2019-10-24, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Kommer ihåg för knappt 20 år sedan när homofilers rätt till adoption först var på tapeten.
Jag påpekade detta då till en ungdoms-förbundare men minns inte vilket parti, -"diskutera detta är att rikta uppmärksamheten från de väsentliga frågorna!!
Han menade dock detta var av allra högsta betydelse.
Kollade sedan statistiken för några år sedan, och denna lag hade då på knappt 15 år tillämpats 1 gång!
'

Vet inte riktigt vad som skulle kunna bli nästa röstmagnet för SD?

Kanske att låta besökare på månen direkt därifrån kunna ansöka om svenskt uppehållstillstånd och medborgarskap?
2019-10-24, 15:46
Medlem
Nordelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det här är sannolikt inte vad som kommer hända, eftersom svensk politik sällan präglas av machiavellisk kompetens - men det är vårdslöst att tro att SD inte måste vara på tårna om man vill ärva S roll i svensk politik. Man måste göra rätt saker och undvika att göra fel saker.
Goa Machiavelli är en favorit här också. Finns på Storytell uppläst av Persbrant.

Möjligen kan väl Machiavellis klokskap kompletteras med Karl Marx: "värderingar" tenderar komma ur materiella orsaker, och inte tvärtom. Om SD drar åt det borgerliga är det helt logiskt med tanke på vilka dörrar som står öppna till makten. Jag är varken förtjust i att dalta med flertalet borgare eller kristna sådär personligen, men det är begripligt ur partiets synpunkt.

(borde för övrigt vara guldläge för ett vänsterpopulistiskt alternativ bortom socialliberalerna i vänsterpartiet - men det finns det väl knappt några som kan ordna.... )

På tal om det kan man ana det faktum att många borgerliga debattörer som uttrycker sig klumpigare/fånigare och har en betydligt oklarare gränsdragning mot extremhögern är begripligt också det, eftersom deras främsta intresse är få sin flock att acceptera att SD ska garantera en borgerlig regering en lång tid framåt (och i vissa fall kanske mest tigga swish) - inte att SD ska anses så acceptabla att företrädarna kan få reell makt och göra lång karriär även efter tiden i riksdagen.
2019-10-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ytterligare en sociologisk mekanism som aldrig ska beklagas, utan bejakas som ett verktyg. Frågan var aldrig "Hur göra SD-sympatier socialt neutrala?" utan "Hur göra SD-sympatier socialt tvingande?"

Hur får man kvinnor att stöta ut invandringsförespråkare? Vilka nyckelfrågor har en social skamladdning?

Här kommer in frågor om barn som råkar illa ut på skolorna. Bötning, dominansvåld, sexövergrepp, grooming. Kvinnofrid. "Svennehoran".

Inget av detta är kontroversiellt och har aldrig varit det, utan är starkare moraliserande än något annat. För någon kommer alltid läxa upp någon annan för något.

2013 skrev jag i tråden:
Instämmer helt. Skrev själv en liknande tråd om hur de flesta inte är tänkande på så vis att de egentligen saknar åsikter, åsikterna är bara ett socialt verktyg för att nå acceptans. Därför måste man göra det riktigt jobbigt och mobba ut dem här människorna socialt för att de ska ändra sig.
2019-10-24, 16:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
SD synar sossarnas kort i invandringsfrågan.

Inlägg från en annan tråd (så slipper jag skriva själv)

Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu kräver Sverigedemokraterna en folkomröstning om massinvandringen. Särskilt med tanke på att en ny massinvandringsvåg är på väg iom den stora kommande anhöriginvandringen.

Från Riksdagens talarstol anklagar Richard Jomshof Sossarna för att verka öppet för att göra etniska svenskar till en minoritet i sitt eget land. Med den motivationen vill SD se en folkomröstning om massinvandringen.

Migrationsminister Morgan Johansson svarar med att jämföra Jomhofs retorik med 30-talets Tyskland.

https://www.youtube.com/watch?v=pPVZNHKu4ak

Vad säger ni om SD:s utspel?

Vad säger ni om Sossarnas reaktion?

Borde vi ha en folkomröstning om massinvandringen?
2019-10-24, 17:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det känns som om vänsterkvinnorna börjar frukta den där snabba positionsförflyttningen bland kvinnor som forskningsrapporten talade om, från tidigare idag.

