Du kanske borde börja skriva sagor?
eller har du bevis för påståendet?
Jag vet inte vad ShHolmes menar, men kan tänka mig att han inte tycker det är normalt att visa upp en närbild på en krossad mus, ägna sig åt smygfilmning, rigga kranium och skriva morbid text inte långt efter mordet på LW, flinar och fjantar runt trots att en vän har mördats och han var misstänkt.
Ovan är bara några få exempel som jag tror några flera i tråden har reagerat på förutom att han var otrogen med LW som han ofredande och huvudknogade. Killen verkar stundtals sakna vett och verkar helt oförstående till att andra kan ta illa vid sig.
Tycker du SD:s beteende är som förväntat av en vuxen människa?
”Slitigt i sin tjänst” kan ju betyda
väldigt mycket.
Var det bara en slump att hon slutade
arbeta som pastor i samband med
skilsmässan från UW?
Tröttnade hon på att folk i kyrkan ev. hade
synpunkter och la sig i hur hon levde sitt
liv?
Men snälla det har väl hänt förr att man tröttnar på sitt jobb och byter??
Jag har nu mailat journalisten på NA, Stefan Hazianastasiou och gett honom en hint om detta och direktlänkar till Honan6´s inlägg.
Hoppas att det leder till något. Återkommer om jag får svar.
Vågar verkligen NA gräva i något? De skriver om artiklar och t.o.m drar tillbaka publicerat material (trots att de bestämt på sin sida hävdat att så gör de inte). Dubbelmoral.
Att de är politiskt rädda/fega efter rabaldret efter det publiceringen av Lars Vilks bilder kan inte vara enda förklaringen. De verkar ha blivit allmänt fega.
Bl.a är mediabevakningen av ”Hjärstamordet” - trots att de skrivit hundratalet artiklar och menar på att det är det mest omskrivna mordet - bland det sämsta krimreportagemässigt jag läst! Även om journalisten annars skriver bra så är hans lämnar hans krimreportageskrivande en del att önska. Eller så är han styrd av ledningen att inte gräva. Nåt konstigt är det iallafall, när man jämför med hur Aftonbladet ansträngt sig och grävt lite extra..
Senast redigerad av T34Panzer 2019-10-22 kl. 11:04.
Som jag tidigare skrev, även pastorer och präster är människor, inte bättre än andra.
Men visst har du rätt i att förväntningarna är högre.
LW blev kritiserad för detta av en nära vän, men hon blev bara arg och tog inte reson.
Ingen är perfekt, inte ens en pastor, inte jag och inte Lena heller.
Det är inte ovanligt att den som blir kränkt och misshandlad reagerar så där; att förminska eller förneka det som h*n utsatts för. Det är inte heller ovanligt att det är svårt att ta sig ur en destruktiv relation där en av parterna har under en längre tid blivit kränkta, misshandlade och hotade.
Aggressionen som L*ena visar till de som säger till henne att hon borde avsluta, kan bero på att hon vet att hon borde lämna, men att hon inte förmår. Det skapar obehag och ångest.
Jag tror att det som vän är oerhört svårt att hjälpa en person i L*enas sits. Man kan finnas där för att lyssna om man orkar, man kan ge råd om att söka hjälp, anmäla, dokumentera och skicka sparade meddelanden och bilder till betrodda.
Från samverkan mot våld:
"Flertalet studier har pekat på våldets psykiskt nedbrytande processer, genom vilka våldet normaliseras och i olika grad internaliseras av den utsatta, det vill säga att offret tar över förövarens verklighetsuppfattning."
[...]
"internalisering, det vill säga att kvinnan identifierar sig med mannen och alltmer börjar överta hans verklighetsuppfattning. En effekt av detta är att hon kan börja försvara mannens våldsamma beteende, inför andra och inför sig själv. "
[...]
" Att det förekommer perioder utan våld gör att det går att bibehålla en förhoppning om att relationen ska förbättras och att övergreppen ska upphöra."
