2019-10-23, 00:39
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Om en man och en kvinna söker en tjänst, mannen har 105 och kvinnan 100 i IQ, vad tror du utfallet blir av de små skillnaderna?

Skillnaden mellan 100 och 105 IQ är skillnaden mellan Portugal och Nederländerna i livskvalité och HDI.

Är den illustrationen tillräcklig för att du ska förstå konsekvensen av en 5-poängskillnad i IQ?
Citera
2019-10-23, 00:42
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Den som är medveten om att män är kraftigt överrepresenterade inom läkarkåren och så även inom högintelligensyrken rent generellt (fysiker, ingenjörer, jurister, schackspelare, osv). Att kvinnor har en lägre kognitiv förmåga än män är ett väl dokumenterat vetenskapligt faktum, och att detta faktum även ger utslag i verkliga livet och inom kraftigt konkurrensutsatta hög-IQ-yrkeskårer kan ju knappast förvåna någon. Och det trots aktiv diskriminering mot män i ansöknings- och urvalsprocesser för dessa yrken. Kvinnor är, vidare, kraftigt underrepresenterade som entreprenörer inom hög-IQ-fält där högre utbildning inte nödvändigtvis är fordrad.

Du missade helt poängen i mitt inlägg: kognition är en mental process som omfattar mer än rent matematiskt tänkande, och gör sig gällande inom alla prestigefyllda och högavlönade yrkeskårer. Att en fysiker behöver vara kunnigare på matte än en jurist innebär inte att juristens yrkesroll inte kräver en hög kognitiv förmåga. Wikipedia beskriver kognition på följande vis:
Cognition is the mental action or process of acquiring knowledge and understanding through thought, experience, and the senses. It encompasses many aspects of intellectual functions and processes such as attention, the formation of knowledge, memory and working memory, judgment and evaluation, reasoning and "computation", problem solving and decision making, comprehension and production of language. Cognitive processes use existing knowledge and generate new knowledge.
För den som har någon form av ens amatörmässig erfarenhet av t.ex. juridik vet att fältet är starkt kopplat till angränsande hög-IQ-fält såsom moralfilosofi, men kräver även mycket god minnesförmåga (som är direkt korrelerat med hög IQ), hög verbal IQ, problemlösningsförmåga, och ren lagrings- och hämtningskapacitet för komplex information i form av lagtexter, prejudikat, mm. Försöker du på allvar hävda att juridik inte är ett högintelligensfält som kräver mycket god IQ för att på allvar kunna konkurrera?

Jesus vilket svammel.
Jag pratar om matematisk logisk intelligens. Det är vad jag har pratat om hela tiden.
Nej det är inte så att män är kognitivt bättre rent allmänt än kvinnor. Sluta skriv massa skit, du har ingen aning om vad du pratar om.
Citera
2019-10-23, 00:45
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Skillnaden mellan 100 och 105 IQ är skillnaden mellan Portugal och Nederländerna i livskvalité och HDI.

Är den illustrationen tillräcklig för att du ska förstå konsekvensen av en 5-poängskillnad i IQ?

Herregud vilken idiotisk jämförelse. Snälla, bara var tyst.
Citera
2019-10-23, 00:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Vad har arbetsinsats med saken att göra? Självfallet så kan den ge ett högre resultat men antingen så vet du vad 2+2 blir och vem som upptäckte Amerika var eller så vet du inte det, helt oavsett din arbetsinsats. Det är väl just det här som är problemet, många lärare ser att tjejerna arbetar hårdare och vill därför ge ett högre betyg medan många, däribland jag, menar att det är helt irrelevant. Tror du verkligen att en kvinnlig lärare som engarerar sig i jagärhär och refugees welcome på fritiden skulle ge ett rättvist betyg åt en flicka som arbetar arslet av sig men aldrig riktigt presterar någonting särskilt och en pojke med arrogant inställning som utan ansträngning överträffar denne? Tillåt mig tvivla.

