2019-10-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Njae, föräldrarna kanske hade märkt att deras son var annorlunda men samtidigt hade han faktiskt vänner och klarade sig väldigt bra i skolan. Några klassiska varningstecken i form av att Jack plågade djur eller satte eld på saker och ting fanns inte heller.

Ibland kanske man måste acceptera att människor beter sig fullständigt irrationellt och helt oförutsägbart. Det här vedervärdiga mordet är trots allt unikt och händer väl oerhört sällan. Totalt meningslöst.

Går inte att föreställa sig Peters föräldrars sorg och vanmakt. Fy fan.

Jag håller med dig till 110%, men! I det här fallet har jag svårt att acceptera att det här inte kunde ha förhindrats. Många och då menar jag verkligen många, föräldrar vill se sitt barns handikapp förskönat. Jag menar killen gillade att kolla på skräckfilmer när han var 9.

Min storebror tvingade mig att kolla skräckfilm med han när jag var 8, vilket resulterade i att jag blev så rädd och aldrig kollade på en skräckfilm igen tills jag var siså 14-15 år gammal.

Hade jag sett att mitt barn i så ung ålder har en förkärlek till skräckfilmer, best believe att jag hade tagit han till BUP dagen efter.

Sen så tog det cirka 10-15 minuter för han och tänka över ett beslut om han vill bada. Någon nämnde hårdvarufel på killen hjärna tidigare i tråden och då snackar vi om en bedömning som gjorts efter att bara ha läst vad JL säger i förhören, vilket var en väldigt korrekt bedömning. Så om vi kan utgå från att killen är född sne, så har föräldrarna i min mening sett tillräckligt mycket vid middagsbordet t.ex. för att förstå att något är fel.

Men dom var för stolta och satte mer press på en tickande bomb istället för att se till att han hamnar på en plats han får den hjälp han behöver.

Så min conclusion blir fortfarande densamma, sätt föräldrarna i fokus och låt dom få stå till svars om varför dom inte gjorde nått åt deras whackjob till son.

EDIT: När jag säger sätt i fokus, så menar jag inte att dom ska få ta straffet av vad han har gjort, utan låt dom få känna skulden av att det här är resultatet av deras naivitet.
Senast redigerad av Morzard 2019-10-25 kl. 11:01. Anledning: Glömde lägga till en grej
Citera
2019-10-25, 11:38
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morzard
Jag håller med dig till 110%, men! I det här fallet har jag svårt att acceptera att det här inte kunde ha förhindrats. Många och då menar jag verkligen många, föräldrar vill se sitt barns handikapp förskönat. Jag menar killen gillade att kolla på skräckfilmer när han var 9.

Min storebror tvingade mig att kolla skräckfilm med han när jag var 8, vilket resulterade i att jag blev så rädd och aldrig kollade på en skräckfilm igen tills jag var siså 14-15 år gammal.

Hade jag sett att mitt barn i så ung ålder har en förkärlek till skräckfilmer, best believe att jag hade tagit han till BUP dagen efter.

Sen så tog det cirka 10-15 minuter för han och tänka över ett beslut om han vill bada. Någon nämnde hårdvarufel på killen hjärna tidigare i tråden och då snackar vi om en bedömning som gjorts efter att bara ha läst vad JL säger i förhören, vilket var en väldigt korrekt bedömning. Så om vi kan utgå från att killen är född sne, så har föräldrarna i min mening sett tillräckligt mycket vid middagsbordet t.ex. för att förstå att något är fel.

Men dom var för stolta och satte mer press på en tickande bomb istället för att se till att han hamnar på en plats han får den hjälp han behöver.

Så min conclusion blir fortfarande densamma, sätt föräldrarna i fokus och låt dom få stå till svars om varför dom inte gjorde nått åt deras whackjob till son.

EDIT: När jag säger sätt i fokus, så menar jag inte att dom ska få ta straffet av vad han har gjort, utan låt dom få känna skulden av att det här är resultatet av deras naivitet.

Jag håller med dig i din argumentation, att föräldrarna förmodligen har sett eller anat eller förstått att någonting var fel med deras son. Det får mig att tänka på två saker:

- Att en eller båda föräldrarna också är "knepig" och således inte känner behov av att utreda varför sonen är udda. "Vi är ju likadana och det har gått bra för mig".
- Att bara för att sonen är udda ha förmåga att kunna förutse att ungen kommer att genomföra ett av de mest bisarra morden i Sveriges kriminalhistoria är omöjligt.
Citera
2019-10-25, 11:39
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:

Föräldrabalken 6 kap 2 paragrafen

Barnets vårdnadshavare svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till dess ålder, utveckling och övriga omständigheter samt skall bevaka att barnet får tillfredsställande försörjning och utbildning. I syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan skall vårdnadshavaren vidare svara för att barnet står under uppsikt eller att andra lämpliga åtgärder vidtas.

