2019-10-24, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.di.se/ledare/i-host-fick-sverige-sitt-jimmie-moment

Vi kan nog förvänta oss ett ruggigt starkt SD framöver, de kommer rusa förbi S var så säkra. Taket ligger nog kring 30% just nu.

Vi lever under en tid som kommer göra stort avtryck på svensk historia, tiden då socialdemokraterna tappade sin makt efter 100 år av dominans. Jag kan känna det i mig, folkrörelsen är startad på riktigt. Riktigt mäktigt.

Merlinburen är fallen.

Nu lägger du ut domedagen men jag måste nog ändå hålla med.

Nu har sossarna som styr landet, med mp som biter dom i röven och med en penningpolitik som är höger så är dom körda hos de flesta väljargrupper. SD kommer gå förbi S innan jul.

Värnskatten och att mp har så jävla mycket inflytande är de större orsakerna. Sen är det sublima i att inte 'lyssna på oss' utan bara referera till utredningar etc. man blir trött. Det är kanske för mycket begärt att jag vill något ska lyssna på mig, men de kan väl åtminstone lyssna till 2/5 av folket. Shit..
2019-10-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordelf
Goa Machiavelli är en favorit här också. Finns på Storytell uppläst av Persbrant.

Möjligen kan väl Machiavellis klokskap kompletteras med Karl Marx: "värderingar" tenderar komma ur materiella orsaker, och inte tvärtom. Om SD drar åt det borgerliga är det helt logiskt med tanke på vilka dörrar som står öppna till makten. Jag är varken förtjust i att dalta med flertalet borgare eller kristna sådär personligen, men det är begripligt ur partiets synpunkt.

(borde för övrigt vara guldläge för ett vänsterpopulistiskt alternativ bortom socialliberalerna i vänsterpartiet - men det finns det väl knappt några som kan ordna.... )

På tal om det kan man ana det faktum att många borgerliga debattörer som uttrycker sig klumpigare/fånigare och har en betydligt oklarare gränsdragning mot extremhögern är begripligt också det, eftersom deras främsta intresse är få sin flock att acceptera att SD ska garantera en borgerlig regering en lång tid framåt (och i vissa fall kanske mest tigga swish) - inte att SD ska anses så acceptabla att företrädarna kan få reell makt och göra lång karriär även efter tiden i riksdagen.

Det jag brukar poängtera med Machiavelli är att han faktiskt var en idealist med osjälviska, nationalistiska motiv. Makten hade alltid ett moraliskt syfte i det allmännas tjänst, vars själva vikt gjorde de mest hänsynslöst effektiva medlen till imperativ. Han ville först värna Florens republik och sedan den italienska nationens frihet från främmande makter.

Visst kan det vara spelteoretiskt fördelaktigt för en SD-topp att ställa sig in hos näringslivet. Men inte för en LO-medlem att rösta på partiet om invandringen fortsätter i form av arbetskraftsinvandring eller oavlönade eldsjälar på nätet att sälja in konceptet, som vissa försökte med den dubblade kvotflyktingmottagningen.

Väljaren och fotfolket bör göra det mer kostsamt att svika dem än det är profitabelt att låta sig korrumperas.

Citat:
Ursprungligen postat av whateverx111
Instämmer helt. Skrev själv en liknande tråd om hur de flesta inte är tänkande på så vis att de egentligen saknar åsikter, åsikterna är bara ett socialt verktyg för att nå acceptans. Därför måste man göra det riktigt jobbigt och mobba ut dem här människorna socialt för att de ska ändra sig.

Ja, NPC-memet är verkligt och det gäller att vara den som kodar. Grupptryck och -uppfostran är nödvändiga i varje fungerande grupp. Om t ex SD:s fotfolk är horisontellt överens om att inte acceptera en nyliberalisering av SD eller M:s väljare varit det under Reinfeldt, så kan den lilla klicken i toppen inte lyckas sälja ut partiets eller landets intresse för egen vinning.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
SD synar sossarnas kort i invandringsfrågan.

