2019-10-21, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag hann inte spara texten innan artikeln låstes, men det är den senaste av de hittills drygt 40 artiklarna i Aftonbladet om fallet. I de läckta dokument som tidningen tagit del av talades om en muntlig berättelse som åklagaren skall ha lagt fram vid häktningsförhandlingen, och man kunde väl ana en viss frustration från advokatens sida över en upplevd brist på vad vi i dagligt tal skulle kalla bevisning.

Tydligen menar åklagaren att motivet bakom mordet på LW på något sätt skall finnas i hennes relation till den nu mordmisstänkte mannen (SD) och hans dåvarande fru (HD
), men det verkar alltså vara lite oklart hur hon resonerar.

Du är skarp som en kniv...
Motivet förvånar väl inte någon, knappast dig heller. Tror inte att det är någon större risk att dela flygplan 🙄
Klassiskt och vanligt. Klart advokaten gnäller, han får betalt för det och förväntas göra det.

Men jag är fortfarande nyfiken på den ekonomiska biten som honan gräver i.
Citera
2019-10-21, 13:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
För mig va det stopp direkt.
Du har inte provision på sålda
Plussidor va😉.

Kan du citera lite, å hur gammal är Sidan.
Inte dagsfärsk men inte jättegammal heller tror jag, typ 26 september. Från och med det här inlägget och några inlägg framåt finns en del citeringar

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-10-21, 13:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
[...]
En medlem (SuperGo*fy) från det forna Team Fem Femma arkiverar en av sina GT-cacher i förtid och beskriver senare att anledningen till detta handlar om hur illa en person behandlades. Av detta kan man förstå att hen ansåg att LW mobbades. Efter mordet verkar den personen tycka att det blir alldeles för mycket med hur skilsmässoparet D ständigt behagar dyka upp tillsammans i geosammanhang och sen skriva loggtexter om lyckliga kramkalas.
[...]

------------
Inlägg med sammanfattning och länkar för nytillkomna i tråden
www.flashback.org/sp68997449

Tack för många tankar och funderingar.
Blev påmind om F*Supergo*fy*R i (tidigare team femfemma) arkivering och andra tankar som han haft. Jag förstår att det har påverkat många människor på djupet och livet blir aldrig detsamma.
Det måste kännas extra hemskt för dom som var nära både SD och LW att ta in att en av dom förmodligen(?) mördade den andra.
Citera
2019-10-21, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för många tankar och funderingar.
Blev påmind om F*Supergo*fy*R i (tidigare team femfemma) arkivering och andra tankar som han haft. Jag förstår att det har påverkat många människor på djupet och livet blir aldrig detsamma.
Det måste kännas extra hemskt för dom som var nära både SD och LW att ta in att en av dom förmodligen(?) mördade den andra.

Låter som denne cachare är en av de få som vågat ta ställning och stå upp för LW.
Bra gjort!
Det är alldeles för många som låtsas som ingenting, kramas och cachar med misstänkta mördare.
En skam och en parodi, det är vad det är.
Jag vet dock inte vad hin syftar på att LW behandlades illa. Vore intressant att veta av vilka, hur och varför?
Citera
2019-10-21, 15:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Låter som denne cachare är en av de få som vågat ta ställning och stå upp för LW.
Bra gjort!
Det är alldeles för många som låtsas som ingenting, kramas och cachar med misstänkta mördare.
En skam och en parodi, det är vad det är.
Jag vet dock inte vad hin syftar på att LW behandlades illa. Vore intressant att veta av vilka, hur och varför?

Ja, det känns fint av Super*oofy och samtidigt mycket sorgligt. Det är extra fint att se att han gör det offentligt, inte bara i sina egna tankar.

Jag trodde att du visste vad den dåliga behandlingen bestod av och det handlade väl ändå om L*ena?

