2019-10-20, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Draps-åstedet i boligen må være forsøkt skjult, dekket over. Hva om det er lokalisert på annet sted i boligen enn det fingerte åstedet for bortføring.

Det er merkelig at ukjente GM har tatt seg tid til begge deler, først å skjule draps-åstedet og deretter å fingere et åsted for kidnapping.

Jeg tror ukjente GM tok seg inn, drepte og tok seg ut igjen med kroppen.
Brev, fotspor fra "ukjent" og strips ble lagt der av en annen GM, som er veldig sikker på at han ikke kan knyttes opp mot de som har gjort "grovarbeidet" som Minnimus sa det. Men så spørs det om ikke riggingen av åstedet vil kunne knyttes opp mot den siste. Og hva de som utførte selve drapet har av informasjon hvis politiet finner dem.
Citera
2019-10-20, 21:27
Medlem
storebror11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Hevnmotiv virker søkt. Hvorfor ta med seg kroppen? Og politiet virker sikre på at det ikke dreier seg om en kidnapping som gikk galt. De må sitte på noe veldig konkret som forteller dem det.
Det er noe mørkt bakover i tid, som de roter i.

Jeg lurer på om det dreier seg om en "ulykke". At det ikke var meningen at hun skulle dø.

Sto det ikke noe om ett vitne som hadde hørt husbråk derfra kvelden før?
Citera
2019-10-20, 21:41
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storebror11
Jeg lurer på om det dreier seg om en "ulykke". At det ikke var meningen at hun skulle dø.

Sto det ikke noe om ett vitne som hadde hørt husbråk derfra kvelden før?

Tror det mer er rykter, at det var husbråk altså, men med tanke på den siste tids opplysninger er jeg nå sikker på at 0914-samtalen ikke var til TH, og at den er et sikkert livsbevis.

Når, eller om, vi eventuelt får vite hvem som var mottager av denne samtalen og hva den dreide seg om så er jeg åpen for å vurdere den på nytt, men nå som jeg ikke lenger tror den var til TH så tror jeg den er solid.

Derfor har jeg lagt bort eventuelle muligheter for at det kan ha skjedd noe i løpet av kvelden og natten etter at Verisure-selgeren var der kvelden i forveien.
Citera
2019-10-20, 21:51
Medlem
storebror11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Tror det mer er rykter, at det var husbråk altså, men med tanke på den siste tids opplysninger er jeg nå sikker på at 0914-samtalen ikke var til TH, og at den er et sikkert livsbevis.

Når, eller om, vi eventuelt får vite hvem som var mottager av denne samtalen og hva den dreide seg om så er jeg åpen for å vurdere den på nytt, men nå som jeg ikke lenger tror den var til TH så tror jeg den er solid.

Derfor har jeg lagt bort eventuelle muligheter for at det kan ha skjedd noe i løpet av kvelden og natten etter at Verisure-selgeren var der kvelden i forveien.

Vet ikke lenger hva jeg skal tro. Men ja, enig i at dersom TH ikke var den som mottok 0914-samtalen faller et eventuelt tidligere tidspunkt bort. Med mindre det er en person som samarbeider med gm og lyver om samtalen.
Citera
2019-10-20, 22:00
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Hevnmotiv virker søkt. Hvorfor ta med seg kroppen? Og politiet virker sikre på at det ikke dreier seg om en kidnapping som gikk galt. De må sitte på noe veldig konkret som forteller dem det.
Det er noe mørkt bakover i tid, som de roter i.

Vi vet jo ikke om AEH er drept i boligen, det er noe politiet ikke kan utelukke. Tror neppe boligen bar direkte preg av å være et drapsåsted, og husk at teknikere hadde tilgang til boligen samme kveld.

Sånn sett så kan det hypotetisk sett være en bortføring med hevnmotiv (ikke for penger), hvor offeret døde uventet i prosessen.

Politiet har heller aldri uttalt at de er sikre på at de står ovenfor en fingert kidnapping, men at dette er en hovedhypotese.

Vi må nok bare vente på mer info fra Brøske & co. Håpe at det er noe substans når de hinter mot at de er nærme en løsning. Får litt følelsen av at de bløffer seg nærmere et gjennombrudd enn de egentlig er, av måten de bruker avisene og hvordan saken trekker ut i tid.
Citera
2019-10-20, 22:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Jeg har også hørt helt konkrete ting som har skjedd flere tiår tilbake. Det passer ikke å beskrive hendelsene helt ut, synes jeg, men hovedoverskriften er "kontroll" . Det virker også som at tendensen er "er du ikke med meg, er du mot meg".

Dette er trekk som i forretningsverdenen kan komme frem på måter som blir fortolket positivt - at du er målrettet, sterk, utholdende og taktisk mht. handlinger og relasjoner. Innenfor hjemmets fire vegger er kontrollerende atferd fryktelig nedbrytende.