Om ett barn orsakar skada så har det hänt att föräldrar får ta straffet ”böter”

Misstänker att ett skadestånd och böter kommer belastas föräldrarna på så sätt att ansvaret är gemensamt. Om den ena föräldern saknar betalningsförmåga träder den andra in till dess beloppet är reglerat.
Citera
2019-10-25, 12:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Behöver inte vara udda! Perfektion kan vara inlärt beteende. Kan detta vara någon form av protest mot familjen. Har han haft nära och bra relation med föräldrar, har han känt sig försummad.

Frågan är vad har löst ut detta drama som vi kommer få leva med lång tid framöver. Lång tid på samma sätt som TQ suttit inne på rättspsykiatrisk klinik i decennier på grund av att han matades med uppgifter om mord han påstods utfört. Det enda han ville ha var Bensodiazepiner. Åklagaren byggde hela sin karriär på detta tillsammans med minnespsykologen.

Nu hoppas jag att JL får den vård han behöver att man lyckas klura ut vad som pågår i hans hjärna.

Han har tydligen haft ett intresse av Ad@m utöver vänskap. Denne var troligen påtänkt offer men bangade då JL skulle packa badutensilier i bostaden och A fick inte gå med upp det skulle ta 30 min. 30 minuter som troligen räddade A och PP blev istället offer.

Även om han lidit av en psykos vid brottstilfället, och fortsatt vid förhör och utvärdering, så har han trots allt under flera år uppvisat ett avvikande och stört beteende. Att det skulle sluta så här illa var det nog ingen som ens kunnat föreställa sig. Men det var sannerligen tur i oturen att det tog stopp här och nu. Inte bara för intresset för tortyr och våld utan även hans sexuella preferenser/intressen. Om han redan nu visat intresse för unga flickor i 3:e klass, ja även sin 9-åriga kusin, och dessutom sin egen mormor, så är frågan när dessa fantasier skulle aktualiserats? Han hade ju dessutom berättat för sin kompis om att han hittat en webbsajt med äkta våldtäkter. Tänker närmast på Kristoffer Andersson som bestialiskt dödade och våldtog Ida Johansson, det sk joggingmordet. ( (FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår)
Citera
2019-10-25, 12:05
Bannlyst
Jag håller inte med dig.
Missförstå mig rätt nu...….

Jack är självklart en mördare som har en psykisk störning och som helt iskallt och rent bestialiskt har avrättat Peter, och det kunde ha blivit fler. Han visar heller inge tendens till ånger, inte en enda gång börjar han gråta, inte en enda gång ber han om ursäkt för vad han har gjort, och inte en enda gång blir han känslosam i form av ånger.
Han borde låsas in i all evighet för detta brott.
Där är vi överens..... Jack är livsfarlig.

Däremot så håller jag inte med dig om att lägga nån skuld på hans föräldrar. Absolut inte.
Dom hade inte en chans att se detta.
Visst, föräldrarna var jäkligt stränga på många sätt. Ingen mobil innan 8:an, skolan skulle skötas, ingen egen dator, han var också tvungen att ringa och be om lov för att stanna ute till 22.30, han tog bara hem nån kompis när föräldrarna inte var hemma. Herregud, pojken är 16år.
Så visst, stränga mot honom det var dom.
Men förutom det så tror jag nog att hans föräldrar upplevde honom som en normal 16årig pojke. Han skötte skolan perfekt, tränade tennis, sprang mycket, cyklade mycket, läste böcker, umgicks med kompisar, ingen bråkstake över huvud taget, snäll men lite udda.
Det fanns nog inga som helst tecken som föräldrarna kunde se. Han verkade ju vara hur normal som helst. Det fanns ingen anledning alls för dom att tro nåt annat.

Att han sen i smyg och utan föräldrarnas vetskap kollade på "Gore" det kan ju inte föräldrarna veta.
Hade dom fått reda på det, så är jag övertygad om att dom "stränga föräldrarna" hade agerat på nåt sätt och dom hade absolut inte accepterat det.

