2019-10-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ville man verkligen göra det rätta för allas likvärdighet så hade man infört digitala prover med en extern myndighet eller aktör som betygsatte alla prov. Då hade man troligtvis fått ett ganska rättvist resultat. Men jag tror att män fortfarande hade nått högre än kvinnor.

Möjligt, problemet med HP är inte att män presterar bättre än kvinnor utan att man kan ifrågasätta relevansen i de olika momenten för olika utbildningar.

Det är som gjort för att fel personer ska hamna på fel plats. Den som får bra på mattedelen men dåligt på svenskadelen ska kunna bli civilingenjör men inte svenskalärare och vice versa.
Senast redigerad av Mafia 2019-10-25 kl. 22:46.
Citera
2019-10-25, 22:46
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Då tolkade jag dig fel. My bad.

Det var väl, iofs, inte det som var min poäng.

Man väl diskutera var man ska dra gränsen för kognitiva förmågor - jag vågar dock påstå att det blir en signifikant skillnad mellan hur barn, före pubertet, beter sig i ett klassrum och hur unga vuxna, efter pubertet, gör det.

Ptja - då du skrev, till mig:
...tolkade jag det som att du hade bekymmer med att jag ställde en fråga till dig.

Varför du blandar in Pansarvecket och Gaylord i detta begriper jag inte riktigt.

Därför att jag trodde du menade vad jag skrev till dem.
Jag tyckte antagligen att du hade en jävligt dryg attityd från början i ditt inlägg. Du kan inte förvänta dig att man tar emot ditt inlägg som något positivt i diskussionen när du redan från start går in med en översittarattityd.

Okej, då missuppfattade jag dig, trodde att du pratade om kognitiva förmågor till största del.
Citera
2019-10-25, 22:48
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Då är det hög tid att du visar det. För det du visat upp i denna tråd är otrevlighet, ohövlighet och lågintelligenta analyser.

Då kan du kanske peka ut exakt vad i mina så kallade analyser här som är lågintelligent?

Jag kan inte göra detsamma eftersom du inte genomfört någonting i närheten av en analys.
Citera
2019-10-25, 22:53
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
T.o.m. statsministern för den feministiska regeringen medger att skolan missgynnar pojkar.

”I dag ser vi att skolan är sämre på att möta pojkar än flickor. Inte bara i Sverige, utan runt om i världen”,"
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/lofven-s-skolan-missgynnar-pojkar

Även om det du nämner må vara en faktor så förtar det inte att skolan är gjord av kvinnor för flickor. Den inkluderande skolan är verkligen en katastrof för pojkar eftersom de kommer undan med dåligt beteende.

De flesta flickor sköter sig skapligt ändå men pojkarna behöver i regel mer disciplin för att kunna närma sig sin potential.

Lägg därtill att skolan strävar efter att ta bort alla tävlingsmoment, även det en faktor som missgynnar pojkar.

Listan kan göras lång...

Nej skolan är inte gjord av kvinnor för kvinnor. Vi har som jag tidigare skrev haft många män inblandade på höga positioner. Eller är dessa att ignorera menar du, bara för att de är män och ska stå utan skuld?
Nu får du väl ändå skärpa till dig.
Citera
2019-10-25, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nej skolan är inte gjord av kvinnor för kvinnor. Vi har som jag tidigare skrev haft många män inblandade på höga positioner. Eller är dessa att ignorera menar du, bara för att de är män och ska stå utan skuld?

Att du hittar undantag är inte relevant.

77 procent av grundskolelärarna är kvinnor. 83 procent av förstelärarna är kvinnor.
Senast redigerad av Mafia 2019-10-25 kl. 23:21.
Citera
2019-10-25, 23:32
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Att du hittar undantag är inte relevant.

77 procent av grundskolelärarna är kvinnor. 83 procent av förstelärarna är kvinnor.

Undantag?
Alltså vi pratar om att Skolverkets generaldirektör, som är en man. Grundskolechefen i Malmö är en man. En hel del rektorer är män.

