2019-10-23, 18:19
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paletta
Hade jag bott närmre så hade det varit jäkligt kul att göra 😂 Jag fattar bara inte varför dom tvunget ska vara så omständiga.

Skulle stå sid 1-9 10-18 19-27 osv jo det vore kul en busslast som kommer sen scanna in alla. Skrev fel 9 sidor kostnadsfritt sid 10 50kr
Citera
2019-10-23, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
.... kan det vara så att han skulle mörda den 18-åriga kompisen...

Denna person var även 16 år, inte 18.
Citera
2019-10-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Peter Plax..?!
Hans föräldrar måste varit dumma i huvudet, hur kan man ge sådant förnamn?

räcker det inte med det kuriosa efternamnet Plax? och till detta Peter, två PP, dessutom ett till kort namn, irriterande är det

Vilket onödigt mord, killen måste varit avundsjuk på honom, kanske ville han bryta kontakten? Skaffat andra kompisar? kanske en tjej?
eller så ville nån av de att de skulle bli runk-kompisar och den andre blev kränkt av erbjudandet eller kränkt att den andre avböjde

Sedan kan man fråga sig varför lärarna inte reagerade, killen måste uppvisat konstigt betende
Du verkar inte ha följt tråden. Och du verkar inte ha läst medias artiklar heller. Det finns inget direkt motiv. Inte ens killen själv vet varför han egentligen gjorde det. Peter var Jacks vän. Det fanns varken avundsjuka eller annat dom emellan. Detta var ett val Jack gjorde, och Peter var inte förstahandsvalet ens.

Ang Peters namn var det ett fullkomligt onödigt uttalande. Och nej, hans föräldrar är inte dumma i huvudet. Tvärtom skulle jag vilja säga.
Citera
2019-10-23, 21:25
Medlem
kisumixvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Peter Plax..?!
Hans föräldrar måste varit dumma i huvudet, hur kan man ge sådant förnamn?

räcker det inte med det kuriosa efternamnet Plax? och till detta Peter, två PP, dessutom ett till kort namn, irriterande är det

Vilket onödigt mord, killen måste varit avundsjuk på honom, kanske ville han bryta kontakten? Skaffat andra kompisar? kanske en tjej?
eller så ville nån av de att de skulle bli runk-kompisar och den andre blev kränkt av erbjudandet eller kränkt att den andre avböjde

Sedan kan man fråga sig varför lärarna inte reagerade, killen måste uppvisat konstigt betende

Peter är död. Visa lite respekt.

JL har genomgått sinnesundersökning och har en allvarlig psykisk störning, det finns inget direkt motiv till mordet förutom att JL ville döda någon och det råkade bli Peter.

Lärare ser och vet inte allt, speciellt inte vad som försiggår inuti någons huvud. Om någon skulle reagerat bör det ju varit hans vårdnadshavare men samtidigt kan han ju varit helt ”normal” också. När JL ringde till SOS var han ju ganska lugn om jag minns rätt, så han behöver inte alls ha upplevts som konstig av andra.
Citera
2019-10-23, 22:00
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Fakta

Talas om en 18 åring från Djursholm som JL fått kontakt med via nätet enligt kvällstidningarna
Citera
2019-10-23, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Talas om en 18 åring från Djursholm som JL fått kontakt med via nätet enligt kvällstidningarna
Jag läste det också. Men hittar inte den informationen nu. Kan media redigerat artikeln av nån orsak?
Citera
2019-10-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08

OK, det visste jag inte.
Fakta är att det fanns minst en 16-årig klasskompis JL försökte lura med sig på torsdag och sannolikt en till klasskompis tidigare samma vecka.

Då blir det alltså minst 2 och eventuell även 3 personer JL försökte få med på hans "experiment" (egna ord),
innan Peter.
Senast redigerad av Bara-Fakta 2019-10-23 kl. 22:17.
Citera
2019-10-23, 22:15
Medlem
zannazezzs avatar
Håna den mördades namn är lite väl onödigt va? Va tusan spelar det för roll vad han heter?!
Tycker det är så creepy att han först mördade sin vän utan tvivel. Sen ringa efter hjälp och säga vad han gjort istället för att dra därifrån.
Undrar vad han får för straff.. Borde väl få vård om han nu går att bota. Bara det inte blir ett milt straff där han snart är ute igen...
Citera
2019-10-23, 22:39
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag läste det också. Men hittar inte den informationen nu. Kan media redigerat artikeln av nån orsak?

Samma uppgifter samma dag åtalet kom i nyheter på radio och tv. Allt samstämmigt! Går ju att begära ut åtalet där mord på PP och förberedelse på XY 18 år bör finnas angivet
Citera
2019-10-23, 22:44
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zannazezz
Håna den mördades namn är lite väl onödigt va? Va tusan spelar det för roll vad han heter?!
Tycker det är så creepy att han först mördade sin vän utan tvivel. Sen ringa efter hjälp och säga vad han gjort istället för att dra därifrån.
Undrar vad han får för straff.. Borde väl få vård om han nu går att bota. Bara det inte blir ett milt straff där han snart är ute igen...

Han kommer dömas till sluten rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Vilket innebär att han kan sitta livet ut. Läkarna kan inte och har inte befogenhet att skriva ut honom inte heller bevilja permission eller att han får gå ut i samhället ens med vårdpersonal. Domstolen måste konsulteras och de i samarbete med åklagare beslutar om permission och om utskrivning.

Han är i behov av vård och kommer vara borta länge på rättspsykiatrisk klinik.
Citera
2019-10-23, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Fakta

Han var 18 år o var i närheten , men han kom aldrig dit och därför mördade han Peter.

Förstår inte hur man kan prata skit om ett efternamn, Plax för mig är ett fint namn, vissa vill att man byter efternamn när man är vuxen! Väx upp!!
Citera
2019-10-23, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Han var 18 år o var i närheten , men han kom aldrig dit och därför mördade han Peter.

Förstår inte hur man kan prata skit om ett efternamn, Plax för mig är ett fint namn, vissa vill att man byter efternamn när man är vuxen! Väx upp!!
Tydligen var det en kille han fått kontakt med på nätet. Men han fick dåliga vibbar av Jack. Sen ringde Jack så småningom upp en 16-årig vän, som inte svarade i telefon. Och sen blev det tyvärr Peter som ställde upp på Jack. Peter ställde upp, hängde med honom den här eftermiddagen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in