Nä, att lägga över nån skuld på föräldrarna tycker jag är fel.

Fan, jag har själv 5 ungar från 8år - 23år (tack gode gud att dom sköter sig) och jag har fan ingen susning om vad hälften av dom kollar på i smyg.
Och jag har heller ingen anledning som förälder att "tro" att dom inte sköter sig. Man kan ju inte springa efter stup i kvarten och misstänka och kolla dom efter konstigt beteende hela tiden. Fan, sköter dom sig och allt med skola, kompisar och träningar funkar så räknar man med att det i alla fall "borde vara bra"

Citat:

Citera
2019-10-25, 12:28
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Även om han lidit av en psykos vid brottstilfället, och fortsatt vid förhör och utvärdering, så har han trots allt under flera år uppvisat ett avvikande och stört beteende. Att det skulle sluta så här illa var det nog ingen som ens kunnat föreställa sig. Men det var sannerligen tur i oturen att det tog stopp här och nu. Inte bara för intresset för tortyr och våld utan även hans sexuella preferenser/intressen. Om han redan nu visat intresse för unga flickor i 3:e klass, ja även sin 9-åriga kusin, och dessutom sin egen mormor, så är frågan när dessa fantasier skulle aktualiserats? Han hade ju dessutom berättat för sin kompis om att han hittat en webbsajt med äkta våldtäkter. Tänker närmast på Kristoffer Andersson som bestialiskt dödade och våldtog Ida Johansson, det sk joggingmordet. ( (FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår)

Vi får se vad rättegången ger. Jag tror han varit ett försummat barn. Ett barn som inte fått sina behov tillgodosedda ett barn som inte fått en bra manlig förebild.

Utan att lasta någon så tycker jag mig sett att det varit mycket idrott i familjen. Var JL delaktig ville han vara delaktig eller tog detta idrottsintresse överhanden och lämnade JL utanför. Inga bilder har setts där han deltar.
Citera
2019-10-25, 12:33
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag håller inte med dig.
Missförstå mig rätt nu...….

Jack är självklart en mördare som har en psykisk störning och som helt iskallt och rent bestialiskt har avrättat Peter, och det kunde ha blivit fler. Han visar heller inge tendens till ånger, inte en enda gång börjar han gråta, inte en enda gång ber han om ursäkt för vad han har gjort, och inte en enda gång blir han känslosam i form av ånger.
Han borde låsas in i all evighet för detta brott.
Där är vi överens..... Jack är livsfarlig.

Däremot så håller jag inte med dig om att lägga nån skuld på hans föräldrar. Absolut inte.
Dom hade inte en chans att se detta.
Visst, föräldrarna var jäkligt stränga på många sätt. Ingen mobil innan 8:an, skolan skulle skötas, ingen egen dator, han var också tvungen att ringa och be om lov för att stanna ute till 22.30, han tog bara hem nån kompis när föräldrarna inte var hemma. Herregud, pojken är 16år.
Så visst, stränga mot honom det var dom.
Men förutom det så tror jag nog att hans föräldrar upplevde honom som en normal 16årig pojke. Han skötte skolan perfekt, tränade tennis, sprang mycket, cyklade mycket, läste böcker, umgicks med kompisar, ingen bråkstake över huvud taget, snäll men lite udda.
Det fanns nog inga som helst tecken som föräldrarna kunde se. Han verkade ju vara hur normal som helst. Det fanns ingen anledning alls för dom att tro nåt annat.

Att han sen i smyg och utan föräldrarnas vetskap kollade på "Gore" det kan ju inte föräldrarna veta.
Hade dom fått reda på det, så är jag övertygad om att dom "stränga föräldrarna" hade agerat på nåt sätt och dom hade absolut inte accepterat det.

Nä, att lägga över nån skuld på föräldrarna tycker jag är fel.

Fan, jag har själv 5 ungar från 8år - 23år (tack gode gud att dom sköter sig) och jag har fan ingen susning om vad hälften av dom kollar på i smyg.
Och jag har heller ingen anledning som förälder att "tro" att dom inte sköter sig. Man kan ju inte springa efter stup i kvarten och misstänka och kolla dom efter konstigt beteende hela tiden. Fan, sköter dom sig och allt med skola, kompisar och träningar funkar så räknar man med att det i alla fall "borde vara bra"

Är ju lätt att ta reda på vad barnen kollar på när det surfar. Antar att han surfar på familjens uppkoppling även med liten. Att kolla loggen på vilka sidor som besöks är ju inga problem och går snabbt.
Citera
2019-10-25, 12:34
Medlem
Citat:
Se filmen! Läs om honom! Han hade kommit ut om han inte matats med bensodiazepiner. Erkände allt för att få mer blev tyst när en ny överläkare minskade intaget.