Tror du, på allvar nu, att det är lärarna som bestämmer vad som ska läras ut i skolan och hur organisationen ska skötas? Tror du att det är upp till varje enskild lärare? Tror du att de som du kallar undantag inte har någon betydelse för verksamheten "svensk skola"?

Tillägg är att vi haft Björklund och Fridolin som ansvariga skolpolitiker de senaste typ tio åren. Det är först nu det är en kvinna.
Citera
2019-10-25, 23:53
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast kvinnor presterar inte bättre än män på att tänka själva, eller "lära sig själva" etc det är inte där skon klämmer för killar, inte i högskoleåldrar i vart fall.

De biologiska skillnaderna i hjärnan vd gäller språkförmåga/ spatial förmåga är också alldels för små för att ge det utfall vi har idag i högskolan.

Jag är i tron att skon klämmer på ett helt annat plan, och det är de sociala förväntnignarna på könen.
Dagens högskoletjejer har växt upp med betydligt högre förväntningar på sig i att vara duktiga, de är "underdogs", de VET att de måste jobba hårt för att få acceptans och deras kvinnliga förebilder , deras mödrars generation har visat dem detta.
Detta börjar kanske krypa in även i pojkars värld snart, men, de killar som idag inte kommer in på högskolan har växt upp med andra ideal, där deras fäder har fått acceptans och arbete...utan att anstränga sig nämnvärt, eftersom deras samhälle fortsatt var ett industrisamhälle och itne ett kunskapssamhälle, och där maskulinitetsidealen handlat om helt andra saker än att vara flitig och skötsam i skolan.
Och går du ännu längre bak så deras fäders fäder behövde inte ens konkurreera med kivnnor överhuvudtaget, eftersom jobben garanterades dem även om där fanns åtskilligt duktigare tjejer.

Min tro är att jo, flickor kommer alltid ha ett litet svagt övertag i skolans värld, detta för att deras hjärna mognar snabbare. Men, detta övertag planar ut runt 15-16, och om nån generation kommer pojkar ha lärt sig att de måste anstränga sig, om de vill komma nånstans, eftersom nej, tjejer är inte att ignorera längre.

Så jag tror att kilalr kommer att komma igen, det handlar kanske endast om den generation som är nu,

Nej, män och kvinnors hjärnor fungerar inte riktigt på samma sätt och det har så hög bevisgrad att det klassas som fakta.

Du pratar om några hundra år när 99% av homo sapiens historia sett helt annorlunda ut. Vi är givetvis bra på olika saker även om det på individnivå blir otydligt. På populationsnivå är det inte alls otydligt.

Det statliga propaganda organet har helt enkelt ett stort problem med jämstälddhetsparadoxen. Ökad jämställdhet gör tydligen inte att fler män vill bli sjuksyrror eller att fler kvinnor vill programmera.
Citera
2019-10-26, 02:03
Medlem
Citat:
Undantag?
Alltså vi pratar om att Skolverkets generaldirektör, som är en man. Grundskolechefen i Malmö är en man. En hel del rektorer är män.

Tror du, på allvar nu, att det är lärarna som bestämmer vad som ska läras ut i skolan och hur organisationen ska skötas? Tror du att det är upp till varje enskild lärare? Tror du att de som du kallar undantag inte har någon betydelse för verksamheten "svensk skola"?

Tillägg är att vi haft Björklund och Fridolin som ansvariga skolpolitiker de senaste typ tio åren. Det är först nu det är en kvinna.

Björklunds tankar omsattes inte i praktiken eftersom lärarkåren i stort är emot honom.

Det är faktiskt svårt att ha en diskussion med dig i detta ämne eftersom du så uppenbart har kunskapsunderskott här. Du tycks inte ha någon insyn i hur skolan fungerar i praktiken.

Och jag återupprepar. Lärarna är i mer än 75 procent av fallen kvinnor.
Citera
2019-10-26, 08:00
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Lustigt, när man visat att höga positioner innehas av manshatande radikalfeminister så är det alltid "undantag", "representerar inte feminism" etc.
Citera
2019-10-26, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jag vill bara belysa det du missar:

MA-filterar du så ser du. Skillnaden kommer att vara synnerligen marginell, i jämförelse med kognitiv förmåga.