Inlägg från en annan tråd (så slipper jag skriva själv)

Mycket bra i debatten från Jomshof, med referenser till rån och våldtäkter, alltså sådant som berör mer än något Johansson kan svara med. Redan där är slaget vunnet. Särskilt bra sedan att han inte föll in i något Flam-inspirerat skit när Nazityskland kom på tal, utan bara helt kort talade om att S gick i dess ledband. Att stå och gagga om 30-talet är så pinsamt dumt av Johansson att det garanterat är kontraproduktivt. Människor blir provocerade av den debatteknik som ju användes som signaturmelodi till invandringsvansinnet. Det är hysteriskt och gällt, inte förtroendeingivande.

Notera också att det var Johansson som talade om "etniska svenskar", när det på slutet handlade om brottslingar. Inte offer. Det jag skulle råda Jomshof och SD är som sagt att tala om etniskt hat mot svenskar för att på en och samma gång använda rätt terminologi för det allt handlar om ("gatubild" och "medelklass" är bara den svages genomskinliga kodord av det folk känner och menar) och belysa konsekvensen av ett etniskt splittrat land. Erfarenheter som går igen i snart sagt ALLA mångetniska länder jorden runt. Etnisk splittring leder till konflikt och lägre tillit överallt och den som ska ge motexempel blir svaret skyldig.

Vidare ligger ordet folkrätt i luften när frågeställningen om att inte tillfrågas om att "bli minoritet i sitt eget land". Svensk folkrätt är en del av universella mänskliga rättigheter, vilket innebär att vi har samma företräde och rätt till Sverige som andra folk till sina hemländer.

Det enkla retoriska greppet är att tala om folkrätt som övergripande princip med svensk relevans och inte om svenska anspråk som något undantag som behöver förklaras. Låt motståndaren förklara varför svenska folket är annorlunda och saknar normal folkrätt.
2019-10-25, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Tack för länken https://www.youtube.com/watch?v=pPVZNHKu4ak
Så skönt se Jomshof tvåla till Mongo Johansson med lugn och övertygande retorik!

Jag önskar SD började tala mer konfrontativt med S, som Jomshof gjorde här, även utanför talarstolen. Direkt i TV-sändningarna, i debattartiklarna, och i sina tal till folket (t ex i Almedalen).
Tiden är mogen, (nästan) hela folket har börjat inse problemet med massinvandringen. Även för de "goda" som fortfarande röstar på MP/C/V/L, och att övertyga dessa väljare (åtminstone på sikt) är värt dubbelt upp.
Nästa fråga för SD att tala klarspråk om. Fjamåts flock av 9000 afghanhundar.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kJ1l2a/gymnasielagen-funkar-inte--vad-gor-lofven

Citat.
Gymnasielagen funkar inte – vad gör Löfven?

Moderaterna: Lagen får inte övergå i en regelrätt amnesti

Tydligast av alla var Lagrådet, som konstaterade att "Gränsen har nåtts för vad som är acceptabelt i fråga om hur lagstiftning kan utformas".

Fortsätter den här utvecklingen är risken att regeringen i stället tillåter att lagen övergår i en regelrätt amnesti. Det skulle skicka ett mycket olyckligt budskap till omvärlden att det går att stanna i Sverige trots att man saknar asylskäl.
2019-10-25, 04:04
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Nästa fråga för SD att tala klarspråk om. Fjamåts flock av 9000 afghanhundar.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kJ1l2a/gymnasielagen-funkar-inte--vad-gor-lofven

Citat.
Gymnasielagen funkar inte – vad gör Löfven?

Moderaterna: Lagen får inte övergå i en regelrätt amnesti

Tydligast av alla var Lagrådet, som konstaterade att "Gränsen har nåtts för vad som är acceptabelt i fråga om hur lagstiftning kan utformas".

Fortsätter den här utvecklingen är risken att regeringen i stället tillåter att lagen övergår i en regelrätt amnesti. Det skulle skicka ett mycket olyckligt budskap till omvärlden att det går att stanna i Sverige trots att man saknar asylskäl.
Personligen är jag pessimistisk till SD:s och det "konservativa blockets" framgångar, därför att om det håller i sig fram tills vi närmar oss valet fruktar jag att Ali-el-Röven och de 174 övriga rövarna kommer att tillämpa Den Brända Jordens Taktik när de inser de går mot valförlust 2022. Alla djävla dammar kommer att öppnas, allmän amnesti inte bara till afghan-hannarna utan till alla "gömda" illegala, massanställningar av aktivister på alla myndigheter och inte minst våra domstolar, nya varianter på "plastpåseskatter" som är förtäckt finansiering av ortens bidragsgenerationer, grundlagsskyddat public service, ökad övervakning av obekväma 50+ svenskar i "terrorismens namn", osv.
2019-10-25, 06:21
Medlem
Jimmie tar sig ton och utmanar Tuffe Uffe. Enbart med sanningen som redskap. Frågan är om utspel som dessa ger resultat i OU. Vad tror ni?