Disa Persson
‏ @DisaPersson1

Nu är det dags för kvinnorna som har män som gått till det rasistiska, homofoba, nazistanstrukna Sverigedemokraterna att göra en Lysistrate. D.v.s vägra sex om de inte går ur SD. Varna dem samtidigt för KD och M. Skuggor av SD.
https://twitter.com/DisaPersson1/status/1186883116994105345

🤡
2019-10-24, 18:27
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det känns som om vänsterkvinnorna börjar frukta den där snabba positionsförflyttningen bland kvinnor som forskningsrapporten talade om, från tidigare idag.

Disa Persson
‏ @DisaPersson1

Nu är det dags för kvinnorna som har män som gått till det rasistiska, homofoba, nazistanstrukna Sverigedemokraterna att göra en Lysistrate. D.v.s vägra sex om de inte går ur SD. Varna dem samtidigt för KD och M. Skuggor av SD.
https://twitter.com/DisaPersson1/status/1186883116994105345

🤡

Själv hade jag varit glad om jag slapp knulla med Disa Persson. . .

"GÅ MED I SD OCH SLIPP KNULLA MED DISA PERSSON"
2019-10-24, 18:46
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.di.se/ledare/i-host-fick-sverige-sitt-jimmie-moment

Vi kan nog förvänta oss ett ruggigt starkt SD framöver, de kommer rusa förbi S var så säkra. Taket ligger nog kring 30% just nu.

Vi lever under en tid som kommer göra stort avtryck på svensk historia, tiden då socialdemokraterna tappade sin makt efter 100 år av dominans. Jag kan känna det i mig, folkrörelsen är startad på riktigt. Riktigt mäktigt.

Merlinburen är fallen.
Senast redigerad av Haddock93 2019-10-24 kl. 18:53.
2019-10-24, 18:54
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordelf
Goa Machiavelli är en favorit här också. Finns på Storytell uppläst av Persbrant.

Möjligen kan väl Machiavellis klokskap kompletteras med Karl Marx: "värderingar" tenderar komma ur materiella orsaker, och inte tvärtom. Om SD drar åt det borgerliga är det helt logiskt med tanke på vilka dörrar som står öppna till makten. Jag är varken förtjust i att dalta med flertalet borgare eller kristna sådär personligen, men det är begripligt ur partiets synpunkt.

(borde för övrigt vara guldläge för ett vänsterpopulistiskt alternativ bortom socialliberalerna i vänsterpartiet - men det finns det väl knappt några som kan ordna.... )

På tal om det kan man ana det faktum att många borgerliga debattörer som uttrycker sig klumpigare/fånigare och har en betydligt oklarare gränsdragning mot extremhögern är begripligt också det, eftersom deras främsta intresse är få sin flock att acceptera att SD ska garantera en borgerlig regering en lång tid framåt (och i vissa fall kanske mest tigga swish) - inte att SD ska anses så acceptabla att företrädarna kan få reell makt och göra lång karriär även efter tiden i riksdagen.

Det finns väl redan?
https://www.friatider.se/prolet-ren-ska-b-rja-belysa-invandringens-problem
https://nyheteridag.se/proletarens-nya-chefredaktor-gretahajpen-ar-sjuk/
2019-10-24, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Plastpåse skatten skall bli riktigt intressant att följa. Själv har jag investerat i ett antal miljöfarliga flergångspåsar. Ett par små från CityGross och två stora från LIDL som jag skall ta med när jag storhandlar. Visst det är ju ingen miljövinst men jag har redan sparat in dem genom att avstå 2 kr/påse i kassan.

Nu har jag dock upptäckt att jag blir irriterad av att betala för påsar de gånger jag glömt min egen. Gissar att irritationen kommer att växa rejält när man står i kassan och kan tacka Per Bolund och Stefan Löfven för att 4xkassar kostar 24 kr (eller så). Visst är det en småsak egentligen men idioti man ofta tvingas förhålla sig till i vardagen kan orsaka rejält med irritation.

Dessutom vad händer egentligen med pappersbärkassar? De kostar 4 kr nu och lär väl bli billigare än plastpåsarna efter skattehöjningen? Vem köper egentligen en plastbärkasse för 7kr när man kan köpa en papperspåse för 4 kr? Kan det bli så att plastpåsarna rent av försvinner då folk väljer det minst lika miljöfarliga pappers alternativet? Dvs folk blir irriterade men det ger inga pengar till staten i vilket fall?

Bensin skatten drabbar ju inte mig alls så på sätt och vis är ju detta en nyttig påminnelse om att Miljöpartiet existerar som en nödvändig del av den röd-gröna regeringsunderlaget. Svårt att se att de inte förlorar på detta. Återstår bara att kassera in opinionsvinsten för SD.

