Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebetalare1975
Mm
Vad skiljer jo anmälan mot tidigare överklagan?
Överklagan är ju någonting som bara berör det som hänt i huvudförhandlingen men i anmälan är det tydligt hur åklagarna hanterat ärendet innan huvudförhandlingen. Exempelvis har polisen/åklagarna hittat på att man hittade en stor summa pengar i en bostad för att man skulle kunna anhålla personen som bodde där. Enligt förundersökningen fanns det inte några sådana stora summor över huvud taget.
Det är väl ett ganska klockrent exempel på hur polisen tar saker i egna händer och skapar brottsmisstankar som inte finns.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebetalare1975
Gällande ditt dina företag, som du bedrivit korrekt?
Vem skötte bokföringen?
Vilka företag syftar du på nu? Jag har inga företag registrerade. Däremot har jag arbetat i bland annat företag som ägs av min pappa. Där har polisen kontrollerat bokföringen och inte hittat några brister alls. Allt är skött perfekt.

Däremot har åklagarnas beslut starkt påverkat detta mycket seriösa bolag utan någon som helst hänsyn. Pappa blev av med sitt arbete eftersom han blev häktad. Han blev dessutom häktad på helt felaktiga grunder.
När åklagaren nu yrkar på näringsförbud, som tingsrätten också dömde mig till, så får man inte arbeta hos någon närstående. Detta påverkar självklart också pappas bolag, det är svårt att driva verksamhet när de anställda inte längre får arbeta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebetalare1975
Att hamna hos kronofogden med miljoner i skatteskulder är inget som händer på en vecka.
Det är precis vad som hänt, fast det tog en månad och inte en vecka. Jag fick ett brev från skatteverket som jag inte riktigt förstod i november 2018 tror jag. En månad senare hade jag flera miljoner i skulder.
Då hade alltså skatteverket inte ens pratat med mig, trots att jag skickat brev till dem och bett dem att komma till häktet. Faktum är att de inte ens frågat om någon bokföring. De har faktiskt inte frågat någonting och jag har inte haft någon som helst möjlighet att besvara skatteverket.
Anmälan är tex på 30 datorskrivna sidor. I häktet har man bara papper och penna och får inte tillgång till internet. Vill man låna en bok så tar det 1-2 veckor.
Skulle jag skriva alla mina argument i häktet med papper och penna skulle det bli flera hundra sidor, eller snarare tusentals, det orkar jag inte skriva och det skulle bli alldeles för mycket information att sammanställa. Att flytta information fram och tillbaka är ett måste med så mycket information, det är närmast omöjligt med bara papper och penna.
Jag bad åklagarna om en dator med skrivare och kopiator så jag skulle kunna försvara mig, men det tillät dem inte.
Ekobrottsmyndigheten har ju kommit fram till att jag lever under mycket enkla förhållanden och att jag klarat av att spara ihop närmare en halv miljon kronor från olika arbeten jag haft. (som alltså inte har med fusk att göra)
Nu helt plötsligt har jag miljoner i skulder. Vart menar du att alla pengar tagit vägen som jag påstås ha tjänat? Polisen bekräftar ju mina uppgifter om att jag under hela min livslängd levt på existensminimum. Det var nästan ironiskt att höra åklagarna i domstolen när de säger något i stil med att ”OG har haft deklarerade inkomster om X kr för åren X-X och han har under dessa år inte haft några utgifter”.
Det hade varit en helt annat sak om jag levt ett lyxliv och slösat bort alla mina pengar som jag skulle ha tjänat. I en sådan situation får man ju skylla sig själv, betalar man inte skatt och sedan gör av med alla pengar, ja då får man skulder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebetalare1975
Du har haft väldigt lång tid att komma in med uppgifter för att styrka din oskuld.. Faktiskt väldigt lång tid. Så dina företag måste haft brister om bokföring.
Vad snackar du om nu? Jag satt inlåst i 8 månader och hade ingen som helst möjlighet att bevisa någonting. Du tror väl inte att min försvarare sitter i domstolen och ljuger om att jag inte fått lämna in den bevisningen jag ville lämna in?
Så fort jag försökte prata med min flickvän, och genom henne få fram bevisning till förundersökningen, så beslutade åklagaren att jag inte skulle få träffa henne igen. Jag fick dock träffa henne någon halvtimme i månaden tillsammans med polisen.
Polisen vägrade hämta någon bevisning och om jag pratade med min flickvän om det igen så skulle jag inte få träffa henne alls.
Ren utpressning.
Du får gärna ge din bild av hur du skulle gjort om du sitter inlåst och inte kan prata med någon. Det enda du har är en säng och ett skrivbord. Hur ska du bevisa någonting därifrån?
Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebetalare1975
Om skatteverket har chefer som ljuger och sagt detta i media eller i domstolen ska de avsättas med omedelbar verkan. Är För jävligt om detta skulle vara sant.
Klart att det är sant, det finns hur mycket dokumentation som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebetalare1975
Jag tycker inte det är fel att slåss mot vad man anser är fel, men känns som ni, du bara har är sura för att ni åkte dit. Så nu driver ni en hatkampanj mot individer och letar kryphål i lagen. Det är inte att vara för välfärd.
Den energi ni lägger på enskilda, borde ni lagt på att bli politiskt aktiva, göra förslag om lagändringar etc nu tyvärr framstår du bara som någon som inte kan acceptera att du gjort fel.
Jag har suttit inlåst och accepterat situationen i 8 månader, med förhoppningen att myndigheterna ville göra rätt för sig. Jag har till och med accepterat att förlänga häktningen när åklagaren begärt det för att jag inte vill vara någon till last och för att jag vill att rättsystemet ska vara effektivt. Om de nu ansåg att det fanns skäl för det så hade jag accepterat det, om det varade i max en månad. Jag har inget haft något emot att jag är misstänkt, men att de ska begå brott för att försöka skapa en berättelse som inte är sann, det accepterar jag inte.
Om du tex skulle bli våldtagen eller grovt misshandlad, är din första reaktion att du ska strunta i det? Om någon stal ditt bankkort och stal två miljoner kronor, hade du då struntat i det och gått vidare?
De flesta människor känner nog att de vill anmäla händelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebetalare1975
Skulle vara kul att läsa utslag etc gällande dina företag. 😁 Då kanske jag skulle ha bättre förståelse för dig.
Jag vet inte vad det är för något du efterfrågar.