2019-10-22, 20:39
Medlem
Pajasmicras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Du får nog utveckla detta.
yin och yang?
Citera
2019-10-22, 20:40
Medlem
Duerfs avatar
De läroplaner vi har är diskriminerande mot pojkar (lite ämneskunskap och dålig struktur straffar pojkar som ligger minst ett år efter i mognad). Därav att flickor får högre betyg.

Som ett resultat har flickor bättre betyg och då kommer de in med sina betyg. En naturlig följd är att de som då kommer in med högskoleprov är de med relativt bättre högskoleprov jämfört med betyg, så de som kommer in med hp är de med sämre betyg men hög begåvning. Denna grupp är dominerad av pojkar.

Det är mer läroplanen som är diskriminerande mot pojkar än högskoleprovet som är diskriminerande mot flickor.

Vi har för närvarande en kraftig övervikt av kvinnor som examineras från högskolan (60/40) och om högskoleprovet skulle tas bort skulle övervikten öka. Man måste vara enastående korkad för att i ljuset av detta hävda att flickor/kvinnor diskrimineras.
Senast redigerad av Duerf 2019-10-22 kl. 21:00.
Citera
2019-10-22, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mydan
Blanda inte ihop förståndshandikappade med feminister, det finns inga som helst skäl att tro att de saknar ens i närheten så mycket förstånd som en feminist gör.
Ja, jo, iofs...
Det var elakt sagt, jag tar tillbaka, förståndshandikappade ska INTE ta åt sig av mitt inlägg!

Men hur ska vi lösa detta ofattbara problem när feministerna inte klarar provet? Ta bort helt, eller kanske anpassa efter förmåga sås?
Typ, personlig intervju där en psykolog får avgöra vad som ska vara på provet kanske?

Tex jag själv är narkoman, jag vill ha jobb på ett apotek för annars känner jag mig kränkt. Bör Socialstyrelsen se till att mina gamla saker i register suddas ut så jag får jobbet per automatik, som dom gör med kvinnor, invandrare och annat folk som kvoteras till företag o liknande?

Kan jag som dumskalle kräva att högskolan ordnar mitt prov efter min förmåga, så jag kan bli typ kirurg eller nåt eftersom jag är van att laga min gräsklippare? (Klippo btw, om nån undrar)

Jag anser ju att jobb och även studier bör gå till den mest lämpade, oberoende av kön ras läggning eller liknande.
Jag vill inte få min blindtarm opererad av en cykelmontör från albanien bara sådär ändå, men skulle det vara en utbildad duktig snubbe -eller tjej- från albanien, skulle det vara helt ok, om ni fattar?
Citera
2019-10-22, 20:45
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
Själv anser jag att den du citerade har fullkomligt rätt.
Vilken nivå anser DU det är att sänka ribban för att förståndshandikappade/feminister mm ska klara samma prov som alla andra då?

Jag tycker inte att man ska sänka nivån någonstans. Dock verkar en del här ha problem med att diskutera på en nivå som rör sig över åttaårsgropen. Det verkar vara många som rent ut sagt är pantade.
Citera
2019-10-22, 20:47
Medlem
Citat:
Du får nog nyansera dig lite. Män har en tydligare fallenhet för matematik än kvinnor har, vad det verkar som. 50% av provet utgörs väl av matematiska delar?
Så det är inte så konstigt att det blir att män får högre poäng.
Det har dock med den "matematiska intelligensnivån" att göra, och inte med smarthet rent allmänt. Finns många sätt man kan vara smart på.

Om man ska in på vissa yrken som kräver god matematisk förmåga så är det ju viktigt att matten på hög nivå sitter. Men, ska man in på vissa linjer, typ läkare eller juridik så är egentligen inte extremt goda kunskaper i matematik det viktigaste. Provets relevans hänger väl mest ihop med om man sökt en viss typ av linje, kan jag tycka.

