Citat:
Ursprungligen postat av
-Ove-Sundberg-
Tummen upp på den.
Inte bara testot som blir nerstängt tyvärr, resterande hormoner är det lite dålig koll på här i sverige.
Står själv i valet och kvalet om man ska ge upp nebidon. Mår bra veckan efter sprutan och ca en två veckor innan nästa spruta. Östradiolet har man ju provat att få till med anastrozole, allt från en halv tablett i veckan till 1/32 dels tablett. Men blir inget bra, eller så tål jag inte tabletterna.
En annat problem man får brottas med är att förståelsen för hormon problem bland familj och vänner är väldigt låg, och man blir knappt tagen på allvar, utan det handlar mer om att man ska rycka upp sig. Om jag jämför min hormon trötthet med min normala trötthet så är det som natt och dag. Att vara en normal fullt frisk man, och jobba efter en dålig natts sömn på kanske 4 timmar är ändå fullt möjligt, men är man hormon trött så finns det inte på kartan. Inte ens om man sköter sömnen perfekt.
Om du tänker ge upp Nebidon så rekommenderar jag dig starkt att gå på HCG, annars kommer du må riktigt dåligt. Man ska inte ge sig tusan på att endokrinologerna vet om att man inte bara kan hoppa av Nebido hur som helst, så kanske bäst att säga att du vill göra tjejen gravid, och på så vis få HCG.
En vän till mig fick sin Nebido behandling abrupt avslutad på inrådan av en så kallad expert på Anova som tillhör karolinska institutet. Att göra på det viset som läkare är rent tjänstefel och riskerar att utsätta patienten för stort lidande.