Det är ju mycket som är dunkelt beskrivet, dels detta som du syftar på här, men också fattade jag aldrig riktigt de konstiga "skämt" som JG och SD utsatte LW för. Vet inte om det var det som SuperG*ofy menade? Eller var det annat? Misshandeln och kränkningarna?
Citera
2019-10-21, 15:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag hann inte spara texten innan artikeln låstes, men det är den senaste av de hittills drygt 40 artiklarna i Aftonbladet om fallet. I de läckta dokument som tidningen tagit del av talades om en muntlig berättelse som åklagaren skall ha lagt fram vid häktningsförhandlingen, och man kunde väl ana en viss frustration från advokatens sida över en upplevd brist på vad vi i dagligt tal skulle kalla bevisning.

Tydligen menar åklagaren att motivet bakom mordet på LW på något sätt skall finnas i hennes relation till den nu mordmisstänkte mannen (SD) och hans dåvarande fru (HD), men det verkar alltså vara lite oklart hur hon resonerar.

Några axplock från artikeln du syftar på tror jag:

Citat:
AB:

"Det misstänkta motivet bakom mordet på Lena Wesström går att hitta i hennes relation till den nu mordmisstänkte mannen – och hans dåvarande fru, som också misstänks för mordet, enligt dokument som Aftonbladet tagit del av.

Advokaten kallar åklagarens resonemang för ”omänskligt”.

”På vilket sätt det skulle gynna min klient att ta livet av målsäganden (...) är svårt att föreställa sig”, skriver advokat Ingvar Backman.
"

[...]"Det misstänkta motivet till dådet går att finna i ett triangeldrama mellan mannen, hans tidigare fru och Lena Wesström. Den bilden framträder i dokument som mannens advokat – Ingvar Backman – har lämnat in till domstolen."[...]

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR8ow2/triangeldramat-runt-lena-wesstrom-omanskligt-resonemang

Citat:
Lite mer från AB:

"[...]Under rubriken “Motivbilden” skriver advokaten att “en ansenlig mängd tid och resurser har gått åt av polisutredningen till att belysa NN:s och målsägandens relation”.

Vidare skriver advokaten att 45-åringen “i dag” har en god relation till sin dåvarande fru. “På vilket sätt det skulle gynna NN att ta livet av målsäganden… vilket är essensen i argumentationen från åklagarens sida, är svårt att föreställa sig”, skriver advokaten vidare."
[...]

(min fetning)
"Men advokaten skriver i dokumentet att “det saknas direkt koppling mellan NN och de omedelbara omständigheterna kring gärningen”."

(min fetning)
"[...]– Misstankarna kvarstår – hon är delgiven misstankar om mord alternativt skyddande av brottsling. Men hur vi jobbar i den delen vill jag inte kommentera, säger Åsa Hiding.

Både kvinnan och 45-åringen nekar till brott."
[...]

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR8ow2/triangeldramat-runt-lena-wesstrom-omanskligt-resonemang

Citat:
SD:s frustrerad enligt AB:

"[...]Advokaten är även besviken över att han inte ska ha fått ta del av utredningsmaterialet i någon större omfattning.

– Jag är mycket frustrerad. Det ska var en ganska stor utredning och man har pratat om hur många vittnen man hört och hur mycket material det finns i teknisk mening – allt dna, telefoner och så vidare
."[...]

Citat:
AB:
"– Misstankarna kvarstår – hon är delgiven misstankar om mord alternativt skyddande av brottsling".

Citera
2019-10-21, 15:21
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Du är skarp som en kniv...
Motivet förvånar väl inte någon, knappast dig heller. Tror inte att det är någon större risk att dela flygplan 🙄
Klassiskt och vanligt. Klart advokaten gnäller, han får betalt för det och förväntas göra det.

Men jag är fortfarande nyfiken på den ekonomiska biten som honan gräver i.

