2019-10-25, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
1. HP provet är inget IQ test, det är ett prov.
2. De som skriver HP provet är inte likställda grupper. Således finns ingen större mening i att försöka använda det som nån måttstock över köns kapaciteter.
3. Den grupp som trots att de utmärkt skulle kunna klara skolan, men sket i den och därför ser sig tvungen att skriva HP för att komma vidare i utbildning, är betydligt mer ofta killar än tjejer.
De begåvade tjejerna skaffade sig betygen de behövde i skolan, de behöver alltså inte skriva HP.
Killarna med dåliga kognitiva förmågor lär inte vara där alls. Kvar blir ett urval där männen i regel har större kognitiva förmågor än kvinnorna.
Dra mig baklänges och kalla mig Lennart Bladh. Ser jag i syne? Jag trodde aldrig den dagen skulle komma då Merapi skrev något som inte var totalt verklighetsfrånvänt. Bra jobbat.
Jag tror som du att det helt enkelt är olika grupper hos män och kvinnor som skriver HP, men är inte helt säker på att det går till på det viset du beskriver, men det är definitivt plausible.
Citera
2019-10-25, 14:13
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mydan
Gymnasiet
Gymnasiet, samtliga ämnen som mäts (Sv, En, Ma) - högre/lika/lägre per kön (html)

Årskurs 9
Årskurs 9 - Sv, Ma, En (html)
Årskurs 9 - SO-ämnen (html)
Årskurs 9 - NO-ämnen (html)
Lysande material!
Ändå lyckas lärarinnor ge pojkarna sämre betyg systematiskt?

Skolverkets policy är ju dessutom att avmaskulisera pojkarna ännu mer och ännu tidigare.
Citera
2019-10-25, 14:16
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatococo
Dra mig baklänges och kalla mig Lennart Bladh. Ser jag i syne? Jag trodde aldrig den dagen skulle komma då Merapi skrev något som inte var totalt verklighetsfrånvänt. Bra jobbat.
Jag tror som du att det helt enkelt är olika grupper hos män och kvinnor som skriver HP, men är inte helt säker på att det går till på det viset du beskriver, men det är definitivt plausible.
Du kan kalla mig Lennart också.
Jag är helt förbluffad! Men det är fortfarande genus"vetenskapen" som driver frågan om högskoleproven och det är bara ämnat att plocka ner män.

Merapi har rätt och går däremot dogmen här.
Noterar du detta Merapi?
Citera
2019-10-25, 15:10
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Högskoleutbildningar är i regel inte "gratis" de flesta måste ta studielån.
Jo, de är i regel gratis eller nästan gratis i Sverige.

Dessutom får man både bidrag och förmånliga lån, också nästan gratis, för att slippa jobba för att täcka sina levnadskostnader.

Att påstå att nästan gratis lån och gratis högskola inte är gratis måste vara feministisk ekonomi.

Samt en spottloska i ansiktet på alla i världen som jobbar mer än heltid för att betala sin tuition samtidigt som de pluggar.
Citera
2019-10-25, 16:12
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Sluta trolla. Att du inte är förmögen att läsa vad jag skriver är ditt problem. Din brist på intelligens är slående och så även att du är helt hjärntvättad och därför inte kan analysera dessa frågor på ett vettigt sätt.

Du tar dig dit dina känslor skickar dig.

Inte direkt. Jag är den som överhuvudtaget har angett någon saklig information av oss två. Du har enbart gnällt och dragit över dig offerkoftan. Det går bra nu.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-10-25 kl. 16:17.
Citera
2019-10-25, 16:13
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Vad har 12-åringar med Högskoleprovet att göra?
Betygssystemet har absolut ingenting med resultaten att göra. Det är att flytta fokuset från den verkliga frågan till något annat.
I snart 40 år har man försökt göra om skolan så att den bättre gynnar flickor och man har lyckats ganska bra med det bevisligen.
Att pojkar automatiskt missgynnas syns lika väl, men absolut noll och inga åtgärder görs för att rätta till detta.
men ändrat betygssystem har man gjort många gånger sen dess. Även angående vilka som ska ha betyg.