Citat.
Åkesson: Jag är oppositionsledare

– Ur mitt perspektiv är vi tydligt det största oppositionspartiet i mätningarna. Det har också funnits en väldigt tydligt tendens där de övriga oppositionspartierna följer efter oss politiskt. Det är jag som leder oppositionen när det gäller den politiska utvecklingen och positioneringen i det politiska landskapet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/0nO5MG/akesson-jag-ar-oppositionsledare
2019-10-25, 06:37
Moderator
v50s avatar
SD får 25,4% (-2,1) i Sentios senaste mätning övriga partiers siffror är bakom betalvägg.

https://nyheteridag.se/plus/sentio-sd-storst-for-tredje-manaden-i-rad-dystra-siffror-for-m/
2019-10-25, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SD får 25,4% (-2,1) i Sentios senaste mätning övriga partiers siffror är bakom betalvägg.

https://nyheteridag.se/plus/sentio-sd-storst-for-tredje-manaden-i-rad-dystra-siffror-for-m/
SD 25,4 (-2,1) brus, inte nedgång... 27,5 var YouGov-kokobello.
S 24,2 (+0,3)
M 16,8 (-0,3)
V 9,6 (+0,2)
C 6,4 (+0,3)
KD 6,4 (+0,4)
L 4,7 (+0,8)
MP 4,2 (+0,3)
2019-10-25, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
S 24,2 (+0,3)
M 16,8 (-0,3)
V 9,6 (+0,2)
C 6,4 (+0,3)
KD 6,4 (+0,4)
L 4,7 (+0,8)
MP 4,2 (+0,3)
Sett i ljuset av de flesta andra OU det senaste verkar siffrorna för S, M och SD någorlunda rimliga. I realiteten så handlar det om ett triangeldrama. Dock inte ett trekejsarslag eftersom både SL och UK är nakna kejsare.

Ju mer M och S minskar desto större blir SD. Inflödet till Jimmie från de andra partierna är inte mätbart i dagsläget enligt mig. Om det ens förekommer.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-10-25 kl. 07:29.
2019-10-25, 07:30
Medlem
Citat:
Sett i ljuset av de flesta andra OU det senaste verkar siffrorna för S, M och SD någorlunda rimliga. I realiteten så handlar det om ett triangeldrama. Dock inte ett trekejsarslag eftersom SL och UK är nakna kejsare.

Ju mer M och S minskar desto större blir SD. Inflödet till Jimmie från de andra partierna är inte mätbara i dagsläget enligt mig. Om det ens förekommer.
Ja, UK har inte mycket att komma med. M är det mest omoderna partiet just nu, de hänger fast vid en playbook från 00-talet. Stämmorna är deras tillfälle en gång per år att få extra publicitet och det enda som kommit ut är 1) Reinfeldt, 2) sänkt tröskel för att kasta ut asylsökande som begår brott (nu ska småförseelser räcka).

Samtidigt i Aftonbladet:

"Vi är tydligt störst" - Jimmie Åkesson säger att han har tagit Ulf Kristerssons roll som ledare i oppositionen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/0nO5MG/akesson-jag-ar-oppositionsledare
Citat:
Jag leder oppositionen

