2019-10-22, 09:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
"NN upplever att den psykiska hälsan är god", uppger Frivården i sitt yttrande.

https://www.na.se/artikel/misstankte-hjarstamordaren-ska-genomga-liten-sinnesundersokning-jag-kan-inte-svara-pa-varfor

Ja, det är underligt.

Det är nämligen Frivården som förslår paragraf 7- utredningen:

"Den 45-årige mannen har sedan tidigare genomgått en personutredning. Frivården föreslår i sitt yttrande att domstolen hämtar in en pargraf sju-undersökning, för att den sedan ska få vara vägledande i påföljdsfrågan."

"Det är tingsrätten som har beslutat att den 45-årige mannen ska genomgå en paragraf sju-undersökning, som även kallas för en liten psykiatrisk utredning. Det är en läkarundersökning som sker för att se om den misstänkte är i behov av en större rättspsykiatrisk utredning."

https://www.na.se/artikel/misstankte-hjarstamordaren-ska-genomga-liten-sinnesundersokning-jag-kan-inte-svara-pa-varfor
Citera
2019-10-22, 09:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Jag har nu mailat journalisten på NA, Stefan Hazianastasiou och gett honom en hint om detta och direktlänkar till Honan6´s inlägg.

Hoppas att det leder till något. Återkommer om jag får svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Bra att Du hjälper Honan6!

Kanske ett mail till utredarna med Honans funderingar vore en god idé också... eftersom Du vet hur man gör när man bifogar ett inlägg från tråden. Iof tror jag att dessa har koll på tråden men kanske inte läser allt som skrivs.

Spännande... hoppas Du får svar!

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
👍👍👍
Hoppas att han orkar ta tag i det!

Troligtvis kommer så inte att ske. Eftersom SD i dagsläget fortfarande är en icke-dömd privatperson tar ingen journalist för de större mediehusen upp en sådan misstanke om eventuella felaktigheter i bidragshantering och -redovisning. Rent pressetiskt ligger det nämligen i tidningens intresse att inte hänga ut en namngiven privatperson eftersom det inte räknas som allmänintresse. Finns det heller ingen konkret anmälan om att han (eventuellt) skulle ha hanterat bidragsmedlen felaktigt, så kommer inte heller tidningen att gräva i det. Idag är mediehusen alltmer försiktiga att ägna sig åt granskande reportage som bottnar i enbart en eventuell misstanke, i synnerhet efter metoo är försiktigheten ännu större då ett antal medier antingen har stämts för förtal eller har fällts av PO för några av de artiklar som publicerades i samband med metoo.

Visserligen skulle Region Örebros hantering av bidragsutbetalningarna falla inom ramen av allmänintresse, men om de ändå har följt gällande granskningsrutiner för THOS-utbetalningarna, så ser nog inte heller media detta som något de vill gräva i och rapportera om.

Skulle det dock framkomma i FUP att bidragshanteringen kring THOS geotur varit ett (bidragande) motiv till mordet, då kan media luta sig emot dessa uppgifter och publicera dem. Men högst troligtvis kommer de i dagsläget inte att ta tag i detta tips på eget bevåg.
Citera
2019-10-22, 09:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Troligtvis kommer så inte att ske. Eftersom SD i dagsläget fortfarande är en icke-dömd privatperson tar ingen journalist för de större mediehusen upp en sådan misstanke om eventuella felaktigheter i bidragshantering och -redovisning. Rent pressetiskt ligger det nämligen i tidningens intresse att inte hänga ut en namngiven privatperson eftersom det inte räknas som allmänintresse. Finns det heller ingen konkret anmälan om att han (eventuellt) skulle ha hanterat bidragsmedlen felaktigt, så kommer inte heller tidningen att gräva i det. Idag är mediehusen alltmer försiktiga att ägna sig åt granskande reportage som bottnar i enbart en eventuell misstanke, i synnerhet efter metoo är försiktigheten ännu större då ett antal medier antingen har stämts för förtal eller har fällts av PO för några av de artiklar som publicerades i samband med metoo.

Visserligen skulle Region Örebros hantering av bidragsutbetalningarna falla inom ramen av allmänintresse, men om de ändå har följt gällande granskningsrutiner för THOS-utbetalningarna, så ser nog inte heller media detta som något de vill gräva i och rapportera om.