Så må vi tenke på at personligheten vår dannes på bakgrunn av både bilogi/arv og miljø/sosial påvirkning. Jeg tror personlig at det å miste moren sin som elleve-åring og bli etterlatt hos en far som ikke var snill, er et traume som setter seg. På den tiden snakket man ofte ikke om dødsfall heller. Mor døde brått. I tillegg har Tom to yngre søsken (tvillinger) som sikkert var svært preget av mors bortgang. Tror de var seks-sju år da moren døde. Men er ikke helt sikker. Yngre enn Tom i alle fall. Mye av ansvaret for de yngste falt særlig på to av jentene i familien, selv om de og bare var unge tenåringer, tretten, fjorten år. De er veldig mange søsken. Mener det er ti i flokken.

Jeg har tenkt på det selv - hvis jeg hadde ni søsken, en far som ikke var snill og som var mye borte på arbeid, og en omsorgsfull mor som plutselig en dag var borte, -- hvordan hadde min personlighet blitt påvirket av sjokket, sorgen og uttryggheten? Når du er en liten gutt på elleve år ... og med en far som kanskje ikke var et trygt forbilde.

Finns ingen lag som säger hur man präglas eller handskas med detta men många skulle förstås präglas på sånt sätt att man vill försäkra sig om (falsk) trygghet som kompensation. Sen kan även detta te sig olika. Men att bygga en förmögenhet av sådant slag kan naturligtvis psykologiskt samverka med ett sådant trauma. Men sen kan vem som helst som byggt en sådan förmögenhet få dåligt omdöme och hybris. Eller ”inse” var svagheterna i den egna sitsen är lokaliserade men utan att (uppleva sig) kunna komma tillrätta med dem eller kunna åtgärda dem. Man skulle kunna fortsätta förstås, när ”mamman” återigen dör, men nu enligt en ny logik.

Oidip*s lämnar hemstaden och ger sig ut på vägarna för att inte spådomen ska slå in. Det är då den slår in....

Ville AE lämna familjekretsen? Skulle hon dö i någon utdragen sjukdom? (Det borde kanske krupit fram nu...) Eller ville hon köra ut TH? Eller vacklade hennes hälsa och omdöme?

Ett trauma kan ligga och lura och vänta på att uppfylla sig. När den traumatiserade tror att faran för länge sen är över. Men redan att kalkylera med ”lösningar” av sånt här slag är att ge sig hän åt dårskapen.
Citera
2019-10-20, 23:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storebror11
Vet ikke lenger hva jeg skal tro. Men ja, enig i at dersom TH ikke var den som mottok 0914-samtalen faller et eventuelt tidligere tidspunkt bort. Med mindre det er en person som samarbeider med gm og lyver om samtalen.

Ett samarbete mellan två (eller flera) familjemedlemmar kring ngt som var en olycka eller en delvis annan typ av händelse kan vara svår att utesluta utan den insyn som polisen får antas ha. Däremot är jag osäker på om en sådan typ av charader hade tillåtits pågå så länge. Polisen hade då troligen velat konfrontera familjen med sina fynd innan man gick till världspressen, och familjen hade vid första antydningar om att gå publikt i stor skala troligen velat förhandla på ngt sätt med polisen; om saker pekade i den riktningen. Helt säker kan man kanske inte vara...

Om syftet är att skona övriga familjen från lidande så bör man ju inte addera till det i stället. Möjligen om man vill skydda en familjemedlem från ansvaret.

Eller?
Citera
2019-10-21, 00:12
Avslutad
Det måste finnas många underjordiska tunnlar i Lørenskog :-o Lite frimurare-känsla över detta nu - även kanske en lenk till Koss

Jag vet inte vem GM är i det här fallet - men jag är ganska säker på vem som sköt den svenska kungen, Karl den 12.

Soldaterna saknade både kläder och mat - så att de soldatar som inte svält ihjäl - frös ihjäl.
Kung Karl den 12 måste ha skjutits av sina egna...

Soldaterna var tvungen att gräva sig mellan husen - målet var att anlända osedda, för att komma nära nordmännens befästningar före attacken. Inne i husen hittade soldaterna mat som den norska civilbefolkningen hade lämnat kvar, då de hade flydd när kriget bröt ut.

Källa:
https://www.norgeshistorie.no/enevelde/artikler/1227-de-svenske-invasjonene-av-norge-1716-og-1718.html

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Beleiringen_av_Akershus_festning

"Så lenge ilden langs gatene vedvarte, så svenskene seg nødt til å grave seg frem fra hus til hus. Under arbeidet med å ta seg fram gjennom bebyggelsen fant de sårt tiltrengde forråd av mat som var etterlatt av sivilistene som hadde rømt byen."

