2019-10-24, 11:04
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Håller med, men jag vill lägga till att några hundra kvantbitar räcker för att helt knäcka bitcoin med nuvarande algoritmer. Och även om algoritmer byts ut finns det gamla nycklar som är möjliga att knäcka.

Vad händer, exempelvis, om någon knäcker Nakamotos nyckel? Där finns i runda slänger en miljon BTC :-)

Jag är inte säker men tror att Bitcoin då måste knäckas under den tiden transaktionen pågår vilket försvårar en del. Och idag har man väl bara lyckats få fram en enstaka kvantbit vilken vidare ifrågasätts huruvida den fungerar?

Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Om en amerikansk myndighet, American Institute of Banking, kanske... (om det nu är en myndighet) beställer av Google ett jobb. Knäck Bitcoin. Lös en nyckel, visa svagheten och hela cryptovärlden skulle rämna. Är jag naiv?

Om en Amerikansk myndighet hade möjligheten att använda en kvantdator så tror jag att det finns en rad andra jobb som skulle komma före Bitcoin. Om inte annat för att Bitcoin och andra kryptovaluter snabbt skulle förlora sitt värde.
Citera
2019-10-24, 11:18
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Citat:
Håller med, men jag vill lägga till att några hundra kvantbitar räcker för att helt knäcka bitcoin med nuvarande algoritmer. Och även om algoritmer byts ut finns det gamla nycklar som är möjliga att knäcka.

Vad händer, exempelvis, om någon knäcker Nakamotos nyckel? Där finns i runda slänger en miljon BTC :-)
Det går inte med tillgång till endast den publika nyckeln ifrån blockkedjan att beräkna motsvarande privata nyckel. En attackerare måste även ha tag på signaturen, som endast är synlig under pågående transaktion, och knäcka den innan transaktionen hinner registreras på blockkedjan. När väl transaktionen genomförs har överskjutande transaktionsbelopp säkrats i en ny publik nyckel.
Senast redigerad av Trollsajtmedlem 2019-10-24 kl. 11:30.
Citera
2019-10-24, 11:30
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Detta räcker ju som bevis för att bitcoin aldrig kan användas till vardags, för att t.ex handla saker. Vem kan ha en enda krona sparad i bitcoin för kommande köp om värdet sjunker 8% under en kortare period.

bitcoin är alltså bara till för spekulanter.

Eftersom bitcoin inte har någon bakomliggande garant utan bara spekulanter så är den identisk med ett kedjebrev. Om den kunde användas till vardags så föll det argumentet, men som sagt kan jag bevisa att inga svenssons använder bitcoin aldrig kommer att användas av svensson.

Med tanke på facebooks misslyckande att slå sig in i bitcoin-land så borde alla med bitcoins hemma dra öronen åt sig. Facebooks libra hade iallafall haft ett av världens högst värderade aktiebolag som garant. Och det gick ändå inte att få med sig paypal m.fl.

Det hela känns mer som ett pyramidspel.
Citera
2019-10-24, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Och idag har man väl bara lyckats få fram en enstaka kvantbit vilken vidare ifrågasätts huruvida den fungerar?

53 kvantbitar är Google uppe i. Se https://ai.googleblog.com/2019/10/quantum-supremacy-using-programmable.html

Bekräftat. Se https://www.nature.com/articles/s41586-019-1666-5

Det går fort framåt. Viktigt att komma ihåg är att varje ytterligare kvantbit dubblar komplexiteten på problem man kan lösa. Exempelvis är 56 kvantbitar åtta gånger effektivare än 53 kvantbitar.
Citera
2019-10-24, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsajtmedlem
Det går inte med tillgång till endast den publika nyckeln ifrån blockkedjan att beräkna motsvarande privata nyckel. En attackerare måste även ha tag på signaturen, som endast är synlig under pågående transaktion, och knäcka den innan transaktionen hinner registreras på blockkedjan. När väl transaktionen genomförs har överskjutande transaktionsbelopp säkrats i en ny publik nyckel.

Utan att ha följt standarden de senaste åren, har det gått igenom kvarstående belopp auto-magiskt flyttas? Och viktigt att ha i bakhuvudet är att det är fantastiskt enkelt att bara spara alla signaturer och nycklar men stöter på i det fria...
Citera
2019-10-24, 11:48
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Citat:
Utan att ha följt standarden de senaste åren, har det gått igenom kvarstående belopp auto-magiskt flyttas? Och viktigt att ha i bakhuvudet är att det är fantastiskt enkelt att bara spara alla signaturer och nycklar men stöter på i det fria...
Inga bitcoin wallets sedan 2013 återanvänder nycklar.
Citera
2019-10-24, 11:52
Avstängd
Wotans avatar
Citat:
Detta räcker ju som bevis för att bitcoin aldrig kan användas till vardags, för att t.ex handla saker. Vem kan ha en enda krona sparad i bitcoin för kommande köp om värdet sjunker 8% under en kortare period.

Eftersom bitcoin inte har någon bakomliggande garant utan bara spekulanter så är den identisk med ett kedjebrev. Om den kunde användas till vardags så föll det argumentet, men som sagt kan jag bevisa att inga svenssons använder bitcoin aldrig kommer att användas av svensson.

Med tanke på facebooks misslyckande att slå sig in i bitcoin-land så borde alla med bitcoins hemma dra öronen åt sig. Facebooks libra hade iallafall haft ett av världens högst värderade aktiebolag som garant. Och det gick ändå inte att få med sig paypal m.fl.

Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Bitcoin är värdelöst bajs. bara lite oanvändbar datorkod.

Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
Det hela känns mer som ett pyramidspel.

Tja, mitt egna företag gick i konkurs 2016. Stora skulder blev kvar (skulder till leverantörer, lån och en skatteskuld på ca 1 miljon, ca 2.5 miljoner totalt) , men jag lyckades plocka undan ca. 800'000 som jag undanhållit KFM genom att investera på olika sätt. 300'000 köpte jag BTC för när kursen stod i ca. 1100$, så hade ca 30 BTC då. När Bitcoin nästan stod som högst sålde jag ca 20 BTC som jag har knutit i dollar, dvs jag har nästan 3 miljoner SEK i Tether mfl valutor knutna till dollarkursen, jag har två betalkort/VISA-kort med några hundratusen på till daglig konsumtion, jag lever bra på de pengarna utan att jobba eller lyfta en krona i bidrag och har 10 BTC kvar ändå (värda ca 500'000 nu, men med gott hopp om att de kommer att mångdubblas till en pensionsförsäkring).

Och säger samma som många här, om BTC går under $5000 så kommer jag att köpa in mig igen rejält!

Det ska tilläggas att jag har noll koll på programmering, kod, hur man beräknar ett block osv. Hade bara turen att få tips om Bitcoin vid rätt tillfälle.
Senast redigerad av Wotan 2019-10-24 kl. 11:54.
Citera
2019-10-24, 11:52
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:

Själva grejen med bitcoin är ju att ingen står bakom det. Decentralisering.
Citera
2019-10-24, 12:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
En del spekulationer angående Bitcoins ras är just att man är orolig för Googles framsteg med sin kvantdator. Så för Bitcoins del skulle kvantdatoren potentiellt kunna vara negativ. Tråden handlar ju om Bitcoin. Det finns dock otroligt mycket mer som skulle kunna bli hackat av en sådan dator än Bitcoin så den dagen kvantdatorn är verklighet kommer vi att ha mer än Bitcoin att fundera över.

Det finns en rad beräkningar och simulationer man skulle vilja göra idag men som dagens datorer helt enkelt inte klarar av. En kvantdator skulle möjliggöra en himla massa utveckling.

Citat:
Jag bemöter bara den här meningen nu. Och försöker svara "otekniskt", dvs i viss mån slirar jag på exakthet för att tydligare göra min poäng.

En klassisk dator är bra på att göra saker som är väldefinierade och rakt på, exempelvis hitta rätt rad i en stor sorterad databas, eller multiplicera stora tal. Dvs i ren råhet är den stark och snabb.

En kvantdator är bättre på att göra saker som är lite "kluriga", exempelvis att ta reda på primtalskomponenterna i ett stort tal. Men en kvantdator är "långsammare" när det kommer till rå databearbetning, som exempelvis hantera databaser.

Så nej, kvantdatorer hanterar inte data mer effektivt, kvantdatorer löser kluriga problem sinnessjukt mycket effektivare (eller, snabbare, det går åt ofantliga mängder energi). Detta är problematisk för många konventionella krypteringsmetoder, typ RSA, som mer eller mindre är baserade på att det är svårt att hitta primtalskomponenter till stora tal.
Jag tackar för svaren, hajar lite mer nu. Med dvärgsteg mot framtiden!
Citera
2019-10-24, 12:38
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
53 kvantbitar är Google uppe i. Se https://ai.googleblog.com/2019/10/quantum-supremacy-using-programmable.html

Det går fort framåt. Viktigt att komma ihåg är att varje ytterligare kvantbit dubblar komplexiteten på problem man kan lösa. Exempelvis är 56 kvantbitar åtta gånger effektivare än 53 kvantbitar.

Google lämnar ala kvantdatorforskare och byggare bakom sig i ljushastighet. Måste vara bra deppigt i andras läger.
Citera
2019-10-24, 12:39
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Tja, mitt egna företag gick i konkurs 2016. Stora skulder blev kvar (skulder till leverantörer, lån och en skatteskuld på ca 1 miljon, ca 2.5 miljoner totalt) , men jag lyckades plocka undan ca. 800'000 som jag undanhållit KFM genom att investera på olika sätt. 300'000 köpte jag BTC för när kursen stod i ca. 1100$, så hade ca 30 BTC då. När Bitcoin nästan stod som högst sålde jag ca 20 BTC som jag har knutit i dollar, dvs jag har nästan 3 miljoner SEK i Tether mfl valutor knutna till dollarkursen, jag har två betalkort/VISA-kort med några hundratusen på till daglig konsumtion, jag lever bra på de pengarna utan att jobba eller lyfta en krona i bidrag och har 10 BTC kvar ändå (värda ca 500'000 nu, men med gott hopp om att de kommer att mångdubblas till en pensionsförsäkring).

Och säger samma som många här, om BTC går under $5000 så kommer jag att köpa in mig igen rejält!

Det ska tilläggas att jag har noll koll på programmering, kod, hur man beräknar ett block osv. Hade bara turen att få tips om Bitcoin vid rätt tillfälle.

Gratulerar!
Citera
2019-10-24, 13:14
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:

53, jäklar!!! Det var som fan! Tack!

#gamechanger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in