Historiskt har rollen som oppositionsledare de senaste årtiondena pendlat mellan S och M, beroende på vem som har regeringsmakten.
Men nu menar Åkesson att han redan nu tagit över Ulf Kristerssons roll som den ledande oppositionspolitikern.
– Ur mitt perspektiv är vi tydligt det största oppositionspartiet i mätningarna. Det har också funnits en väldigt tydligt tendens där de övriga oppositionspartierna följer efter oss politiskt. Det är jag som leder oppositionen när det gäller den politiska utvecklingen och positioneringen i det politiska landskapet.
– Sedan är M det parti som många väljare uppfattar som utmanare till S, men min ambition när att ändra på det under den här mandatperioden.
Som bevisföring använder Åkesson den debatt som förts inom M angående migration, kriminalpolitik och kärnkraft.
– Mycket av det som de lägger fokus på i dag, där har de varit tvåa på bollen.
Nu har ju M+KD 25% tillsammans så det kanske är lite tidigt att utropa sig större än den konstellation som UK representerar (det är ju inte som att vi väntar på besked från UK+EBT om hur de ställer sig till samarbete med varandra), men visst kan han kosta på sig lite kaxighet.
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-10-25 kl. 07:33.
2019-10-25, 07:31
Moderator
v50s avatar
Citat:
S 24,2 (+0,3)
M 16,8 (-0,3)
V 9,6 (+0,2)
C 6,4 (+0,3)
KD 6,4 (+0,4)
L 4,7 (+0,8)
MP 4,2 (+0,3)

Ja Sentio/Yougov brukar överskatta SD så en korrigering nedåt är nog inte helt fel.
2019-10-25, 07:43
Medlem
Citat:
Ja, UK har inte mycket att komma med. M är det mest omoderna partiet just nu, de hänger fast vid en playbook från 00-talet. Stämmorna är deras tillfälle en gång per år att få extra publicitet och det enda som kommit ut är 1) Reinfeldt, 2) sänkt tröskel för att kasta ut asylsökande som begår brott (nu ska småförseelser räcka).

Samtidigt i Aftonbladet:

"Vi är tydligt störst" - Jimmie Åkesson säger att han har tagit Ulf Kristerssons roll som ledare i oppositionen

Nu har ju M+KD 25% tillsammans så det kanske är lite tidigt att utropa sig större än den konstellation som UK representerar (det är ju inte som att vi väntar på besked från UK+EBT om hur de ställer sig till samarbete med varandra), men visst kan han kosta på sig lite kaxighet.
Förutom dårskapen att låta cirkusnegern Rheinfeldt tala på stämman så var följande besked av Uffe talande.

Moderaterna ska vara soloseglare till nästa val.

Det intressanta är hur Ulf Kristersson tänker sig förverkliga målet för ”treårsresan” fram till nästa val, resan som ska leda till en borgerlig regering.

Det är, mina vänner, en öppen fråga, enligt Ulf Kristersson, som han ska börja fundera på efter valdagen 2022.

Ord och tankar förmedlade av Lena Mellin. I detta fallet träffande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/K3km9y/kristersson-tanker-halla-tyst-i-tre-ar

Med de orden i ett krig skulle en general förlora före första slaget. UK har aldrig varit, och kommer aldrig att bli, en ledare. Han är en loser och destabiliserar hela partiet. Man kan faktiskt fråga sig om han verkligen vill hamna i en regering.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-10-25 kl. 07:55.
2019-10-25, 08:39
Medlem
Citat:
Förutom dårskapen att låta cirkusnegern Rheinfeldt tala på stämman så var följande besked av Uffe talande.

Moderaterna ska vara soloseglare till nästa val.

Det intressanta är hur Ulf Kristersson tänker sig förverkliga målet för ”treårsresan” fram till nästa val, resan som ska leda till en borgerlig regering.

Det är, mina vänner, en öppen fråga, enligt Ulf Kristersson, som han ska börja fundera på efter valdagen 2022.

Ord och tankar förmedlade av Lena Mellin. I detta fallet träffande.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/K3km9y/kristersson-tanker-halla-tyst-i-tre-ar

Med de orden i ett krig skulle en general förlora före första slaget. UK har aldrig varit, och kommer aldrig att bli, en ledare. Han är en loser och destabiliserar hela partiet. Man kan faktiskt fråga sig om han verkligen vill hamna i en regering.
M skulle behöva en partiledare som är en genuin person, men de har bara plastfigurer på lager. Långa rader av lådor med likadana Buzz Lightyear. Elmsäter-Svärd var ganska rejäl och chosefri och hade kunnat bli en svensk Erna Solberg, men hon stöttade fortfarande Reinfeldts invandringslinje (Reinfeldt då OCH Reinfeldt i nutid) så sent som i våras så det hade inte funkat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in