Citat:
Ursprungligen postat av
GR82BSTR8
Jag trodde vinsten var att kvantdatorerna kan hantera all nuvarande data sinnesjukt mycket mer effektivt.
Jag bemöter bara den här meningen nu. Och försöker svara "otekniskt", dvs i viss mån slirar jag på exakthet för att tydligare göra min poäng.
En klassisk dator är bra på att göra saker som är väldefinierade och rakt på, exempelvis hitta rätt rad i en stor sorterad databas, eller multiplicera stora tal. Dvs i ren råhet är den stark och snabb.
En kvantdator är bättre på att göra saker som är lite "kluriga", exempelvis att ta reda på primtalskomponenterna i ett stort tal. Men en kvantdator är "långsammare" när det kommer till rå databearbetning, som exempelvis hantera databaser.
Så nej, kvantdatorer hanterar inte data mer effektivt, kvantdatorer löser kluriga problem sinnessjukt mycket effektivare (eller, snabbare, det går åt ofantliga mängder energi). Detta är problematisk för många konventionella krypteringsmetoder, typ RSA, som mer eller mindre är baserade på att det är svårt att hitta primtalskomponenter till stora tal.