Vad jag diskuterar med annan användare har du ingenting med att göra. Var vänlig håll dig utanför, dig går det nämligen inte att diskutera med, det har du visat många gånger.
Citera
2019-10-25, 16:20
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Lysande material!
Ändå lyckas lärarinnor ge pojkarna sämre betyg systematiskt?

Skolverkets policy är ju dessutom att avmaskulisera pojkarna ännu mer och ännu tidigare.

Ja, dumma dumma lärarinnor! Hur vet du att det inte är en manlig lärare som är boven i dramat föressten? Ha! Det vet du inte, du vill bara klaga lite på kvinnor. Varför inte skylla på bögarna också? Det måste ju vara någons fel.
DU och dina gelikar är bara stora bölgrisar till vuxenbebisar som inte kan annat än att klaga och klaga och åter klaga. Lyfta ett enda finger själv däremot, det är jobbigt.
Bättre att gråta ikapp
Citera
2019-10-25, 16:59
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Vad jag diskuterar med annan användare har du ingenting med att göra. Var vänlig håll dig utanför, dig går det nämligen inte att diskutera med, det har du visat många gånger.
Då kanske du inte ska hålla till på internetforum. Här väljer var och en precis och exakt när de vill vara med och delta.
Citera
2019-10-25, 17:25
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Då kanske du inte ska hålla till på internetforum. Här väljer var och en precis och exakt när de vill vara med och delta.

Jovisst, men du förstår ju inte samtalet. Eller så orkar du inte engagera dig nog för att överhuvudtaget läsa vad som skrivits och varför jag diskuterar vad jag gör och med vem.
Citera
2019-10-25, 18:19
Medlem
Citat:
Inte direkt. Jag är den som överhuvudtaget har angett någon saklig information av oss två. Du har enbart gnällt och dragit över dig offerkoftan. Det går bra nu.

Ha ha ha

Att du nonchalerar den fakta som presenteras visar bara hur ignorant du är. Offerkoftan har du själv på dig konstant med ditt eviga snack om det hemska patriarkatet. Vakna!
Citera
2019-10-25, 19:57
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Ha ha ha

Att du nonchalerar den fakta som presenteras visar bara hur ignorant du är. Offerkoftan har du själv på dig konstant med ditt eviga snack om det hemska patriarkatet. Vakna!
https://www.skolverket.se/om-oss/organisation/ledningsgrupp-och-insynsrad

Så, var god. Högsta chef för skolverket är en man, din jävla idiot. I övrigt är det ungefär 50/50 bland högsta hönsen inom skolverket. Vår statsminister är en man. Sluta skyll på kvinnor enbart.
Och sluta ljug. Jag har överhuvudtaget inte pratat om nåt patriarkat. Fy vilken ynkrygg du är som måste hitta på lögner för att kunna debattera. Usch så patetiskt!
Senast redigerad av Moment22x22 2019-10-25 kl. 19:59.
Citera
2019-10-25, 20:11
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Återkommande?
Talar du om denna tråden eller har vi samtalat tidigare?

Vad jag har pratat om i denna tråd är 12-åringar. Vad jag har diskuterat med vissa användare är IQ som begrepp och svenska skolans betygsättning och betygsystem i allmänhet. Jag har inte diskuterat någonting med dig, så varför du har behovet av att ifrågasätta mina samtal med andra användare kan man undra.
Du kanske inte anser att grundskolans betygsystem har någon relevans, men det är inte någon större skillnad på betygsystemet i åk 6 och i åk 9, och åk 9 slutbetyg anser jag vara relevant.

Jag menar att det är problematiskt att dra slutsatser om de kognitiva förmågorna hos (unga) vuxna utifrån observationer av barn. Detta då det händer en del kognitivt under puberteten.

Du gör observationer och överför dem i kontext där de inte äger validitet. Och du har, i denna tråd, gjort det upprepade gånger.

Så jag frågar dig, ånyo - vilken anekdotisk observation i termer av kognitiv förmåga eller studiemotivation kan man göra på prepubertala barn och applicera på postpubertala vuxna, som grupp?

Inget annat.
--

Det är en tråd i vilken det förs en diskussion - i den mån du vill ha solosamtal med användare utan extern inblandning kanske PM är en bättre lösning? Varför skriver du i tråden om du har problem med att någon ifrågasätter dina påståenden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in