2019-10-24, 09:09
Medlem
KahlanAmnells avatar
Faller fritt är väl lite att ta i.

Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
BitCoin fortsätter att imponera ser jag...

Hyfsat väntat drop efter parabolan. Tror det även är ganska välkommet av många som vill fylla på sina påsar, mig inkluderat. Tror dock det kommer droppa mer, så inte dags än.
Citera
2019-10-24, 09:42
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
Troll. Det skulle du inte alls!😂 lägg det i goreforumet om du gör det, du skulle bli kändis o tjäna grova cash!
Sj behåller jag mitt ollon även om det skulle gälla fb!

Hoppas den landar på 2500, då ska jag köpa tre iaf. Jag har taskig ekonomi just nu, så be för mig fbbröder.

2 500 är väl att ta i! 6 500 kommer många att hoppa in på. Skulle den dyka ytterligare så är nästa nivå 4000.

Det är andra krafter än marknaden som bestämmer priset på Bitcoin. Jag tror att man vill trycka ner den ytterligare och ser till att den hamnar på en nivå som rimmar med någon teknisk analys, t ex 6 500 USD för att sedan låta den rusa igen i december-årsskiftet.

Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Du lever under falsk trygghet om du tror att transaktionerna är 100% ospårbara.

Transaktionerna går att tumla men kanske ändå inte 100% osårbara. Däremot kan du vara 100% anonym när du skapar din plånbok.

Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Nja, IBM säger att Google beräknat fel hur lång tid det tar att lösa problemet med konventionella datorer, men ifrågasätter inte att Google får 53-qubitar att snurra. Dvs IBManklagar inte någon från att påstå något galet eller "fake".

Det vet vi inte, men troligtvis kommer pBFT valutor, som Libra, ganska snabbt kunna bli mainstream i en helt annan omfattning än bitcoin eller PoW / PoS initiativ.

Även om en större fungerande kvantdator skulle finnas så kommer bitcoin inte att vara enkel att hacka. Endast under transaktionerna kommer det att finnas en möjlighet att hacka och den tiden kan vara för knapp även för kvantdatorerna. Säger inte att det är omöjligt bara att en utveckling av kvantdatorn inte per automatik innebär döden för bitcoin.

Däremot kommer en rad annan teknik att med ens bli helt osäker.

Citat:
Ursprungligen postat av KahlanAmnell
Faller fritt är väl lite att ta i.

Hyfsat väntat drop efter parabolan. Tror det även är ganska välkommet av många som vill fylla på sina påsar, mig inkluderat. Tror dock det kommer droppa mer, så inte dags än.

Tesla gick upp 21% i natt. som du säger, 8% är inte att falla fritt!
Citera
2019-10-24, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Bli? det är accepterat, inte överallt, men ja det finns butiker så som te.x Webbhallen som tar emot BTC som betalning.

Detta är en känd myt.
Det stämmer så klart inte att de tar emot BTC eftersom de i slutändan får sina pengar i SEK eller USD.

Denna metod är beroende av banker för att fungera och kan stängas av så fort bankerna känner för det.
Citera
2019-10-24, 10:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
2 500 är väl att ta i! 6 500 kommer många att hoppa in på. Skulle den dyka ytterligare så är nästa nivå 4000.

Det är andra krafter än marknaden som bestämmer priset på Bitcoin. Jag tror att man vill trycka ner den ytterligare och ser till att den hamnar på en nivå som rimmar med någon teknisk analys, t ex 6 500 USD för att sedan låta den rusa igen i december-årsskiftet.

Transaktionerna går att tumla men kanske ändå inte 100% osårbara. Däremot kan du vara 100% anonym när du skapar din plånbok.

Även om en större fungerande kvantdator skulle finnas så kommer bitcoin inte att vara enkel att hacka. Endast under transaktionerna kommer det att finnas en möjlighet att hacka och den tiden kan vara för knapp även för kvantdatorerna. Säger inte att det är omöjligt bara att en utveckling av kvantdatorn inte per automatik innebär döden för bitcoin.

Däremot kommer en rad annan teknik att med ens bli helt osäker.

Tesla gick upp 21% i natt. som du säger, 8% är inte att falla fritt!
Jag har 0 kunskaper om bitcoins tekniska detaljer, så ha gärna medlidande med min fråga. Är det enda hotet med kvantdatorer att de kommer att kunna hacka existerande teknik? Jag trodde vinsten var att kvantdatorerna kan hantera all nuvarande data sinnesjukt mycket mer effektivt. Vad skulle dessa datorer kunna innebära för vinster i ett bitcoinnätverk om man bortser från den destruktiva hotbilden? Eller blir blockchain obsolet med den nya beräkningskraften?
Senast redigerad av GR82BSTR8 2019-10-24 kl. 10:12.
Citera
2019-10-24, 10:34
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8
Jag har 0 kunskaper om bitcoins tekniska detaljer, så ha gärna medlidande med min fråga. Är det enda hotet med kvantdatorer att de kommer att kunna hacka existerande teknik? Jag trodde vinsten var att kvantdatorerna kan hantera all nuvarande data sinnesjukt mycket mer effektivt. Vad skulle dessa datorer kunna innebära för vinster i ett bitcoinnätverk om man bortser från den destruktiva hotbilden? Eller blir blockchain obsolet med den nya beräkningskraften?