Jag trodde NA, Sveriges Radio och/eller SVT skulle haka på och fortsätta gräva i det ekonomiska för THOS GT eftersom Region Örebro hänvisade vidare till Örebrokompaniet (ÖK) som hade fått över 13 miljoner till att stötta olika evenemang. Anledningen till att jag trodde media skulle gräva mer var att det framkom en del besvärligheter för ÖK som hade betalat flera miljoner till en reklambyrå för att visa "Den Magiska Maskinen" (DMM) på Slottets fasad. Bolaget reklambyrån Br*ght Blu* AB (i, e)=BB fick på uppdrag av ÖK sköta evenemanget DMM. BB ägs och drivs av örebroaren Rich*rd Kenn*tt (a,e)= RK. Han i sin tur köpte ljus- och bildshowen från Greenwall (GW) i Stockholm.
Detta är Off T för trådämnet, men det skulle vara lite intressant att få ta del av hur mycket ÖK betalade till RK:s byrå BB och hur mycket han i sin tur betalade till GW. BB omsatte över 6,4 milj -17 och gick ned till 2,8 milj -18 - ett resultat av att ÖK tvingades sluta klia hans rygg?

Tillbaka till ämnet. ÖK har alltså stöttat THOS GeoTour - hur mycket, till vem och vilka? Projektet är så pass stort och kostsamt att det bör finnas en särskild separat projektredovisning där det klart och tydligt framgår vilka som "äger" projektet, ingår i projektgruppen, syfte, mål, budget och utfall.

Enligt ÖK:s hemsida ska mottagare av medel lämna ekonomiska redovisningar efter genomförda projekt. Har GC:arna i arrangörsgruppen hållit sin del av avtalet?

Varför kommer det inte fram några uppgifter i tråden som härstammar från GC:arna i arrangörsgruppen för THOS GT? Skötte TeamDavidss*n alla relationer med bidragslämnarna helt enväldigt och LW ifrågasatte hur det hanterades? Något fortsätter osa i det här. Tyvärr har min väninna frånsagt sig fortsatt grävande. Hon har inte tid och anser att det borde ligga i journalisters intresse.

Jag kan tyvärr inte gräva i THOS GT. Jag behöver en volontär som tar vid uppgiften. Dessutom kommer det inte att kunna ändra på faktumet att 3-barnsmamman LW mördades. Jag tror dock det kan ha förekommit oegentligheter i THOS GT och att det kan vara en bidragande ingrediens i en mycket söndrande historia som gick överstyr för att SD kan ha snärjt in sig i en härva av lögner, hade det ekonomiskt tungt, kände sig övergiven p g a separation/skilsmässa och presterade sämre på jobbet? Mängden av motgångar kan ha rubbat hela hans tillvaro så att han blev rädd, arg, ledsen och mördande rasande på LW som aldrig slutade ifrågasätta honom? Lägg därtill en uppenbar mental störning de lux eller light, så har vi svaret på varför han är på Sannolika Skäl Misstänkt för Mord.

För de som önskar gräva vidare om THOS GT rekommenderar jag kontakta VD:n och Ekonomiansvarige på Örebrokompaniet och begära ut handlingarna för projektet THOS GT:
Citera
2019-10-21, 15:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, den var det. Jag tolkar det som att motivbilden nu har fått bli åklagarens huvudargument, möjligen efter svårigheter med att hitta något mer konkret som t.ex. vittnesiakttagelser eller teknisk bevisning. Lyckas hon inte få till det här på ett övertygande sätt nu så kommer hon kanske att tvingas gå över till att leta efter t.ex. ett ekonomiskt motiv. Om inte heller det går hem så återstår väl inget annat än att hävda att SD måste ha fått en plötslig knäpp, och haft ihjäl LW helt utan anledning. Men då får man nog beställa en sinnesundersökning först, även om det kanske är lite i senaste laget.
Citera
2019-10-21, 15:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Citat:
Citat:
AB:

"Det misstänkta motivet bakom mordet på Lena Wesström går att hitta i hennes relation till den nu mordmisstänkte mannen – och hans dåvarande fru, som också misstänks för mordet, enligt dokument som Aftonbladet tagit del av.

