2019-10-25, 14:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Vi har i princip digitala valutor nu, problemet är ju att man kan skapa hur mkt man vill av dem. Det är ju det som är själva grundproblemet i detta ekonomiska system. Den stora kreditexpansionen.

Du kan få köpa min cryptovaluta. kurt-sunecoin. Finns bara i 10 ex. Kompispris bara för dig.

Rätt komiskt hur somliga knäppgökar jämför bitcoin med guld. "Det finns bara x antal bitcoin, alltså är det värt hur mkt som helst".
Citera
2019-10-25, 14:14
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du kan få köpa min cryptovaluta. kurt-sunecoin. Finns bara i 10 ex. Kompispris bara för dig.

Rätt komiskt hur somliga knäppgökar jämför bitcoin med guld. "Det finns bara x antal bitcoin, alltså är det värt hur mkt som helst".
Ne jag vill inte ha dem. För de har ingen hashpower bakom sig. Så den kan 51% attackas när som helst.

Det verkar vara detta som de flesta inte kan ta in. Prova göra etn eget kryptovaluta och se hur det går. Ne precis det går inte så bra.
Senast redigerad av MontyBurns 2019-10-25 kl. 14:25.
Citera
2019-10-25, 14:25
Medlem
InvalidSouls avatar
Mycket flumm i denna tråd.

Bitcoin är, till tekniken sett, säkrare än din bank. Kika gärna på carding-trådarna om du vill ha mer info om det. En bank behöver dock inte göra en hard fork för att häva transaktioner som du gjort till en bedragare. Man kan dock se det som att du inte förtjänar pengarna om du är dum nog för att gå på ett bedrägeri.

Bitcoins värde är i den absoluta grunden kostnaden av det arbete som utförts för att bygga kedjan. Den som inte vet detta kanske känner sig modig (läs: korkad) nog att säga att den inte är baserad på något. Det är det absolut lägsta pris som kommer sättas av marknaden. Marknaden är i övrigt det som sätter priset. Jämför vilken råvara som helst.

Jag har inte gjort någon som helst TA, men jag har svårt att tro att vi går lägre än 3-4k USD. Jag väntar på rätt tillfälle att slå till. Det är kul att kunna handla något så volatilt utan att behöva riskera massiva summor.
Citera
2019-10-25, 14:42
Medlem
MyJustices avatar
Bitcoins är en modern tappning holländska tulipanlök.
Men pga det svagiga monitära systemet där värdet är baserat på skuldsättning och godtycke.
Såsöker marknaden en valuta som fungerar.
Varför tror ni att fejan vill öppna upp för en ny valuta dvs libran?
Citera
2019-10-25, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfimo
Rätt tydligt att du inte kan någonting om ekonomi utan citerar någonting du hört/läst.

Det ända fiat har som inte bitcoin har är staternas tillit som ett giltigt och stabilt betalningsmedel. Det finns inget "bakomliggande värde".

Du menar att tex Amerikanska dollarn inte har något bakomliggande värde? Det är du som behöver läsa på om ekonomi, lilla du.
Citera
2019-10-25, 15:20
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
För en seriös investerare så är Bitcoin förkastligt, detta eftersom det i grunden inte finns något bakomliggande värde till valutan såsom det gör med riktiga valutor som tex dollar och euro. Bitcoin är ett luftslott. Hittepå. Det är ungefär som om jag skulle ta en hög med sand eller ett paket med luft och säga att "det här är värt 1 miljon", och sedan låta andra spekulera och investera i det.
Vad finns det för värde bakom valutorna du rabblar upp? Guldmyntfoten tex försvann väl föär länge sedan. Banker kan skapa pengar ur tomma intet.

Bitcoin verkar ju istället kräva en stor motprestation för att skapas.
Citera
2019-10-25, 17:23
Medlem
JarlBorsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Om en valutas värde tillåts spekulation är den en ponzi.
Det går att spekulera i SEK - alltså är det en ponzi?
https://www.hiveex.com/insights/is-bitcoin-a-ponzi-or-pyramid-scheme

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vad har matematik med värdering att göra?
Vad är oddsen att 1+1=2 om tio år? Vad är oddsen att jag kan köpa en liter mjölk för 10 SEK om 10 år?

Det första alternativet backas av matematik. Det andra alternativet backas av riksbanken. Värderingen sker därefter.