Du har många fördomar eller hur? Nu förminskar du en hel yrkeskår också. Om alla lärare var män vad skulle du då hitta på?
Citera
2019-10-23, 00:49
Medlem
Mydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Frågan man bör ställa sig är väl istället varför män i regel har sämre betyg än kvinnor om det nu är så att högskoleprovet ska spegla de kunskaper som elever ska ha tillgodogjort sig under sin skolgång. Istället för att avskaffa högskoleprovet kanske man bör undersöka vad för något landets lärare egentligen betygsätter.

Det vet vi.

Skolverket för statistik där varje elevs slutgiltiga betyg jämförs med deras resultat på det nationella provet (NP), och män får i snitt genomgående lägre betyg än deras resultat på NP, samtidigt som kvinnor får i snitt genomgående högre betyg än deras resultat på NP. Det gäller samtliga ämnen över samtliga årskurser som mäts förutom ett eller två enstaka fall.

Således ren diskriminering, antagligen underbyggd av det öppet accepterade manshatet i både de politiska beskrivningarna och den statsfinansierade median.
Citera
2019-10-23, 01:00
Avslutad
Citat:
Alright, nu har du visat vad du går för.

Alltid detta pyrande kvinnohat under ytan. Så som de beskriver "feministerna" är in i minsta detalj en beskrivning av dem själva.

Med få undantag.
Citera
2019-10-23, 01:05
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mydan
Det vet vi.

Skolverket för statistik där varje elevs slutgiltiga betyg jämförs med deras resultat på det nationella provet (NP), och män får i snitt genomgående lägre betyg än deras resultat på NP, samtidigt som kvinnor får i snitt genomgående högre betyg än deras resultat på NP. Det gäller samtliga ämnen över samtliga årskurser som mäts förutom ett eller två enstaka fall.

Således ren diskriminering, antagligen underbyggd av det öppet accepterade manshatet i både de politiska beskrivningarna och den statsfinansierade median.

Innan du gör uttalanden om diskriminering bör du läsa kursplanerna.
Citera
2019-10-23, 01:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Okej. Om vi utgår från detta, borde man då ändra kraven i matematik också? Eftersom att killar har något högre fallenhet för matematik än flickor. Annars är det diskriminering eller? inte?

Helt klart ska det kvoteras fullt ut

Hälften män och hälften kvinnor
Hälften analfabeter och hälften läskunniga
Hälften utvecklingsstörda och hälften normala
osv,

Det ska vara jämlikt förstås!
Citera
2019-10-23, 01:46
Medlem
Mydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Snubblade över den här rapporten:

Forskarna har talat...

Hade dock varit intressant att se samma slutreflektion fast på den översta decilen för betyg och HP.

https://www.ifau.se/globalassets/pdf/se/2019/r-2019-09-konsskillnader-i-skolbetyg-och-resultat-pa-hogskoleprov_betydelsen-av-kognitiva-egenskaper -och-motivation.pdf

Kan vara något av det sjukaste jag läst. Man visar gång på gång att så fort en godtycklig bedömning ("fritt svar"-frågor & lärarbeslut) är inblandad så får flickor högre resultat jämfört med pojkar, för att sedan konstatera att ett större fokus på urval genom skolbetyg potentiellt skulle innebära bättre studieförberedelser och högre andel som tar examina...

Alltså... Ja... Man kommer ju att få fler som mäter sig duktiga på att studera... Men... Kanske bör man åtminstone ta någon slags hänsyn till KUNSKAP också?

Man har ju redan i stort sett bevisat att män ges sämre betyg när läraren själv får tolka svaren och kunskapen, jämfört med när de mäts centraliserat med standardsvar, och att sedan lyckas tolka det till att det på något märkligt sätt skulle innebära att det är fördelaktigt att gynna den diskrimineringen är.... Bortom mitt förstånd. Kan ens den galnaste feminist dra en sådan slutsats? Svaret inser jag tyvärr ganska snabbt är ett oundvikligt "Utan tvekan".

