Citat:
Ok så med andra ord kan inte en häktad via sitt ombud ta fram bevisning, och hans ombud fick ej ha kontakt med hans familj ect pga risk för undangömmande av bevis. Då är jag med.
Jag vet att rättegången handlar om samma individer som vid första rättegången. Men måste väl gå att åtala andra individer om det finns så mycket och starka bevis. Fast åtala den eller dom för skattebrott etc? Eller?
Det känns som ni aldrig talar om faktumet att de har tagit emot pengar. Säg att ett snitt på 100 personer köpte hjälpen för 70000kr var. Väldigt mycket pengar 🙄. Var är dom? Eller har företaget betalat skatt på dessa?
Det finns en video från 2015 eller 2016 där man gör reklam för denna tjänst och stolt menar att det inte är olagligt.
Men att ta emot enormt stora pengar för att ge människor tillgång till sekretess belagt material är väl att trigga en individ att begå ett brott. Även om det brottet är osann försäkran.
Jag tycker att detta mål har handlat om att visa och markera av vårat rättssamhälle att såna brott är ett svek mot resten av samhället. Och det är dags att man får sona sådana brott
Detta har ju även drabbat bidragsfuskare på försäkringskassan. Du uppger falska uppgifter och skriver på. Är det synd om dem med när de får betala tillbaka 200000kr
Det som skrämmer mig är att en hel del av dessa fuskare på högskoleprovet har inte åkt dit. Utan det är de blivande som kommer att jobba inom bla vårat rättsystem osv.
Jag ser att man uppenbarligen måste jobba för hårdare straffskalor. Det ska inte vara bekvämt att sitta i fängelse. Meningen är att man inte ska vilja hamna där igen. Så länge folk tycker att det är lönsamt att begå brott, för att straffen är så låga så kommer det ske.
Det är och var inte bara ett företag som erbjuder sådana tjänster. Men nu är nog många försiktiga och kanske väljer det rätta alternativet.
Jag vet att rättegången handlar om samma individer som vid första rättegången. Men måste väl gå att åtala andra individer om det finns så mycket och starka bevis. Fast åtala den eller dom för skattebrott etc? Eller?
Det känns som ni aldrig talar om faktumet att de har tagit emot pengar. Säg att ett snitt på 100 personer köpte hjälpen för 70000kr var. Väldigt mycket pengar 🙄. Var är dom? Eller har företaget betalat skatt på dessa?
Det finns en video från 2015 eller 2016 där man gör reklam för denna tjänst och stolt menar att det inte är olagligt.
Men att ta emot enormt stora pengar för att ge människor tillgång till sekretess belagt material är väl att trigga en individ att begå ett brott. Även om det brottet är osann försäkran.
Jag tycker att detta mål har handlat om att visa och markera av vårat rättssamhälle att såna brott är ett svek mot resten av samhället. Och det är dags att man får sona sådana brott
Detta har ju även drabbat bidragsfuskare på försäkringskassan. Du uppger falska uppgifter och skriver på. Är det synd om dem med när de får betala tillbaka 200000kr
Det som skrämmer mig är att en hel del av dessa fuskare på högskoleprovet har inte åkt dit. Utan det är de blivande som kommer att jobba inom bla vårat rättsystem osv.
Jag ser att man uppenbarligen måste jobba för hårdare straffskalor. Det ska inte vara bekvämt att sitta i fängelse. Meningen är att man inte ska vilja hamna där igen. Så länge folk tycker att det är lönsamt att begå brott, för att straffen är så låga så kommer det ske.
Det är och var inte bara ett företag som erbjuder sådana tjänster. Men nu är nog många försiktiga och kanske väljer det rätta alternativet.
Du har förstått rätt!
Det går såklart att åtala andra, men inte i samma rättegång, den tiden är långt förbi.
Det finns en hel del i FUPen om var pengar tagit vägen. Det är ingen som räknat vettigt på hur många som faktiskt betalt och hur mycket pengar som samlats in. Men enligt dokument i FUPen så verkar det vara utgifter på runt 600k-800k per gång. Sen har de väl varit ett antal som delat på resten. Det var inte olagligt att fuska på provet 2015 eller 2016, osann försäkran fanns inte då. Efter den infördes så sades det att det fortfarande inte var olagligt för de som arrangerade fusket. Det har getts exempel på flera framstående politiker som nämnt detta. (Att fuska har som fraktaz tidigare berättat aldrig varit olagligt, och är det fortfarande inte).
Ett rättssamhälle ska inte markera mot särskilda individer. Vi kan inte ge extra hårda straff för att det är en ny grej och för att andra ska förstå att man ska hålla sig borta. Det fungerar inte så, vilket är för väl.
Ännu en tankevurpa som du och många andra ofta gör är att det skulle lösas genom hårdare straffskalor. Är det något detta mål visat på så är det att straffskalorna inte hade spelat någon roll. Har du varit där och sett de här grabbarna så inser du att ingen av dem hade gjort detta om de förstått att det var ett allvarligt brott. Finns en hel del studier som visar på att längre tid i fängelset ökar risken för återfall i brottslighet. Det står dessutom i flera böcker om straffrätt som vi läst i skolan att det egentligen inte finns någon vetenskaplig grund till varför vi har fängelsestraff överhuvudtaget.
Jag skulle vilja påstå att det inte finns några företag kvar som erbjuder denna tjänst nu när det är oklart huruvida det är olagligt eller ej. Detta vet nog UHR också, lägligt nog stoppar de in 15 miljoner och kan krydda sina löner lite extra utan att behöva göra något speciellt.