2019-10-22, 19:46
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Det är inte alla som får det, men jag tror att det är rätt vanligt, och får man det så är det fan inte roligt. Har du gjort nåt för att försöka höja testosteronet, så som träning och kost?
Finns inte ork till träning. Kosten är ok. Men svårt att hitta motivation samtidigt. Får se. Om det nu inte gör skillnad för mig så får jag väl utesluta det helt enkelt och leta annan lösning.
Citera
2019-10-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Vet inte om denna tråden bara handlar om dom som önskar behandlingen.

Men vore kul att höra från er som faktiskt fått behandling. Hur förändrades ni från innan? Fördelar och nackdelar. Var det livsförändrande?

+40 man. Var allmänt trött och hängig ett tag och gjorde diverse tester som alla såg bra ut. Testot låg åt det låga hållet dock, i samma härad som du, och jag går på Tostrex sedan ett år tillbaka lite drygt. Tar upp gelen bra och testosteronet ligger i höga referens och strax över.

Fick bra effekt på mående och energinivå i början men det planar ut skulle jag säga. Har lagt på mig en del muskler om det är viktigt och med lite resultat så blir det ju lite lättare att sköta träningen om du tycker att det tar emot.

Någon omvälvande livsförändring tycker jag dock inte att det blivit. Möjligen hade det blivit större skillnad om jag legat riktigt lågt innan behandlingen. Prioritera att sköta kosten, sömnen, träning och socialt liv och se testot som ett sätt att optimera allt det övriga. Enbart testo och slarv med det andra kommer inte att hjälpa ett dugg om du frågar mig.

Mest uppenbara nackdelen är att hitta rätt med östrogen då jag är känslig åt båda hållen.
Citera
2019-10-22, 21:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Blir det alltid ojämna nivåer av östro eller är det individuellt?
Indidivuellt hur man upplever det, vissa är väldigt känsliga andra totalt okänsliga, ibland kan tillskott som höjer progesteronet minska känsligheten.

Citat:
Låter lovande. Har bokat tid på ekenhälsan om några veckor. Ligger på 13 i testo. Så är ju på gränsen. Men kan klicka för alla symtom i boken. Hoppas kunna se någon sorts ändring. Just nu diagnostiserad för depression men det är så mycket annat som inte stämmer.
Med 13 skulle jag bli förvånad om du får behandling för det är inte ens i botten av referensvärdet men några veckor...du har gott om tid på dig att sänka testosteronet, kan räcka med receptfria värktabletter.

Ang depression o testosteronbrist, ibland kan det ta mindre än 24 timmar från första behandlingen(även med gel) för att depression ska lätta eller helt försvinna.
Citera
2019-10-22, 21:27
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogdanfb
+40 man. Var allmänt trött och hängig ett tag och gjorde diverse tester som alla såg bra ut. Testot låg åt det låga hållet dock, i samma härad som du, och jag går på Tostrex sedan ett år tillbaka lite drygt. Tar upp gelen bra och testosteronet ligger i höga referens och strax över.

Fick bra effekt på mående och energinivå i början men det planar ut skulle jag säga. Har lagt på mig en del muskler om det är viktigt och med lite resultat så blir det ju lite lättare att sköta träningen om du tycker att det tar emot.

Någon omvälvande livsförändring tycker jag dock inte att det blivit. Möjligen hade det blivit större skillnad om jag legat riktigt lågt innan behandlingen. Prioritera att sköta kosten, sömnen, träning och socialt liv och se testot som ett sätt att optimera allt det övriga. Enbart testo och slarv med det andra kommer inte att hjälpa ett dugg om du frågar mig.

Mest uppenbara nackdelen är att hitta rätt med östrogen då jag är känslig åt båda hållen.
Tack för ditt inlägg!
Nej att testot skall skapa regnbågar och enhörningar är jag inte inne på. Men jag hoppas på ett ökat allmäntillstånd för att kanske kunna komma tillbaka på banan. Verkar dock som ekenhälsan kör injektioner i första hand och inte gel. Men vi får se.
Citera
2019-10-22, 21:29
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Indidivuellt hur man upplever det, vissa är väldigt känsliga andra totalt okänsliga, ibland kan tillskott som höjer progesteronet minska känsligheten.

Med 13 skulle jag bli förvånad om du får behandling för det är inte ens i botten av referensvärdet men några veckor...du har gott om tid på dig att sänka testosteronet, kan räcka med receptfria värktabletter.

