mitt ovanstående citat:
"... att påvisa förändringar av den vulkaniska aktiviteten som kan förklara avsmältningen".
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-10-26 kl. 16:44.
Citera
2019-10-26, 17:27
Medlem
EnGodForlorares avatar
Här är ett i mitt tycke intressant diagram som visar hur mycket värre det blir om planeten värms 2,0 grader istället för 1,5:

https://pbs.twimg.com/media/EAzKAHIXsAEN59H?format=jpg&name=large

Inte helt oväntat blir det mycket värre med 2,0 graders uppvärmning.
Citera
2019-10-26, 17:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så du menar att antingen är en modell exakt rätt eller också är den helt värdelös? Finns inget däremellan.

Och hur har du kommit fram till denna sannolikhet? Har du en mer trovärdig modell än SMHI du baserar dig på?
Lite om trovärdigheterna på SMHI:s modeller. Här Skåne och nederbörd:

https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00704-003-0015-6

Vad jag förstår så har det varit 10-års prognoser (ja, de kallar dem för det och inte projektioner n.b.) de i huvudsak sysslat med och jag frågade vad som föranlett dem att bli mer trovärdiga:

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Fick inget svar på det.
Citera
2019-10-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
NASA´s bild där det smälter: https://eoimages.gsfc.nasa.gov/images/imagerecords/36000/36736/AntarcticaTemps_1957-2006_lrg.jpg
Såvitt jag förstår har den där Antarktisrekonstruktionen vederlagts av statistiker. Värmen från antarktiska halvön "smetades ut" över kontinenten.

https://journals.ametsoc.org/doi/full/10.1175/2010JCLI3656.1
Citera
2019-10-26, 18:47
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ja du... Jag vet faktiskt inte. Lite spekulativt, men Grönland är ju stort. Kanske beror det till viss del varifrån (på Grönland) paleodata inhämtas? Skulle kanske kunna tänkas att det finns en del intern variation mellan områden på Grönland. En del havsströmmar och whatnot som kanske skulle kunna värma/kyla södra delar medan norra delar tar en annan riktning. Jag vet inte.

Hittar du något får du gärna posta .

Förvisso inte från en vetenskaplig artikel, men två intressanta perspektiv kring paleo i glaciärmiljö:
Det ena stödjer det du beskrev ovan.

Citat:
'The findings support the idea that the Medieval Warm Period was confined mainly to Europe, Young says. “The Medieval Warm Period is very well documented in Europe, but it wasn’t global. In fact, warming in Europe often coincides with cooler conditions in Greenland as more cold air gets pulled out of the Arctic and funnels through Baffin Bay.” The pattern points to a possible relationship between the Medieval Warm Period and an extended phase of the North Atlantic Oscillation, a usually decadal-scale climate cycle in which warm air flowing from the tropics raises temperatures in Europe and Iceland while Greenland and Baffin Island get colder due to influxes of Arctic air.

However, glacial moraines are not necessarily a reliable source of temperature data for this region, says William Patterson, a geochemist at the University of Saskatchewan in Canada who was not involved in the new study. “The problem … is that when it gets warmer in this part of the North Atlantic, you actually get more ice in some areas, including Greenland,” because there is more evaporation and increased snowfall, he says. The observations of glacial advance in the new study might thus suggest that relatively warm temperatures had extended to Greenland by the time of the Vikings’ arrival.

More reliable climate records for this part of the world are found in the growth rings of the shells of clams, which can live 500 years and preserve temperature records over centuries, Patterson says. Such records have previously shown a period of warming in Greenland beginning about 900*, followed by periods of cooler summer temperatures starting about 1100. In Patterson’s estimation, the Vikings arrived in Greenland “when things were good, but shortly after [that], things went bad. The Norse depended on livestock, and when summer temperatures dropped by a couple degrees, that meant less fodder for the animals and often famine.”

Few human remains dating to the time of the Viking abandonment of Greenland have been found, but archaeological evidence points to at least four episodes of extreme hunger while they were there, with people eating dogs and livestock, all the way down to hides and hooves, Patterson says. “They ate everything they could possibly eat, and then they left Greenland” in the early 1400s, he says.

For now, it seems the question of what Greenland’s climate was like during the Vikings’ tenure there remains open to interpretation. Young says he and his colleagues plan to continue their glacial moraine studies elsewhere around the North Atlantic to further test the technique on younger deposits and gauge the extent of the Medieval Warm Period outside of mainland Europe. “The evidence is mounting that the Medieval Warm Period was patchy, not global,” Young says. “The concept is Eurocentric — that’s where the best-known observations were made. Elsewhere, the climate may have been much cooler.”'
--
Mina fetningar.
* Intressant proxy - skall se om jag kan hitta någon primärkälla kring detta.