Att man sedan även helt ignorerar den ytterligare data som finns från skolverket gällande NP, vilken enkelt skulle motbevisa deras tes om att eventuella fördelar som män drar enbart består av ett självselekterat urval eller mätfel visar tydligt den ideologiska motivationen som ligger bakom den redan innan självbesvarade fråga vars svar man tycks ha skrivit rapporten för att bekräfta.

Det som görs är i stort sett att man säger "Tjejer är bäst, ingen protest", för att sedan konstatera att det innebär att tjejer är bäst, och att det inte finns någon protest. Det är... Makalöst.

Föga förvånande bekräftades min lilla förhandsgissning om vad det var för två typer som sammanfattat rapporten, vilket självklart var ett par genusprofessorer som är totalt insnöade på feminism, det påhittade lönegapet och generell annan feministisk ideologisk forskning.

Den här bilden säger nog allt man behöver veta: https://lh6.googleusercontent.com/cpcuwjHFGpdK_KsiNj7_ZLYoxTaXumGL1zUKvqNbSdpYb8unIq IClgYBrS5Y_-4XIEcgdXRHBe3kBSnNwM_8OwFqBa1kTog_0VG8 mJxznhzHVuBxXEFL=w271
Senast redigerad av Mydan 2019-10-23 kl. 01:54.
Citera
2019-10-23, 01:57
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Först och främst så vet jag att du är rätt vidrig i dina tankar angående kvinnor så jag har rätt svårt att ta det du skriver på allvar.
Det är inte mina tankar om kvinnor som är "vidriga", faktiskt så var jag i mina yngre år (särskilt tonåren) väldigt feministisk osv. Jag har fortfarande mycket stor respekt för kvinnor när och där de är kompetenta, roliga, smarta, öppensinnade och rent allmänt goda och med hjärtat på rätt plats (sådana kvinnor uppskattar man extra mycket eftersom de är så ovanliga och de är frumaterial liksom). Samtidigt går det ju inte att förneka att ju äldre jag blir och desto mer erfarenhet jag får av kvinnor, desto mer inser jag att ni är det svagare könet inte bara fysiskt utan även psykiskt och framförallt kognitivt. Sedan förhistoriska tider inom 'patriarkal' indo-europeisk ideologi, rent filosofiskt, kulturellt, lingvistiskt, teologiskt och i moderna tider även politiskt, har man associerat det kvinnliga könet med vänsterhanden. Och vänsterhanden i sin tur, med svaghet, otur och ondska, medan högerhanden har man associerat med styrka, skicklighet, fingerfärdighet, godhet och det manliga könet:
“We can go beyond the dualism expressed by twins to outright binary opposition as one of the underlying structures of Indo-European ideology. The most familiar example can be seen in how the Indo-Europeans treated the basic directions. As we have seen, the opposition between the Proto-Indo-European words for right and left also presents a systematic opposition between the concepts of propitious, healthy, strong, dexterous (Latin dexter, Sanskrit daksina, Avestan dasina-, Lithuanian desine, Old Church Slavonic desn, Greek dexios, Old Irish dess, Albanian djathtë, and so on, from Proto-Indo-European *deḱs-), and the left which is unfavourable, unsound, weak, or, to use the Latin again, sinister. This opposition is also sexual since the right side or right hand is regularly associated with males and the left with females. Furthermore, the opposition also carries into the cardinal directions: the propitious south lay to the right (the Sanskrit and Irish words for right also mean south), while to the left lay the malevolent north, thus demonstrating that Proto-Indo-Europeans faced east to orient themselves. This right—left polarity is naturally not confined to thallae Indo-Europeans but can be found throughout the world.”
— J.P. Mallory, In Search of the Indo-Europeans: Language, Archaeology, and Myth, ISBN 050005052X, p. 140
Detta innebär dock inte att kvinnor är onda så sett, men man måste tolka det som så, denna uråldriga visdom, att om kvinnor får för mycket socialt inflytande, makt och friheter, ja då spårar samhället förr eller senare ur i ren ondska och ja, att ens egen folkgrupp utplånas i det långa loppet. Vi ser tydliga exempel på detta redan nu i och med feminismens dominans (som rent ideologiskt klassas som en vänsterideologi, inte utan anledning) i modern tid, att när kvinnor får bestämma, ja då blir vi alla rasblandade till zoomalier till slut Varför tror du att så fort Västvärlden övergick till feminism och vänsterideologier, att man började massimportera våldsamma, kaotiska, svennehatande muslimer och alla möjliga dysfunktionella människokarikatyrer från tredje världen? Förr i tiden när bara vita män fick bestämma, hade man ändå en viss mängd sunt förnuft att man exkluderade muslimer och annat tredje världen folk.

