2018-02-28, 18:51
Medlem
Jag har redan sagt det men säger det igen.

Personen var äldre än vad de tipsat om. Personen ser yngre ut än vad han är.

Mössan är handlad på en statoilmack på 90 talet.

Kniven är handlad på en marknad sent 80 tal. Personen köpte den för att "leka" med kniven som man gör med butterflykniv, vilket var populärt på den tiden.Personen är normalt inte våldsam.

Person mådde vid tillfället dåligt och hade psykos och han hörde röster. Han är inte alls våldsam i vanliga fall.

Personen hade inte sökt hjälp hos psyk.
Senast redigerad av jordgubbsflickan 2018-02-28 kl. 18:52. Anledning: Felstavat
Citera
2018-02-28, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan

Kniven är handlad på en marknad sent 80 tal. Personen köpte den för att "leka" med kniven som man gör med butterflykniv, vilket var populärt på den tiden.Personen är normalt inte våldsam.

Person mådde vid tillfället dåligt och hade psykos och han hörde röster. Han är inte alls våldsam i vanliga fall.

Det är rimliga och bra spekulationer, men har du några belägg för dem? Alltså, har du någon specifik person i åtanke? Eller är det bara resonemang?
Citera
2018-02-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja, det här påminner verkligen om Linköping. Helt klart mer troligt med någon personlig konflikt direkt mot M, ej hans familj eller någon sorts kriminell uppgörelse.

Ja alltså, men det ena behöver inte utesluta det andra: och jag står fast vid att man ska hata slumpen att just en familj i sådana akuta, ekonomiska bekymmer och medskyldiga till omfattande ekonomisk brottslighet, drabbas av en sån tragedi. Konstigare saker har väl hänt, men det finns ju uppgifter (inte bekräftade som sanna dock) om att Mohammed spelat på kunders datorer. Han kan även ha ”bråkat” med en anställd som fått sparken pga nedskärningar, sagt upp sig pga utebliven lön.

Jag menar bara att personliga motiv mot Mohammed inte behöver utesluta motiv mot familjen. Håller med om att det blir lite långsökt, men vad säger att farsan Ammouri efter att ha utsatts för misshandel beväpnade sig för att skydda sig mot eventuella nya angrepp? Eller åtminstone sa det för att skrämma någon från att ge sig på honom? Då var kanske Mohammed ett mer lättillgängligt mål, och ett legitimt mål just därför att han gjort något som gm stört sig på.
Citera
2018-03-01, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Ja alltså, men det ena behöver inte utesluta det andra: och jag står fast vid att man ska hata slumpen att just en familj i sådana akuta, ekonomiska bekymmer och medskyldiga till omfattande ekonomisk brottslighet, drabbas av en sån tragedi. Konstigare saker har väl hänt, men det finns ju uppgifter (inte bekräftade som sanna dock) om att Mohammed spelat på kunders datorer. Han kan även ha ”bråkat” med en anställd som fått sparken pga nedskärningar, sagt upp sig pga utebliven lön.

Jag menar bara att personliga motiv mot Mohammed inte behöver utesluta motiv mot familjen. Håller med om att det blir lite långsökt, men vad säger att farsan Ammouri efter att ha utsatts för misshandel beväpnade sig för att skydda sig mot eventuella nya angrepp? Eller åtminstone sa det för att skrämma någon från att ge sig på honom? Då var kanske Mohammed ett mer lättillgängligt mål, och ett legitimt mål just därför att han gjort något som gm stört sig på.

Tror det är en konflikt mellan GM och M som hänt väldigt nära morddagen, kanske tom dagen innan. Det kan vara därför ingen mer än GM och M känner till vad konflikten handlar om och att det är därför det finns så starka känslor med i gärningen.
Citera
2018-03-01, 10:13
Medlem
Citat:

Det låter som att du har ett namn på killen. Har du talat med honom om det eller är det endast misstankar som du har ?
Citera
2018-03-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Tror det är en konflikt mellan GM och M som hänt väldigt nära morddagen, kanske tom dagen innan. Det kan vara därför ingen mer än GM och M känner till vad konflikten handlar om och att det är därför det finns så starka känslor med i gärningen.
Vet man något om M:s förehavanden utanför skoltid?
Citera
2018-03-01, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Vet man något om M:s förehavanden utanför skoltid?

Polisen har kartlagt M:s sista tid, men svårt att hitta någon info om det.

Jag tror att M har hamnat i en konflikt med GM, ev en eller två andra personer nära morddagen. Han dödades en tisdagmorgon så vad han gjorde under helgen är extra intressant.

Troligen inget som hänt i skolan eller hans pappas affär. Där borde utredarna eller andra personer noterat en konflikt.

Det verkar som polisen bedömer vittnesmålen från morddagen innan mordet som trovärdiga, att det sannolikt är GM som rör sig runt mordplatsen innan morden.

En teori jag fått i pm är att konflikten kan ha handlat om just kniven. Att M tagit kniven från GM kort tid innan morddagen, troligen under helgen. Sen att M har den på sig när GM vill ta tillbaka den under tisdagsmorgonen.
Citera
2018-03-01, 11:50
Medlem
Om M spelat fotboll med sitt lag under helgen, så kan han ha tagit kniven i omklädningsrummet. Eftersom vuxna varit på plats vid träning / match så har inte GM kunnat ta tillbaka kniven där.

Tror inte någon i M:s familj känner till att M tagit kniven. Han har gömt den. Handlar bara om ett par dagar. Sannolikt lördag / söndag fram till tisdag.

Personen som M tagit kniven från kan vara i tonåren eller äldre. Ev har GM i sin tur tagit kniven från en storebror.
Citera
2018-03-01, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Det är rimliga och bra spekulationer, men har du några belägg för dem? Alltså, har du någon specifik person i åtanke? Eller är det bara resonemang?

Belägg för det
Citera
2018-03-01, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Det låter som att du har ett namn på killen. Har du talat med honom om det eller är det endast misstankar som du har ?

Jag har namn på personen
Citera
2018-03-01, 15:48
Medlem
Citat:
Jag har namn på personen

Vill du skriva ut initialer och ålder på personen?
Citera
2018-03-01, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Parakit
Det var spännande. Ta gärna en bild om du hittar den. Vad hände med din kniv? Kan den ha hamnat i fel händer?

Nej, jag hade sönder min vid något tillfälle när det trixades framför polare, och kastade den sedan, detta i en förort långt ifrån Linköping. Ska höra med min bror under veckan. Jag har sett kniven hos honom i samband med flytt nån gång efter 2004, så det är inte hans kniv som kan ha varit mordvapnet. Men jag ger mig fan på att knivarna är identiska.[/quote]

Bodde du långt från Linköping när din butterfly gick sönder? Man kan laga dom, tänkte på om du kände igen något specifikt på mordvapnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in