Texten är från -16 och då var fortfarande Earth utgivet av AGI, som väl får anses som hyfsat neutrala i sammanhanget. Den ger ju dessutom två olika perspektiv vilket är bra.
https://www.earthmagazine.org/article/did-medieval-warm-period-welcome-vikings-greenland
--
Primärkällor Young (plural - de verkar ha skrivit en hiskelig mängd papper kring undersökningen):
https://scholar.google.se/scholar?hl=sv&as_sdt=0%2C5&q=Nicolás+Young+greenla nd&btnG=

Primärkälla Patterson:
https://www.researchgate.net/publication/41825536_Two_millennia_of_North_Atlantic_Seasonali ty_and_implications_for_Norse_colonies
--

Under rubriken rolig läsning som bör tas med några nypor (eller snöskyflar) salt - då det spretar betänkligt:
Skeptical Science har en bloggpost - med intressanta kommentarer (som b.la. tar upp ganska exakt det xenonen postat):
Citat:
'Þat sumar fór Eiríkr at byggja land þat, er hann hafði fundit ok hann kallaði Grænland, því at hann kvað menn þat mjök mundu fýsa þangat, ef landit héti vel.'
https://skepticalscience.com/greenland-used-to-be-green.htm

Min observation är att de använder grafik från Mann et al. 09, men de har valt fig 2. snarare än fig. 3. Den förra visar anomalier på 1.4K, den senare 1.8K

Vidare diskuteras (och kritiseras) Jared Diamonds "Collapse" (i vilken vikingabesättningens liv på Grönland avhandlas) bland kommentarerna. Har inte läst den själv.
Senast redigerad av hogerspoket 2019-10-26 kl. 19:02.
Citera
2019-10-26, 18:51
Medlem
Neolitikums avatar
Vad fick dem att utropa klimatkatastrof redan på 70-talet?

Var oljekrisen 1973, drivande till att övergå till en energi som Mellanöstern
inte kunde ha total kontroll över?

Spelade Harrisburg-olyckan 1979 en roll i hur, vad ska vi kalla dem, rådgivarna inom regeringskanslierna
gick från att ha satsat på fosforfritt via kärnkraft till att vara utan kärnkraft samt utan olja?

Det ser ut för mig att deras agenda har gått fel pga tex kärnkraftsolyckor, oljekriser mm.

Jag ser inga incitament från industrialisterna att på den tiden vilja satsa så hårt på noll co2.
Det måste finnas mer politik än filantropi i det på den tiden, när Kissinger sänkte en president över en helg titt som tätt.
Citera
2019-10-26, 23:39
Medlem
Trumpetflugans avatar
På universitetet i Bristols hemsida finns följande rapport
America misled: how the fossil fuel industry deliberately misled Americans about climate change

Citat:
The key points in the report are:
1.
Internal corporate documents show that the fossil fuel industry has known about human-caused climate change for decades. Its response was to actively arrange and fund denial and disinformation to suppress action and protect its status quo business operations.

2.
As the scientific consensus on climate change emerged and strengthened, the industry and its political allies attacked the consensus and exaggerated the uncertainties.

3.
The fossil fuel industry offered no consistent alternative explanation for why the climate was changing—the goal was merely to undermine support for action.

4.
The strategy, tactics, infrastructure, and rhetorical arguments and techniques used by fossil fuel interests to challenge the scientific evidence of climate change—including cherry***** picking, fake experts, and conspiracy theories—come straight out of the tobacco industry’s playbook for delaying tobacco control.

5.
Informing the public about how these arguments are deceptive not only begins to correct the misconceptions, but also will make it harder for future campaigns to use these misleading tactics to confuse the public.
http://www.bris.ac.uk/news/2019/october/america-misled.html

Genom deltagande i denna tråd kan man enkelt se att fossillobbyns desinformationskampanjer varit lyckade. I princip allt förnekande kan med enkelhet associeras till någon av de fyra första punkterna ovan.

