2019-10-24, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Fel länk?

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12506785

Kod:
V  9,1   (+1,1)
S  24,5   (-3,8)
MP 4,9   (+0,5)
C  8,6   (+-0)
L  3,9   (-1,6)
M  17,9  (-1,9)
KD 6,8   (+0,5)
SD 22,7   (+5,2)

Marcus Oscarssons analys av siffrorna:

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12506793

Mycket, mycket trevligt att se. S ras är statistiskt säkerställt.
2019-10-24, 12:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Visst, men hade invandrarna varit så pass mycket färre skulle samhällsproblemen inte ha lyft SD till samma nivåer som idag, så dessa två faktorer tar ut varandra. Utan invandringen hade ju SD varit sandförsäljare i Sahara.

SD:s inbrytningar bland folk med utländsk bakgrund har varit så stora på senare år att det har vägt upp förlorade marknadsandelar som de senaste årens invandring inneburit för SD.

Om man jämför de två SCB-PSU som låg nära inpå de två senaste valen 2014/2018 så var utvecklingen för SD-sympati bland väljarna:

Utländsk bakgrund
2014 maj 2,0
2018 maj 12,0 (+500%)

Svensk bakgrund
2014 maj 6,7
2018 maj 15,2 (+127%)
Det skulle vara intressant att kolla specifikt på de jugoslaver som kom hit på 60-talet för att jobba, samt deras efterkommande. Jag känner en hel del av dessa & min erfarenhet är att dessa till stor del röstar SD & i många fall började med det innan svenskarna tog mod till sig.
2019-10-24, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7327622
SD slutar driva frågan om samvetsfrihet

Nu kan SD blir riktigt stora även i storstäderna.
Ekot satte in en extrasändning om det (lägsta breaking news-faktorn ever) och idag gör de ett nästan lika stort nummer av detta:

"Klart nu: Sverigedemokraternas högsta ledning vill att partiet ska överge motståndet mot att samkönade par får adoptera."

Jag hörde extrasändningen och insåg snabbt vad de håller på med: De ser en sista chans att kasta in lite konsumentupplysning om vad SD har tyckt tills helt nyligen. Deras förhoppning är att lyssnarnas reaktion ska bli "Va??? SD har varit emot homoadoptioner?? Va??? SD har varit för samvetsfrihet??? Vad är det för jävla parti jag har gått till??? Trodde de var som alla andra förutom invandringspolitiken".

Det var ju Ekot som breakade att SD:s eftervalsanalys visat att SD tappade flera procent på abortpolitiken sista veckorna, så det ligger nära till hands att tro att manchester- och plyschtomtarna på Ekot hoppas att dessa övriga "gamla KD"-liknande ståndpunkter ska ha en avskräckande effekt även retroaktivt. Som att den nya politiken bara är läppstift på grisen. Som när VPK tog bort "kommunisterna" ur namnet.
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-10-24 kl. 12:33.
2019-10-24, 12:38
Medlem
Citat:
Ja, en av de mer spännande sakerna blir att se hur klustret av småpartier kring S kommer att agera. C, L och MP har ingenstans att ta vägen om S sätter ner foten och säger "vi tänker inte sitta här och se våra väljare försvinna till SD, M och KD för att ni tre idiotpartier sätter bilden att en röst på S är en röst på dövstumblind invandringspolitik från 2014". C, L och MP har då att välja på att stötta S i sina ambitioner för åtstramningar, eller att gå till M som vill ha ännu större åtstramningar, eller kliva av allting och bilda ett eget tjurigt massinvandringsvänligt pytteblock. Jag får känslan att Johanna Jönssons plötsliga avhopp som migrationspolitisk talesperson signalerar att den migrationsvänliga festen är slut för C.

Kanske inte bråttom för SD, men det är av största vikt för Sverige att SD går som en raket i opinionen just när de migrationspolitiska samtalen pågår. Så att ingen i konferensrummet får feberdrömmar om att det kanske är en ny migrationsliberal vår på gång där ute.