Skulle det dock framkomma i FUP att bidragshanteringen kring THOS geotur varit ett (bidragande) motiv till mordet, då kan media luta sig emot dessa uppgifter och publicera dem. Men högst troligtvis kommer de i dagsläget inte att ta tag i detta tips på eget bevåg.

Ja media skulle inte lägga sig i en pågående mordutredning genom att gräva i uppgifter som troligtvis ingår i förundersökningen redan.

Det kan inte vara tillåtet för media att läcka uppgifter som kan vara sekretessbelagda i ett mordfall.

Självklart har polisen redan kollat upp ekonomiska motiv (eller gör det nu om det inte redan gjorts). Hur skulle det då se ut om media lägger sig i?

Jag förstår inte varför någon ens vill tipsa media istället för polisen. 🤔
Senast redigerad av Rosamund 2019-10-22 kl. 09:45.
Citera
2019-10-22, 09:51
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är underligt.

Det är nämligen Frivården som förslår paragraf 7- utredningen:

"Den 45-årige mannen har sedan tidigare genomgått en personutredning. Frivården föreslår i sitt yttrande att domstolen hämtar in en pargraf sju-undersökning, för att den sedan ska få vara vägledande i påföljdsfrågan."

"Det är tingsrätten som har beslutat att den 45-årige mannen ska genomgå en paragraf sju-undersökning, som även kallas för en liten psykiatrisk utredning. Det är en läkarundersökning som sker för att se om den misstänkte är i behov av en större rättspsykiatrisk utredning."

Citatet härstammar troligtvis direkt ur yttrandet och Frivården citerar i den meningen i så fall SD's (NN's) egen syn på hans psykiska hälsa, när frågan ställts till honom. Detta behöver därför således inte överensstämma med hur hans psykiska tillstånd bedöms av den/dem som genomfört personutredningen och som ligger till grund för Frivårdens yttrande.

Det intressanta är i så fall att SD själv bedömer sig vara psykiskt stabil (och gissningsvis även menar sig ha varit det vid tidpunkten kring LW's död). Mellan raderna kan man eventuellt läsa att han förnekar anklagelserna om mord och även tror att han inte kommer att bli dömd/fälld, eftersom han indirekt i sin kommentar att han är psykiskt frisk inte strävar efter att försöka få handlingen att bedömas ha skett i ett tillstånd av psyskisk instabilitet.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-10-22 kl. 10:05.
Citera
2019-10-22, 09:54
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Kanske det är så att du m.fl,s hårda arbete att utelämna vitala delar som rör mordet har någonting att göra med att du ständigt blir påmind av dom? Kanske en tråd.? Vi som vill se någon dömd och struntar i resten. kan passa dig bättre. Den lär dock inte ha samma framgång som denna tråd.

Kanske även du borde besöka andra trådar - t.ex juridikdelen av forumet? För du skriver ju rent krasst mest och helst om juridiska aspekter.

Ditt engagemang i detta fall är för stort för att bara handla om ”krimintresse”. Det är anmärkningsvärt att du enbart skriver i just denna tråd, över 1500 inlägg. Och nej jag tror inte att jag är den ende. (Nej det är inte regelbrott för jag sammankopplar inte ditt konto med någon och jag luskar inte)

Jag tror inte på att du inte kände Lena. Jag får känslan att du och Glorious båda tillhör den skara som upplevt sig svikna
av Lena (nej jag tycker inte det är OT eftersom det handlar om Lena, hennes liv och inverkan på hennes omgivning, då var det som resulterade i hennes död.)

Jag tycker att fallet är tillräckligt tragiskt (det finns så många offer; inte minst 5 barn) utan att det behövs ständiga påhopp, tidvis med grovheter och könsord. Att gömma sin ilska bakom juridik, eller biblisk rättviseskipning, är bara fegt.
Citera
2019-10-22, 09:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Citatet härstammar troligtvis direkt ur yttrandet och Frivården citerar i den meningen i så fall SD's (NN's) egen syn på hans psykiska tillstånd, när frågan ställts till honom. Detta behöver därför således inte överensstämma med hur hans psykiska tillstånd bedöms av den/dem som genomfört personutredningen och ligger till grund för Frivårdens yttrande.

