Citat:
Ursprungligen postat av
Denno
Aha! Jag läste bara att dom verkade fokusera på injektioner. Är gel omständigt? Hört att det är ett jädra kladdande? Eller funkar det bra användarmässigt?
Njaee, det beror på vad man tycker är omständigt. Givetvis mer omständigt än att få en spruta var 8e vecka, enklare än så blir det ju inte.
Gelen måste du smörja på varje dag och gärna som en del av morgonrutinen. Den måste torka innan du drar på dig kläder för att du skall tillgodogöra dig allt. Den är direkt olämplig om du har små barn som du kommer i kontakt med direkt efter påstrykning (ytor som du smort och som inte är täckta) och detsamma gäller väl kvinnor också.
Många verkar tycka att gelen inte ger bra värden men det är inte min uppfattning alls, det är beroende på hur man tar upp den, olika för alla. Jag kommer lätt upp i över 30 nmol 2-3h efter påstrykning med standarddosen på 6 tryck.
Nebido verkar vara olika för alla också och inte alla kommer överens med Nebido heller. Fördelen är som sagt att du sätter sprutan och sedan behöver du inte tänka på det mer förrän nästa spruta.
En fördel med gel är att egenproduktionen kommer igång förhållandevis fort om du bestämmer dig för att sluta med TRT.