Precis. Återigen: SD-spöket går i båda riktningarna. Det är C, L och MP som släpper fram SD om de inte går S tillmötes för att mota SD:s tillväxt.

Att tro att det är politiskt omöjligt för S att åter ta kommandot, är vårdslöst och ointelligent. Allt de behöver göra för att ändra spelplanen till sin fördel är att uttryckligen kopiera dansk socialdemokrati rakt av och vara tydlig med att man därmed har en tuffare politik än SD.

"Dansk socialdemokrati står stark och har tryckt tillbaka högerpopulistiska DF genom att lyssna på väljarnas oro kring mångkulturens problem. Nu kopierar vi deras migrationspolitik som är mycket tuff men klassiskt socialdemokratisk."

V är fortfarande i fickan, medan extremisterna C och MP ryker all världens väg och tar med sig många synder ut i den politiska vildmarken. Det blir sedan upp till M och SD att fälla en tuffare migrationspolitik än den egna, både vad gäller asyl- och arbetskraftsinvandring.

Hemligheten är alltså att inte kopiera M-anstrukna SD - utan danska folkhemspartiet S.
2019-10-24, 12:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
En forskningsrapport från Göteborgs, Amsterdams och Århus universitet om hur & varför män & kvinnor har olika röstningsmönster.
män är mer benägna att rösta på partier som inte är social norm. Män står hellre upp för vad de tycker även när rådande opinion inte håller med dem. Kvinnor röstar inte gärna på partier som är socialt stigmatiserade eller ideologiskt extrema.
Samtidigt har kvinnor och män egentligen ganska lika uppfattning i sakfrågor – när kvinnorna inte vet vilket parti eller ideologi det är som ligger bakom åsikterna.
Däremot kan kvinnornas inställning till detta parti ändras mycket snabbt när det har kommit över en viss ”normaliseringströskel”. Kvinnor byter då synkroniserat inställning i ett enda huj – precis som ett sillstim.”
Forskare: Kvinnor röstar efter hur deras åsikter uppfattas av kändisar och vänner

https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-political-science/article/gender-differences-in-vote-choice-social-cues-and-social-harmony-as-heuristics/DB58CD40104BABA70AF2917DD5C89AF4?fbclid=IwAR0BellM NadGbZ0gleuQXeQQcXpi3k2iHVMOL7ynRXQfW4g1MwEO2Oytv6 I#
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2019-10-24 kl. 13:00.
2019-10-24, 13:13
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det skulle vara intressant att kolla specifikt på de jugoslaver som kom hit på 60-talet för att jobba, samt deras efterkommande. Jag känner en hel del av dessa & min erfarenhet är att dessa till stor del röstar SD & i många fall började med det innan svenskarna tog mod till sig.

Farsan och morsan (82 och 80 år) kom som kvotflyktingar från Ungern till Sverige våren 1957. När de såg att migrationspolitiken började balla ur på allvar kring 2009-10 blev det SD för deras del i valet 2010. S i samtliga val innan dess. De umgås med såväl etniska svenskar som kroater, serber, slovener, tjecker, italienare och andra ungrare. Detta blir naturligtvis helt anekdotiskt, men i deras fall röstar samtliga av deras utländska vänner utom ett par på SD. De andra på Liberalerna ???

Det som förvånar mig är att många av dessa från f d Jugoslavien röstade rätt tidigt på SD - om nu 2010 kan betraktas som tidigt? - och att många var hardcore Sossar innan (inklusive min far). Hur dessa kroaters, serbers, sloveners barn och barnbarn röstar vete tusan, skulle gissa att det är lite mer blandat.
2019-10-24, 13:26
Medlem
Citat:
En forskningsrapport från Göteborgs, Amsterdams och Århus universitet om hur & varför män & kvinnor har olika röstningsmönster.
män är mer benägna att rösta på partier som inte är social norm. Män står hellre upp för vad de tycker även när rådande opinion inte håller med dem. Kvinnor röstar inte gärna på partier som är socialt stigmatiserade eller ideologiskt extrema.
Samtidigt har kvinnor och män egentligen ganska lika uppfattning i sakfrågor – när kvinnorna inte vet vilket parti eller ideologi det är som ligger bakom åsikterna.
Däremot kan kvinnornas inställning till detta parti ändras mycket snabbt när det har kommit över en viss ”normaliseringströskel”. Kvinnor byter då synkroniserat inställning i ett enda huj – precis som ett sillstim.”
Forskare: Kvinnor röstar efter hur deras åsikter uppfattas av kändisar och vänner

