Tja, jag behöver få reda på hur man använder sig av Triangulering för att bestämma ett avstånd. Jag förstår hur man gör när man har en vinkel som är 90 grader:
En vinkel är 90 grader. Avståndet mellan punkterna är 4 m. Den andra vinkeln är 86 grader, tredje är 4 grader. Sen så gör man så här:
Citat:
tan 86 = 14,3
14,3 = X / 4
X = 57,2 m
Men nu undrar jag alltså hur man gör när man ska räkna ut ett avstånd med hjälp av 2 olika vinklar.
Citat:
Vi kan säga att vi har värden:
Vinkel A = 72 grader
Vinkel B = 40 grader
Vinkel C = 68 grader
Mellan vinkel A och B är det:
s = 200 m
Nu till själv frågan. Hur använder man sig av dessa värdena för att räkna ut hur lång:
Citat:
-Sträckan mellan Vinkel A och Vinkel C är
-Sträckan mellan Vinkel B och Vinkel C är
Jag har suttit ett tag nu och försökt få det att fungerar, men jag vet inte riktigt hur jag ska använda mina värden. Om någon skulle kunna hjälpa mig med det så skulle jag bli tacksam.
Jag har suttit ett tag nu och försökt få det att fungerar, men jag vet inte riktigt hur jag ska använda mina värden. Om någon skulle kunna hjälpa mig med det så skulle jag bli tacksam.
Jag utgår från att du kan enklare ekvationslösning. I annat fall är denna uppgift för svår för dig. Det är ju i princip bara att sätta in värdena. På wiki står det alpha för vinkeln och A för hörnet. Jag ser ingen anledning att skilja på dem, och kallar således även vinkeln för A. Vidare kör vi på deras notation och kallar sidan som är mittemot hörnet A för a.
Du har alltså:
(sin 68)/200=(sin 72)/a=(sin 40)/b
Detta kan du alltså skriva som två ekvationer.
(sin 68)/200=(sin 72)/a
och
(sin 68)/200=(sin 40)/b
Jag utgår från att du kan enklare ekvationslösning. I annat fall är denna uppgift för svår för dig. Det är ju i princip bara att sätta in värdena. På wiki står det alpha för vinkeln och A för hörnet. Jag ser ingen anledning att skilja på dem, och kallar således även vinkeln för A. Vidare kör vi på deras notation och kallar sidan som är mittemot hörnet A för a.
Du har alltså:
(sin 68)/200=(sin 72)/a=(sin 40)/b
Detta kan du alltså skriva som två ekvationer.
(sin 68)/200=(sin 72)/a
och
(sin 68)/200=(sin 40)/b
Så om jag har förstått det här rätt så är sträckan mellan Vinkel A och B:
Om du inte är säker på att du stoppat in rätt värden överallt så kan du kontrollera med sinussatsen. Sätt in alla värdena i ursprungliga ekvationen: sin A / a = sin B / b = sin C / c.