• 1
  • 2
2019-10-23, 21:54
Medlem
jbswebecks avatar
Vissa nojjar ju jätte mycket över att allt kött man äter ska va svenskt men vad är det egentligen för skillnad på köttet? Kan man bli dålig om man äter dansk Fläskfilé?
Citera
2019-10-23, 21:56
Medlem
15minFames avatar
Vad jag läst och sett videos av så är deras djurhållning fruktansvärd.
Jag köper svenskt och betalar gärna mer för köttet.
Citera
2019-10-23, 21:57
Bannlyst
De kan innehålla spår av antibiotika vilket inte är skadligt för den enskilda människan men i det långa loppet är dåligt för mänskligheten. Antibiotikaresistens är ett allvarligt problem som kan bita dig i stjärten i framtiden. Det gäller alltså att minimera källor till resistensen.
Citera
2019-10-23, 21:58
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Vissa nojjar ju jätte mycket över att allt kött man äter ska va svenskt men vad är det egentligen för skillnad på köttet? Kan man bli dålig om man äter dansk Fläskfilé?

Hejsan!

Danskt kött tenderar att innehålla högre halt antibiotika i större utsträckning. Alltså är det både miljömässigt #Greta och rent av hälsosammast att äta svenskt. Sen finns det ju ännu bättre kött än det svenska, tror Norge använder mindre antibiotika än oss.

Dålig blir du inte, men kanske inte en kost av uteslutande danskt kött varje dag.
Citera
2019-10-23, 22:06
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Griskött från Danmark typ skinka innehåller dessutom mycket vatten, vilket inte det svenska köttet gör!
Citera
2019-10-23, 22:06
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Vad jag läst och sett videos av så är deras djurhållning fruktansvärd.
Jag köper svenskt och betalar gärna mer för köttet.

Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
De kan innehålla spår av antibiotika vilket inte är skadligt för den enskilda människan men i det långa loppet är dåligt för mänskligheten. Antibiotikaresistens är ett allvarligt problem som kan bita dig i stjärten i framtiden. Det gäller alltså att minimera källor till resistensen.

Konstigt att det skiljer så mycket när vi är så nära danskarna.
Citera
2019-10-23, 22:08
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegalodonIsAlive
Hejsan!

Danskt kött tenderar att innehålla högre halt antibiotika i större utsträckning. Alltså är det både miljömässigt #Greta och rent av hälsosammast att äta svenskt. Sen finns det ju ännu bättre kött än det svenska, tror Norge använder mindre antibiotika än oss.

Dålig blir du inte, men kanske inte en kost av uteslutande danskt kött varje dag.
Nu är inte danskt kött så farligt heller även om de använder mer antibiotika än Sverige. Det finns betydligt värre länder som tex Brasilien. Personligen köper jag just danskt kött av den anledningen då jag ofta inte anser mig ha råd med svenskt kött.
Citera
2019-10-23, 22:09
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Konstigt att det skiljer så mycket när vi är så nära danskarna.
Ja, jag tycker också det är märkligt och förstår inte hur de kan göra så och varför någon köper och äter det.
Citera
2019-10-23, 22:16
Medlem
Jag skulle aldrig köpa dansk kött p.g.a. deras djurhållning. Dessutom vill jag stödja svenska bönder.
Citera
2019-10-23, 22:21
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Ja, jag tycker också det är märkligt och förstår inte hur de kan göra så och varför någon köper och äter det.
Därför att danskarna inte heller har speciellt mycket antibiotika i sitt kött jämfört med andra länder.
Citera
2019-10-23, 22:23
Medlem
Har för mig att Danmark är en stor aktör på världsmarknaden när det gäller griskött. Det är även bra mycket billigare än dito svenskt. Inget fel på dansk gris, de säljer mycket i ivf Skåne. Svensk köttindustri måste försvara sina extremt höga priser och gör det genom att smutskasta allt annat. Som om folk i resten av världen skulle bli sjuka för att de inte äter svenskt kött!
Citera
2019-10-23, 22:24
Medlem
jocw2U8ZNLASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Yxa
Griskött från Danmark typ skinka innehåller dessutom mycket vatten, vilket inte det svenska köttet gör!

Har du källa på det eller hittar du bara på? Tror att det är det senare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in