Samma kritik kan då riktas mot gymnasiebetygen. Varför ska ditt betyg i gymnasiematten vara med och påverka huruvida du kommer in på en utbildning som ej kräver matematik?
Citera
2019-10-22, 20:49
Medlem
Citat:
Ja men vilken nivå är du på när du pratar om att räkna barn på dagis? Så jävla tramsigt.
Det har hänt åtskilliga gånger att dagis varit på utflykt och där personalen för att göra det enkelt för sig räknar antal barn hela tiden så att alla är med och ingen glömts någonstans. Det ska t.ex. finnas 15 barn. Finns det då bara 14 barn så saknas ett barn. Likväl så upptäcker man först när man kommit hem att ett eller flera barn saknas. Polisen får ut och söka. Hittar barnet två timmar senare i skogen. Här har man inte klarat av att räkna barnen eller struntat i det för att det var för svårt. Med ett enkelt test i matematik skulle dessa inte jobbat med det de gör då det utsätter barnen för fara.
Citera
2019-10-22, 20:50
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att man ska sänka nivån någonstans. Dock verkar en del här ha problem med att diskutera på en nivå som rör sig över åttaårsgropen. Det verkar vara många som rent ut sagt är pantade.

När argumenten tryter tar man till ad hominem
Bra jobbat!
Citera
2019-10-22, 20:54
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
De läroplaner vi har är diskriminerande mot pojkar (lite ämneskunskap och dålig struktur straffar pojkar som ligger minst ett år efter i mognad). Därav att flickor får högre betyg.

Som ett resultat har flickor bättre betyg och då kommer de in med sina betyg. En naturlig följd är att de som då kommer in med högskoleprov är de med relativt bättre högskoleprov jämfört med betyg, så de som kommer in med hp är de med sämre betyg men hög begåvning. Denna grupp är dominerad av pojkar.

Det är mer läroplanen som är diskriminerande mot pojkar än högskoleprovet som är diskriminerande mot flickor.

Vi har för närvarande en kraftig övervikt av kvinnor som examineras från högskolan (60/40) och om högskoleprovet skulle övervikten öka. Man måste vara enastående korkad för att i ljuset av detta hävda att flickor/kvinnor diskrimineras.
Precis! Där satt den! Tack och godnatt på tråden!
Citera
Medlem
Citat:
Jo. En o annan feminist har hittat tråden har jag sett.

Men OnT hur bör högskolan möta detta krav på att fler kvinnor ska klara proven då, för att ens tänka tanken på helt jämnställda krav kan vi nog glömma direkt.
Citera
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HataModeraterna
Haha vilken idioti hur kan man ens föreslå det. Läkare kanske man ska sänka kraven för så alla kan bli det. För alla hade väl velat ha en läkare som ger en fel medicin?

Det är ju inte högskoleprovet som avgör hur bra man är på medicin. Kvinnliga läkare är minst lika bra som manliga.
Citera
2019-10-22, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Det är ju inte högskoleprovet som avgör hur bra man är på medicin. Kvinnliga läkare är minst lika bra som manliga.
Sant, men bör dom inte göra samma prov för att komma dit, eller bör det vara enklare för den ena, om dom nu är lika duktiga från början?
Citera
2019-10-22, 20:57
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag läste ditt inlägg. Så män har "något högre matematisk logisk intelligens" än kvinnor, men trots detta så har män och kvinnor identisk fördelningen i IQ kurvorna? Och detta menar du, alltså mäns matematiska övertag, vägs upp av kvinnors högre verbala intelligens, har jag förstått dig rätt?

Citera gärna seriösa peer-review studier (helst meta-analyser) där kvinnor bevisligen har högre verbal IQ än män, komplettera gärna också med studier som visar att g-faktorn bland män och kvinnor, trots variation i matematisk och verbal intelligens, är identisk/jämn mellan könen.

G-faktorn ifall du inte vet vad det är:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Generell_intelligensfaktor

Du behöver inte hitta på att jag skrivit saker som jag inte skrivit. Jag skrev att jag inte tycker att genomsnittsvärdet talar särskilt mycket gällande frågan om intelligens hos män vs kvinnor eftersom det som är intressant är var de faktiska olika värden ligger på. Om det finns ett par procent män som drar upp IQvärdet rejält för män så säger inte genomsnittet särskilt mycket, intressant vore att se median och vilka värden som klustrar runt medianen.
Jag fokuserar inte så mycket på vad de absolut mest intelligenta männen har för värde jämfört med de mest intelligenta kvinnorna har för värde, eftersom detta inte spelar så stor roll för gruppen män/ kvinnor. Mer intressant är att se vad en vanlig Svensson-man och kvinna har för IQ, inte genomsnittsvärdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in