Citat:
Ursprungligen postat av
brigade
Som du säger är inte skogshuggarnas främsta egenskap offensivt spel men tycker ändå att dom 3 bidrar med för lite. Visst det funkar oftast tack vare att dom 3 framme är världsklass men oftast när det hackar så är ett stort problem att mittfältet är för dåliga offensivt.
Självklart borde Klopp ha start med en mer offensiv av dessa 3. Jag förstår att han vill spela med 3 slitvargar mot City och sådana lag men mot sämre lag borde det räcka med Wini/Milner och Fabinho/Henderson. Keita slog förresten 110 passningar mot Genk. Rekord för en borta spelare i CL.
Ska man ta matchen mot Genk så var det nästan tvärtom, mittfältet blev för offensivt och dom kom igenom rätt bra. Vilket Klopp även påpekade, blev mycket jobb för Fabinho. Men det är synd att Wini inte får komma upp lite högre upp som han spelar i Holland och spelade i Newcastle. Henderson är i min lista sist på mittfältet.
Hendo är sist på min lista med, den förste att bytas ut av de tre. Dock tycker jag Wijnaldum har för dålig förstatouch och är för långsam att sätta fart på boll för att ha särskilt många offensiva uppgifter. Förstå mig rätt, jag älskar honom - en gnuggare, smart spelare som är duktig på att vinna boll och behålla boll, men för lågt tempo i bollbehandlingen för att skapa målchanser och fart i offensiven.
Hans bidrag i offensiven är komma på löpningar in i boxen och söka snabbt avslut samt sätta in hög press, annars ska han ha så lite boll som möjligt på sista tredjedelen.
Jag tror att Klopp vill ha in en offensivare spelare som tillför något annat på mitten. Därför värvades Ox och Keita, även Shaqiri möjligen. Men ingen av dem har varit bra under en längre tid pga skador och annat, samtidigt som de givna tre har varit det. Wijnaldum ryktades bort när Keita och Fabinho kommit in men var lagets bästa mittfältare den säsongen tex.
Jag tror fortfarande Keita kan bli riktigt bra om han får vara skadefri och får lite flyt i det. Bästa mittfältaren i ligan-bra, på den nivån tycker jag han skulle kunna vara. Ok, kanske efter KdB då som är så överjävligt bra. Men Keita har drivet med boll, löpstyrkan, passningar och rörelse. Vore gött att se honom få ut det i form av poäng och kontinuerlig speltid.