Du pratar om en icke fråga. Ändå har det blivit stor nyhet med PLASTÅSAR!!?? Wow!

Finns idag påsar gjorda av kalk och stärkelse. Fullt komposterbart och löses upp på några månader eller mindre om de hamnar i havet (Beroende på vilket djup). Finns massor av stärkelse idag som inte alltid tas till vara. Eller blir djurfoder när det redan finns annan organisk foder.

Men om man förklarar att detta problemet redan är löst tittar miljömuppar åt annat håll. För de måste ha hot mot miljön för driva miljöfrågor. Tänk själv om någon sa "nu är det löst. Ingen mer plast i EU". Vad ska miljömupparna då driva för fråga?

Jag är helt övertygad om att SD blir största parti i nästa val utan att de behöver göra något. Det är bara för den här regeringen att fortsätta sin politik och förstöra Sverige så går det av sig själv.
2019-10-24, 19:55
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.di.se/ledare/i-host-fick-sverige-sitt-jimmie-moment

Vi kan nog förvänta oss ett ruggigt starkt SD framöver, de kommer rusa förbi S var så säkra. Taket ligger nog kring 30% just nu.

Vi lever under en tid som kommer göra stort avtryck på svensk historia, tiden då socialdemokraterna tappade sin makt efter 100 år av dominans. Jag kan känna det i mig, folkrörelsen är startad på riktigt. Riktigt mäktigt.

Merlinburen är fallen.

"Och det kan ju vara så att SD i många väljares ögon ligger rätt i olika frågor. Stora delar av allmänheten har egna och negativa erfarenheter av de senaste tio årens migrationspolitik och vill ha en förändring. I traditionella stridsfrågor som rör välfärd och arbetsmarknad är SD ett mittenparti. Det är bara regeringsunderlägget Dagens Nyheter och en och annan stjärnögd centerpartist som uppfattar SD som ett hot mot välfärdsstaten. S däremot känner igen en dödligt farlig konkurrent som satsar på kommuner och sjukvård, låter bli att riva ner anställningsskyddet, håller uppe taket i a-kassan och hellre sänker skatten för vanligt folk än för höginkomsttagare. Det var där M låg när partiet nådde 30 procent och var jämnstora med S.

Centerpartiet är kanske förlorat men när resten av de borgerliga partierna är glasklara med att de tar makten även med SD:s stöd blir de maktpolitiskt relevanta. Fram tills dess bjuds väljarna på en gissningslek och finlir i riksdagen som ingen begriper. De partier som vill något annat än nuvarande S-MP-regering bör gå i tydlig och gemensam opposition. Där är makten."

Budskapet är otvetydigt; dags att börja samarbeta med SD om man vill vara politiskt relevant.
2019-10-24, 21:07
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
SD synar sossarnas kort i invandringsfrågan.

Inlägg från en annan tråd (så slipper jag skriva själv)
Tack för länken https://www.youtube.com/watch?v=pPVZNHKu4ak
Så skönt se Jomshof tvåla till Mongo Johansson med lugn och övertygande retorik!

Jag önskar SD började tala mer konfrontativt med S, som Jomshof gjorde här, även utanför talarstolen. Direkt i TV-sändningarna, i debattartiklarna, och i sina tal till folket (t ex i Almedalen).
Tiden är mogen, (nästan) hela folket har börjat inse problemet med massinvandringen. Även för de "goda" som fortfarande röstar på MP/C/V/L, och att övertyga dessa väljare (åtminstone på sikt) är värt dubbelt upp.
2019-10-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Du pratar om en icke fråga. Ändå har det blivit stor nyhet med PLASTÅSAR!!?? Wow!

Visst för miljön är det i bästa fall meningslöst men troligen blir det snarast skadligt. Ungefär som alltid när Miljöpartiet får bestämma Där har du helt rätt.

Däremot tror jag inte att det kommer att bli politiskt betydelselöst. Börjar butiker verkligen ta ut kostnaden av kunderna så kommer det att skapa en liten naggande irritation som man tydligt kan förknippa med Per Bolund

De allra flesta inser givetvis att det är en meningslös fråga för miljön och kommer att se det som falska politiker som behöver få in pengar och ljuger om det. Med lite tur är det den sista droppen som puttar Miljömupparna ut från riksdagen. Det behövs inte mycket

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in