En del spekulationer angående Bitcoins ras är just att man är orolig för Googles framsteg med sin kvantdator. Så för Bitcoins del skulle kvantdatoren potentiellt kunna vara negativ. Tråden handlar ju om Bitcoin. Det finns dock otroligt mycket mer som skulle kunna bli hackat av en sådan dator än Bitcoin så den dagen kvantdatorn är verklighet kommer vi att ha mer än Bitcoin att fundera över.

Det finns en rad beräkningar och simulationer man skulle vilja göra idag men som dagens datorer helt enkelt inte klarar av. En kvantdator skulle möjliggöra en himla massa utveckling.
Citera
2019-10-24, 10:40
Medlem
Citat:

Håller med, men jag vill lägga till att några hundra kvantbitar räcker för att helt knäcka bitcoin med nuvarande algoritmer. Och även om algoritmer byts ut finns det gamla nycklar som är möjliga att knäcka.

Vad händer, exempelvis, om någon knäcker Nakamotos nyckel? Där finns i runda slänger en miljon BTC :-)
Citera
2019-10-24, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8
Jag trodde vinsten var att kvantdatorerna kan hantera all nuvarande data sinnesjukt mycket mer effektivt.

Jag bemöter bara den här meningen nu. Och försöker svara "otekniskt", dvs i viss mån slirar jag på exakthet för att tydligare göra min poäng.

En klassisk dator är bra på att göra saker som är väldefinierade och rakt på, exempelvis hitta rätt rad i en stor sorterad databas, eller multiplicera stora tal. Dvs i ren råhet är den stark och snabb.

En kvantdator är bättre på att göra saker som är lite "kluriga", exempelvis att ta reda på primtalskomponenterna i ett stort tal. Men en kvantdator är "långsammare" när det kommer till rå databearbetning, som exempelvis hantera databaser.

Så nej, kvantdatorer hanterar inte data mer effektivt, kvantdatorer löser kluriga problem sinnessjukt mycket effektivare (eller, snabbare, det går åt ofantliga mängder energi). Detta är problematisk för många konventionella krypteringsmetoder, typ RSA, som mer eller mindre är baserade på att det är svårt att hitta primtalskomponenter till stora tal.
Citera
2019-10-24, 10:51
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Nja, nu slirar vi på begrepp. Säg en butik där du kan handla med BTC i kassan (fysiskt, ej beställning)?

Room 77 i Berlin. Visserligen en bar men det är en fysisk plats där du kan betala för fysiska varor med BTC i kassan. Du frågade efter en och du fick en. Det finns hundratals, kanske tusentals andra exempel jorden runt.
Citera
2019-10-24, 10:52
Medlem
AreYouBacks avatar
I sådanafall är kvantdatorn i hot mot absolut all säkerhet. Alla lösenord. All kryterad kommunikation. Alla statshemligheter. Detta i händerna på ett fåtal företag, men även andra kan bygga för någon hemlighet är det ju inte. Terror på ny nivå.
Citera
2019-10-24, 10:55
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
En del spekulationer angående Bitcoins ras är just att man är orolig för Googles framsteg med sin kvantdator. Så för Bitcoins del skulle kvantdatoren potentiellt kunna vara negativ. Tråden handlar ju om Bitcoin. Det finns dock otroligt mycket mer som skulle kunna bli hackat av en sådan dator än Bitcoin så den dagen kvantdatorn är verklighet kommer vi att ha mer än Bitcoin att fundera över.

Det finns en rad beräkningar och simulationer man skulle vilja göra idag men som dagens datorer helt enkelt inte klarar av. En kvantdator skulle möjliggöra en himla massa utveckling.

Om en amerikansk myndighet, American Institute of Banking, kanske... (om det nu är en myndighet) beställer av Google ett jobb. Knäck Bitcoin. Lös en nyckel, visa svagheten och hela cryptovärlden skulle rämna. Är jag naiv?
Citera
2019-10-24, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Room 77 i Berlin. Visserligen en bar men det är en fysisk plats där du kan betala för fysiska varor med BTC i kassan. Du frågade efter en och du fick en. Det finns hundratals, kanske tusentals andra exempel jorden runt.

Ballt, det visste jag inte.

Jag undrar dock fortfarande (för jag kan inte hitta en), där man i kassan kan betala med BTC på vägen ut? Hur har de löst problemet med delay? Handlar alla på krita? (frågan är inte bara ställd till dig, HelgeBuk)
Citera
2019-10-24, 11:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EyesWideShut
Tillgång och efterfrågan är det som styr priset på Bitcoin. Ingenting annat.

Edit: Kanske bör lägga till att spekulation och vad markanden tror kommer att hända med priset på Bitcoin är vad som styr det hela, men det är ju en del av tillgång och efterfrågan.
Ok, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in