" Bare ett eneste utfall ble gjort fra festningen. 11. april 1716 angrep kaptein Johan Christopher Koss i spissen for Det eikerske kompani et par hus som svenskene hadde gravd seg frem til for å komme tett innpå festningen. Angrepet ble stoppet da kapteinen og to mann ble skutt og drept. Da kapteinens sønn fenrik Christian Koss fikk høre at farens lik lå igjen utenfor festningsmuren, ville han hente det. Sammen med tre venner tok han seg ut. Alle vennene ble drept eller tatt til fange, men Christian kom seg hardt såret tilbake med farens lik på ryggen. For den rørende og modige gjerningen ble Christian Koss utnevnt til sekondløytnant."
Senast redigerad av Havhest 2019-10-21 kl. 00:17.
Citera
2019-10-21, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ett samarbete mellan två (eller flera) familjemedlemmar kring ngt som var en olycka eller en delvis annan typ av händelse kan vara svår att utesluta utan den insyn som polisen får antas ha. Däremot är jag osäker på om en sådan typ av charader hade tillåtits pågå så länge. Polisen hade då troligen velat konfrontera familjen med sina fynd innan man gick till världspressen, och familjen hade vid första antydningar om att gå publikt i stor skala troligen velat förhandla på ngt sätt med polisen; om saker pekade i den riktningen. Helt säker kan man kanske inte vara...

Om syftet är att skona övriga familjen från lidande så bör man ju inte addera till det i stället. Möjligen om man vill skydda en familjemedlem från ansvaret.

Eller?

Da måtte hun heller ha forsvunnet på fjellet eller på sjøen. Hun måtte ha vært "syk" til de dro til hytta mot kvelden, og så forsvunnet ett eller annet sted der. Eventuelt i et vann eller i sjøen.

Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn denne fingerte kidnappingshistorien.

Det er en så forferdelig stygg historie.
Citera
2019-10-21, 00:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det måste finnas många underjordiska tunnlar i Lørenskog :-o Lite frimurare-känsla över detta nu - även kanske en lenk till Koss

Jag vet inte vem GM är i det här fallet - men jag är ganska säker på vem som sköt den svenska kungen, Karl den 12.

Soldaterna saknade både kläder och mat - så att de soldatar som inte svält ihjäl - frös ihjäl.
Kung Karl den 12 måste ha skjutits av sina egna...

Soldaterna var tvungen att gräva sig mellan husen - målet var att anlända osedda, för att komma nära nordmännens befästningar före attacken. Inne i husen hittade soldaterna mat som den norska civilbefolkningen hade lämnat kvar, då de hade flydd när kriget bröt ut.
Egendomen (2 av 3 parseller) är registrerade som historisk mark/areal.

Tillägg till mitt förra inlägg om möjliga underjordiska tunnlar i närområdet vid Hagens egendom "Fjellet":
Citera
2019-10-21, 00:43
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Finns ingen lag som säger hur man präglas eller handskas med detta men många skulle förstås präglas på sånt sätt att man vill försäkra sig om (falsk) trygghet som kompensation. Sen kan även detta te sig olika. Men att bygga en förmögenhet av sådant slag kan naturligtvis psykologiskt samverka med ett sådant trauma. Men sen kan vem som helst som byggt en sådan förmögenhet få dåligt omdöme och hybris. Eller ”inse” var svagheterna i den egna sitsen är lokaliserade men utan att (uppleva sig) kunna komma tillrätta med dem eller kunna åtgärda dem. Man skulle kunna fortsätta förstås, när ”mamman” återigen dör, men nu enligt en ny logik.

Oidip*s lämnar hemstaden och ger sig ut på vägarna för att inte spådomen ska slå in. Det är då den slår in....

Ville AE lämna familjekretsen? Skulle hon dö i någon utdragen sjukdom? (Det borde kanske krupit fram nu...) Eller ville hon köra ut TH? Eller vacklade hennes hälsa och omdöme?

Ett trauma kan ligga och lura och vänta på att uppfylla sig. När den traumatiserade tror att faran för länge sen är över. Men redan att kalkylera med ”lösningar” av sånt här slag är att ge sig hän åt dårskapen.

Det er sagt hun overfor andre har ytret ønske om å skilles. Hva som er sagt mellom ektefellene vet jeg ikke? Om det var åpent eller noe ektemannen har været?
Citera
2019-10-21, 00:50
Medlem
storebror11s avatar
Citat:

Eller?

Ikke godt å si.
Liker normalt ikke å spekulere, men her er det så mye som er merkelig at det blir vanskelig å la være...
Jeg har tenkt tanken at minst ett familiemedlem vill skydda en annen grunnet en ulykkeshendelse. Klarer ikke å skjønne hvem ellers som skulle ha motiv for å ta livet av denne snille bestemoren som det snakkes så varmt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in