Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Jag är lugn som en filbunke. Jag uppfattade bara inte ditt skitinlägg som speciellt seriöst, men visst visst, det är denna fråga du vill ha svar på eller?
"Vad har arbetsinsats med saken att göra?"
Enligt mig har arbetsinsatsen med otroligt mycket att göra. För en normalbegåvad person som lägger ner hårt arbete på sina studier eller träning/övning på whatever personen vill bli bra/bättre på är kapaciteten till disciplin och motivation allt hence "arbetsinsats".
Finns till och med ett talesätt som säger att man ska lägga ner 10 000 timmar på något för att bli bra på det.
Men varför ska en större arbetsinsats trumfa en mindre om den mindre gav bättre resultat? Varför ska arbetsinsats per defintion premieras med höga betyg? Betyg mäter väl kunskap?
Som exempel, har du en hjärnskada så kan du säkerligen lägga ner 100 000 timmar på att bli kärnfysiker men ändå inte få till det medan ett supergeni kanske behöver 200 för att uppnå kunskapsnivåer som är multipelt högre än den hjärnskadades? Varför vill du ge högskoleplatsen åt den hjärnskadade?