Citat:
För en seriös investerare så är Bitcoin förkastligt, detta eftersom det i grunden inte finns något bakomliggande värde till valutan såsom det gör med riktiga valutor som tex dollar och euro. Bitcoin är ett luftslott. Hittepå.
Precis, dollar och euro backas av gigantiska guldreserver. Dollarn är absolut inte ett luftslott som tappat 95% i värde de senaste 100 åren: https://www.thebalance.com/what-is-the-value-of-a-dollar-today-3306105
Dollar och euro är inte heller "hittepå" utan skapade av gud.

Citat:
Det är ungefär som om jag skulle ta en hög med sand eller ett paket med luft och säga att "det här är värt 1 miljon", och sedan låta andra spekulera och investera i det.
Om det nu är så marknaden fungerar - vad är det som hindrar dig att sälja en hög med sand för 1 miljon? Det borde vara lätta pengar?

Citat:
Finns inget som säger att Bitcoin har något egentligt värde.
Marknaden säger att 1 Bitcoin är värd c:a 70000 SEK.

Citat:
Totalt värdelös och volatil valuta som inte går att handla med på ett seriöst plan.
Du kan handla med Bitcoin i alla affärer som accepterar VISA.
https://wirexapp.com/card

Citat:
Hittar du några köpare så har kurt-sunecoin ett värde. Hittar du inte några köpare så är kurt-sunecoin värdelös.

Citat:
Men du tycker inte att det är konstigt att en centralbank säger "den här lappen är värd lika mycket som 15 pizzor och vi kan göra hur många lappar vi vill!"?
Citera
2019-10-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JarlBorsen
Det går att spekulera i SEK - alltså är det en ponzi?
https://www.hiveex.com/insights/is-bitcoin-a-ponzi-or-pyramid-scheme
Självklart, kronan har bara koppling till dollarn och dollarns referens till guldet försvann 1973.

Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Det spekuleras om alla valutor, en ponzi är något som ger löfte om garanterad avkastning vilket aldrig någon säger om bitcoin.
Nonsens, bitcoin är per definition en ponzi, Mister kumatzukontzchungi vem det nu är som skapade bitcoin såg naturligtvis till att själv printa up en massa bitcoins till sig själv innan han gick under jorden.

Ponizi byger på bedrägeri = speculation i en valutas värde naturligt inbyggt.

Så vad är bitcoins värde relaterat till då? Strömen grävar datorerna använder sig av?! Hallen de står i?! nej bitcoin är per definition ponzi.

Krypto valutor kan bara fungera om de står helt fria från spekulation i alla former, och fri från smeten av centralbanks/oligark/privat/statlig kontroll men under en kontroll av oberoende medborgare som inte har koppling till finansiella intressen.

Skuld jubileum (redan använt under brons åldern) är en början men bara för vanligt folk, oligarkerna och bankirerna skall ner i fängelse hålan och deras fraktionella bankystem med dem.
Senast redigerad av PutinsPutain 2019-10-25 kl. 18:10.
Citera
2019-10-25, 18:11
Medlem
ShadeNs avatar
Nu kan tråden tas bort. Bitcoin har ökat mer än fallit.

Meningslöst att starta sådana här trådar, kryptomarknaden är väldigt volatil.
Citera
2019-10-25, 18:26
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Finns inget som säger att Bitcoin har något egentligt värde.

Totalt värdelös och volatil valuta som inte går att handla med på ett seriöst plan. Lite som att investera i altavista innan Google kom. Bättre och av staterna accepterade e-valutor är framtiden.

Blockchain i sig är säkert framtiden men inte bitcoin.

Sälj skiten medan det fortfarande finns ett värde är mitt tips.

Vad är "egentligt värde"? Värde är något subjektivt. Papperslappar utfärdade av venezolanska staten har inget mer egentligt värde än elektroner i ett nätverk. Jag ser väldigt mycket fram emot Nordkoreas nya e-valuta, men innan den slår igenom och visar sig bättre byter jag inte bort Bitcoin mot en skräpvaluta som den svenska kronan.

Citat:

Jag köper din kryptovaluta när du kommer på ett sätt att garantera pengarnas äkthet och att varken du eller någon annan kan skapa fler.
Citera
2019-10-25, 18:40
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShadeN
Nu kan tråden tas bort. Bitcoin har ökat mer än fallit.

Meningslöst att starta sådana här trådar, kryptomarknaden är väldigt volatil.
Precis, bitcoin stiger handlöst.
Citera
2019-10-25, 18:45
Medlem
negrofobens avatar
Raset beror nog på hotet från onecoin som tidigare kallats för pyyarmidspel, scam mm- Nu visar det sig att just onecoin har det som inte bitcoin har har. Nämligen allt som centralbanker vill ha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in