[...]
"Carin Holmberg, forskare i sociologi, och Viveka Enander, forskare i socialt arbete, uppmärksammar att det ofta finns ett starkt känslomässigt band mellan kvinnan och mannen i en misshandelsrelation. Detta består av många mindre band som flätats samman till en helhet som är svår att bryta"
"Ett traumatiskt band:"]Ett traumatiskt band:
Holberg och Enander beskriver också begreppet traumatisk bindning, vilket används när starka känslomässiga band utvecklas mellan två personer, där den ena upprepade gånger slår, trakasserar, hotar eller kränker den andra. Grunden är att maktbalansen är ojämn och att övergreppen är återkommande. Det typiska är att den underordnade personen utvecklar positiva känslor och attityder till förövaren. Detta fenomen har bland annat observerats i koncentrationsläger och vid gisslandraman.
I misshandelsrelationer upprepas oftast övergreppen, men samtidigt varvas de med vänligt och kärleksfullt beteende. Detta verkar leda till att bandet blir ännu starkare. Enligt inlärnings- och anknytningsteorier uppstår de starkaste banden mellan husdjur/människa eller förälder/barn när den som är överordnad i sitt beteende gentemot den underordnade är omväxlande positiv och negativ.
Sammanfattningsvis är det sannolikt att det traumatiska bandet blir så starkt till följd av att mannen pendlar kraftigt mellan våld och värme, samt att kvinnan upplever en intensiv blandning av kärlek, hat och rädsla. Resultatet av den här bindningen är att kvinnan kan uppleva sig som "trollbunden" av mannen, vilket leder till att hon kränker och sviker sig själv. Detta beskrivs ofta som det värsta av allt i en misshandelsrelation."
du svarade visst dig själv när du skrev till Idioten.
och hjälte och idol det har du nog hittat på som det mesta som du skriver i den här tråden
Du kan ta fram en något där det skrivits om hans makabra intresse för mord.
läsförståelse verkar du sakna då du vrider allt på fel sätt. men man kanske inte kan förvänta sig något annat av en mytoman
Vem tror du mördade LW? Och vad tror
du var motivet?
Du glömde att citera de inlägg som @Blessedfruit ha skrivit om anledningen till att L*ena slutade som pastor. Och att det inte hade något att göra med SD, inte hade att göra med anledningen till att hon blev mördad. Det passade inte in i kronologin, skrev Blessedfruit.
Om man nu inte känner L*ena själv, då gäller det att lyssna. Lyssna noga på de som kände henne, som pratat med henne om vad anledningen till att hon slutade som pastor.
En annan sak som är gemensam för er som väljer att tala om "hur det låg till ", varför L*ena slutade som pastor och fördömer henne för det, är att ni inte märker hur en person som faktiskt kände L*ena, blir illa berörd över hur ni vrider och vänder på det som hon skriver så att det passar er egen uppfattning. Märker ni inte att postaren sitter uppe hela natten? Känner ni inte var gränsen går? Ni som så starkt fördömer L*ena, fundera på ert eget beteende.
För er handlar det inte längre om att det har med motivet att göra (min starka tro). För det behöver man inte använda grova könsord. Det är en förevändning för att smutskasta L*ena. Tror ni att utredarna skriver på det viset?
Fundera på hur det kommer sig att ni tror er veta bättre varför L*ena slutade som pastor än hennes vän?
Varför lyssnar ni inte?
Jag märkte att Blessed mådde dåligt i
natt. Därför avstod jag att svara.
Jag uposkattar att hon delar med sig i
tråden men eftersom hon inte träffat LW
på 20 år så tänker jag att hon bara vet om
det LW valt att berätta. Och bara vet om
den version LW valt att berätta för henne.
LW verkar ha förändrats väldigt mycket
under dessa 20 år. Speciellt efter
skilsmässan från UW. Därför är jag osäker
på hur väl Blessed kände henne.