Sedan är ni kvinnor faktiskt mer eller mindre allihopa galna och sjuka i huvudet. Ni inser det inte själva eftersom ni inte har någon självkritik, men er stora våta feministiska dröm är liksom att folkmörda alla män. Och eftersom ni inte kan göra just detta, så försöker ni bara jävlas med män på alla sätt och vis. Och när ni inte är upptagna med manshat så sitter ni och plågar er själva med anorexia och alla möjliga ätstörningar, tatueringar, piercingar, plastikoperationer och liknande degenererad och dekadent narcissistisk skräpkultur.

Citat:
- medianen är inte att gripa efter halmstrån
Jo det är det visst.

Citat:
- självklart spelar medelsvensson roll, det är den kategorin de allra flesta tillhör.
Nej, en vanlig svennebanan på gatan spelar absolut ingen roll, oavsett kön. Det är genomsnittet som spelar roll rent statistiskt. Genomsnittet spelar roll eftersom det reflekterar den samlade statistiken för både de mest korkade och de smartaste, samt medelmåttorna. Om du slumpvis IQ testar 100,000 svenska män och 100k svenska kvinnor, så kommer du att få ett statistiskt representativt genomsnitt med ca 5 IQ poäng högre bland svenska män som helhet. Att det finns svenska kvinnliga genier som har högre IQ än 99.99% av alla svenska män, ja det går inte att förneka, men det betyder inte att svenska kvinnor överlag har högre IQ än svenska män.

Det finns kvinnor som har riktigt hög IQ (Marilyn vos Savant är ett bra exempel), men dessa kvinnor är riktigt få, och även om det också är ovanligt, så är det betydligt vanligare att män har 200+ IQ, vilket också reflekteras i att män överlag har 5 IQ poäng högre i genomsnitt, än kvinnor. 5 IQ poäng kanske inte låter som en big deal, men det är skillnaden mellan Sverige och Japan.

Citat:
Att det finns ett proffs i schack nånstans med 180 i princip IQ har absolut ingenting med dig eller någon annan man att göra, det har enbart med schackspelaren i fråga att göra. Det finns inte särskilt många män som är i absoluta toppskiktet. Släpp dem, du tillhör dem inte.
Men herreg-d, ya Allah, vad förståndshandikappad du är. Jag påstod inte att jag har 180 i IQ eller att jag tillhör någon IQ elit bara för att Bobby Fischer var så intelligent. Det jag försöker få dig att förstå är att män överlag verkligen är smartare än kvinnor, och att dessa schackgenier verkligen är resultatet av att män är smartare än kvinnor. Menar du att det är en slump att män producerar långt fler schackgenier än kvinnor, i precis alla kulturer? Det finns inte en enda kultur/ras/etnicitet på den här planeten, där kvinnor är överlägsna männen på schack. Schack är ett mycket viktigt exempel också på ren intelligens, eftersom ingen utbildning överhuvudtaget behövs. Man behöver liksom inte plugga 20 år eller ens kunna matte; allt man behöver kunna är reglerna för hur man flyttar pjäserna, vilket man kan lära sig på 5 minuter, och sedan är det bara ren logik, koncentration och minne som gäller.

Citat:
Till exempel har du med största sannolikhet INTE högre intelligens än vad jag har. Du är man, jag är kvinna. Frågor på det?
Önsketänkande från ditt håll. Vad har du fått för resultat i IQ tester och vad har du för Elorating i schack? Jag är inte intresserad av vad du har för skolbetyg eftersom sånt är irrelevant (alla fuskar ju igenom plugget hur som helst).

