2019-10-23, 11:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
När jag skrev provet var det matematik (NOG), samhällskunskap (DTK), svenska språket (LÄS), engelska språket (ELF) och ordkunskap (ORD).

Av dessa hade jag i egenskap av matematiker en klar fördel på NOG. Min sambo, som är humanist, hade klara fördelar inom LÄS, ELF och ORD.

Vi är ungeför lika smarta. Jag fick 1.4 och hon 1.9. Jag är idag forskare inom datavetenskap och hon är arbetslös humanist.

Provet kommer aldrig vara rättvist, så är det bara.

Var det längesedan du gjorde provet? Tar de fortfarande bort en random del som inte räknas in i poängen? Har för mig att man gjorde så när jag skrev det.

Hoppas din sambo får jobb snart.
Senast redigerad av Jenny9 2019-10-23 kl. 11:26.
Citera
2019-10-23, 11:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mydan
Gick inte särskilt bra på högskoleprovet, hör jag? Oroa dig inte, det är bara att ta ett nytt grepp nästa år! Finns säkert en hel del starka och behjälpliga män här som kan hjälpa dig om du har några frågor eller behöver lite tips.

Männen här är så väldigt kränkta att de hade spottat kvinnor i ansiktet om de kunnat. Inte direkt sådana män kvinnor vill ha att göra med.
Citera
2019-10-23, 11:25
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
1. HP provet är inget IQ test, det är ett prov.
2. De som skriver HP provet är inte likställda grupper. Således finns ingen större mening i att försöka använda det som nån måttstock över köns kapaciteter.
3. Den grupp som trots att de utmärkt skulle kunna klara skolan, men sket i den och därför ser sig tvungen att skriva HP för att komma vidare i utbildning, är betydligt mer ofta killar än tjejer.
De begåvade tjejerna skaffade sig betygen de behövde i skolan, de behöver alltså inte skriva HP.
Killarna med dåliga kognitiva förmågor lär inte vara där alls. Kvar blir ett urval där männen i regel har större kognitiva förmågor än kvinnorna.
Så inte ens du tycker HP diskriminerar kvinnor eller vad försöker du säga?
Citera
2019-10-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att man har hög IQ.

IQ är inget man resonerar eller avtalar sig fram till, testerna är entydiga, man har det IQ man har.

Jo men jag menar, kan man enbart ha hög iq om man är bra på matte eller kan man ha hög iq även om man suger på just matte men inget annat?
Citera
2019-10-23, 11:56
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag är lugn som en filbunke. Jag uppfattade bara inte ditt skitinlägg som speciellt seriöst, men visst visst, det är denna fråga du vill ha svar på eller?

"Vad har arbetsinsats med saken att göra?"

Enligt mig har arbetsinsatsen med otroligt mycket att göra. För en normalbegåvad person som lägger ner hårt arbete på sina studier eller träning/övning på whatever personen vill bli bra/bättre på är kapaciteten till disciplin och motivation allt hence "arbetsinsats".

Finns till och med ett talesätt som säger att man ska lägga ner 10 000 timmar på något för att bli bra på det.
Men varför ska en större arbetsinsats trumfa en mindre om den mindre gav bättre resultat? Varför ska arbetsinsats per defintion premieras med höga betyg? Betyg mäter väl kunskap?

Som exempel, har du en hjärnskada så kan du säkerligen lägga ner 100 000 timmar på att bli kärnfysiker men ändå inte få till det medan ett supergeni kanske behöver 200 för att uppnå kunskapsnivåer som är multipelt högre än den hjärnskadades? Varför vill du ge högskoleplatsen åt den hjärnskadade?
Citera
2019-10-23, 11:58
Medlem
Fint att jämställa kvinnor med hjärnskadade?
Citera
2019-10-23, 12:05
Medlem
Mydans avatar
Citat:
Männen här är så väldigt kränkta att de hade spottat kvinnor i ansiktet om de kunnat. Inte direkt sådana män kvinnor vill ha att göra med.

Märkligt, de som sägs ha så högt IQ... :/
Citera
2019-10-23, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Men varför ska en större arbetsinsats trumfa en mindre om den mindre gav bättre resultat? Varför ska arbetsinsats per defintion premieras med höga betyg? Betyg mäter väl kunskap?

Som exempel, har du en hjärnskada så kan du säkerligen lägga ner 100 000 timmar på att bli kärnfysiker men ändå inte få till det medan ett supergeni kanske behöver 200 för att uppnå kunskapsnivåer som är multipelt högre än den hjärnskadades? Varför vill du ge högskoleplatsen åt den hjärnskadade?

Naturligtvis ska höga betyg inte sättas efter arbetsinsats om personen ifråga skriver dåligt på proven osv.

Som jag tolkade dig så anser du att flickor får betyg efter arbetsinsats och pojkar får inte de betyg de förtjänar trots att de är "smarta på riktigt".
Citera
2019-10-23, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mydan
Märkligt, de som sägs ha så högt IQ... :/

Eventuellt högt IQ är bortkastat på dessa män. Det enda de gör är gnäller och skvallrar och känner sig kränkta, mycket tråkiga individer.
Citera
2019-10-23, 12:32
Medlem
bithaxs avatar
Svaret är naturligtvis att göra provet mer relevant för den utbildning man ämnar läsa.

En sjuksköterskekandidat skall examineras på sådant som är relevanta grundkunskaper för utbildningen.

Vad någon gjort i skolan tycker jag man borde lägga mindre vikt vid. Vissa friskolor ger glädjebetyg till samtliga elever.

Snarare borde det vara krav på godkänt på relevant prov för att ens komma in.
Citera
2019-10-23, 12:36
Medlem
over-unitys avatar
Citat:

Är dom dumma mot dig?

Nåja, här kommer några snälla ord. Män pendlar ofta mellan super-intelligens eller retard-intelligens medan kvinnors intelligens mera ligger stabilt i mitten.

Så du har alltså goda möjligheter att vara intelligentare än många män om du är en normalintelligent kvinna.
Citera
2019-10-23, 12:39
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Jag är lugn som en filbunke. Jag uppfattade bara inte ditt skitinlägg som speciellt seriöst, men visst visst, det är denna fråga du vill ha svar på eller?

"Vad har arbetsinsats med saken att göra?"

Enligt mig har arbetsinsatsen med otroligt mycket att göra. För en normalbegåvad person som lägger ner hårt arbete på sina studier eller träning/övning på whatever personen vill bli bra/bättre på är kapaciteten till disciplin och motivation allt hence "arbetsinsats".

Finns till och med ett talesätt som säger att man ska lägga ner 10 000 timmar på något för att bli bra på det.

Och allt det där är bortkastat om man möter en som har fallenhet för det...

Alla är inte lika duktiga, helt oavsett arbetsinsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in