2019-10-19, 09:40
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kipdrordy92
Ja jag har fått nedtrappnings schema med Lyrica och efter den e klar så ska jag höra mig för om jag kan få gabba istället tack för tipset min vän.

Jag fick sluta med gaba när jag kom in i laro. Hade 10st om dagen, fick 1 månad att trappa ur. Seg månad men helt klart värt det
Citera
2019-10-19, 10:26
Medlem
svampen211s avatar
Ny metadon på LARO program

Hej!

Jag kommer inte ihåg namnet på denna metadon, så jävla synd att jag kastade lappen efter att jag sökt på den på google och hitta inget. Jag fick erbjudande av min läkare att vara test person på denna nya metadon som skulle ge mindre biverkningar. Jag var tveksam då och det blev inget av, tänker säga att jag vill prova den eftersom jag får så mycket biverkningar av metadon.

Finns det någon som testat den här nya sorten? Tror namnet börja på L eller D, typ Levontodon eller nåt sånt, kan va helt fel. Annars kör dem ju bara med Nordic Drugs på min mottagning helt omöjligt att ens få piller vilket är dåligt men det är en annan diskussion. Hoppas någon här hört nåt mer om den och kan säga om det är värt att prova den.

Mvh Svampen!
Citera
2019-10-19, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
Är det någon som har benzo utskrivet och går laro?. Jag hade gaba 10st om dagen,men va tvungen att sluta när jag kom in i laro. Här svår ångest så gaba funka riktigt bra.

Jag har benzo utskrivet och går LARO, får 16mg om dagen(fast jag får Buvidal-injektioner just nu, så man räknar lite annorlunda). Det är inte direkt populärt hos min ansvariga LARO-läkare att jag har bensodiazepiner utskrivet, men jag har fått det från psykiatrin i många år och har både svåra ångestproblem med flera självmordsförsök bakom mig och väldigt svåra sömnproblem. På sikt är väl tanken att trappa ut benzon, men då kräver jag att få en grundlig ADHD-utredning samt något annat för sömnen för att få ordning på livet. Det är jävligt märkligt hur många LARO-läkare verkar tro att så fort man får medicin från mottagningen så försvinner alla andra problem, och det är något som jag tycker är väldigt fel. Visst, det är klart det är en trygghet att få buprenorfin från LARO, men det hjälper inte mot min mångåriga ångestproblematik som startade långt innan jag ens började missbruka. Jag vill gärna sluta med benzo som sagt, men jag vet också att det i mitt fall troligtvis skulle vara potentiellt direkt livsfarligt att sluta.
Citera
2019-10-20, 08:43
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubtown
Jag har benzo utskrivet och går LARO, får 16mg om dagen(fast jag får Buvidal-injektioner just nu, så man räknar lite annorlunda). Det är inte direkt populärt hos min ansvariga LARO-läkare att jag har bensodiazepiner utskrivet, men jag har fått det från psykiatrin i många år och har både svåra ångestproblem med flera självmordsförsök bakom mig och väldigt svåra sömnproblem. På sikt är väl tanken att trappa ut benzon, men då kräver jag att få en grundlig ADHD-utredning samt något annat för sömnen för att få ordning på livet. Det är jävligt märkligt hur många LARO-läkare verkar tro att så fort man får medicin från mottagningen så försvinner alla andra problem, och det är något som jag tycker är väldigt fel. Visst, det är klart det är en trygghet att få buprenorfin från LARO, men det hjälper inte mot min mångåriga ångestproblematik som startade långt innan jag ens började missbruka. Jag vill gärna sluta med benzo som sagt, men jag vet också att det i mitt fall troligtvis skulle vara potentiellt direkt livsfarligt att sluta.

Jag har dokumenterat ångest mående från sjukvården i 15år. Haft benzo,lyr,gaba... Men va helt nej när jag börja laro. Fick typ ultimatum att antiken sub eller benzo.
Citera
2019-10-20, 13:17
Medlem
Citat:
Jag fick sluta med gaba när jag kom in i laro. Hade 10st om dagen, fick 1 månad att trappa ur. Seg månad men helt klart värt det

Ah fan ska dra ned en 75 mgare vart 14:e dag så inom den tidsramen så ska jag se till att ta upp med läkaren om gaba.
Citera
2019-10-20, 13:49
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampen211
Hej!

Jag kommer inte ihåg namnet på denna metadon, så jävla synd att jag kastade lappen efter att jag sökt på den på google och hitta inget. Jag fick erbjudande av min läkare att vara test person på denna nya metadon som skulle ge mindre biverkningar. Jag var tveksam då och det blev inget av, tänker säga att jag vill prova den eftersom jag får så mycket biverkningar av metadon.

Finns det någon som testat den här nya sorten? Tror namnet börja på L eller D, typ Levontodon eller nåt sånt, kan va helt fel. Annars kör dem ju bara med Nordic Drugs på min mottagning helt omöjligt att ens få piller vilket är dåligt men det är en annan diskussion. Hoppas någon här hört nåt mer om den och kan säga om det är värt att prova den.

Mvh Svampen!
Levopidon
Alltså levometadon, dubbelt så dospotent som vanlig meta

https://lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/forskrivning/DHPC/Levopidon-levometadon-DHP-2019-04-03.pdf
Citera
2019-10-21, 22:33
Medlem
Hejsan alla . Vilka här går på labo / laro programmet ? Och hur tycker ni de funkar ? Vilka tar metadon ? Själv har jag varit med i programmet några år och tar metadon .
Citera
2019-10-21, 23:34
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kikki89
Hejsan alla . Vilka här går på labo / laro programmet ? Och hur tycker ni de funkar ? Vilka tar metadon ? Själv har jag varit med i programmet några år och tar metadon .

Hallådär. Själv tar jag buprenorfin 16mg per dag. Funkar finfint faktiskt.
Citera
2019-10-22, 08:21
Medlem
Charliework86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kikki89

Shoo jag går laro och har suboxone. Funkar svin bra.
Citera
2019-10-22, 15:35
Medlem
Frågar igen, då det inte riktigt kom några svar förra gången och jag nu har LITE egna erfarenheter:
Någon som har/haft Buvidal? Jag får 24mg/vecka vilket de påstår skulle motsvara min tidigare dos buprenorfin(16mg/dag) men jag upplever att detta, även om jag inte har några enorma abstinensbesvär så har jag haft ett helvetes drogsug sedan jag fick min första spruta. Det gjorde väl inte saken bättre att jag hade tagit 4mg på morgonen innan(nasalt) första sprutan och sedan har behövt köpa lite svart vid sidan av då jag helt enkelt inte tycker att dosen räcker. Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp en argumentation för doshöjning då jag är ny i programmet och alltid haft lite svårt att lita på myndigheter/vården etc etc. Så, någon som har tips på argument för doshöjning? Jag vill verkligen på det stora hela ge Buvidal en ordentlig chans av flera personliga anledningar.
Citera
2019-10-22, 15:54
Medlem
Citat:
Shoo jag går laro och har suboxone. Funkar svin bra.
Okej vad bra att de funkar bra tycker du att de håller i sig ett dygn eller tycker du de går ut fort ?
Citera
2019-10-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av who-
Hallådär. Själv tar jag buprenorfin 16mg per dag. Funkar finfint faktiskt.
Okej vad bra att de funkar bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in