https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-political-science/article/gender-differences-in-vote-choice-social-cues-and-social-harmony-as-heuristics/DB58CD40104BABA70AF2917DD5C89AF4?fbclid=IwAR0BellM NadGbZ0gleuQXeQQcXpi3k2iHVMOL7ynRXQfW4g1MwEO2Oytv6 I#

Ytterligare en sociologisk mekanism som aldrig ska beklagas, utan bejakas som ett verktyg. Frågan var aldrig "Hur göra SD-sympatier socialt neutrala?" utan "Hur göra SD-sympatier socialt tvingande?"

Hur får man kvinnor att stöta ut invandringsförespråkare? Vilka nyckelfrågor har en social skamladdning?

Här kommer in frågor om barn som råkar illa ut på skolorna. Bötning, dominansvåld, sexövergrepp, grooming. Kvinnofrid. "Svennehoran".

Inget av detta är kontroversiellt och har aldrig varit det, utan är starkare moraliserande än något annat. För någon kommer alltid läxa upp någon annan för något.

2013 skrev jag i tråden:

Citat:
Jag är en varm förespråkare av känsloargument.

Om kvinnor låter sitt partival styras av självskadande skuldkänslor som cyniskt utmejslats av PK-sidan är det enda rätta att anlägga moteld med samma ammunition. Fast bättre, eftersom det verkligen handlar om svenska barns framtid. Att sätta de egna barnen framför alla världens barn är fullständigt legitimt. Att INTE göra det är däremot onaturligt och moraliskt förkastligt.

Om den kurdiska mamman självklart sätter sin sons framtid framför en svensk eller turkisk grabbs - varför är svenska kvinnor neutrala och allomfattande i sin omsorg? Varför låter vi dem vara det? Är inte en svensk mamma som inte bryr sig om att hennes son hela tiden får sämre utsikter att skaffa jobb, lägenhet och tjej ju fler unga män (det råder redan stor obalans i de yngre årskullarna) som tar sig in i landet, en dålig mamma?

"Ska din son bli ensam i livet? Är du en dålig mamma?" är förstås inte en valaffisch SD kommer att klistra upp runtom landet. Men de borde. Aggressiv godhetsneuros kortsluts bäst med anklagelser om att vara ond, inte förnuftsargument.
2019-10-24, 13:29
Medlem
Citat:
Exakt, och den utlösande faktorn kan ha varit en conversation starter som mordet på Karolin Hakim med barnet i famnen. Mördaren sköt även bort proppen i ketchupflaskan med samma skott. Den dagen kunde ingen säga emot tjejen på jobbet som sa "Jag har funderat på det här med SD faktiskt".
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-10-24 kl. 13:32.
2019-10-24, 13:45
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Precis. Återigen: SD-spöket går i båda riktningarna. Det är C, L och MP som släpper fram SD om de inte går S tillmötes för att mota SD:s tillväxt.

Att tro att det är politiskt omöjligt för S att åter ta kommandot, är vårdslöst och ointelligent. Allt de behöver göra för att ändra spelplanen till sin fördel är att uttryckligen kopiera dansk socialdemokrati rakt av och vara tydlig med att man därmed har en tuffare politik än SD.

"Dansk socialdemokrati står stark och har tryckt tillbaka högerpopulistiska DF genom att lyssna på väljarnas oro kring mångkulturens problem. Nu kopierar vi deras migrationspolitik som är mycket tuff men klassiskt socialdemokratisk."

V är fortfarande i fickan, medan extremisterna C och MP ryker all världens väg och tar med sig många synder ut i den politiska vildmarken. Det blir sedan upp till M och SD att fälla en tuffare migrationspolitik än den egna, både vad gäller asyl- och arbetskraftsinvandring.