Ang depression o testosteronbrist, ibland kan det ta mindre än 24 timmar från första behandlingen(även med gel) för att depression ska lätta eller helt försvinna.
Redan pratat med dom (ekenhälsan) och jag ligger inom deras skala för behandling. Dock kan jag glömma få hjälp av VC.
Citera
2019-10-22, 21:31
Medlem
Citat:
Tack för ditt inlägg!
Nej att testot skall skapa regnbågar och enhörningar är jag inte inne på. Men jag hoppas på ett ökat allmäntillstånd för att kanske kunna komma tillbaka på banan. Verkar dock som ekenhälsan kör injektioner i första hand och inte gel. Men vi får se.

De behandlar med gel också. Upp till dig vad du vill ha och lite beroende på hur dina blodvärden ser ut och hur du svarar på behandlingen.
Citera
2019-10-22, 21:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Redan pratat med dom (ekenhälsan) och jag ligger inom deras skala för behandling. Dock kan jag glömma få hjälp av VC.
Sahlgrenska endokrinmottagning skulle definitivt kalla dig frisk med det värdet.
Citera
2019-10-22, 21:33
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogdanfb
De behandlar med gel också. Upp till dig vad du vill ha och lite beroende på hur dina blodvärden ser ut och hur du svarar på behandlingen.
Aha! Jag läste bara att dom verkade fokusera på injektioner. Är gel omständigt? Hört att det är ett jädra kladdande? Eller funkar det bra användarmässigt?
Citera
2019-10-22, 21:34
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sahlgrenska endokrinmottagning skulle definitivt kalla dig frisk med det värdet.
Kan jag inte uttala mig om. Vi får väl se vad läkaren säger. Men känns märkligt om dom skulle låta mig boka tid angående testo om dom tänker avfärda mig när dom redan vet att jag ligger på 13.
Citera
2019-10-22, 21:41
Medlem
Citat:
Aha! Jag läste bara att dom verkade fokusera på injektioner. Är gel omständigt? Hört att det är ett jädra kladdande? Eller funkar det bra användarmässigt?

Njaee, det beror på vad man tycker är omständigt. Givetvis mer omständigt än att få en spruta var 8e vecka, enklare än så blir det ju inte.

Gelen måste du smörja på varje dag och gärna som en del av morgonrutinen. Den måste torka innan du drar på dig kläder för att du skall tillgodogöra dig allt. Den är direkt olämplig om du har små barn som du kommer i kontakt med direkt efter påstrykning (ytor som du smort och som inte är täckta) och detsamma gäller väl kvinnor också.

Många verkar tycka att gelen inte ger bra värden men det är inte min uppfattning alls, det är beroende på hur man tar upp den, olika för alla. Jag kommer lätt upp i över 30 nmol 2-3h efter påstrykning med standarddosen på 6 tryck.

Nebido verkar vara olika för alla också och inte alla kommer överens med Nebido heller. Fördelen är som sagt att du sätter sprutan och sedan behöver du inte tänka på det mer förrän nästa spruta.

En fördel med gel är att egenproduktionen kommer igång förhållandevis fort om du bestämmer dig för att sluta med TRT.
Citera
2019-10-22, 21:53
Medlem
Citat:

Min läkare sa att injektioner brukar ges till personer med väldigt låga testosteron nivåer. Hade 8.8 på ena provet och 8.2 på det andra som togs. Fördelen med gel enligt honom är att det är lättare att justera dosen eftersom gelén inte har lika lång aktiv tid.

Smörjer man ut gelén över ett stort område (lår/mage) så tycker jag att den drar åt sig väldigt snabbt. Visst blir det inte snustorrt men brukar smörja in mig sedan gå och göra frukost innan jag drar på mig kläderna.

Har inga barn själv men tänker att i framtiden kanske överväga injektion mest pga att slippa oroa mig över sambo och djur. Är sjukt nojig över att det ska kleta av sig till den gräns att jag använder minst 2 lager kläder, helst fler. Men det beror nog på att jag är lite hypokondrisk av mig.
Citera
2019-10-22, 21:55
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GutsAndGlory
Min läkare sa att injektioner brukar ges till personer med väldigt låga testosteron nivåer. Hade 8.8 på ena provet och 8.2 på det andra som togs. Fördelen med gel enligt honom är att det är lättare att justera dosen eftersom gelén inte har lika lång aktiv tid.

Smörjer man ut gelén över ett stort område (lår/mage) så tycker jag att den drar åt sig väldigt snabbt. Visst blir det inte snustorrt men brukar smörja in mig sedan gå och göra frukost innan jag drar på mig kläderna.

Har inga barn själv men tänker att i framtiden kanske överväga injektion mest pga att slippa oroa mig över sambo och djur. Är sjukt nojig över att det ska kleta av sig till den gräns att jag använder minst 2 lager kläder, helst fler. Men det beror nog på att jag är lite hypokondrisk av mig.
Och en annan fördel måste ju vara att man sköter det själv också gissar jag. Slipper boka tid hos ssk för att få injektionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in