Men visst, under förutsättning att du bara vill studera en frihetsgrad - nämligen motivation som sådan, så äger din invändning viss validitet. Icke desto mindre kommer skillnaden att bli marginell om du MA-filtrerar.
-rant som inte riktar sig till dig-

Vill man vara lite putslustig kan man väl även konstatera att i de fyra översta decilerna tycks man få avgjort mycket mer (kognitiv förmåga)/(motivation) om man väljer på HP...

Sen kan man även observera hur pass mycket rakare HP mappar/korrelerar mot kognitiv förmåga, än betyg.

Märk väl - jag diskuterar detta utifrån empiri - inte genusperspektiv. Jag är ganska ointresserad av kön, och på min institution upplever jag kvinnorna minst lika skärpta som männen.
Är du av uppfattningen att folk generellt känner till vad MA-filter är? Jag gör inte det.

Ja det är tydligt att de som väljer att skriva hp är en grupp med betydligt högre kognitiva förmågor än folk i allmänhet och att resultaten sorterar ut kognitiva förmågor bättre än betyg (fast rapporten är baserad på betyg från det gamla betygssystemet, nu finns det fler betyg än tre så sorteringen borde vara mer finkänslig). Kanske är det till stor del den hårt pressade tiden som skiljer ut hög IQ från ännu högre IQ, precis som vid ett IQ-test.

Jag vet inte om IQ/motivation är den viktigaste faktorn för framgång med studier och arbetsliv. Hög motivation kanske är viktigare då de som antagits till en utbildning baserat på hp-resultat oftare hoppar av utbildningen. Å andra sidan kanske de som inte hoppar av presterar bättre (eller inte, verkligheten är sällan lika tidspressad som hp eller IQ-test, och med den extra tiden kanske de med hög men inte extremt hög IQ kan kompensera med andra kvalitéer. Jag läste nånstans att till exempel nobelpristagare i fysik och kemi inte har lika genomgående extremhög IQ som man kanske kunde tro).

Men hur som helst är jag inte av åsikten att intag baserat på hp-resultat borde slopas, känner inte att jag är tillräckligt insatt för att ha en åsikt. Jag ville bara poängtera att det där om vad 40% av skillnaden i resultat mellan könen berodde på inte betydde vad det påstods betyda.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2019-10-26 kl. 08:30.
Citera
2019-10-26, 11:00
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Björklunds tankar omsattes inte i praktiken eftersom lärarkåren i stort är emot honom.

Det är faktiskt svårt att ha en diskussion med dig i detta ämne eftersom du så uppenbart har kunskapsunderskott här. Du tycks inte ha någon insyn i hur skolan fungerar i praktiken.

Och jag återupprepar. Lärarna är i mer än 75 procent av fallen kvinnor.

Jag är ju den av oss två som arbetar i skolan och ser verkligheten, du gör det inte va?

Jag upprepar mig. De högsta cheferna och politikerna har varit män. De bestämmer hur skolan ska skötas. LÄRARNA ÄR ÅLAGDA ATT FÖLJA LÄROPLANEN. Det är alltså INTE lärarnas fel hur skolan ser ut rent strukturellt och innehållsmässigt.
Det är lika jävla korkat som att du skulle anklaga kassören på ICA för prislappen på varorna.
Eller som att anklaga en sjuksyrra för att det är långa köer i vården.

Om du inte förstår principerna för enkla grundläggande system, så kan vi lika väl avsluta diskussionen här.
Jag blir dock mörkrädd över hur dumma människor som vandrar runt i samhället. Man får hoppas att du trollar.
Citera
2019-10-26, 11:01
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Lustigt, när man visat att höga positioner innehas av manshatande radikalfeminister så är det alltid "undantag", "representerar inte feminism" etc.

De undantagen behöver du inte anklaga mig för, jag har inget med dem att göra.
Jag tycker att denna kommentaren var oerhört omogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in