Hemligheten är alltså att inte kopiera M-anstrukna SD - utan danska folkhemspartiet S.

Jag tror inte den taktiken fungerar i dagens aktuella läge. Vi går mot en lågkonjunktur och Danmark är ett annat politiskt landskap, låt mig förklara:

Det är en enorm risk för S att helt plötsligt bli de nazister/rasister man alltid varnat för dvs. SD. Man ger då partiet legitimitet att de alltid haft rätt i frågan och när man kallat de rasister har de endast vara för att mobba ut dem i princip, sånt här gillar inte väljare.

Sen finns det ett annat fenomen att när man väl tagit klivet in i SD har man redan blivit såpass förrådd av politikerna att man inte kommer tillbaka till det forna partiet, speciellt de som varit SDare ett tag och blivit kallade rasister osv. Om de nu mot all förmodan skulle förespråka en restriktiv migrationspolitik så kan man inte undgå att de sålt sin själ genom att sänka skatten för de allra rikaste medan de fattigaste i samhället blir skattade till döds, nu senast med plastpåseskatten. Men den kan man undgå dock inte bensinskatten oftast. Det här när kommuner krisar i hela Sverige, vilket S har styrt i 5 år och SD varnat för i 10. Man har en tendens att söka sig till originalet och de som alltid haft rätt.

En annan risk med att helt plötsligt bli invandringskritiska är att man skulle förlora en stor väljargrupp dvs invandrare och unga kvinnor, dessa skulle gå till V/C/MP/Nyans och med risken att inte locka tillbaka många väljare från SD skulle SD kanske vara störst med 22% av rösterna. När SD blir störst kommer det som en ketchupeffekt rusa i mätningar just bara för de är störst.

Det här är vad jag tror.
2019-10-24, 13:48
Medlem
Citat:
Ekot satte in en extrasändning om det (lägsta breaking news-faktorn ever) och idag gör de ett nästan lika stort nummer av detta:

"Klart nu: Sverigedemokraternas högsta ledning vill att partiet ska överge motståndet mot att samkönade par får adoptera."

Jag hörde extrasändningen och insåg snabbt vad de håller på med: De ser en sista chans att kasta in lite konsumentupplysning om vad SD har tyckt tills helt nyligen. Deras förhoppning är att lyssnarnas reaktion ska bli "Va??? SD har varit emot homoadoptioner?? Va??? SD har varit för samvetsfrihet??? Vad är det för jävla parti jag har gått till??? Trodde de var som alla andra förutom invandringspolitiken".

Det var ju Ekot som breakade att SD:s eftervalsanalys visat att SD tappade flera procent på abortpolitiken sista veckorna, så det ligger nära till hands att tro att manchester- och plyschtomtarna på Ekot hoppas att dessa övriga "gamla KD"-liknande ståndpunkter ska ha en avskräckande effekt även retroaktivt. Som att den nya politiken bara är läppstift på grisen. Som när VPK tog bort "kommunisterna" ur namnet.

Kommer ihåg för knappt 20 år sedan när homofilers rätt till adoption först var på tapeten.
Jag påpekade detta då till en ungdoms-förbundare men minns inte vilket parti, -"diskutera detta är att rikta uppmärksamheten från de väsentliga frågorna!!
Han menade dock detta var av allra högsta betydelse.
Kollade sedan statistiken för några år sedan, och denna lag hade då på knappt 15 år tillämpats 1 gång!
2019-10-24, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Om de nu mot all förmodan skulle förespråka en restriktiv migrationspolitik så kan man inte undgå att de sålt sin själ genom att sänka skatten för de allra rikaste medan de fattigaste i samhället blir skattade till döds, nu senast med plastpåseskatten. Men den kan man undgå dock inte bensinskatten oftast.

Plastpåse skatten skall bli riktigt intressant att följa. Själv har jag investerat i ett antal miljöfarliga flergångspåsar. Ett par små från CityGross och två stora från LIDL som jag skall ta med när jag storhandlar. Visst det är ju ingen miljövinst men jag har redan sparat in dem genom att avstå 2 kr/påse i kassan.