Det intressanta är i så fall att SD själv bedömer sig vara psykiskt stabil (och gissningsvis även menar sig ha varit det vid tidpunkten kring LW's död). Mellan raderna kan man eventuellt läsa att han förnekar anklagelserna om mord och även tror att han inte kommer att bli dömd/fälld, eftersom han indirekt i sin kommentar att han är psykiskt stabil inte strävar efter att försöka få handlingen att bedömas ha skett i ett tillstånd av psyskisk instabilitet.

Det är hans egen syn men frivården har gjort en annan bedömning. Vilket inte är ovanligt eftersom människor med vissa typer av störningar inte tror att det är något fel på dem. Det är en av anledningarna till att vård blir svårt eftersom hen tycker inte behovet finns och är därför inte samarbetsvillig.
Citera
2019-10-22, 10:08
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det var inte min mening att låta så pessimistisk, de tidigare anmälningarna finns ju alltid kvar som själva grunden för misstankarna. Dessutom hade han ju (om det nu stämmer) chattat med henne under mordkvällen. Men mycket av allt det andra som förut betraktades som indicier verkar ju nu ha förlorat sitt bevisvärde.

Ja, här är vi ju överens. Den ursprungliga sk. motivbilden tycks (även om den för de flesta alltså är helt obegriplig) fortfarande vara det centrala i åklagare Åsa Hidings case mot SD.

Käre Draifos.
Jag måste nog göra dig besviken nu- men jag tror att du i princip är den ende i tråden som finner den ”obegriplig” och inte ser att relationen är central i detta.

Jag vet inte, som Glendale skrev, om du skämtar med oss. Men oavsett så verkar du rätt ensam om ditt synsätt.
Citera
2019-10-22, 10:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Citatet härstammar troligtvis direkt ur yttrandet och Frivården citerar i den meningen i så fall SD's (NN's) egen syn på hans psykiska hälsa, när frågan ställts till honom. Detta behöver därför således inte överensstämma med hur hans psykiska tillstånd bedöms av den/dem som genomfört personutredningen eller för Frivårdens yttrande.

Det intressanta är i så fall att SD själv bedömer sig vara psykiskt stabil (och gissningsvis även menar sig ha varit det vid tidpunkten kring LW's död). Mellan raderna kan man eventuellt läsa att han förnekar anklagelserna om mord och även tror att han inte kommer att bli dömd/fälld, eftersom han indirekt i sin kommentar att han är psykiskt frisk inte strävar efter att försöka få handlingen att bedömas ha skett i ett tillstånd av psyskisk instabilitet.

Eftersom SD nekar till brottet så vill han naturligtvis inte att någon ska tro att han på något sätt mått så dåligt att detta kan ha lett till mordet.
Samtidigt är det väl sannolikt (gissar) så att han inte upplever sig som psykiskt sjuk.

Kanske han inte ens (enbart en fundering) uppfattar sig som psykiskt instabil på det sätt att han inte klarar att hantera sin ilska?

Samtidigt kan det finnas personer i hans omgivning som kanske berättar om saker som inte stämmer med den bild han ger av sig själv?

Kriminalvården/personutredning:

"Frivården pratar med personen
för att få information om hennes eller hans liv,
till exempel om missbruk och brott.
Sedan skriver frivården det i personutredningen.
Personutredningen har också information
från Kriminalvården
om personen har gjort andra brott.
Personutredningen har namn och telefonnummer
till andra människor som kan berätta om personens liv,
till exempel arbetsgivare,
släktingar och vänner.
"

https://www.kriminalvarden.se/lattlast/frivard-for-familj-och-vanner/personutredning/

""NN upplever att den psykiska hälsan är god", uppger Frivården i sitt yttrande."

"Den 45-årige mannen och den andre personen nekar båda till att vara inblandade i mordet på Lena Wesström."