JL kommer även han att proppas full av piller.

Jag har faktisk läst böckerna / Hannes råstam och Van der kwast /
Ja, kanske de stoppar JL full med piller men tror inte riktigt på just Benzo, Andra preparat mot psykoser och liknande men vill inte spekulera i det.
Jag kan mycket väl tänka mig psykologhjälp för honom, terapi för att komma ifrån tankarna om att skada andra. Empatibristen, eller avsaknaden av spärrar kan man inte göra något åt och motiverar inte heller enskilt en livslång inlåsning/behandling ( Även om man vill det. )
Många av oss har haft olika typer av tvångstankar, tankar man har svårt att glömma och lägga bakom sig men de flesta har spärrar som hindrar en från att göra dumma saker. Kombineras detta med avsaknad av empati och cynism har man en farlig kombination.
Citera
2019-10-25, 12:41
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Jag har faktisk läst böckerna / Hannes råstam och Van der kwast /
Ja, kanske de stoppar JL full med piller men tror inte riktigt på just Benzo, Andra preparat mot psykoser och liknande men vill inte spekulera i det.
Jag kan mycket väl tänka mig psykologhjälp för honom, terapi för att komma ifrån tankarna om att skada andra. Empatibristen, eller avsaknaden av spärrar kan man inte göra något åt och motiverar inte heller enskilt en livslång inlåsning/behandling ( Även om man vill det. )
Många av oss har haft olika typer av tvångstankar, tankar man har svårt att glömma och lägga bakom sig men de flesta har spärrar som hindrar en från att göra dumma saker. Kombineras detta med avsaknad av empati och cynism har man en farlig kombination.

Det var benzo för TQ. Tror att JL kommer få det att sova på. I övrigt blir det nog antipsykotika om han är schitzofren blir det klozapin i kombination med något annat som abilify haldol etz
Citera
2019-10-25, 12:48
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Vi får se vad rättegången ger. Jag tror han varit ett försummat barn. Ett barn som inte fått sina behov tillgodosedda ett barn som inte fått en bra manlig förebild.

Utan att lasta någon så tycker jag mig sett att det varit mycket idrott i familjen. Var JL delaktig ville han vara delaktig eller tog detta idrottsintresse överhanden och lämnade JL utanför. Inga bilder har setts där han deltar.
Det finns många barn som är försummade och lever i dåliga miljöer men som aldrig skulle kunna göra något dylikt. Något mer måste till.
Citera
2019-10-25, 13:00
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det finns många barn som är försummade och lever i dåliga miljöer men som aldrig skulle kunna göra något dylikt. Något mer måste till.

Vi får se vad som kommer fram. Förr fick man ange huruvida det fanns psykiska sjukdomar i familjen/släkten vid ansökan till vissa jobb och vid mönstring. Det kan finnas heriditet.
Citera
2019-10-25, 13:08
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Jack ser närmast anorektiskt ut. Sällan sett någon fysiskt aktiv med så (sjukligt) tunna ben. Undrar om det finns OCD i hans problematik, tänker då på hans behov av att allting alltid skulle vara och utföras ”perfekt”. Det kan ju inte ha hjälpt med två högpresterande föräldrar, varav pappan närmast kan beskrivas som träningsfanatiker. Otroligt mycket fokus på skola/studier. Kanske naturligt i en lärarfamilj. Men verkar ha varit så mycket fokus på detta att man kanske påverkat hans mognad genom att man behandlat honom som ett barn. I alla fall jämfört med jämnåriga kamrater. Ingen mobil förrän 8:e klass, ingen egen dator och inget sent umgänge med kompisar. Kan ju ha förvärrat hans tendens till att dra sig undan.. Känns som han levde i en skyddad verkstad. Jag skuldbelägger inte helt och hållet föräldrarna - men det känns som om det funnits en avsevärd diskrepans mellan deras ”familjeverklighet” och den ”verkliga verkligheten”.

Bilder på Jack: https://forumbilder.com/i/rd8g
Bilder på tunna ben: https://forumbilder.com/i/rd8d
Senast redigerad av T34Panzer 2019-10-25 kl. 13:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in