Det som i mina ögon krävs för att identifiera sådant är grundläggande argumentanalytisk förmåga, källkritik och en förståelse för hur vetenskap bedrivs. Genom publikationer i vetenskapliga tidskrifter och inte bloggar. Detta är förmodligen den viktigaste aspekten av källkritik i detta ämne. Hade gemene förnekare insett detta i denna tråd hade vi sluppit mycket av bloggdebunkande och istället kunnat fokusera på den publicerade vetenskapen och därmed hållit tråden på en högre vetenskaplig nivå. Högerspöket ger vid ett första intryck ett något "klimatskeptiskt" intryck, men refererar och är intresserad av publicerad vetenskap. Det är glädjande men tyvärr ovanligt och visar på en grundläggande förståelse på vad vetenskap är för något.
Citera
2019-10-26, 23:59
Medlem
Trumpetflugans avatar
Intressant diskussion på twitter angående utfall av projektioner från vetenskapsmän som arbetade under Exxon. Andrew Dessler och Stefan Rahmstorf är exempel på två namn som deltar i diskussionen.

https://mobile.twitter.com/AndrewDessler/status/1128318113085366272?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed&ref_url=https%3A%2F%2Fd-9674557023439652580.ampproject.net%2F1910161528000 %2Fframe.html

Vore intressant att läsa rapporten i sin helhet. Om detta är en rättvis diskussion är det inte en allt för svår slutsats: Exxon knew.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-10-27 kl. 00:02.
Citera
2019-10-27, 00:58
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Genom deltagande i denna tråd kan man enkelt se att fossillobbyns desinformationskampanjer varit lyckade. I princip allt förnekande kan med enkelhet associeras till någon av de fyra första punkterna ovan.

Det som i mina ögon krävs för att identifiera sådant är grundläggande argumentanalytisk förmåga, källkritik och en förståelse för hur vetenskap bedrivs. Genom publikationer i vetenskapliga tidskrifter och inte bloggar. Detta är förmodligen den viktigaste aspekten av källkritik i detta ämne. Hade gemene förnekare insett detta i denna tråd hade vi sluppit mycket av bloggdebunkande och istället kunnat fokusera på den publicerade vetenskapen och därmed hållit tråden på en högre vetenskaplig nivå. Högerspöket ger vid ett första intryck ett något "klimatskeptiskt" intryck, men refererar och är intresserad av publicerad vetenskap. Det är glädjande men tyvärr ovanligt och visar på en grundläggande förståelse på vad vetenskap är för något.

Jag tänker kort kommentera detta - ja, jag är skeptisk mot det mesta. Det är en grundläggande vetenskaplig princip.

Jag har, fram tills nu, hållit mig utanför klimatfrågan då jag tyckt att diskursen, i stort, har lidit samma problem som den svenska migrationsdiskursen. Nämligen metodikfel, ovetenskaplighet, fultolkningar, namecalling och alltför mycket politiserande.

Mitt intresse kom huvudsakligen som en forskningsetisk nyfikenhet då jag tycker politisering av forskning och biaskonsekvenser av detta är väldigt intressant. Alltså en vetenskaplig metanivå, snarare än sakfrågan (som ligger långt bortom den kvalitativa metodik/disciplin jag forskar inom).

Jag försökte diskutera klimatfrågan med två forskare inom området för någon vecka sedan - och den ena av dem spände ögonen i mig och sa '97% av alla forskare är överens om att vi står inför jätteproblem'.

Det är mycket möjligt att vi gör (åtminstone i ett längre perspektiv), men - det Cook et al. 2013 (som jag ironiskt nog hade läst dagen innan) visar är inte detta. Studien (som är behäftad med en hel del metodikbekymmer och som drar en del diskutabla slutsatser) visar enbart (i en oerhört välvillig tolkning) att det finns en 97%-ig konsensus bland klimatforskare att mänsklig aktivitet till mer än 50% är ansvarigt för den uppvärmning som kan observeras.
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/8/2/024024;

Tol skrev en bra kommentar (han hör till dem som håller med, btw):
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/11/4/048001/pdf

Samma forskare hävdade med emfas att 'tusentals djurarter utrotas/utrotas till följd av klimatförändringar' - vilket jag håller för att vara ett synnerligen tveksamt påstående, men jag har inte hunnit ge mig in i några djuplodande informationssökningar om detta (även om mosaiksvansad pungråtta visats i denna tråd).