Nu har jag dock upptäckt att jag blir irriterad av att betala för påsar de gånger jag glömt min egen. Gissar att irritationen kommer att växa rejält när man står i kassan och kan tacka Per Bolund och Stefan Löfven för att 4xkassar kostar 24 kr (eller så). Visst är det en småsak egentligen men idioti man ofta tvingas förhålla sig till i vardagen kan orsaka rejält med irritation.

Dessutom vad händer egentligen med pappersbärkassar? De kostar 4 kr nu och lär väl bli billigare än plastpåsarna efter skattehöjningen? Vem köper egentligen en plastbärkasse för 7kr när man kan köpa en papperspåse för 4 kr? Kan det bli så att plastpåsarna rent av försvinner då folk väljer det minst lika miljöfarliga pappers alternativet? Dvs folk blir irriterade men det ger inga pengar till staten i vilket fall?

Bensin skatten drabbar ju inte mig alls så på sätt och vis är ju detta en nyttig påminnelse om att Miljöpartiet existerar som en nödvändig del av den röd-gröna regeringsunderlaget. Svårt att se att de inte förlorar på detta. Återstår bara att kassera in opinionsvinsten för SD.
2019-10-24, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag tror inte den taktiken fungerar i dagens aktuella läge. Vi går mot en lågkonjunktur och Danmark är ett annat politiskt landskap, låt mig förklara:

Det är en enorm risk för S att helt plötsligt bli de nazister/rasister man alltid varnat för dvs. SD. Man ger då partiet legitimitet att de alltid haft rätt i frågan och när man kallat de rasister har de endast vara för att mobba ut dem i princip, sånt här gillar inte väljare.

Sen finns det ett annat fenomen att när man väl tagit klivet in i SD har man redan blivit såpass förrådd av politikerna att man inte kommer tillbaka till det forna partiet, speciellt de som varit SDare ett tag och blivit kallade rasister osv. Om de nu mot all förmodan skulle förespråka en restriktiv migrationspolitik så kan man inte undgå att de sålt sin själ genom att sänka skatten för de allra rikaste medan de fattigaste i samhället blir skattade till döds, nu senast med plastpåseskatten. Men den kan man undgå dock inte bensinskatten oftast. Det här när kommuner krisar i hela Sverige, vilket S har styrt i 5 år och SD varnat för i 10. Man har en tendens att söka sig till originalet och de som alltid haft rätt.

En annan risk med att helt plötsligt bli invandringskritiska är att man skulle förlora en stor väljargrupp dvs invandrare och unga kvinnor, dessa skulle gå till V/C/MP/Nyans och med risken att inte locka tillbaka många väljare från SD skulle SD kanske vara störst med 22% av rösterna. När SD blir störst kommer det som en ketchupeffekt rusa i mätningar just bara för de är störst.

Det här är vad jag tror.

Det handlar om att S inte har ett så svagt förhandlingsläge mot galningarna MP och C, egentligen. Utan S är dessa utanför allt politiskt inflytande, för alltid. Att inbilla sig att S inte kommer kunna manövrera en hel del är dumt. Om SD t ex har förhandlat bort arbetskraftsinvandringsfrågan bakom kulisserna, kan uppätandet av LO-kollektivet hamna på tvären.

Högmod går före fall och nyliberalism är politisk radioaktivitet för stora partier, se S och M. Dessa partier har infiltrerats av intressen som forcerar igenom politik på tvären med partiernas väljare, vilket på sikt får partierna att tyna bort. Samma intressen groomar SD till att bli något annat än vad väljarna efterfrågar.

Och poängen är ju som sagt att S INTE skulle härma SD, utan t o m gå längre genom att kopiera framgångsrika och rumsrena danska S.

Det här är sannolikt inte vad som kommer hända, eftersom svensk politik sällan präglas av machiavellisk kompetens - men det är vårdslöst att tro att SD inte måste vara på tårna om man vill ärva S roll i svensk politik. Man måste göra rätt saker och undvika att göra fel saker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in