Dessutom skriver Blessed om konflikter
med församlingen. Det kan mycket väl ha
handlat om skilsmässan. Handlingar talar
högre än ord. LW slutade arbeta som
församlingens pastor och bytte församling
i samband med skilsmässan. Det tolkar
jag som att de flesta i församlingen tog
UWs parti vid skilsmässan.
Ja, skilsmässor accepteras i de flesta
svenska frikyrkor idag men en pastor
brukar bli omplacerad några år och få
jobba centralt inom organisationen i
istället. Efter några år brukar de kunna
jobba som församlingspastor igen,
om de hittar någon församling som vill
anställa dem.
En skilsmässa ses som en plump i CVn.
Likaså intima förhållanden utan att vara
gift. En medelålders singelkvinna tror
jag skulle ha väldigt svårt att hitta en
anställning som församlingspastor. Hon
skulle ses som ett hot mot andra kvinnor
i församlingen.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-10-22 kl. 12:18.
Bra att du märkte det. Jag blev helt förskräckt i morse när jag såg nattens konversationer. Jag kan inte minnas att @Blessedfruit tidigare suttit uppe på nätterna och skrivit.
Det handlar ju inte enbart om att ha kvar skribenter i tråden, hur bra vi än tycker att det är? Det handlar om riktiga människor, med känslor. Det här handlar om människor som är involverade med de berörda och själva är sörjande.
Jag får ont i magen av de kränkningar som NW fått utstå. Vissa kör på med bulldozer och verkar inte fatta inte att det inte handlar om statister i en tv-serie.
Den enda som kan berätta hur allt ligger till i frågan om hur väl Blessedfruit och L*ena kände varandra är ju de själva.
Men som jag förstår det av inläggen från skribenten, så har de hållit kontakten och de har avhandlat inte bara relationen till SD utan också frågor som rörde hennes roll som präst och varför hon valt att byta jobb.
I varje relation väljer du vad du vill berätta för den du umgås med. Berättar du själv allt till alla? Med vissa kan du berätta dina innersta tankar, någon som du känner är klok och mogen, som du vet att du kan öppna dig för utan att bli fördömd och som du litar på inte för vidare de förtroliga saker du lämnat till andra, medan andra berättar du kanske inget alls till?
Vem förändras inte på 20 år?
Med barn, familj, jobb och ålder så utvecklas man. De flesta.
De flesta mognar och lär sig mycket på 20 år. Även motgångar kan ge en styrka ibland om man kan bearbeta motgångar på ett bra sätt.
Kanske var geoacaching ett sätt för henne att hantera vardagen, medan för andra kan mer destruktiva sätt ta över?
Dessutom skriver Blessed om konflikter
med församlingen. Det kan mycket väl ha
handlat om skilsmässan. Handlingar talar
högre än ord. LW slutade arbeta som
församlingens pastor och bytte församling
i samband med skilsmässan. Det tolkar
jag som att de flesta i församlingen tog
UWs parti vid skilsmässan.
Ja, skilsmässor accepteras i de flesta
svenska frikyrkor idag men en pastor
brukar bli omplacerad några år och få
jobba centralt inom organisationen i
istället. Efter några år brukar de kunna
jobba som församlingspastor igen,
om de hittar någon församling som vill
anställa dem.
En skilsmässa ses som en plump i CVn.
Likaså intima förhållanden utan att vara
gift.
Haha man kan inget annat än att skratta åt den ”fakta” du presenterar angående skilsmässor gällande pastorer inom frikyrkan. Varför skulle en pastor bli omplacerad för att hen skiljer sig? Och inte få arbeta som pastor på några år? Vill gärna att du hänvisar till någon frikyrka som har dessa regler!
Lycka till!
Du glömde att citera de inlägg som @Blessedfruit ha skrivit om anledningen till att L*ena slutade som pastor. Och att det inte hade något att göra med SD, inte hade att göra med anledningen till att hon blev mördad. Det passade inte in i kronologin, skrev Blessedfruit.