Ur det perspektivet är svepande uttryck som Knorrs problematiska - då det faktiskt inte presenteras vad som utrotas och vilka människor som dör:
Citat:
At the current level of 1.1℃ of global heating, climate change and ecological breakdown are already displacing and killing hundreds of thousands of humans, and sending other species towards extinction.
https://theconversation.com/climate-scientist-our-profession-is-letting-down-humanity-we-must-change-the-way-we-approach-the-cli mate-crisis-122479

Går man igenom Climategate (https://www.nature.com/collections/synrzkgmlf och andra källor), så kan man enkelt se att det funnits synnerligen tveksamma beteenden hos vissa namnkunniga forskare som haft väldigt stor inverkan på IPCCs arbete; och man kan enkelt se synnerligen tveksamma datarepresentationer i flera av IPCC-rapporterna. Även review-processen och avsaknaden av transparens av desamma är bekymmersam, rent vetenskapligt.

McKitrick har gjort en bra sammanfattning av det i detta shortpaper (som innehåller länkar till åtminstone två peerade papper av honom och McIntyre):
https://klimaatgek.nl/document/conf05mckitrick.pdf

Notera nu - detta handlar om forskningsmetodik och forskningsetik, inte om existensen av AGW/MWP/paleoklimatologi per se.
--

Jag tänker dock att bägge sidor hade tjänat på att 'dial down the rethorics' och faktiskt vara öppna och ärliga i diskursen. Det, om något, är ett vetenskapligt fundament. Och jag tror alla hade tjänat på det.
--

Att jag har hängt upp mig på isbjörnar är naturligtvis pga. falsifierad representation av deras situation av såväl Gore som National Geographic - 'This is what climate change looks like':
https://www.nationalgeographic.com/magazine/2018/08/explore-through-the-lens-starving-polar-bear-photo/

Sen är jag barnsligt nyfiken på allt som har med Arktis att göra.

--

För full transparens så är min position:
- ja, jag accepterar AGW

- jag kan, baserat på den empiri jag tagit till mig, ännu inte formulera någon bestämd uppfattning om omfattningen eller konsekvenserna i närtid

- jag finner dock den mediala representationen vara sensationslysten

- jag är orolig att för mycket politiskt och medialt fokus på klimatfrågan per se riskerar att få till konsekvens att ekologiska frågor, miljöförstöringfrågor och energiförsörjningsfrågor hamnar i skymundan

- jag är orolig att klimat-plakat-politik kommer att försätta oss i en situation där man fattar kortsiktiga beslut i energifrågan som får olyckliga longitudinella konsekvenser (ja, jag är för kärnkraft)

Bortom allt tvivel är det som så att mänsklig åverkan är förödande för planeten och den kommande befolkningstillväxten kommer att ställa till det dramatiskt. Frågan är dock vad som är viktigast att adressera i närtid.

--
Cvejman har skrivit ett par bra ledare med bäring på det jag skrivit ovan.

Citat:
En invändning mot detta resonemang är att motsatsförhållandet kolkraft och kärnkraft är falskt. De både energikällorna bör ställas mot helt förnyelsebara energikällor. Det är dock inte så enkelt, vilket utfasningen av kärnkraften i Japan visat. Dessutom ska vi inte glömma att kärnkraft historiskt har varit en oerhört framgångsrik energikälla, trots olyckorna.

En studie som använde sig av historiska data över antalet dödsfall orsakade av fossila bränslen visade att kärnkraft genom att vara ett alternativ till fossila bränslen mellan 1971 och 2009 förhindrat 1,84 miljoner dödsfall. Uträkningen gjordes genom att forskarna summerade all energianvändning under den beräknade tidsperioden som kom från kärnkraft och ersatte den med fossila bränslen. Mer exakt kol och naturgas.

Sådana uträkningar ska man givetvis vara skeptisk mot. Det är grova kalkyler som bygger på en antal skakiga antaganden. Men huvudpoängen är ändå vettig: Vi behöver el och vi har ett begränsat antal fungerande energislag att välja mellan.

I alla lägen har vi inte haft möjlighet att välja ett fullkomligt förnyelsebart energislag. Den sortens dilemman kvarstår idag och sannolikt även om några år. Kärnkraften har inte varit det bästa energislaget men det har varit det minska dåliga jämfört med alternativen.
https://www.gp.se/ledare/kärnkraften-har-räddat-miljoner-av-liv-1.19294140
Citat:
Undergångsstämningen kanske motiverar vissa till handling. Men de verkliga lösningarna ska man inte leta efter bland klimatstrejker och manifestationer, utan hos de som, steg för steg, sänker produktionskostnaderna för något så enkelt som en solpanel. Det är ingenjörerna, inte aktivisterna som kommer att rädda oss.
https://www.gp.se/ledare/det-är-ingenjörerna-inte-aktivisterna-som-kommer-rädda-oss-1.18716356
Senast redigerad av hogerspoket 2019-10-27 kl. 01:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in