Advokaten kallar åklagarens resonemang för ”omänskligt”.

”På vilket sätt det skulle gynna min klient att ta livet av målsäganden (...) är svårt att föreställa sig”, skriver advokat Ingvar Backman."

[...]"Det misstänkta motivet till dådet går att finna i ett triangeldrama mellan mannen, hans tidigare fru och Lena Wesström. Den bilden framträder i dokument som mannens advokat – Ingvar Backman – har lämnat in till domstolen."[...]

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...igt-resonemang
… [ Visa mindre ]

Citat:
Lite mer från AB:

"[...]Under rubriken “Motivbilden” skriver advokaten att “en ansenlig mängd tid och resurser har gått åt av polisutredningen till att belysa NN:s och målsägandens relation”.

Vidare skriver advokaten att 45-åringen “i dag” har en god relation till sin dåvarande fru. “På vilket sätt det skulle gynna NN att ta livet av målsäganden… vilket är essensen i argumentationen från åklagarens sida, är svårt att föreställa sig”, skriver advokaten vidare."[...]

(min fetning)
"Men advokaten skriver i dokumentet att “det saknas direkt koppling mellan NN och de omedelbara omständigheterna kring gärningen”."

(min fetning)
"[...]– Misstankarna kvarstår – hon är delgiven misstankar om mord alternativt skyddande av brottsling. Men hur vi jobbar i den delen vill jag inte kommentera, säger Åsa Hiding.

Både kvinnan och 45-åringen nekar till brott."[...]

… [ Visa mer ]

Citat:
SD:s frustrerad enligt AB:

"[...]Advokaten är även besviken över att han inte ska ha fått ta del av utredningsmaterialet i någon större omfattning.

– Jag är mycket frustrerad. Det ska var en ganska stor utredning och man har pratat om hur många vittnen man hört och hur mycket material det finns i teknisk mening – allt dna, telefoner och så vidare."[...]

… [ Visa mer ]

Citat:
AB:
"– Misstankarna kvarstår – hon är delgiven misstankar om mord alternativt skyddande av brottsling".

Precis :-) gammal skåpmat, precis det som stod i artikeln när SD omhäktades. Inget nytt har framkommit.
Men AB vill ju ha plus-prenumeranter.

Tror inte heller omhäktningen den 24:e kommer att generera några större vågrörelser eftersom han ska en runda till rättspsyk i Gbg. Skall dock bli intressant vad den resulterar i...
Citera
2019-10-21, 16:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja, den var det. Jag tolkar det som att motivbilden nu har fått bli åklagarens huvudargument, möjligen efter svårigheter med att hitta något mer konkret som t.ex. vittnesiakttagelser eller teknisk bevisning. Lyckas hon inte få till det här på ett övertygande sätt nu så kommer hon kanske att tvingas gå över till att leta efter t.ex. ett ekonomiskt motiv. Om inte heller det går hem så återstår väl inget annat än att hävda att SD måste ha fått en plötslig knäpp, och haft ihjäl LW helt utan anledning. Men då får man nog beställa en sinnesundersökning först, även om det kanske är lite i senaste laget.

Varför skulle det vara i senaste laget med en sinnesundersökning? P7:an som är beställd nu kommer i den tid som är brukligt.
Citera
2019-10-21, 16:25
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Du är rolig du Som tappert försöker så små frön av tvivel kring utredningen.

”Fått bli” ..du får det att låta som sagan om mäster skräddare (det bidde ingen rock, inga byxor, inga vantar inte en tummetott - det bidde ingenting...
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mäster_Skräddare)

Det har väl ändå varit åk och polisens huvudbild mer eller mindre från start?