Om man nu inte känner L*ena själv, då gäller det att lyssna. Lyssna noga på de som kände henne, som pratat med henne om vad anledningen till att hon slutade som pastor.
En annan sak som är gemensam för er som väljer att tala om "hur det låg till ", varför L*ena slutade som pastor och fördömer henne för det, är att ni inte märker hur en person som faktiskt kände L*ena, blir illa berörd över hur ni vrider och vänder på det som hon skriver så att det passar er egen uppfattning. Märker ni inte att postaren sitter uppe hela natten? Känner ni inte var gränsen går? Ni som så starkt fördömer L*ena, fundera på ert eget beteende.
För er handlar det inte längre om att det har med motivet att göra (min starka tro). För det behöver man inte använda grova könsord. Det är en förevändning för att smutskasta L*ena. Tror ni att utredarna skriver på det viset?
Fundera på hur det kommer sig att ni tror er veta bättre varför L*ena slutade som pastor än hennes vän?
Varför lyssnar ni inte?
Det framträder väldigt tydligt att kontinuerliga försök görs att flytta fokus från Stefans skuld till Lenas (o)moral i religiös mening.
Det är min uppfattning att dessa postare som så starkt förnekar att de kände Lena eller har koppling till fallet just är personer som är troende och kyrkligt eller frikyrkligt aktiva. Det framträder trots försök att gömma sig bakom allmän upprördhet över otrohet och ”kränkande av äktenskapet muntliga avtal” eller juridiska ”wall of texts”.
Vad säger då Bibeln om förlåtelse? (det kan väl ändå inte vara OT då Lena trots alt varit pastor.)
Lukasevangeliet 6:37
”Döm inte, och ni skall inte bli dömda. Fördöm inte, och ni skall inte bli fördömda. Förlåt, och ni skall bli förlåtna.”
Matteusevangeliet 18:21-22
“Då kom Petrus fram och frågade Jesus: “Herre, hur många gånger ska min broder kunna synda mot mig och få min förlåtelse? Upp till sju gånger?” Jesus sade till honom: “Jag säger dig: Inte sju gånger utan sjuttio gånger sju.”
Matteusevangeliet 6: 14-15
“För om ni förlåter människorna deras överträdelser, ska er himmelske Far också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, ska inte heller er Far förlåta era överträdelser.”
De lever inte som de lär.
Jesus förlät andras synder, till skillnad från vissa moral/religionspoliser och stenhjärtan i tråden.
Haha man kan inget annat än att skratta åt den ”fakta” du presenterar angående skilsmässor gällande pastorer inom frikyrkan. Varför skulle en pastor bli omplacerad för att hen skiljer sig? Och inte få arbeta som pastor på några år? Vill gärna att du hänvisar till någon frikyrka som har dessa regler!
Lycka till!
Du får tro vad du vill. Det är så det
fungerar IRL. De flesta frikyrkor drivs
som ideella föreningar och en
pastorstjänst är aldrig någon trygg
anställning. Det är helt upp till
medlemmarna i församlingen om de
vill ha kvar sin pastor eller inte.
En pastor som är singelkvinna ses
som ett hot mot andra kvinnor i
församlingen.
Om hon dessutom har intima förhållanden
utan att vara gift så ses hon som ett
dåligt föredöme för församlingens
ungdomar. LW skulle aldrig kunnat leva
som hon gjorde om hon fortfarande
varit församlingspastor.
Det var inte min mening att låta så pessimistisk, de tidigare anmälningarna finns ju alltid kvar som själva grunden för misstankarna. Dessutom hade han ju (om det nu stämmer) chattat med henne under mordkvällen. Men mycket av allt det andra som förut betraktades som indicier verkar ju nu ha förlorat sitt bevisvärde.
Vad syftar du på här?
Vilka incicier har förlorat sitt bevisvärde?
Jag har inte läst någonting om detta.
Har du någon källa?