Citera
2019-10-22, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Som jag tidigare skrev, även pastorer och präster är människor, inte bättre än andra.
Men visst har du rätt i att förväntningarna är högre.
LW blev kritiserad för detta av en nära vän, men hon blev bara arg och tog inte reson.
Ingen är perfekt, inte ens en pastor, inte jag och inte Lena heller.
Sant.Därför fascinerar detta mig.
Citera
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Käre Draifos.
Jag måste nog göra dig besviken nu- men jag tror att du i princip är den ende i tråden som finner den ”obegriplig” och inte ser att relationen är central i detta.

Jag vet inte, som Glendale skrev, om du skämtar med oss. Men oavsett så verkar du rätt ensam om ditt synsätt.
Visst. Många menar att relationen mellan SD och LW (även om ingen riktigt verkar veta hur den såg ut) är central för förståelsen av vad som hände under mordkvällen, men där slutar ju tydligen samstämmigheten. De sex-åtta möjliga motivbilder som har föreslagits skiljer sig kraftigt åt, och är i flera fall direkt motstridiga. Inte heller pekar de på något logiskt eller konsekvent sätt mot just SD som gärningsman.

Men framför allt: Ingen av relationsexperterna här (inte ens 'notknapparen') har väl någonsin gjort anspråk på att ha förstått hur det av åklagaren antydda motivet ser ut, eller hur?
Senast redigerad av Draifos 2019-10-22 kl. 11:15.
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
HD´s roll i fallet har svängt lite för mig under detta år, men h*n har alltid varit med som skyldig på ett eller annat sätt. Ibland har man nästan fått känslan av att hon varit ledande, ibland bara en "follower". Men hon har alltid varit med, jag har aldrig trott hon är helt oskyldig. Allra minst efter hennes leende och närmast högfärdiga "parader" med SD direkt efter mordet.

Jag hoppas verkligen polisen, krimtekniker och Åsa Hiding kan reda ut detta. Jag litar på dem i att de gör allt för att komma fram till sanningen och upplever att de gjort/gör ett bra jobb!

För min del får åtalet gärna vänta tills de verkligen har allt de behöver. Jag vill inte att NÅGON som mördat en 3-barnsmamma eller är delaktig i mordet på henne, ska vara fria.

Nu kan vi alla fall utgå från att HD´s "glada nyhet" (Om det nu var en sådan. Själv tycker jag det är fruktansvärt barnsligt att ens skriva A, utan att skriva B. Låter som en 8-åring som ska göra sig märkvärdig.), iallafall INTE var att h*n blivit friad från misstankar om mord.

Klart hon är involverad på ett eller annat sätt. Och jag hoppas att hon åker dit. Ja det är synd om deras barn, men det är lika synd om Lenas barn.

Och jag hoppas att även Peter Springare slutar bete sig som en 8-åring. Om han nu, mot all förmodan, fortfarande skulle sitta på icke överlämnad information, får ändan ur vagnen och ser till att allt detta kommer till nuvarande utredningsgruppens kännedom.

Kan fortfarande inte komma över detta med de felaktiga datumen i hans bok och hans närmast lakoniska svar i mailet. Mycket besviken.
Citera
2019-10-22, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Kanske även du borde besöka andra trådar - t.ex juridikdelen av forumet? För du skriver ju rent krasst mest och helst om juridiska aspekter.

Ditt engagemang i detta fall är för stort för att bara handla om ”krimintresse”. Det är anmärkningsvärt att du enbart skriver i just denna tråd, över 1500 inlägg. Och nej jag tror inte att jag är den ende. (Nej det är inte regelbrott för jag sammankopplar inte ditt konto med någon och jag luskar inte)

Jag tror inte på att du inte kände Lena. Jag får känslan att du och Glorious båda tillhör den skara som upplevt sig svikna
av Lena (nej jag tycker inte det är OT eftersom det handlar om Lena, hennes liv och inverkan på hennes omgivning, då var det som resulterade i hennes död.)

Jag tycker att fallet är tillräckligt tragiskt (det finns så många offer; inte minst 5 barn) utan att det behövs ständiga påhopp, tidvis med grovheter och könsord. Att gömma sin ilska bakom juridik, eller biblisk rättviseskipning, är bara fegt.

instämmer med dig. Det är varken logiskt eller rimligt att man som utomstående hänger upp sig och driver ensidiga argument för att hitta fel och brister hos bara ena personen. Speciellt när det är BO det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in