Tror inte att du behöver ligga sömnlös. I och med att TR gått på ÅK linje vid två häktningar nu så tror jag dom har på fötterna 👍🏻
Citera
2019-10-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag trodde NA, Sveriges Radio och/eller SVT skulle haka på och fortsätta gräva i det ekonomiska för THOS GT eftersom Region Örebro hänvisade vidare till Örebrokompaniet (ÖK) som hade fått över 13 miljoner till att stötta olika evenemang. Anledningen till att jag trodde media skulle gräva mer var att det framkom en del besvärligheter för ÖK som hade betalat flera miljoner till en reklambyrå för att visa "Den Magiska Maskinen" (DMM) på Slottets fasad. Bolaget reklambyrån Br*ght Blu* AB (i, e)=BB fick på uppdrag av ÖK sköta evenemanget DMM. BB ägs och drivs av örebroaren Rich*rd Kenn*tt (a,e)= RK. Han i sin tur köpte ljus- och bildshowen från Greenwall (GW) i Stockholm.
Detta är Off T för trådämnet, men det skulle vara lite intressant att få ta del av hur mycket ÖK betalade till RK:s byrå BB och hur mycket han i sin tur betalade till GW. BB omsatte över 6,4 milj -17 och gick ned till 2,8 milj -18 - ett resultat av att ÖK tvingades sluta klia hans rygg?

Tillbaka till ämnet. ÖK har alltså stöttat THOS GeoTour - hur mycket, till vem och vilka? Projektet är så pass stort och kostsamt att det bör finnas en särskild separat projektredovisning där det klart och tydligt framgår vilka som "äger" projektet, ingår i projektgruppen, syfte, mål, budget och utfall.

Enligt ÖK:s hemsida ska mottagare av medel lämna ekonomiska redovisningar efter genomförda projekt. Har GC:arna i arrangörsgruppen hållit sin del av avtalet?

Varför kommer det inte fram några uppgifter i tråden som härstammar från GC:arna i arrangörsgruppen för THOS GT? Skötte TeamDavidss*n alla relationer med bidragslämnarna helt enväldigt och LW ifrågasatte hur det hanterades? Något fortsätter osa i det här. Tyvärr har min väninna frånsagt sig fortsatt grävande. Hon har inte tid och anser att det borde ligga i journalisters intresse.

Jag kan tyvärr inte gräva i THOS GT. Jag behöver en volontär som tar vid uppgiften. Dessutom kommer det inte att kunna ändra på faktumet att 3-barnsmamman LW mördades. Jag tror dock det kan ha förekommit oegentligheter i THOS GT och att det kan vara en bidragande ingrediens i en mycket söndrande historia som gick överstyr för att SD kan ha snärjt in sig i en härva av lögner, hade det ekonomiskt tungt, kände sig övergiven p g a separation/skilsmässa och presterade sämre på jobbet? Mängden av motgångar kan ha rubbat hela hans tillvaro så att han blev rädd, arg, ledsen och mördande rasande på LW som aldrig slutade ifrågasätta honom? Lägg därtill en uppenbar mental störning de lux eller light, så har vi svaret på varför han är på Sannolika Skäl Misstänkt för Mord.

För de som önskar gräva vidare om THOS GT rekommenderar jag kontakta VD:n och Ekonomiansvarige på Örebrokompaniet och begära ut handlingarna för projektet THOS GT:

Mycket intressant. Tack för att du har tagit dig tid att gräva fram allt detta. Kanske ligger det trots allt även ekonomiska motiv bakom och en rädsla hos SD för hotande överhängande bedrägerianklagelser - och att Lena hotade att anmäla SD? Hon såg väl igenom hans glättiga fasad och fann några sidor som SD inte ville att andra skulle se. Eller misstänka.

Det fetade: Ja, SD tycks ha hamnat i stora svårigheter och skulden för detta lägger han tydligen på Lena. Ingenting säger heller egentligen att Lena använde sig av hotelser angående de eventuella ekonmiska oegentligheterna, för att hon var missnöjd med deras sexrelation och alla lögner som jag antar att hon serverades år ut och år in. Liksom alla andra i SDs närhet fick sig till livs.

Det ska bli mycket intressant att se var allt detta landar i slutänden.
Senast redigerad av zilvereko 2019-10-21 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in