Citat:
Ursprungligen postat av
Sebban
Sen YouTube började censurera ”flat earthers” så är det svårare att hitta plattisfilmer, så tack för länken!
Var lite misstänksam, som vanligt, i början, men fann videon ganska intressant. Lite synd att diskussionen avbröts när gravitation kom på tal, för då hade ju de så kallade vetenskapsmännen stått där med rumpan bar. Rimmar ganska bra, eller hur?
Anser nog att titeln ”Flat Earthers vs Scientists” är något vilseledande, “Christian worldview vs Jewish Kabbalistic worldview”, hade varit mer korrekt. För i grund och botten är det egentligen en kamp om våra själar mellan två religioner, den ena representerar spiritualitet och andlighet och den andre, maskerad som vetenskap, står för dekadans och krass materialism.
Så kallade vetenskapsmän som påstår sig vara ateister är i själva verket djupt troende kabbalister, oftast utan att veta om det själva.
Förstår att många reagerar negativt på påståendet men det är den uppenbara sanningen, om så kallad vetenskap, som direkt eller indirekt, berör det existentiella.
”Vetenskapsmän” med kändisstatus försöker inte ens dölja det!
https://www.youtube.com/watch?v=SplgP9tWKiI&list=PL25UdEfkAoF8H0XYF2fD3-srKTGThujCa&index=2
Tack för uppskattningen av länken.
I ö snackar du bara skit nu om saker du uppenbarligen inte har en aning om. En av oss två har doktorerat i fysik och det är banne mig inte du. Hela min långa utbildning hade inte skit med någon "kabbal" att göra. Däremot har jag under den t ex själv mätt ljusets hastighet och laddningen på elektron. Och så förstås lärt mig en massa om fysikens matematik. Men det finurliga med DET är att man dels både KAN kolla alla stegen själv i matematiska bevis, och att man faktiskt t o m måste göra det iaf i väldigt många fall för att öht klara tentorna. Och i själva doktorerandet gör man ju även en egen forskningsuppgift.
Nu har jag förstått att många på din kant har för sig att forskare på något sätt täcker upp för varandra i en jättelik global konspiration. Men INGET skulle öht kunna vara mer fel! Forskare gör generellt precis tvärtom! Allt hårdgranskas i s k
peer review, och minsta fel slår de ner på som hökar. Alla älskar att hitta fel hos andras resultat, och ju mer känd forskare och ju mer känt resultat, desto bättre! Känner själv till flera exempel, inkl en doktorsavhandling som de var tvungna att dra tillbaka. Forskning är inte en passande business för "snow flakes".
---
Varför går du bara inte några kurser själv på universitet för att se hur det verkligen går till? Vågar du inte? Är du kyckling eller man?
--
Din film... Där ser man farorna med popularisering. Visst kan man tycka att det är najs att försöka sträcka ut handen till olika grupper och peka på sånt som iaf påminner lite om varandra? Till t ex katoliker kan man ju understryka att Big Bang-teorins grundare var en katolsk präst, Lemaître, och den tidens Påve blev väldigt entusiastisk över hur vetenskapen nu verkade styrka att världen är skapad! Så är Big Bang nu en
katolsk konspiration?

Löjligt! Det handlar ju som allt annat i vetenskap i grunden om
systematiska observationer, samt försök till att systematisera dessa och försöka hitta rimliga förklaringar (dvs vetenskapliga teorier) till dessa.
F ö är det till stor del en löjlig dikotomi mellan vetenskap och religion. Många forskare (men möjligen en minoritet) är själva religiösa. Och att bara vara ateist gör inte någon till astrofysiker. Kategorierna överlappar.