Citat:
-Du använder ordet smart. Det du talar om här är den typ av matematisk logisk intelligens vilket vi redan har konstaterat att män i viss grad har bättre förmåga till. Det beror delvis på att män har mer grå hjärnsubstans och kvinnor har mer vit. Den vita styr empatiska förmågan och språklig förmåga.
Det är inte så att man är speciellt imponerad av en schackspelare el en ingenjör. Du med flera beter er som att det vore en enorm prestige i det. Varför skulle det vara det? Varför skulle det vara bättre än andra förmågor? Allting beror ju på vilket sammanhang förmågorna krävs till.
Schackfärdigheter korrelerar starkt med IQ-tester som mäter logiskt tänkande, minne osv. Alltså objektiv högbegåvning. Tror du att grandmasters som ligger på en 2500+ Elorating, att de är idioter i övrigt eller? Ett bra exempel på detta, är Bobby Fischer's biologiska pappa, Paul Nemenyi som var ashkenazijude och matematiker och fysiker, vilket är en yrkesgrupp som kräver hög IQ. Bobby Fischer's mor var ashkenazijudinna, och ashkenazijudar anses inte utan anledning ha högst IQ i världen. Hur som helst, turns out, Bobby Fischer blev världens bästa schackspelare genom tiderna. Hade Bobby Fischer om hans pappa var någon random gatuneger eller något, kunnat bli så bra schackspelare? Knappast. Bobby Fischer själv förstod att han inte bara var ett schackgeni, utan ett geni rent allmänt:
I object to being called a chess genius because I consider myself to be an all around genius who just happens to play chess, which is rather different.
^^ Man kan inte vara så bra på schack utan att vara ett ett geni, och omfattande meta-analyser av schackspelare och deras IQ-tester, håller med. Frågan du bör ställa dig själv är varför kvinnor inte lyckas producera så många elitspelare inom schack, som män.
"Chess is probably the single most studied domain in research on expertise, yet the evidence for the relationship between chess skill and cognitive ability is mixed," said MSU's Alexander Burgoyne, lead author on the study. "We analyzed a half-century worth of research on intelligence and chess skill and found that cognitive ability contributes meaningfully to individual differences in chess skill."

...

"When it comes to expertise, training and practice certainly are a piece of the puzzle," said Hambrick, MSU professor of psychology. "But this study shows that, for chess at least, intelligence is another piece of the puzzle."
https://www.sciencedaily.com/releases/2016/09/160913124722.htm
Hur förklarar du förresten att män dominerar bland Nobelpristagare inom fysik, kemi, biologi osv, trots att kvinnor får bättre betyg pga det feministiska skolsystemet? Borde inte kvinnor vara ledande bland Nobelpristagare?
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-10-23 kl. 02:06.
Citera
2019-10-23, 02:15
Medlem
Mydans avatar
Citat:
Innan du gör uttalanden om diskriminering bör du läsa kursplanerna.

Vad har kursplanerna med någonting att göra? Om du på allvar ämnar påstå att eventuellt feministiskt genustrams som skrivits in i dagens ideologiska kursplaner, vilket vi nu senaste månaden har blivit väl medvetna om, skulle motivera att män förtjänar sämre betyg än de kunskaper de kan redogöra för, samt kvinnor förtjänar högre betyg än deras kunskaper, tror jag att du ska ta en paus från tokstollarna här inne ett tag, då de tycks ha retat upp dig tillräckligt mycket för att orsaka en lite väl stor, om än förståelig, tunnelsynthet för kvällen.

Visst kan man teoretiskt säga att eftersom kursplanerna istället då är diskriminerande så är inte betygen diskriminerande, men jag ser inte vad det skulle göra för skillnad var diskriminering har sitt ursprung, problemet är sällan VAR den finns, utan ATT den finns.
Senast redigerad av Mydan 2019-10-23 kl. 02:18.
Citera
2019-10-23, 02:48
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mydan
Det vet vi.

Åhå, du skulle inte kunna bidra med en länk till dessa sammanställningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in